Відміна закупівлі у зв’язку із скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг згідно Особливостей
1
207
Досить часто після оголошення відкритих торгів замовник стикається із ситуаціями, які зумовлюють неможливість подальшого проведення закупівлі. При цьому, законодавство, зокрема пункт 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) дозволяє замовникам відмінити відкриті торги у випадках, які визначені даною нормою.
Одним із таких випадків, який передбачений підпунктом 3 пункту 50 Особливостей, є відміна відкритих торгів у разі скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг, який далі розглянемо детальніше.
Що таке видатки бюджету?
Згідно пункту 13 частини 1 статті 1 Бюджетного кодексу України видатки бюджету – це кошти, спрямовані на виконання бюджетних програм, передбачених відповідним бюджетом. До видатків бюджету не належать: погашення боргу; надання кредитів з бюджету; розміщення бюджетних коштів на депозитах; придбання цінних паперів; повернення надміру сплачених до бюджету сум податків і зборів та інших доходів бюджету, проведення їх бюджетного відшкодування.
Статтею 82 Бюджетного кодексу України визначено, що видатки бюджетів поділяються на:
видатки на забезпечення конституційного ладу, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства, а також інші передбачені цим Кодексом видатки, які не можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню;
видатки, які визначаються функціями держави і можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидіарності;
видатки на реалізацію прав та обов'язків Автономної Республіки Крим та місцевого самоврядування, які мають місцевий характер і визначені законами України.
Відповідно до статті 83 Бюджетного кодексу України видатки, визначені пунктом 1 частини першої статті 82 цього Кодексу, здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України.
Видатки, визначені пунктами 2 і 3 частини першої статті 82 цього Кодексу, здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів, у тому числі трансфертів з Державного бюджету України.
Вимоги бюджетного законодавства щодо реєстрації бюджетних забовов’язань
Згідно з частиною 1 статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років.
Нормами частини 4 статті 48 Бюджетного кодексу України встановлено, що зобов'язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов'язаннями (крім витрат, що здійснюються відповідно до частини шостої цієї статті) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов'язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов'язань не здійснюються
Згідно пункту 2.10 наказу Міністерства фінансів України № 309 від 02 березня 2012 р. Органи Казначейства не реєструють зобов’язання у разі відсутності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом.
У відповідності до наведених норм замовники можуть зареєструвати бюджетні зобов’язання при наявності бюджетних асигнувань.
Натомість брати бюджетні зобов’язання, зокрема укладати договори, без наявності бюджетних асигнувань законодавство забороняє, приміром, в разі, скорочення обсягу видатків замовника.
Які вимоги до відміни закупівлі згідно розглядуваної норми?
З аналізу підпункту 3 пункту 50 Особливостей вбачається, що єдиною умовою для відміни відкритих торгів згідно розглядуваної норми є скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.
При цьому, як видається, щоб правомірно відмінити відкриті торги повинен відбутися факт скорочення обсягу видатків, а також дану обставину замовнику необхідно документально підтвердити певним документом, в якому буде визначено, що видатки на здійснення закупівлі є скороченими.
Водночас розглядувана норма не містить будь-яких вимог до документального підтвердження відміни закупівлі.
Тому замовникам слід виходити із конкретних обставин, які призвели до скорочення обсягу видатків.
До прикладу, підтвердженням скорочення обсягу видатків замовника може бути рішення органу місцевого самоврядування про внесення змін до бюджету громади та яким скорочено фінансування за певними призначеннями.
Водночас важливо, щоб скорочення обсягу видатків відбулося після оголошення закупівлі.
В свою чергу, абзац 4 пункту 57 Особливостей передбачає, що скарга, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 50 цих особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом).
Тобто зазначена норма дозволяє потенційним учасникам оскаржити рішення замовника щодо відміни відкритих торгів, чим учасники досить часто користуються.
Разом з тим, щоб з’ясувати, які підстави/документи Комісія з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія) вважає достатніми для правомірної відміни закупівлі відкритих торгів необхідно розглянути актуальну практику Комісії при відміні відкритих торгів на підставі підпункту 3 пункту 50 Особливостей
Правомірно відмінено відкриті торги
Документальне підтвердження: службова записка, в якій зазначено про оптимізацію витрат та зменшення раніше запланованих витрат.
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що виходячи зі змісту опублікованого протокольного рішення від 24.09.2024р, рішення про відміну торгів по даній закупівлю послуг не було підтверджено жодними обставинами, документами чи іншими аргументованими на те причинами.
Скаржник повідомляє, що Замовник — АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «УКРПОШТА» є акціонерним товаристом з статутним капіталом — 6 518 597 000.00 (Шість мільярдів п’ятсот вісімнадцять мільйонів п’ятсот дев’яносто сім тисяч) гривень 00 копійок, з чистим доходом від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за перше півріччя 2024року, відповідно до публічно доступної фінансової звітності (для прикладу посилання: https://clarityproject.info/edr/21560045/quarterly-finances ) — 6 170 238 тисяч гривень.
Сказане підтверджує, що у Замовника більш ніж достатньо фінансових ресурсів для оплати послуг що закуповуються.
Позиція замовника: Замовник зазначає, що під час розгляду Пропозицій учасників Процедури закупівлі департаментом економіки АТ «Укрпошта» доведено рішення до інших підрозділів Замовника, враховуючи результати фінансової діяльності АТ «Укрпошта» у 1 півріччі 2024 року, про оптимізацію витрат до кінця поточного року та скорочення раніше запланованих таких витрат, у тому числі за статтею «Інші витрати» (зокрема, на послуги організації харчування) на 15 млн. грн. (з ПДВ), що оформлено службовою запискою за підписом директора департаменту економіки АТ «Укрпошта» від 20.09.2024 №1.02.001-2041 (файл «Зменшення фінансування – Кейтеринг.pdf»).
На підставі зазначеного документу в порядку, встановленому на підприємстві внутрішнім електронним документообігом, уповноваженій особі Замовника надана службова записка №1.27.001.001.-40178-24 від 23.09.2024 за підписом начальника відділу централізованого забезпечення УМТЗ АТ «Укрпошта» Биченко А.С. (файл «СЗ — скорочення видатків — Послуги харчування.pdf») щодо відміни процедури закупівлі UA-2024-08-09-010368-a у зв’язку зі зменшенням фінансування та скороченням видатків АТ «Укрпошта».
Враховуючи надані документи, уповноваженою особою прийняте відповідне рішення про відміну зазначеної процедури закупівлі на підставі пункту 50 Особливостей, а саме: скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг, що оформлено відповідним протокольним рішенням уповноваженої особи від 24.09.2024 р.
Рішення Комісії: замовник на розгляд Комісії надав, зокрема:
— Службова записка від 20.09.2024 №01.02.001-2041 (файл «Зменшення фінансування — Кейтеринг.pdf»), в якій зазначено «Враховуючи фінансові результати діяльності АТ «Укрпошта» за І півріччя 2024 р. та з метою оптимізації витрат до кінця поточного року, інформуємо про зрізання раніше запланованих витрат по статті «Інші витрати» (послуги організації харчування) на суму 15 млн. грн. (з ПДВ).
Просимо врахувати дану інформацію з метою недопущення таких видатків у плановому періоді 2024 року», за підписом директора департаменту економіки Терховської О.В..
— СЛУЖБОВА ЗАПИСКА (МІЖ ПІДРОЗДІЛАМИ) від 23.09.2024 № 1.27.001.001.- 40178-24 (файл «СЗ — скорочення видатків — Послуги харчування.pdf»), в якій зазначено: «В зв’язку з зменшенням фінансування та скороченням видатків АТ Укрпошта прошу відмінити закупівлю UA-2024-08-09-010368-a по предмету закупівлі Послуги харчування», за підписом начальника відділу.
Разом з тим, наданими Замовником документами не підтверджено саме скорочення видатків на здійснення закупівлі послуг, у тому числі, перерозподілу таких коштів, а також бюджетних асигнувань Замовника та бюджетного призначення щодо наведеної Процедури закупівлі, у зв’язку з чим Замовником не доведено та документально не підтверджено правомірність відміни Процедури закупівлі з наведених вище підстав, у тому числі, наявність підстав для відміни Процедури закупівлі у зв’язку з скороченням видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, у тому числі, станом на 24.09.2024.
Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, Замовник неправомірно відмінив тендер з наведених підстав.
Неправомірно відмінивши тендер, Замовник порушив вимоги пункту 50 Особливостей.
Комісія в даному рішенні не погодилась із позицією замовника, що наявність службової записки, в якій зазначалося про оптимізацію витрат до кінця поточного року та про зрізання раніше запланованих витрат по статті, згідно якої здійснювалася закупівля, може слугуватидокументальним підтвердженням для відміни закупівлі на підставі підпункту 3 пункту 50 Особливостей.
Водночас з даним рішення Комісії можна погодитися, адже службова записка в розглядуваному рішенні носила інформаційний характер. Натомість належним підтвердженням відміни відкритих торгів в даному випадку міг би виступати певний розпорядчий документ, яким би вносилися зміни до фінансового документа замовника, приміром, фінансово плану замовника.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App
Документальне підтвердження: службова записка надана уповноваженій особі керівником одного із департаментів Замовника в якій визначено про необхідність відміни закупівлі у зв’язку із скороченням обсягів видатків на здійснення закупівлі шляхом внесення змін до фінансового плану замовника
Позиція скаржника: відповідно до фінансового плану Замовника на 2024 рік та внесення до річного плану закупівлі на 2024 рік за ДК 021:2015:14210000-6: Гравій, пісок, щебінь і наповнювачі Ґрунтосуміш за ДК 021:2015(CPV) 14212400-4 Ґрунт, сума закупівлі по якій становило – 400 000, 00 гривень, таким чином Замовник повинен закупити у 2024 році цей товар.
З огляду на те, що закупівля товару проводиться відповідно до фінансового плану Замовника на 2024 рік та річного плану закупівель на 2024 рік, для виконання основних видів діяльності Замовника, така закупівля товару не може бути непотрібною на 2024 рік, а повинна бути здійсненна Замовником для виконання розпорядження органу управляння майном щодо затвердження видатків на закупівлю такого товару на 2024 рік.
Скаржник зазначає, що службова записка від 23.09.2024 №1 надана уповноваженій особі Замовника від заступника директора з економічних питань та планування — про необхідність відмінити закупівлю, не є офіційним документом (фінансовий план на 2024 рік зі змінами) який би підтверджував скорочення видатків на цю закупівлю, оскільки алгоритм та строки внесення змін у фінансовий план передбачені Порядком.
Позиція замовника: замовник зазначає, що 23.09.2024 ним на підставі службової записки заступника директора з економічних питань та планування від 23.09.2024 №1 було прийнято рішення, оформлене протоколом від 23.09.2024 № 161, керуючись пп. 3 п. 50 Особливостей про відміну відкритих торгів у зв’язку з скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товару. Замовник зазначає, що підпункт 3 пункт 50 Особливостей не містить інформації щодо розміру скорочення видатків до 0,00 грн на 2024 рік на закупівлю такого товару, як стверджує Скаржник.
Відповідно до абзацу першого пункту 1.2. розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська Рада державна адміністрація) «Про затвердження порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансових планів підприємств, організацій, установ, об’єднань територіальної громади міста Києва» від 19.01.2022 № 139 фінансовий план – найважливіший елемент планування фінансової діяльності підприємства, який складається як для обґрунтування конкретних інвестиційних проєктів, так і для управління його поточною та стратегічною фінансовою діяльністю та є основним документом, відповідно до якого підприємство планує отримання доходів та здійснення видатків, а також визначає обсяги та напрямки використання коштів для реалізації своїх статутних функцій.
Тобто, відповідно до фінансового плану Замовник планує видатки на підставі обсягів та напрямків використання коштів для реалізації своїх статутних функцій.
Замовник звертає увагу, що фінансовий план Замовника розміщений в електронному вигляді в ІКС «Баланс» не містить поділу на конкретний товар, який планується закупити. Закупівля здійснюється Замовником за власні кошти (отримані від господарської діяльності), а не з бюджету держави чи міста. Службовою запискою зазначено, що «…у зв’язку зі значним зростанням тарифу на електроенергію для населення та відсутністю дотації з міського бюджету на покриття різниці у тарифі. Комунальним підприємством було скориговано фінансовий план КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Деснянського району м. Києва» відповідно наявних коштів та потреб, скорочено обсяг видатків на здійснення закупівлі ґрунтосуміші. Тому доводимо до Вашого відома, що відповідно внесених змін до фінансового плану підприємство не буде проводити закупівлю ґрунтосуміші у 2024 році…». Тобто Замовник у 2024 році закупати ґрунтосуміш не буде.
Позиція Комісії: замовником на розгляд Комісії надано, зокрема, службову записку №1 від Заступника директора з економічних питань та планування Уповноваженій особі КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Деснянського району м. Києва» Амірову Д.І., у якій, зокрема, зазначено наступне: Відповідно до річного плану закупівель підприємства на 2024 рік та службової записки начальника відділу благоустрою Вами розпочата процедура відкритих торгів UA2024-08-05-009740-a (Грунтосуміш).
У зв’язку з значним зростанням тарифу на електроенергію для населення та відсутністю дотації з міського бюджету на покриття різниці у тарифі. Комунальним підприємством було скориговано фінансовий план комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Деснянського району м. Києва» відповідно наявних коштів та потреб, скорочено обсяги видатків на здійснення закупівлі грунтосуміщі. Тому доводимо до Вашого відома, що відповідно внесених змін до фінансового плану підприємство не буде закуповувати Грунтосуміші у 2024 році.
Замовник у відповідь на лист Комісії від 10.10.2024 № 20-29/11-1654-пз надав, зокрема:
НАКАЗ «Про затвердження змін до Наказу № 147 від 01.09.2023 «Про затвердження річного плану закупівель на 2024» КП «КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ З ОБСЛУГОВУВАННЯ ЖИТЛОВОГО ФОНДУ ДЕСНЯНСЬКОГО РАЙОНУ М. КИЄВА» від 10.10.2024 №191, відповідно до якого, зокрема: НАКАЗУЮ: 1. Затвердити зміни до річного плану закупівель на 2024 рік (додаток № 1):
1.1 Виключити з плану закупівель на 2024 рік наступні товари: пісок, грунтосуміш, плащів-дощовиків, стрічки огороджу вальної, бензопили».
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу, Замовником 23.09.2024 розміщено інформацію про відміну Процедури закупівлі. Замовник не довів правомірність відміни Процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг. Враховуючи наведене, Замовник не довів правомірність відміни Процедури закупівлі з наведених вище підстав.
В цьому прикладівочевидь через відсутність належного документального підтвердження Комісія погодилась із позицією скаржника, що службова записка про необхідність відміни закупівлі, не є належним документальним підтвердженням відміни закупівлі, адже службовою запискою не вносилися зміни до фінансових документів замовників.
Тому відміна закупівлі в наведеному рішенні Комісії не відповідала приписам підпункту 3 пункту 50 Особливостей.
Вдалося довести правомірність відміни закупівлі
Документальне підтвердження: рішення сесії органу місцевого самоврядування, яким не виділено коштів для здійснення закупівлі, при попередньому виділенні таких коштів
Позиція скаржника: скаржник, посилаючись на пункт 50 Особливостей, зазначає, що Замовник у оскаржуваному рішенні зазначає, що «30.11.2024 року вiдбулося розкриття тендерних пропозицiй. На вiдкритi торги надiйшла лише одна пропозицiя. Однак, головний бухгалтер Голованiвської селищної ради надала уповноваженiй особi таку iнформацiю, що згiдно наявного кошторису на 2024 рiк у селищної ради станом на 05.12.2024 вiдсутнє фiнансування видаткiв на закупiвлю бензину А-95 в необхiдному обсязi згiдно очiкуваної вартостi закупiвлi».
При цьому Скаржник зазначає, що у плані закупівлі, опублікованого за ідентифікатором UA-P-2024-11-22-012281-a такі зміни не внесено. Дата останніх змін: 22.11.2024 (дата публікації відкритих торгів з особливостями в електронній системі закупівель).
У Скаржника виникає питання до Замовника, яким саме документом про скорочення фінансування видатків на закупівлю в необхідному обсязі підтверджується відміна процедури закупівлі UA-2024-11-22-010677-a станом на 06.12.2024, та яким, відповідно, документом підтверджується раптове виникнення фінансування видатків на закупівлю в необхідному обсязі для оголошення нової закупівлі UA-2024-12-10-019294-a станом на 10.12.2024.
Позиція замовника:замовник планував здійснити зазначену закупівлю для задоволення потреб селищної ради в бензині в грудні місяці 2024 року, оскільки кошти попередньо повинні були бути виділені з місцевого бюджету на п’ятидесятій сесії восьмого скликання Голованівської селищної ради в необхідному розмірі. Виходячи з очікуваного фінансування бюджету селищної територіальної громади Замовником було розпочато закупівлю.
Проте, станом на 05.12.2024 року замовнику за результатами проведення п’ятидесятої сесії восьмого скликання Голованівської селищної ради так і не було виділено бюджетні кошти (асигнування) в необхідному обіцяному розмірі на зазначену закупівлю.
Зазначене підтверджується Рішенням п’ятидесятої сесії восьмого скликання Голованівської селищної ради від 29 листопада 2024 року № 1798. Замовник має затверджені кошторисні призначення на 2024 рік, а також паспорти бюджетних програм, які затверджуються і формуються за результатами проведення сесій Голованівської селищної ради. Це документ, що визначає суму коштів, необхідних для виконання бюджетної програми, законодавчі підстави її реалізації, мету, завдання, напрями використання бюджетних коштів. Копії затверджених паспортів бюджетних програм передаються у відповідні органи Державного казначейства України шляхом подання їм копій затверджених паспортів програм.
Відповідно до затвердженого фінансування бюджету селищної територіальної громади за результатами Рішення п’ятидесятої сесії восьмого скликання Голованівської селищної ради від 29 листопада 2024 року № 1798, кошти на бензин у видатках бюджету селищної територіальної громади на грудень 2024 року не передбачені, тобто відбулось скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Позиція Комісії: враховуючи викладене, у тому числі, пояснення Замовника, а також документи, надані Замовником на розгляд Комісії, Скаржник не довів та документально не підтвердив відсутність підстав для відміни тендеру. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.
В наведеному рішенні Комісії замовнику вдалося довести правомірність відміни відкритих торгів, адже замовником на розгляд Комісії було надано рішення сесії органу місцевого самоврядування, в якому були відсутні кошти для здійснення закупівлі.
Тому вбачається, що визначальним при прийнятті рішення Комісією в даній закупівлі було наявність документа, який був наданий замовником - рішення сесії органу місцевого самоврядування, в якому були визначені видатки замовника.
Документальне підтвердження: рішення сесії органу місцевого самоврядування про внесення змін до бюджету громади, яким скорочено видатки на закупівлю
Рішення № 12521-р/пк-пз від 22.07.2024, закупівля № UA-2024-05-16-006131-a
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що за твердженням Замовника під час проведення Закупівлі Рішенням міської ради від 19.06.2024 №2/52 «Про внесення змін до рішення міської ради від 06.12.2023 №4/44 «Про бюджет Дніпровської міської територіальної громади на 2024 3 рік» (додається), Наказом Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 27.06.2024 № 42 «Про затвердження, внесених змін до паспортів бюджетних програм та втрату чинності паспорта бюджетної програми на 2024 рік» (додається) було внесено зміни до кошторису та плану асигнувань на 2024 рік, за якими скорочено видатки на закупівлі, зокрема Закупівлю.
Слід зазначити, що інформація, викладена у рішенні Дніпровської міської ради від 06.12.2023 №4/44 та наказі Департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 27.06.2024 №42, затверджує лише внесення змін до паспортів бюджетних програм на 2024 рік та жодним чином не свідчить про скороченні видатків.
Позиція замовника: під час проведення Закупівлі Рішенням міської ради від 19.06.2024 № 2/52 «Про внесення змін до рішення міської ради від 06.12.2023 № 4/44 «Про бюджет Дніпровської міської територіальної громади на 2024 рік», Наказом від 27.06.2024 № 42 «Про затвердження, внесених змін до паспортів бюджетних програм та втрату чинності паспорта бюджетної програми на 2024 рік» було внесено зміни до кошторису та плану асигнувань на 2024 рік, за яким скорочено видатки на закупівлі, зокрема Закупівлю.
Вказане підтверджується згідно з наданим в складі пояснення, Рішенням міської ради від 24.04.2024 № 2/49 «Про внесення змін до рішення міської ради від 06.12.2023 № 4/44 «Про бюджет Дніпровської міської територіальної громади на 2024 рік», в якому в Додатку 3 «Розподіл видатків бюджету Дніпровської міської територіальної громади на 2024 рік за типовою програмою класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів», а саме на сторінці 40 за кодом програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету (1212010) вбачається виділення коштів на закупівлі у розмірі 38 522 880 грн.
Позиція Комісії: враховуючи викладене, у тому числі, документи, надані Замовником на розгляд Комісії, Скаржник не довів та документально не підтвердив відсутність підстав для відміни тендеру. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.
В даному рішенніКомісії замовнику також вдалося довести правомірність відкритих торгів, адже в замовника склалися об’єктивні обставини – скорочено обсяг видатків на здійснення закупівлі, що було документально підтверджено – замовник на підтвердження обставин, які склалися, надав Рішення міської ради від 19.06.2024 №2/52 «Про внесення змін до рішення міської ради від 06.12.2023 №4/44 «Про бюджет Дніпровської міської територіальної громади на 2024 рік».
Підсумки
Задля правомірної відміни закупівлі відкритих торгів на підставі підпункту 3 пункту 50 Особливостей повинна відбутися об’єктивна обставина – скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі, зокрема після оголошення закупівлі, та дана обставина повинна бути документально підтвердженою – певним рішення уповноваженого органу, яким скорочуються видатки для здійснення закупівлі, що підтверджується практикою Комісії.