Відсутність або невідповідність атестата про акредитацію: підстава для відхилення чи надання 24 год
2
93
Розгляд тендерної пропозиції є одним із найскладніших етапів при здійсненні закупівлі. Так, при розгляді тендерної пропозиції замовникам необхідно керуватися вимогами тендерної документації та приписами законодавчих норм.
Водночас при розгляді тендерних пропозицій найбільше суперечностей виникає при кваліфікації інформації та/або документів, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, оскільки в певних випадках замовник може надати учаснику виправити невідповідності згідно пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) або ж відхилити тендерну пропозицію згідно пункту 44 Особливостей.
При цьому, таких документів від учасників замовники вимагають чимало – паспорти/сертифікати якості/відповідності тощо.
В свою чергу, існує доволі неоднозначна практика Державної аудиторської служби України (далі-ДАСУ), Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія) щодо підстав відхилення/надання 24 год на виправлення невідповідностей документів, які можуть підтвердити технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Одним із документів, який замовники вимагають на підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі або ж рідше як іншої інформації, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації згідно частини 3 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», є атестат про акредитацію органів з оцінки відповідності, які видають певні сертифікати.
Водночас, яке рішення повинен прийняти замовник в разі, не надання в складі тендерної пропозиції/невідповідності атестату про акредитацію вимогам тендерної документації, розглядаємо далі.
Що таке атестат про акредитацію?
Правове регулювання відносин, які пов’язані із видачею атестатів про акредитацію здійснюється Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» (далі-Закон).
Так, даний Закон визначає, що акредитація органів з оцінки відповідності (далі - акредитація) - засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами або вимогам міжнародних чи європейських стандартів, та у разі необхідності будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності.
Водночас згідно статті 6 Закону акредитація здійснюється національним органом України з акредитації.
Національний орган України з акредитації є державною організацією, яка утворюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, та провадить некомерційну господарську діяльність без мети одержання прибутку.
Стаття 11 Закону визначає, що у разі прийняття рішення про акредитацію органу з оцінки відповідності йому видається атестат про акредитацію та надається право використовувати національний знак акредитації. Строк дії атестата про акредитацію становить п'ять років.
При цьому, видаються такі атестати для різноманітних органів - органів з сертифікації продукції, систем управління, випробувальних лабораторій, калібрувальних лабораторій.
Водночас зазначені органи здійснюють діяльність/видають сертифікати згідно певних стандартів:
калібрувальні/випробувальні лабораторії - ДСТУ EN ISO/IEC 17025;
органи з сертифікації продукції, процесів та послуг - ДСТУ EN ISO/IEC 17065;
органи з сертифікації систем менеджменту - ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1.
З огляду на викладене, можна визначити, що атестат акредитації – це документ, який видається акредитаційним органом певним організаціям щодо їх відповідності вимогам національних стандартів для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності і визначає певну інформацію – назву організації, сферу акредитації, посилання на застосовані стандарти (ДСТУ) та інші необхідні реквізити документа.
Водночас видається, що даний документ безпосередньо не підтверджує технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, на відміну від паспортів/сертифікатів якості/відповідності тощо.
Тому можна припустити, що в разі, якщо такий документ не надано на підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі або присутні невідповідності в атестаті про акредитацію вимогам тендерної документації, то замовник може надати учаснику виправити невідповідності згідно пункту 43 Особливостей.
Водночас, якої позиції дотримуються АМКУ та ДАСУ при не наданні в складі тендерної пропозиції/невідповідності атестату про акредитацію вимогам тендерної документації розглядаємо далі.
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР» установлено наступне.
Так, згідно із підпунктом 4.2 пункту 4 Додатка № 1 «Перелік документів що надається учасником процедури закупівлі» до тендерної документації Замовником встановлено, що учасник процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції повинен надати інформацію та документи про відповідність предмета закупівлі технічним, якісним та кількісним характеристикам, зокрема, копію сертифікату відповідності на товари (діючого на дату розкриття пропозицій), що виданий органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (додатково надати діючий документ, що підтверджує акредитацію органу оцінки по наданим у складі пропозиції сертифікатам відповідності).
На виконання вказаної вимоги у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР» надано такі сертифікати:
— Сертифікат відповідності палива дизельного EURODIESEL № UA.TR.063.00765-24 з терміном дії з 21.03.2024 до 10.03.2025, виданий органом з сертифікації продукції ТОВ «Орган з сертифікації продукції «Сертифікаційний інформаційний центр», який акредитований НААУ на сертифікацію продукції згідно атестату акредитації від 05.06.2023 № 1О085;
— Сертифікат відповідності бензину автомобільного А-95-Євро5-ЕО № UA.TR.091.S.0057-24 з терміном дії з 30.07.2024 до 29.01.2025, виданий органом з оцінки відповідності ТОВ «ДП «ЖИТОМИРСТАНДАРТ», який акредитований в НААУ на підставі атестату акредитації від 21.04.2023 № 1О230;
— Сертифікат відповідності бензину автомобільного А-95-Євро5-ЕО № UA.IO230.S0058-24 з терміном дії з 30.07.2024 до 29.01.2025, виданий органом з сертифікації ТОВ «ДП «ЖИТОМИРСТАНДАРТ», який акредитований в НААУ на підставі атестату акредитації від 21.04.2023 № 1О230.
Проте, у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР» не надано додатково до поданих сертифікатів, на підтвердження акредитації в НААУ органів з оцінки ТОВ «Орган з сертифікації продукції «Сертифікаційний інформаційний центр» та ТОВ «ДП «ЖИТОМИРСТАНДАРТ», атестати з акредитації від 05.06.2023 № 10085 та від 21.04.2023 № 1О230.
Відповідно до абзацу 2 пункту 43 Особливостей, невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Слід зазначити, що надання учаснику вимоги про усунення невідповідностей в документах, подання яких вимагалось тендерною документацією на відповідність технічним характеристикам предмета закупівлі в частині не надання додатково до поданих сертифікатів двох атестатів акредитації органів з оцінки, не призвело б до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Однак, протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 07.11.2024 № 58 Замовник відхилив найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника закупівлі ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР» з підстав відсутності у складі тендерної пропозиції атестатів акредитації органів з оцінки та сертифікації продукції, а також гарантійного листа про застосування заходів із захисту довкілля та вживання необхідних заходів для мінімізації негативного впливу на навколишнє середовище у ланцюгу постачання продукції, не надавши при цьому можливості виправити виявлені невідповідності.
Отже, Замовник, на порушенням вимог пункту 43 Особливостей, не скористався можливістю надати учаснику ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР» в електронній системі закупівель вимогу про усунення виявлених невідповідностей в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, оскільки надання додатково до поданих сертифікатів документів, що підтверджують акредитацію органу з оцінки, не призвело б до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі, натомість безпідставно відхилив найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР».
Таким чином, враховуючи вищевикладене, Замовником безпідставно відхилено найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію ТОВ «ПЕТРОЛ ПАРТНЕР», чим не дотримано вимоги підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
В даному висновку аудиторивизначили, щовідсутність в складі тендерної пропозиції атестатів з акредитації, які вимагалися на підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, є підставою для надання учаснику можливості виправити невідповідності згідно пункту 43 Особливостей.
Вочевидь, позиція ДАСУ мотивована тим, що атестати з акредитації безпосередньо не підтверджують технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, а підтверджують виключно компетенцію органів, які видають сертифікати відповідності, як мало місце в розглядуваному висновку.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу питання дотримання Замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ фірма «Ізоляція-К» встановлено наступне.
Відповідно до пункту 25 Додатку 5 до тендерної документації Замовником встановлено, що учасник процедури закупівлі повинен надати у складі тендерної пропозиції, зокрема, сертифікат на систему управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018 згідно вимог та настанов щодо застосування (ISO 37001:2016, IDT) виданий органом з оцінки відповідності акредитованим Національним агентством з акредитації України.
На виконання вищевказаних вимог учасник ТОВ фірма «Ізоляція-К» у складі тендерної пропозиції надав сертифікат на систему управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018 згідно вимог та настанов щодо застосування (ISO 37001:2016, IDT) від 01.09.2023 № СУПК.028-23 (далі — Сертифікат) та атестат органу з оцінки відповідності акредитованим Національним агентством з акредитації України про акредитацію від 20.02.2022 №80108 (далі — Атестат). Однак, моніторингом встановлено, що Атестат не містить сферу акредитацію щодо системи управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018 згідно вимог та настанов щодо застосування (ISO 37001:2016, IDT).
Таким чином, учасник ТОВ фірма «Ізоляція-К» надав Сертифікат, що не відповідає вимогам встановленим пунктом 25 Додатку 5 до тендерної документації. Слід зазначити, що відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Однак, Замовник на порушення вимог пункту 43 Особливостей не розмістив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником ТОВ фірма «Ізоляція-К» процедури закупівлі у тендерній пропозиції.
В цьому висновку ДАСУ потрактувала невідповідність наданого атестата про акредитацію, зокрема відсутність сфери акредитації щодо системи управління щодо протидії корупції ДСТУ ISO 37001:2018 в атестаті, також як підставу для надання учаснику можливості виправити невідповідності згідно пункту 43 Особливостей, а не як підставу для відхилення тендерної пропозиції згідно пункту 43 Особливостей.
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що відповідно до положень пункту 3.3 додатку 4 Документації учасник має надати копію діючого сертифікату на систему управління якістю учасника відповідно ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» стосовно будівництва доріг і автострад (або інша сфера поширення сертифікату, що охоплює код 42.11 (ДКПП – ДК 016:2010 або КВЕД ДК 009:2010)) зі звітом за результатами аудиту не пізніше, ніж за один рік до дати проведення електронного аукціону та з наданням атестату про акредитацію в складі Пропозиції.
Скаржник вважає, що встановлюючи вимогу щодо надання атестату про акредитацію на орган з оцінки відповідності, що надав сертифікат на систему управління якістю учасника відповідно до ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги» стосовно будівництва доріг і автострад (або інша сфера поширення сертифікату, що охоплює код 42.11 (ДКПП – ДК 016:2010 або КВЕД ДК 009:2010)) зі звітом за результатами аудиту не пізніше, ніж за один рік до дати проведення електронного аукціону, Замовник прагнув переконатися у компетенцій органу оцінки відповідності, що надав такий сертифікат, а отже вказаний атестат мав бути наданий у повному обсязі з невід’ємними додатками до ного, де вказується сфера компетентності/акредитації. Переможець не виконав встановленої вимоги замовника та, зокрема не надав атестат про акредитацію в повному обсязі.
Позиція Комісії: у складі Пропозиції Переможця містяться, зокрема:
1) сертифікат на систему управління якістю від 24.01.2024 № UA.MQ.231229.01-24 (файл «13. Сертифікат 9001-2018.pdf»), виданий ТОВ «ОС «ФАКТУМ» Переможцю;
2) атестат про акредитацію від 03.10.2021 № 8О095 (файл «13.2. Атестат на акредитацію.pdf»), який НААУ засвідчує компетентність ТОВ «ОС «ФАКТУМ», та в якому зазначено, зокрема: Сфера акредитації визначена додатком до цього атестата. Додаток є невід’ємною частиною цього атестата і складається з 06 аркушів.
Слід зазначити, що у складі Пропозиції Переможця відсутній додаток до атестата від 03.10.2021 № 8О095.
Враховуючи наведене, у складі Пропозиції Переможця відсутній атестат про акредитацію (у тому числі, викладений в повному обсязі).
Враховуючи наведене, наявні невідповідності в документах Пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 43 Особливостей.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Враховуючи викладене, Замовник, не виявивши та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев’ятої статті 26 Закону. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, Замовник порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев’ятої статті 26 Закону.
Комісія, як і аудитори, відсутність в складі тендерної пропозиції атестата про акредитацію вважає підставою саме для надання учаснику виправлення невідповідностей, а не підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням Замовника про визначення Переможця Процедури закупівлі, виходячи з наступного. Скаржник зазначає, що учасником у складі Пропозиції надано атестат про акредитацію калібрувальної лабораторії (файл: 8 Атестат сфера КЛ ТОВ ЛАБ-ТЕСТ від 20.01.2024 .pdf), сфера якого не охоплює всі метрологічні характеристики, зазначені у таблиці 1 додатку 2 Документації.
Виходячи з цього, Пропозиція учасника не відповідає вимогам Документації.
Позиція Комісії: відповідно до вимог Документації, сфера атестата про акредитацію калібрувальної лабораторії повинна містити весь перелік медичного обладнання, наведеного в таблиці №1 додатку 2 Документації, включаючи зазначені метрологічні характеристики.
Разом з тим, в наданій Переможцем сфері атестата про акредитацію відсутня інформація щодо метрологічної характеристики «Частота пульсу : 40-180 уд. за хв.».
Крім того, діапазон вимірювань «р Н:
мінус 1 – 14», який міститься у сфері атестата про акредитацію, не відповідає вимогам Документації в частині метрологічної характеристики – «Межа вимірювань -1,00 +19,00; = +/–0,05pH».
Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах Пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 43 Особливостей.
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Згідно з частиною дев’ятою статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Враховуючи викладене, Замовник, не виявивши наведені невідповідності та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев’ятої статті 26 Закону. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, Замовник порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев’ятої статті 26 Закону.
В даному випадкуневідповідності в атестаті про акредитацію вимогам тендерної документації Комісія, як і аудитори, трактує як підставу для надання учаснику можливості виправлення невідповідності згідно пункту 43 Особливостей, навіть, якщо така інформація вимагалася на підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі.
Підсумки
1. Атестат акредитації – це документ, який видається акредитаційним органом певним організаціям щодо їх відповідності вимогам національних стандартів для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності і визначає певну інформацію – назву організації, сферу акредитації, посилання на застосовані стандарти (ДСТУ) та інші необхідні реквізити документа.
2. В разі, відсутності в складі тендерної пропозиції атестата про акредитацію або невідповідності атестата вимогам тендерної документації, замовнику слід надати учаснику виправити невідповдіності згідно пункту 43 Особливостей.