Статті

Що потрібно знати замовнику при закупівлі обладнання Starlink та послуг зв’язку, які надаються за його допомогою?

0
329

На сьогоднішній день використання обладнання Starlink та налагодження високошвидкісного доступу до мережі Інтернет для багатьох замовників стало актуальним, у зв’язку з чим все частіше вони приймають рішення щодо закупівлі такого обладнання. Для України ці закупівлі є новими, тому у замовників з приводу їх здійснення виникає досить багато запитань, які ми розкриємо далі у цій статті, зокрема: як обрати предмет та здійснити закупівлі обладнання Starlink та послуг зв’язку з використанням цього обладнання.

Визначаємо та формулюємо предмет закупівлі для придбання Starlink

Для організації доступу до мережі Інтернет за допомогою глобальної супутникової системи Starlink (від американської компанії «SpaceX») замовникам необхідно придбати такий комплект обладнання:

  • термінал (антена) для налагодження зв’язку із супутником Starlink;
  • WI-FI роутер для роздачі Інтернет на інші пристрої;
  • кабель довжиною 30 м для підключення обладнання.

Все це обладнання замовники можуть придбати одним комплектом.

Визначення предмету закупівлі для товарів замовники здійснюють відповідно до національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 (далі ДК 021:2015), а саме за показником четвертої цифри цього класифікатора.

Аналіз закупівель в електронній системі Prozorro (https://prozorro.gov.ua/) показує, що переважно придбання обладнання Starlink замовники здійснюють за ДК 021:2015: 32530000-7 «Телекомунікаційне супутникове обладнання», до складу якого входять такі коди, як 32531000-4 «Обладнання супутникового зв’язку» та 32532000-1 «Супутникові антени (тарілки)». Однак також зустрічаються закупівлі Starlink за кодами 32410000-0 «Локальні мережі», 32420000-3 «Мережеве обладнання» та іншими.

Слід зауважити, що рішення щодо визначення предмета закупівлі замовники приймають самостійно.

При цьому на період дії воєнного стану платежі з бюджетних рахунків замовників здійснюються лише з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку та відповідно до вимог Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590) (зі змінами).

Під час формулювання предмета договору про закупівлю замовникам слід брати до уваги перелік найменувань товарів, робіт та послуг, зазначених у пункті 19 Порядку № 590.

Стосовно можливості здійснення оплати за придбання обладнання Starlink, як засобів зв’язку то абзацами 3 та 4 підпункту 2 (видатки, які здійснюютьсяв другу чергу) пункту 19 Порядку № 590 за видатками по загальному і спеціальному фондах передбачено таку можливість.

Тому замовникам при формулювання найменування предмета закупівлі окрім назви за кодом ДК 021:2015 варто зазначати конкретне найменування, яке відображає, що здійснюється закупівля саме засобів зв’язку. Наведемо приклади формулювання предмету закупівлі у разі придбання обладнання Starlink.

Приклад

  1. 32530000-7 «Телекомунікаційне супутникове обладнання» (Засіб зв'язку: супутниковий термінал «Starlink») (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-21-001806-a);
  2. 32410000-0 «Локальні мережі» (Комплект супутникового обладнання Starlink) (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-16-001121-a);
  3. 32420000-3: «Мережеве обладнання» (3G Modem Starlink Internet – засоби зв’язку для укриття) (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-08-019772-a).

Рекомендуємо придбавати обладнання Starlink за кодом Єдиного закупівельного словника: 32530000-7 «Телекомунікаційне супутникове обладнання» (Засіб зв'язку: супутниковий термінал «Starlink»).

Чи належить закупівля обладнання Starlink до сфери інформатизації?

Замовникам при визначенні предмету закупівлі за ДК 021:2015 необхідно звернути увагу на вимоги законодавства щодо належності його до сфери інформатизації.

Належність договору про закупівлю до сфери інформатизації встановлюється на підставі Методики визначення належності бюджетних програм до сфери інформатизації, затвердженої наказом Міністерством цифрової трансформації України від 07.05.2020 р. № 67, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.05.2020 за № 459/34742 (далі – Методика).

Зокрема, серед переліку кодів ДК 021:2015, зазначений в Методиці, є такі, по яким замовники іноді купують обладнання Starlink, а саме:

  • 32400000-7 «Мережі» (в тому числі 32410000-0 «Локальні мережі» та 32420000-3: «Мережеве обладнання»);
  • 32570000-9 «Комунікаційне обладнання» та інші.

Тобто обираючи ці коди ДК 021:2015 для закупівлі обладнання Starlink необхідно пам’ятати, що згідно з пунктом 13 Положення про формування та виконання Національної програми інформатизації, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 31.08.1998 р. № 1352,під час виконання завдань (проєктів) Національної програми інформатизації державні замовники беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі за такими завданнями (проєктами) після їх погодження з Генеральним державним замовникомНаціональної програми інформатизації у разі, якщо їх вартість дорівнює або перевищує 500 тис. грн.

Отже, якщо замовник планує купувати обладнання Starlink за одним із кодів ДК 021:2015, визначених в Методиці, за умови що вартість дорівнює або перевищує 500 тис. грн, то в такому разі перед реєстрацією бюджетних зобов’язань необхідно отримати відповідне погодження від Генерального державного замовника Національної програми інформатизації.

Більш детально про отримання таких погоджень Ви можете прочитати у статті: «Реєстрація бюджетних зобов’язань за договорами про закупівлі у сфері інформатизації»на платформі TNDR.

За яким видом закупівлі придбавати обладнання Starlink?

Відповідно до пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178(далі – Особливості), замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг, вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або із використанням електронного каталогу для закупівлі товару.

Якщо ж сума товару є меншою 100 тис. грн, то замовники мають право здійснити такі закупівлі без використання електронної системи закупівель, тобто укласти «прямий» договір. Також пунктом 13 Особливостей визначено перелік виключень, за умови, якщо вартість предмета закупівлі становить або перевищує 100 тис. грн, закупівля може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару.

Наведемо приклади.

1) замовник укладає договір про закупівлю без застосування електронної системи закупівель тому що його вартість предмета закупівлі становить 96 600,00 грн (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-21-013619-a);

2) сума закупівлі дорівнює 2 млн грн, то в такому випадку замовник застосовує процедуру відкритих у порядку визначеному Особливостями (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-20-005441-a);

3) замовник на момент прийняття рішення про застосування закупівлі перебуває в зоні проведення воєнних (бойових) дій, що стало підставою для застосування пункту 13 Особливостей та здійснення закупівлі на суму 195 000,00 грн шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів з особливостями та електронного каталогу (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-19-016300-a).

Відповідно вид закупівлі залежить від вартості предмета закупівлі на рік та наявності або відсутності виключень визначених Особливостями.

Як замовнику купити обладнання Starlink?

На жаль придбати обладнання Starlink у офіційного представника для замовника у розумінні Закону є неможливим, так як оплату необхідно здійснити через банківську картку, яка відсутня у замовників. Відповідно єдиним варіантом залишається придбання через посередника в Україні.

Недоліком даного способу придбання обладнання Starlink є невигідна ціна, тобто завищена в 1,5-2 рази від офіційної для України.

Купити обладнання Starlink можна в інтернет магазині, у фізичної особи-підприємця або через інших посередників. Проте ціна в такому випадку буде значно відрізнятися в офіційної. Наприклад, інтернет магазин «Stylus» продає комплект обладнання Starlink Internet Satellite Dish Kit V2 за 43,999 тис. грн (під замовлення до 14 днів), а «Техно Іжак» – 59,995 тис. грн, тобто у 2,4 рази вище за офіційну ціну (рис. 1).

Замовники переважно купують обладнання Starlink у фізичних осіб-підприємців за цінами також не дуже близькими до офіційної, наприклад, 44,9 тис. грн (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-14-001355-a), по 52 тис. грн (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-11-30-009485-a), і навіть за 65 тис. грн (!) за одиницю обладнання (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-19-016300-a).

Крім цього, деякі замовники купують послуги з монтажу та підключення обладнання Starlink за ДК 021:2015 64220000-4 «Телекомунікаційні послуги, крім послуг телефонного зв’язку і передачі даних», за які платять 3,6– 4,8 тис. грн (див. за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-06-27-003860-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-12-08-007183-a).

Як платити за послуги зв’язку Starlink?

Після придбання обладнання Starlink у замовника виникає питання – яким чином платити абонентську плату за користування зв’язком?

Оплата за послуги зв’язку Starlink здійснюється через особистий кабінет користувача з пристрою, на якому встановлено додаток Starlink. Тобто система оплати за послуги зв’язку дещо інша, ніж за стандартної форми, яка передбачає укладення договору про закупівлю між замовником та провайдером послуг зв’язку.

Тому в цьому випадку може бути таким чином оформлена оплата:

  • встановлення додатку Starlink на пристрої, що знаходиться на балансі установи, або пристрої відповідального працівника замовника, який в подальшому буде здійснювати щомісячну оплату. Після проведення оплати замовник буде відшкодовувати ці витрати відповідно до авансового звіту. Важливо зазначити, що відшкодування в даному випадку не буде публічною закупівлею у розумінні Закону та Особливостей;
  • довірити оплату послуг зв’язку іншому суб’єкту господарювання, з яким укласти договір за результатами відповідної (окремої) закупівлі послуг та оплачувати витрати, понесені ним за оплату послуг через додаток Starlink (наприклад через постачальника у якого було придбано обладнання Starlink);
  • інший варіант, доступний замовнику та який не суперечить вимогам щодо розрахунків за бюджетним законодавством.

Підсумки

  1. При визначенні предмета закупівлі для придбання обладнання Starlink замовникам варто враховувати напрями проведення платежів, визначені Порядком № 590 та вимоги щодо належності предмета закупівлі до сфери інформатизації.
  2. Якщо ж сума предмета закупівлі більше 100 тис. грн, то необхідно оголошувати відкриті торги.
  3. Для оплати за послуги зв’язку замовник може здійснювати відшкодування оплати працівнику установи, або укласти договір за результатами відповідної закупівлі з іншою організацією для оплати послуг або ж обрати інший варіант.
  4. У разі прийняття рішення замовником здійснити закупівлю обладнання Starlink слід правильно вибрати й сформулювати предмет закупівлі за ДК 021:2015 та вид закупівлі – укладати за «прямим» договором чи із застосуванням процедури відкритих торгів з Особливостями.
  5. Після укладення договору про закупівлю важливо дотриматись бюджетного законодавства та своєчасно зареєструвати бюджетні зобов’язання в органах Казначейства.

пов'язані статті