Типові порушення щодо проєкту та договору про закупівлю, виявлені ДАСУ
Продовжуємо розглядати найсвіжішу практику Державної аудиторської служби (далі- Держаудитслужба). Сьогодні до вашої уваги пропонуємо добірку моніторингів щодо проєкту та договору про закупівлю. Які порушення найчастіше допускають замовники? Як реагує Держаудитслужба? Що потрібно врахувати кожному замовнику щоб провести процедуру закупівлі без помилок? Розберемо далі
Проєкт договору про закупівлю містить неповний перелік підстав для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю
Моніторинг UA-M-2022-06-21-000131, оголошення № UA-2022-02-04-013148-b
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) встановлено, що відповідно пункту 8 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації зазначається проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
При цьому, відповідно частини 5 статті 41 Закону основними вимогами до договору про закупівлю та внесення змін до нього є те, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків визначених цією статтею.
Замовник в електронній системі закупівель оприлюднив проєкт договору про закупівлю без повного переліку порядку змін його умов (4 пункти з 8), що не відповідає вимогам пункту 8 частини 2 статті 22 Закону.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення зазначеного порушення в подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Коментар: пам’ятаємо про те, що під час здійснення закупівлі послуг чи робіт зазначення у проєкті договору про закупівлю підстави, визначеної пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону, для внесення змін до його істотних умов за рішенням суду є порушенням. Більше читайте у статті «Закупівля робіт чи послуг: чи включати в проєкт договору про закупівлю умову щодо збільшення ціни за одиницю товару до 10 %. Практика суду».
Зазначення у проєкті договору про закупівлю додатки, які не оприлюднені
Моніторинг UA-M-2022-06-21-000061, оголошення UA-2021-11-23-016326-a
За результатами аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено невідповідність ТД замовника вимогам пункту 1 частини 1 статті 10 Закону.
Замовник оприлюднив в електронній системі закупівель проєкт договору про закупівлю, пунктом 13.3 якого визначив додатки до договору про закупівлю: Договірна ціна та Кошторисний розрахунок. Проте, Договірна ціна та Кошторисний розрахунок, як додатки до проєкту договору про закупівлю замовником в системі prozorro.gov.ua не оприлюднено. Таким чином, замовником порушено вимоги пункту 1 частини 1 статті 10 Закону.
Відповідно пункту 1 частини 1 статті 10 Закону встановлено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проєкт договору про закупівлю.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо недопущення зазначеного порушення в подальшому та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та / або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Коментар: звичайно замовник не може заповнити додатки до проєкту договору про закупівлю, якщо вони стосуються, зокрема, цін на етапі під час його формування, адже замовник не знає ціну переможця процедури закупівлі перед її оголошенням. Проте, щоб уникнути зазначених вище порушеньрекомендую замовникам у проєкті договору про закупівлю робити додатки та зазначати їх відповідні назви без відповідного заповнення. Крім цього можна у тендерній документації зазначити інформацію про те, що додатки до проєкту договору про закупівлю заповнюються переможем процедури закупівлі під час його укладання.
Передбачення у ТД можливість зміни умов договору про закупівлю під час його укладання
Моніторинг UA-M-2022-06-21-000043,#nbsp;оголошення № UA-2021-10-28-007906-a
У частині 3 розділу 6 тендерної документації зазначено, що основні вимоги до договору про закупівлю не є остаточними і вичерпними, і можуть бути доповнені і скориговані під час укладання договору про закупівлю з учасником-переможцем торгів в залежності від специфіки предмету, характеру, інших умов конкретного договору про закупівлю. Також, у зазначеній частині тендерної документації замовником вказано, що учасник подає у складі тендерної пропозиції проєкт договору про закупівлю, який є невід’ємною її частиною.
Згідно з частиною 4 статті 41 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
Таким чином, встановлення у тендерній документації умови щодо можливості коригування та доповнення основних вимог до договору або умов договору під час його укладання з переможцем торгів суперечить вимогам частини 4 статті 41 Закону.
Підсумки
Виходячи з наведених моніторингів, замовникам варто враховувати#nbsp;наступне.
1. Замовнику варто зазначати у проєкті договору про закупівлю підстави зміни його істотних умов визначені частино 5 статті 41 Закону, а саме:
- зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
- збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії;
- покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
- продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
- погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
- зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та / або пільг з оподаткування;
- зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
- зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини 5 цієї статті.
Важливо: від час закупівлі послуг або робіт замовник немає зазначати у проєкті договору про закупівлю підстави визначено пунктом 2 частини 5 статті 41 Закону. Докладніше за посиланням.
2. Відповідно пункту 1 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проєкт договору про закупівлю. Якщо замовник у проєкті договору про закупівлю посилається на додатки до нього, то такі додатки також повинні бути опубліковані, навіть за умови неможливості їх заповнення під час формування договору про закупівлю. Крім цього замовник може у тендерній документації зазначити інформацію про те, що додатки до проєкту договору про закупівлю заповнюються переможем процедури закупівлі під час його укладання.
3. Умови договору про закупівлю не мають відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону. Більше того укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та / або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500-51 000 грн). Тож зазначення у тендерній документації та / або проєкті договору про закупівлю інформації на кшталт «проєкт договору про закупівлю не є остаточними і вичерпними, і може бути доповнений і скоригований під час його укладання» буде порушенням.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв06 берез.
Збільшення ціни за одиницю товару понад 10 відсотків: аналіз актуальної практики Верховного суду04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році03 берез.
Рішення замовника, які призводять до спрацювання ризик-індикаторів28 лют.
Які порушення встановлювали контролюючі органи щодо документів переможця