Що змінилось при закупівлі робіт та послуг з поточного ремонту після останніх змін до Порядку №708
Наказом Мінекономіки від 31.01.2025 № 852 внесено зміни до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі - Порядок).
Більше про зазначені зміни читайте в статті Набрали чинності зміни до Порядку визначення предмета закупівлі.
Відповідно зазначені зміни певним чином вплинуть на процедуру здійснення закупівель, зокрема робіт та послуг з поточного ремонту.
Водночас, які зміни були внесені та що слід врахувати при здійснення закупівель робіт та послуг з поточного ремонту розглянемо далі.
Що змінилося при закупівлях робіт та послуг з поточного ремонту?
Пункт 4 розділу I Порядку до 10.04.2025 (включно) | Пункт 4 розділу I Порядку з 11.04.2025 (включно) |
Визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301 | Визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об'єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року N 281, галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року N 301, національного стандарту ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання», затвердженого наказом державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 20 грудня 2017 року N 434 |
Пункт 2 розділу IІ Порядку до 10.04.2025 (включно) | Пункт 2 розділу IІ Порядку з 11.04.2025 (включно) |
Під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об'єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року N 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року N 301. | Під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об'єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд», затвердженого наказом Міністерства економіки України від 16 травня 2023 року N 3573, галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року N 301, національного стандарту ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання», затвердженого наказом державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 20 грудня 2017 року N 434. |
Зазначеними змінами доповнено перелік нормативних документів, якими повинен керуватися замовник при визначенні предмета закупівлі робіт та послуг з поточного ремонту. Так, додано національний стандарт ДСТУ 8747:2017, що деталізує види та переліки робіт з ремонтів (капітального та поточного ремонтів) та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування.
Тобто після внесення зазначених змін замовники при визначенні предмета закупівлі робіт (нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту) та послуг з поточного ремонту автомобільних доріг загального користування, зокрема при віднесенні тих чи інших видів ремонтів до утримання/поточного ремонту/капітального ремонту, окрім галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року N 301, повинні керуватися ДСТУ 8747:2017.
Окрім цього, при здійсненні закупівель послуг з поточного ремонту, замість термінів об’єктів - будинок, будівля, споруда, лінійний об'єкт інженерно-транспортної, які були визначені в державних будівельних нормах ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», замовники повинні керуватися визначеннями зазначених термінів, які наведені в національному класифікаторі НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд».
Зміна термінології
В ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» були наведені наступні визначення:
- будівля - штучно створений об’ємний об’єкт, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучоогороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні, надземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції;
- будинок – різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей;
- лінійний об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури - різновид наземних, надземних або підземних лінійних споруд для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо;
- споруда - штучно створений об'ємний, площинний або лінійний об'єкт, що має природні або штучні, просторові межі, встановлений стаціонарно (нерухомо) відносно землі та призначений для досягнення певних цілей.
Водночас в національному класифікаторі НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд» містяться наступні визначення:
- будівлі – це криті споруди, які можуть використовуватися окремо, побудовані для постійних цілей, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для проживання або перебування людей, розміщення устаткування, тварин, рослин, а також предметів;
- житлові будівлі (будинки) – це споруди, не менше половини загальної площі яких використовується для житлових потреб. Якщо для житлових цілей використовується менше половини загальної корисної площі, то будівля належить до нежитлових відповідно до цільового призначення;
- споруди – структури, пов’язані із землею, які створені з будівельних матеріалів і комплектуючих та/або для яких виконуються будівельні роботи. У цьому відношенні підготовка ґрунту, посадка або посів тощо для сільськогосподарських цілей не вважаються спорудами;
- інженерні споруди – усі споруди, що не належать до будівель, у тому числі лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури та споруди на них.
Отож, вбачається, що класифікатор НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд» містить визначення будівель, будинків та споруд, однак не містить визначення лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, окрім зазначення, що лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури є інженерними спорудами, які не належать до будівель.
Окрім цього, в класифікаторі НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд» наведена класифікація зазначених об’єктів, якими замовники повинні керуватися при здійсненні закупівель.
У даному класифікаторі споруди поділяються на два розділи «будівлі» та «інженерні споруди» в залежності від технічних характеристик споруди, які обумовлюють призначення споруди.
В свою чергу, будівлі поділяються на:
- житлові будинки;
- нежитлові будівлі.
Натомість серед інженерних споруд виділено:
- транспортну інфраструктуру (автомобільні дороги загального користування, вулиці та інші дороги, залізниці, злітно-посадкові смуги, мости, естакади, тунелі, метро, портові споруди, канали, дамби та інші водні споруди);
- трубопроводи, лінії електронних комунікаційних мереж та електропередачі;
- комплексні споруди промислових об’єктів (складні промислові конструкції (електростанції нафтопереробні заводи тощо), які не мають характеристик будівлі;
- інші інженерні споруди (спортивні та рекреаційні споруди, інші інженерні споруди, не класифіковані раніше – військові інженерні споруди, дільниці для запуску супутників тощо.)
Водночас серед наведених інженерних споруд до лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури варто віднести транспортну інфраструктуру та трубопроводи, лінії електронних комунікаційних мереж та електропередачі.
При цьому, до споруд варто віднести комплексні споруди промислових об’єктів та інші інженерні споруди.
Чи зобов’язаний замовник під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту зазначати в назві предмета закупівлі та в електронній системі закупівель код національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд»?
Після внесення змін одним із питань, яке постало перед замовниками - чи зобов’язаний замовник під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту зазначати інформацію в назві предмета закупівлі та вказувати в електронній системі закупівель код національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд»?
Відповідаючи на дане питання варто звернутися до норми, якою внесені зміни та яка визначає, що «під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об'єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд», затвердженого наказом Міністерства економіки України від 16 травня 2023 року N 3573».
Отож, наведена норма передбачає, що визначати предмет закупівлі замовники повинні за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об'єктом інженерно-транспортної інфраструктури.
Водночас, що стосується застосування НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд», затвердженого наказом Міністерства економіки України від 16 травня 2023 року № 3573» при визначенні предмета закупівель послуг з поточного ремонту, то застосовувати його норми замовники повинні виключно в частині термінології - будинків, будівель, споруд, лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури, особливості якої були розглянуті вище.
Натомість вимог зазначати код національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд» в назві предмета закупівлі та в електронній системі закупівель, як це визначено пунктом 13 наказу Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 «Про затвердження Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі» (далі-Порядок №1082) - крім полів, визначених пунктом 12 цього Порядку, у випадках, зазначених у цьому пункті, додатково в окремих полях заповнюється інформація щодо:
- міжнародної непатентованої назви лікарського засобу (далі - МНН), у разі визначення предмета закупівлі - лікарський засіб. Якщо предмет закупівлі містить два та більше лікарських засобів, замовником зазначається МНН кожного лікарського засобу;
- коду та назви медичного виробу відповідно до національного класифікатора НК 024:2019 «Класифікатор медичних виробів», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 05 лютого 2019 року № 159, у разі визначення предмета закупівлі - медичний виріб. Якщо предмет закупівлі містить два та більше медичних виробів, замовником зазначаються код та назва кожного медичного виробу,
норми Порядку №708 чи інші нормативно-правові акти, зокрема Порядок №1082, не містять.
Тому вбачається, що під час здійснення закупівель послуг з поточного ремонту замовники не зобов’язані зазначати в назві предмета закупівлі та в електронній системі закупівель код національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд».
Підсумки
1. При визначенні предмета закупівлі при закупівлях робіт та послуг з поточного ремонту замовникам потрібно враховувати зміни до Порядку, які внесені наказом Мінекономіки від 31.01.2025 № 852.
2. Дані зміни стосуються нормативно-правових актів, на підставі яких замовники повинні визначати належність тих чи інших видів ремонтів до утримання/поточного ремонту/капітального ремонту, а також визначень будинків, будівель, споруд, лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури при закупівлях послуг з поточного ремонту.
3. Під час здійснення закупівель послуг з поточного ремонту замовники не зобов’язані зазначати в назві предмета закупівлі та в електронній системі закупівель код національного класифікатора НК 018:2023 «Класифікатор будівель і споруд».
пов'язані статті
23 квіт.
Додаткова потреба: як визначати, алгоритм дій та приклади18 квіт.
Закупівля додаткових робіт та послуг згідно підпункту 8 пункту 13 Особливостей18 квіт.
Інформатизація в публічних закупівлях: що це та як з цим працювати18 квіт.
Які рішення уповноваженої особи оприлюднюємо в електронній системі закупівель, а які ні: зведений перелік16 квіт.
При застосуванні в договорі ч. 3 ст. 631 ЦКУ, який орієнтовний місяць проведення закупівлі зазначати в річному плані