Суперечності у застосуванні заборон та підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника
Положеннями Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) встановленні заборони здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг у окремих громадян та інших суб’єктів господарювання та відповідно під час проведення відкритих торгів такі заборони надають право замовнику відхилити тендерну пропозицію учасника. Але, як буває на практиці, норма в Особливостях передбачена, але у самому змісті такої норми та її граматичному викладенні є суперечності, а тому у замовників виникають питання як правильно таку норму застосовувати. І ось, такими нормами Особливостей є абзац 2 пункту 2 постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178 та абзац 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей. Тому, у даному матеріалі спробуємо проаналізувати зміст наведених норм та з’ясувати як правильно такі норми читати та застосовувати.
Як викладені норми у положеннях Особливостей?
Абзац 2 пункту 2 постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Постанова) викладений у наступному змісті:
- замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Абзац 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, який стосується відхилення тендерних пропозицій, а саме: замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є:
- є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176)
В чому полягає суперечність у даних нормах для замовника?
У абзаці 2 пункту 2 Постанови, законодавець через «;» (крапку – кому) вказав перелік юридичних осіб у яких заборонено здійснювати закупівлі, однією із яких є юридичні особі, утворені та зареєстровані відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь. При цьому, після змін, які набрали чинність 19.05.2023 дана норма була зміна та доповнена, та з’явилася ще одна категорія учасника у яких заборонено здійснювати публічні закупівлі, а це у юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Тобто, фактично на сьогоднішній день є дві схожі категорії учасників щодо яких заборонено здійснювати закупівлю товарів, робіт чи послуг:
- юридичні особи, утворені та зареєстровані відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь;
- юридичні особи, утворені та зареєстровані відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Аналізуючи зазначені категорії юридичних осіб відмінним є лише приставка «..крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів». Таким чином, законодавець в одному положенні норми заборонив здійснювати закупівлі у юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь і знову ж таки, в цій же нормі, надав право замовнику здійснювати закупівлі в такої юридичної особи у разі, якщо активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Аналогічна ситуація із нормою наведеною в абзаці 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, яка стосується відхилення тендерних пропозицій.
Що роботи замовнику у даному випадку та як правильно прочитати вказані норми?
Для того щоб відповісти на дане питання платформою було ініційоване звернення до експертів для отримання лінгвістичної експертизи. Основне питання, яке досліджувалося у Експертному висновку було: З якою частиною абзацу 2 пункту 2 постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178 пов’язана його частина «крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»?
Що ж встановив експерт?
Витяг із Експертного висновку: Абзац 2 пункту 2 постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Постанова) містить основну частину:
замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь
і вставлену частину (вставлення), яка починається прийменником крім:
крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
Вставлення – це частина тексту, яка містять додаткові побіжні повідомлення, зауваження, що переривають основне висловлення, уточнюючи й доповнюючи його зміст. Вставлення пов’язується за змістом з певною синтаксемою (словом, словосполученням або цілим реченням) і розміщується безпосередньо за нею[1]. Прийменник крім у складі цього вставлення вживається у своєму словниковому значенні «за винятком чогось» при виділенні об’єкта з ряду однотипних або подібних.
В аналізованому реченні (в абзаці 2 пункту 2 Постанови) зазначене вставлення з прийменником крім виконує функцію обставинного детермінанта, а отже воно пов’язане підрядним детермінантним зв’язком насамперед з граматичним і змістовим центром цього речення — з присудком забороняється, а через цей присудок — з усіма залежними від нього синтаксичними компонентами, а саме:
здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь.
Таким чином вставлення з прийменником крім пов’язане з усією попередньою частиною речення. Оскільки це вставлення вживається у значенні «за винятком чогось» при виділенні об’єкта з ряду однотипних або подібних, є підстави констатувати, що у вставленні крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів сформульовано той виняток, на який не поширюється заборона «здійснювати публічні закупівлі (товарів робіт і послуг…), зафіксована в основній частині цього речення.
Усе зазначене дає лінгвістичні підстави констатувати, що обставинний детермінант крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів пов'язаний з усією попередньою частиною абзацу 2 пункту 2 тексту Постанови.
Обставинний детермінант з прийменником крім, як і кожна обставина, завжди пов’язується з опорним дієсловом, тому виключається зв’язок цієї детермінантної частини з будь-якою вужчою частиною попереднього речення, у яку не входить опорне дієслово із здійснювати публічні закупівлі (товарів робіт і послуг …).
Підсумовуючи,є лінгвістичні підстави констатувати, що обставинний детермінант крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів пов'язаний з усією попередньою частиною абзацу 2 пункту 2 Постанови і поширюється на всі описані в цьому абзаці випадки здійснення публічних закупівель товарів робіт і послуг, а саме:
- у громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах);
- юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь;
- юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах),
- або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь.
Тобто, підсумовуючи викладене у даному матеріалі та враховуючи експертний висновок, вбачається, що норми абзац 2 пункту 2 Постанови та абзац 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей потрібно читати наступним чином:
забороняється здійснювати закупівлі товарів, робіт чи послуг (або замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є) у:
- громадян Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
- юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
- юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
- або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
пов'язані статті
21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати