Відміна закупівлі у зв’язку із скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг: розбираємо умови застосування
Однією підставою для відміни відкритих торгів згідно з підпунктом 4 пункту 47 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12..10.2022 № 1178 (далі – Особливості) є скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.
В той же час, в Законі України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) у відповідності до даної підстави замовник мав право визнати тендер таким, що не відбувся згідно з частиною 5 статті 32 Закону. Далі розглянемо дану підставу для відміни закупівлі детальніше.
У відповідності до даної норми умовою відміни закупівлі є скорочення видатків замовника на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Поняття «видатки замовника» національне законодавство не містить. Водночас Бюджетний кодекс України містить визначення видатки бюджету - кошти, спрямовані на виконання бюджетних програм, передбачених відповідним бюджетом. До видатків бюджету не належать: погашення боргу; надання кредитів з бюджету; розміщення бюджетних коштів на депозитах; придбання цінних паперів; повернення надміру сплачених до бюджету сум податків і зборів та інших доходів бюджету, проведення їх бюджетного відшкодування.
Статтею 82 Бюджетного кодексу України визначено, що видатки бюджетів поділяються на:
- видатки на забезпечення конституційного ладу, державної цілісності та суверенітету, незалежного судочинства, а також інші передбачені цим Кодексом видатки, які не можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню;
- видатки, які визначаються функціями держави і можуть бути передані на виконання Автономній Республіці Крим та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидіарності;
- видатки на реалізацію прав та обов'язків Автономної Республіки Крим та місцевого самоврядування, які мають місцевий характер і визначені законами України.
Замовники відміняючи закупівлю у зв’язку із скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг повинні підтвердити таке скорочення. Наприклад, таким підтвердженням можуть бути рішення розпорядників бюджетних коштів, які визначені в статті 22 Бюджетного кодексу України про зміну розподілу витрат бюджету певного замовника.
Відміну закупівель у зв’язку із зазначеною підставою часто оскаржують до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія).
Щоб дізнатись в яких випадках відміна закупівлі у зв’язку із скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг є правомірною звернемось до практики Колегії, в яких розглядались рішення замовників щодо визнання тендера таким, що не відбувся, у разі: скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг на підставі частини 5 статті 32 Закону, адже практики Колегії щодо оскарження відкритих торгів згідно зазначеної підстави у відповідності до Особливостей ще не має.
Неправомірна відміна відкритих торгів
Приклад 1. Рішення № 6154-р/пк-пз від 06.10.2022, оголошення № UA-2022-08-09-002790-a
Обґрунтування відміни закупівлі: замовником на веб-порталі Уповноваженого органу оприлюднено протокол від 15.09.2022, відповідно до якого зазначено наступне:
ВИРІШИВ (ВИРІШИЛА):
1. Визнати процедуру відкритих торгів закупівлі: «Послуги з охорони правопорядку та громадського порядку (6 постів), 75240000-0 Послуги із забезпечення громадської безпеки, охорони правопорядку та громадського порядку» - код національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» - 75240000-0 Послуги із забезпечення громадської безпеки, охорони правопорядку та громадського порядку з підстав, що передбачена згідно з частини 5 статті 32 Закону, а саме: скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг».
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу ричина відміни: скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.
Замовник зазначає, що у зв’язку з широкомасштабною військовою агресією Російської Федерації проти України, Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», Указами Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» та необхідністю забезпечення охорони культурних пам’яток та фондових колекцій Національного музею народної архітектури та побуту України (далі- Музей) керівництвом Музею було прийнято рішення про збільшення постів охорони на території Музею.
Саме тому адміністрація Музею звернулась до Міністерства культури та інформаційної політики України з проханням про виділення додаткових коштів для збільшення кількості постів охорони. Після чого, на підставі очікуваних коштів, уповноваженою особою Музею 09.08.2022 було оприлюднено оголошення «UА-2022-08-09-002790-а щодо закупівлі «Послуги з охорони правопорядку та громадського порядку (6 постів), 75240000-0 Послуги із забезпечення громадської безпеки, охорони правопорядку та громадського порядку». Проте додаткові кошти не були виділені, тому 14.09.2022 о 10:32 в системі публічних закупівель «PROZORRO» на веб-порталі Уповноваженого органу уповноваженою особою було оприлюднено протокол № 168 від 14.09.2022 про визнання процедури закупівлі такою, яка не відбулася у зв’язку із скороченням видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, але через технічний збій не було відмінено процедуру закупівлі.
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що замовник, нехтуючи положеннями Закону усіма методами намагається відмінити закупівлю № UA-2022-08-09-002790-a, найімовірніше через те, що замовнику доведеться відхилити тендерну пропозицію «бажаного» учасника через подання аномально низької цінової пропозиції або його тендерна пропозиція взагалі не попадає на кваліфікацію та розгляд.
Скаржнику взагалі незрозуміла доцільність відміни тендеру замовником, адже тендерна документація та Закон передбачає внесення змін до договору про закупівлю у зв'язку із зменшенням обсягів закупівлі з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника.
Скаржник вважає, що під час відміни закупівлі замовник не обґрунтував, не надав пояснень і документально не підтвердив, на якій підставі відбулися «скорочення видатків» через які замовник відмінив торги джерелом фінансування яких є Державний бюджет України.
У замовника наявна подальша потреба у закупівлі товару, що є предметом закупівлі за цими торгами і нічого не заважає йому закінчити цю процедуру закупівлі тим більше, що за результатами аукціону відбулося суттєве скорочення цінових пропозицій потенційних переможців.
Позиція Колегії: замовник не довів та документально не підтвердив правомірність відміни процедури закупівлі з наведеної вище підстави. Враховуючи наведене, замовник, відмінивши процедуру закупівлі з наведених підстав, порушив вимоги Закону в цій частині. Враховуючи інформацію, викладену в мотивувальній частині цього рішення, Колегією встановлено, що під час проведення процедури закупівлі замовник допустив порушення, які на момент прийняття Колегією цього рішення можна виправити шляхом зобов'язання замовника скасувати рішення про відміну процедури закупівлі.
Правомірна відміна відкритих торгів
Приклад 2. Рішення № 3725-р/пк-пз від 23.02.2022, оголошення № UA-2022-01-05-001092-b
Обґрунтування відміни закупівлі: замовник зазначає, що на XV черговій сесії VIII скликання замовника було прийнято рішення від 01.02.2022 № 533 «Про внесення змін до показників бюджету замовника на 2022 рік» відповідно до вимог статті 23, статті 93, статті 101 Бюджетного кодексу України, керуючись статтями 61-64, 66 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи листи та звернення бюджетних установ, організацій, висновки постійної комісії з фінансів та планування бюджету, замовник вирішив:
1. Внести зміни і доповнення до рішення сесії замовника від 24.12.2021 № 512 «Про бюджет замовника на 2022рік», а саме: у пункті 4 внести зміни до розподілу витрат міського бюджету замовника на реалізацію міських програм у 2022 році, згідно з додатком 4. (додається).
Замовник на розгляд Колегії надав, зокрема:
- Рішення замовника «Про внесення змін до показників бюджету замовника»;
- Пояснювальна записка до рішення сесії замовника від 01.02.2022 № 533 «Про внесення змін до показників бюджету замовника на 2022 рік»;
- Довідка про зміни до кошторису на 2022 рік підстава Рішення сесії замовника від 01.02.2022 № 533, у якому зазначено, зокрема «код 2281 дослідження і розробки, окремі заходи розвитку по реалізації державних (регіональних) програм: загальний фонд: «- 480 000,00».
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що підставою для визнання тендеру таким, що не відбувся є, начебто, скорочення видатків на 2022 рік. Проте, дане рішення замовник жодним чином не обґрунтував, а також не вказав, що зумовило (що передувало) прийняттю останнього, ба більше, не надає жодного документального підтвердження. Відтак, скаржнику як і іншим учасникам закупівлі невідомо, чи відбувся перерозподіл коштів, а також факт відсутності фінансування саме по даній закупівлі.
Позиція Колегії: відповідно до інформації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу, причина відміни - скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг. Замовником оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 03.02.2022 № 16, в якому зазначено, зокрема:
«1. Найменування замовника: виконавчий комітет замовника.
2. Місцезнаходження замовника.
3. Код згідно з ЄДРПОУ замовника.
Керуючись вимогами статті 11 та 32 Закону, Положенням про уповноважену особу від 26.04.2021 № 52/02-04, з метою визнання тендеру таким, що не відбувся та вжиття у зв’язку з цим заходів, передбачених частиною 7 статті 31 Закону ВИРІШИВ (ВИРІШИЛА):
1. Визнання тендеру таким, що не відбувся UA-2022-01-05-001092-b «ДК 021:2015:71250000-5 - Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги (Послуги з виготовлення проектів із землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ 01.01), що розташовані на території замовника» з підстави, що передбачена згідно частиною 5 статті 32 Закону, а саме: скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг».
Враховуючи наведене, відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Приклад 3. Рішення №4967-р/пк-пз від 28.06.2022, оголошення № UA-2022-02-10-004999-b
Обґрунтування відміни закупівлі: замовник зазначає, що 10.06.2022 уповноваженою особою замовника було прийнято рішення, оформлене протоколом №9/макарони, визнати тендер таким, що не відбувся, з підстави, що передбачена згідно пункту 2 частини 5 статті 32 Закону, а саме - скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.
Уповноважена особа замовника обґрунтовує своє рішення прийняттям виконавчим комітетом замовника рішення від 25.05.2022 №133 «Про внесення змін до бюджету замовника на 2022 рік» у зв’язку зі зменшенням видатків за КЕКВ «Продукти харчування» КПКВ 0611010, 0611021.
Разом з тим, на підтвердження вищезазначеного уповноважена особа замовника надає: довідку фінансового управління замовника від 26.05.2022 за №247 про зміни до річного розпису бюджету (кошторису) на 2022 рік, довідку фінансового управління замовника від 26.05.2022 за №248 про зміни до річного розпису бюджету (кошторису) на 2022 рік (копії довідок додаються).
Дані довідки складено та затверджено на підставі рішення виконавчого комітету замовника від 25.05.2022 №133 «Про внесення змін до бюджету замовника на 2022 рік».
Отже, прогнозовані видатки на закупівлю продуктів харчування для закладів освіти замовника згідно рішення виконавчого комітету замовника від 25.05.2022 №133 «Про внесення змін до бюджету замовника на 2022 рік» та довідок фінансового управління замовника від 26.05.2022 року за №247, від 26.05.2022 за №248 зменшено, а саме:
1. За КЕКВ 2230 «Продукти харчування» для закладів загальної середньої освіти на 516 000,00 грн.;
2. За КЕКВ 2230 «Продукти харчування» для дошкільної освіти на 666 082,00 грн.
Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням замовника щодо відміни процедури закупівлі, виходячи з наступного. Безпідставність та неправомірність рішень (дій) замовника підтверджує таке.
По-перше, замовник у зазначеному вище протоколі №9/макарони від 10.06.2022 обґрунтовує визнання означеної закупівлі такою, що не відбулася через «надзвичайні, невідворотні та об’єктивні обставини для замовника ... внаслідок чого скоротився контингент відвідування учнями (вихованцями) закладів освіти комунальної власності замовника».
Таким чином, напрошується логічний висновок, що у наслідок скорочення контингенту учнів – відповідно скоротилася, а не повністю зникла і потреба у такому товарі для харчування дітей, як макаронні вироби.
Таким чином, скаржник вважає, що скорочення контингенту учнів не є підставою визнавати означений тендер таким, що не відбувся.
По-друге, відповідно до частини 5 статті 32 Закону замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся, у разі:
1) якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили; 2) скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.
У протоколі №9/макарони від 10.06.2022 уповноважена особа вирішує «Визнати тендер таким, що не відбувся ... з підстави, що передбачена згідно пункту 2 частини 5 статті 32 Закону, а саме - скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг».
При цьому, уповноважена особа у зазначеному вище протоколі №9/макарони від 10.06.2022 скорочення видатків та визнання тендеру таким, що не відбувся фактично обґрунтовує листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, суть якого зводиться до настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Таким чином, скаржник вважає, що замовник не довів та документально не підтвердив правомірність визнання тендеру таким, що не відбувся саме з підстав, наведених у протоколі №9/макарони від 10.06.2022.
Позиція Колегії: враховуючи викладене, зокрема, надані замовником документи, відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, відсутні підстави для задоволення скарги.
Підсумки
З огляду на вище розглянуті рішення Колегії вбачається, що належним підтвердженням відміни закупівлі у зв’язку із скороченням обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг є рішення розпорядників бюджетних коштів про зміну розподілу витрат бюджету певного замовника, що було показано в Прикладах 2 та 3. Натомість відсутність належного документального підтвердження відміни закупівлі, як було в Прикладі 1, є порушенням підпункту 4 пункту 47 Особливостей та частини 5 статті 32 Закону.
пов'язані статті
21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати