Що слід вважати невідповідністю згідно пункту 40 Особливостей?
Відповідно до пункту 40 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
У відповідності до даної норми замовники повинні надавати учасникам можливість виправити невідповідності в тендерній пропозиції. Проте, в даній нормі не визначено чітко випадків, в яких замовники можуть надавати можливість виправляти такі невідповідності. З огляду на дані обставини в цій статті розберемось із тим, в яких випадках замовники можуть надавати можливість виправляти невідповідності в тендерній пропозиції.
Визначення невідповідностей в Особливостях
Абзац 2 пункту 40 Особливостей не дає визначення невідповідностей. Однак, якщо звернутися до Словника синонімів української мови, то невідповідність визначається, як відсутність відповідності між чим-небудь.
Окрім цього, в абзаці 2 пункту 40 Особливостей йдеться, що невідповідністю слід вважати - у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією.
З огляду на викладене, під невідповідністю слід розуміти певну невідповідність (неузгодженість, суперечливість) між інформацією та документами, які подані учасником в складі тендерної пропозиції та / або відсутність певної інформацію та документів, які замовники вимагали в тендерній документації, однак таку інформацію та документи учасником не було надано в складі тендерної пропозиції. Наприклад, невідповідностями можна вважати наступні випадки:
- суперечливість відомостей в довідці про аналогічні договори та самому аналогічному договорі;
- учасником не підтверджено інформацію про повне виконання аналогічного договору;
- в складі тендерної пропозиції відсутні накладні, акти виконаних робіт / наданих послуг тощо.
В той же час, єдиним випадком для виправлення невідповідностей, який чітко визначений в пункті 40 Особливостей є можливість виправити невідповідності в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі.
Такими невідповідностями є помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Натомість у випадку, коли таке виправлення може призвести до зміни предмета закупівлі, зокрема його найменування, марки, моделі замовник повинен саме відхиляти тендерну пропозицію учасника на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
Умов застосування «24 годин»
Якщо детально проаналізувати норму щодо надання «24 годин», то може виокремити такі умови її застосування:
- невідповідністю є інформація та / або документи , що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції. Тобто наявний документ, який вимагався умовами тендерної документації, проте він має невідповідності;
- невідповідністю є інформація та / або документи подання яких вимагається тендерною документацією, тобто відсутні у складі тендерної пропозиції, але вимагалися тендерною документацією;
- виключенням є відсутність забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником та інформація або документи про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції (ті, що призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо).
Законодавча колізія в частині надання «24 годин»
Відповідно до пункту 40 Особливостей замовник має обов’язок надати 24 години на виправлення невідповідностей, окрім випадку коли такою невідповідністю є відсутність забезпечення тендерної пропозиції, за умови, що воно вимагалося тендерною документацією та / або помилки допущені в інформації або документах щодо технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та виправлення яких призведе до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Проте пунктом 41 Особливостей встановлено обов’язок замовника відхилити тендерну пропозицію учасника, зокрема, у разі, якщо:
- учасник процедури закупівлі зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом 2 пункту 39 цих особливостей;
- учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом 5 пункту 38 цих особливостей;
- учасник процедури закупівлі визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог абзацу 2 пункту 36 цих особливостей;
- тендерна пропозиція є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та / або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;
- тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Відповідно замовник має одночасно два обов’язки, які суперечать один одному. В такій ситуації рекомендуємо замовникам керуватися пунктом 41 Особливостей та відхиляти тендерну пропозицію учасника за наявності підстав наведених вище, адже статтею 164-14 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону у розмірі від 25 500 до 51 000 грн.
Як визначати (не)можливість надання «24 годин»?
Для того, щоб розібратися з цім запитанням пропонуємо розділити тендерну документація на такі розділи:
- вимоги до оформлення тендерної пропозиції;
- кваліфікаційні критерії;
- підстави для відмови в участі у відкритих торгах;
- інші документи, які замовник вважає за необхідне (наприклад, довідки в довільній формі, гарантійні листи тощо);
- вимоги щодо субпідрядника / співвиконавця (при закупівлі робіт або послуг);
- погодження з проєктом договору про закупівлю або проєкт договору про закупівлю;
- локалізація у публічних закупівлях;
- повноваження щодо підпису;
- цінова пропозиція;
- забезпечення тендерної пропозиції;
- технічні вимоги;
- перевищення ціни тендерної пропозиції;
- аномально низька тендерна пропозиція;
- інші документи визначені законодавством;
- строк дії тендерної пропозиції.
З урахуванням підстав для відхилення тендерних пропозицій, визначених пунктом 41 Особливостей, можемо надавати «24 години» на виправлення невідповідностей у разі відсутності або наявності невідповідностей в інформації та / або документах, які стосуються:
- оформлення тендерної пропозиції;
- кваліфікаційних критеріїв;
- підстави для відмови в участі у відкритих торгах;
- інших вимог, що не визначені законодавством (наприклад, довідки в довільній формі, гарантійні листи тощо);
- субпідрядника / співвиконавця (при закупівлі робіт або послуг);
- проєкту договору про закупівлю;
- ступеня локалізації виробництва;
- повноважень щодо підпису.
Важливо! Звертаємо увагу, що у разі, якщо учасником надано в складі тендерної пропозиції недостовірну інформацію (за умови, що вона суттєвою для визначення результатів відкритих торгів та замовник має документальне підтвердження) або визначено конфіденційною інформацію, яку заборонено такою визначати Законом з урахуванням Особливостей і це стосується наведених вище розділів тендерної документації (тобто тих випадків у яких замовник має надати «24 години», то замовник має відхилити тендерну пропозицію такого учасника без надання «24 годин». Адже такі випадки є виключенням із правил.
Відхиляємо тендерну пропозицію учасника, без надання «24 годин», у разі:
- перевищення ціни тендерної пропозиції, за умови що замовник в тендерній документації не передбачив можливість подання тендерної пропозиції з ціною вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі або у разі, якщо ціна тендерної пропозиції перевищує прийнятний відсоток визначений замовником в тендерній документації);
- наявна невідповідність в інформації та / або документах чи відсутня інформація та / або документи на підтвердження вимог, встановлених замовником у тендерний документації згідно чинного законодавства;
- відсутнє забезпечення тендерної пропозиції;
- відсутнє обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції;
- закінчився строк дії тендерної пропозиції;
- невідповідності в інформації та / або документах чи відсутня інформація та / або документи на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, виправлення яких призведе до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Неоднозначними є (не)можливість надання «24 годин» на виправлення інформації та / або документів, які стосуються технічної специфікації предмета закупівлі та цінової пропозиції. Але про це детальніше у наступних матеріалах на платформі TNDR.
Окрему увагу звертаємо на невідповідності в забезпеченні тендерної пропозиції, оскільки до зазначеної підстави для відхилення тендерної пропозиції були внесені зміни 25.02.2023. Так, до 25.02.2023 зазначена підстава для відхилення тендерної пропозиції виглядала наступним чином:
не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції.
Однак після внесених змін розглядувана підстава для відхилення звучить наступним чином: учасник процедури закупівлі не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
Відповідно в даному випадку можна констатувати, що відхиляти тендерну пропозицію замовники можуть виключно у випадку, коли учасник не надав самого забезпечення тендерної пропозиції. Натомість у випадку, коли таке забезпечення тендерної не відповідає умовам, які були визначені замовником в тендерній документації або ж не надані інші документи для підтвердження надання самого забезпечення тендерної пропозиції замовники повинні надавати можливість виправляти невідповідності.
Підсумки
У відповідності до пункту 40 Особливостей замовники у разі виявлення невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією повинні надати таким учасникам змогу виправити невідповідності. При цьому, Особливості не визначають, що слід вважати невідповідностями, окрім невідповідності в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі.
- Надаємо «24 години» на виправлення невідповідностей у разі відсутності або наявності невідповідностей в інформації та / або документах, які стосуються:
- оформлення тендерної пропозиції;
- кваліфікаційних критеріїв;
- підстави для відмови в участі у відкритих торгах;
- інших вимог, що не визначені законодавством (наприклад, довідки в довільній формі, гарантійні листи тощо);
- субпідрядника / співвиконавця (при закупівлі робіт або послуг);
- проєкту договору про закупівлю;
- ступеня локалізації виробництва;
- повноважень щодо підпису.
Окрім випадку коли учасником надано в складі тендерної пропозиції недостовірну інформацію (за умови, що вона суттєвою для визначення результатів відкритих торгів та замовник має документальне підтвердження) або визначено конфіденційною інформацію, яку заборонено такою визначати Законом з урахуванням Особливостей.
Відхиляємо тендерну пропозицію учасника, без надання «24 годин», у разі:
- перевищення ціни тендерної пропозиції, за умови що замовник в тендерній документації не передбачив можливість подання тендерної пропозиції з ціною вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі або у разі, якщо ціна тендерної пропозиції перевищує прийнятний відсоток визначений замовником в тендерній документації);
- наявна невідповідність в інформації та / або документах чи відсутня інформація та / або документи на підтвердження вимог, встановлених замовником у тендерний документації згідно чинного законодавства;
- відсутнє забезпечення тендерної пропозиції;
- відсутнє обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції;
- закінчився строк дії тендерної пропозиції;
- невідповідності в інформації та / або документах чи відсутня інформація та / або документи на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, виправлення яких призведе до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році