Статті

Відміна закупівлі у зв’язку із скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг згідно Особливостей 

1
207

Досить часто після оголошення відкритих торгів замовник стикається із ситуаціями, які зумовлюють неможливість подальшого проведення закупівлі. При цьому, законодавство, зокрема пункт 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) дозволяє замовникам відмінити відкриті торги у випадках, які визначені даною нормою. 

Одним із таких випадків, який передбачений підпунктом 3 пункту 50 Особливостей, є відміна відкритих торгів у разі скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг, який далі розглянемо детальніше. 

Що таке видатки бюджету?  

Згідно пункту 13 частини 1 статті 1 Бюджетного кодексу України видатки бюджету – це кошти, спрямовані на виконання бюджетних програм, передбачених відповідним бюджетом. До видатків бюджету не належать: погашення боргу; надання кредитів з бюджету; розміщення бюджетних коштів на депозитах; придбання цінних паперів; повернення надміру сплачених до бюджету сум податків і зборів та інших доходів бюджету, проведення їх бюджетного відшкодування. 

Статтею 82 Бюджетного кодексу України визначено, що видатки бюджетів поділяються на: 

  • видатки на забезпечення конституційного ладу, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства, а також інші передбачені цим Кодексом видатки, які не можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню; 
  • видатки, які визначаються функціями держави і можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидіарності; 
  • видатки на реалізацію прав та обов'язків Автономної Республіки Крим та місцевого самоврядування, які мають місцевий характер і визначені законами України. 

Відповідно до статті 83 Бюджетного кодексу України видатки, визначені пунктом 1 частини першої статті 82 цього Кодексу, здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України. 

Видатки, визначені пунктами 2 і 3 частини першої статті 82 цього Кодексу, здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів, у тому числі трансфертів з Державного бюджету України. 

Вимоги бюджетного законодавства щодо реєстрації бюджетних забовов’язань 

Згідно з частиною 1 статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років. 

Нормами частини 4 статті 48 Бюджетного кодексу України встановлено, що зобов'язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов'язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов'язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов'язань не здійснюються 

Згідно пункту 2.10 наказу Міністерства фінансів України № 309 від 02 березня 2012 р. Органи Казначейства не реєструють зобов’язання у разі відсутності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом. 

У відповідності до наведених норм замовники можуть зареєструвати бюджетні зобов’язання при наявності бюджетних асигнувань. 

Натомість брати бюджетні зобов’язання, зокрема укладати договори, без наявності бюджетних асигнувань законодавство забороняє, приміром, в разі, скорочення обсягу видатків замовника. 

Які вимоги до відміни закупівлі згідно розглядуваної норми? 

З аналізу підпункту 3 пункту 50 Особливостей вбачається, що єдиною умовою для відміни відкритих торгів згідно розглядуваної норми є скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг. 

При цьому, як видається, щоб правомірно відмінити відкриті торги повинен відбутися факт скорочення обсягу видатків, а також дану обставину замовнику необхідно документально підтвердити певним документом, в якому буде визначено, що видатки на здійснення закупівлі є скороченими. 

Водночас розглядувана норма не містить будь-яких вимог до документального підтвердження відміни закупівлі. 

Тому замовникам слід виходити із конкретних обставин, які призвели до скорочення обсягу видатків.   

До прикладу, підтвердженням скорочення обсягу видатків замовника може бути рішення органу місцевого самоврядування про внесення змін до бюджету громади та яким скорочено фінансування за певними призначеннями. 

Водночас важливо, щоб скорочення обсягу видатків відбулося після оголошення закупівлі. 

В свою чергу, абзац 4 пункту 57 Особливостей передбачає, що скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 50 цих особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом). 

Тобто зазначена норма дозволяє потенційним учасникам оскаржити рішення замовника щодо відміни відкритих торгів, чим учасники досить часто користуються. 

Разом з тим, щоб з’ясувати, які підстави/документи Комісія з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія) вважає достатніми для правомірної відміни закупівлі відкритих торгів необхідно розглянути актуальну практику Комісії при відміні відкритих торгів на підставі підпункту 3 пункту 50 Особливостей 

Правомірно відмінено відкриті торги 

Комісія в даному рішенні не погодилась із позицією замовника, що наявність службової записки, в якій зазначалося про оптимізацію витрат до кінця поточного року та про зрізання раніше запланованих витрат по статті, згідно якої здійснювалася закупівля, може слугувати документальним підтвердженням для відміни закупівлі на підставі підпункту 3 пункту 50 Особливостей. 

Водночас з даним рішення Комісії можна погодитися, адже службова записка в розглядуваному рішенні носила інформаційний характер. Натомість належним підтвердженням відміни відкритих торгів в даному випадку міг би виступати певний розпорядчий документ, яким би вносилися зміни до фінансового документа замовника, приміром, фінансово плану замовника. 

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

В цьому прикладі вочевидь через відсутність належного документального підтвердження Комісія погодилась із позицією скаржника, що службова записка про необхідність відміни закупівлі, не є належним документальним підтвердженням відміни закупівлі, адже службовою запискою не вносилися зміни до фінансових документів замовників. 

Тому відміна закупівлі в наведеному рішенні Комісії не відповідала приписам підпункту 3 пункту 50 Особливостей. 

Вдалося довести правомірність відміни закупівлі 

В наведеному рішенні Комісії замовнику вдалося довести правомірність відміни відкритих торгів, адже замовником на розгляд Комісії було надано рішення сесії органу місцевого самоврядування, в якому були відсутні кошти для здійснення закупівлі. 

Тому вбачається, що визначальним при прийнятті рішення Комісією в даній закупівлі було наявність документа, який був наданий замовником - рішення сесії органу місцевого самоврядування, в якому були визначені видатки замовника. 

В даному рішенні Комісії замовнику також вдалося довести правомірність відкритих торгів, адже в замовника склалися об’єктивні обставини – скорочено обсяг видатків на здійснення закупівлі, що було  документально підтверджено – замовник на підтвердження обставин, які склалися, надав Рішення міської ради від 19.06.2024 №2/52 «Про внесення змін до рішення міської ради від 06.12.2023 №4/44 «Про бюджет Дніпровської міської територіальної громади на 2024 рік». 

Підсумки 

Задля правомірної відміни закупівлі відкритих торгів на підставі підпункту 3 пункту 50 Особливостей повинна відбутися об’єктивна обставина – скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі, зокрема після оголошення закупівлі, та дана обставина повинна бути документально підтвердженою – певним рішення уповноваженого органу, яким скорочуються видатки для здійснення закупівлі, що підтверджується практикою Комісії. 

#відкриті торги#відміна відкритих торгів#джерела фінансування#казначейство

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard