Розбираємо виключення для укладання прямого договору за Особливостями: замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення
19.10.2022 набрала чинність постанова Кабміну «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) від 12.10.2022 № 1178, який розроблений на виконання пункту 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Пунктом 13 Особливостей визначено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися без застосування відкритих торгів та /або електронного каталогу для закупівлі товару, зокрема у разі, якщо замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.
У цьому матеріалі розберемо дане виключення, яке може використовуватися замовником за Особливостей та з’ясуємо складові такого виключення, а саме:
- замовник перебуває в районні проведення воєнних (бойових) дій;
- момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.
Обґрунтовуємо перебування замовника в районі проведення воєнних (бойових) дій
Кожний замовник, який має на меті застосувати дане виключення має з’ясувати чи такий замовник перебуває в районні воєнних (бойових) дій. Звичайно, замовники з метою перевірки інформації скеровуються до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 75 від 25.04.2022 (зі змінами) (надалі – Наказ № 75) та у разі знаходження територіальної громади, де розташований замовник вважає, що має право скористатися виключеннями визначеними Особливостями.
Проте, на думку автора не все так просто, і розпочати потрібно із самого початку, а саме із порядку формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Такий порядок визначений постановою Кабміну № 562 від 07.05.2022 «Про затвердження Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» (надалі – Постанова № 562).
Так, Постановою № 562 визначені суб’єкти, які виконують ті чи інші функції та мають певні права, а саме:
- власником і розпорядником інформаційної системи є держава в особі Мінреінтеграції;
- володільцем інформації, що обробляється в інформаційній системі та / або завантажується з інформаційної системи є Мінреінтеграції;
- адміністратором інформаційної системи є Мінреінтеграції;
- технічний адміністратор інформаційної системи визначається власником інформаційної системи;
- уповноваженим суб'єктом інформаційної системи є Мінреінтеграції;
- користувачами інформаційної системи є Міноборони, Мінсоцполітики, обласні, Київська міська військові адміністрації.
Інформаційна система має офіційний веб-ресурс, розміщений за адресою - regions-data.minre.gov.ua.
Згідно пунктів 9 та 10 Постанови № 562 передбачено, що обласні, Київська міська військові адміністрації невідкладно вносять в інформаційну систему пропозиції щодо надання територіальним громадам статусу таких, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також щодо зміни або втрати такого статусу шляхом заповнення електронних полів, визначених адміністратором інформаційної системи.
Міноборони невідкладно погоджує такі пропозиції чи відхиляє їх із зазначенням причини. Мінреінтеграції невідкладно затверджує пропозиції щодо надання територіальним громадам статусу таких, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також щодо зміни або втрати такого статусу чи відхиляє такі пропозиції із зазначенням причини.
Територіальні громади набувають відповідного статусу з дати затвердження Мінреінтеграції зазначених пропозицій.
Чи має замовник доступ до інформаційної системи? Надання доступу (підключення) до інформаційної системи її користувачам здійснюється адміністратором інформаційної системи. Користувачі інформаційної системи - працівники органів державної влади, що пройшли авторизацію в інформаційній системі, яким в установленому порядку надано відповідні права доступу до інформаційної системи через електронний кабінет користувача.
Користувач інформаційної системи отримує право доступу до інформаційної системи після проходження авторизації шляхом автентифікації з використанням інтегрованої системи автентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги».
Юридичні особи можуть підключити власні інформаційно-комунікаційні системи до інформаційної системи у порядку, встановленому законодавством.
Станом на 20.10.2022, окремого порядку підключення замовниками власних інформаційно-комунікаційних системи до інформаційної системи віднайти немає, а тому доступ до інформаційної системи мають лише суб’єкти визначені пунктом 3 Постанови № 562.
Звертаю вашу увагу на те, що Наказ № 75 затверджує перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на якусь дату, тобто в даному переліку зазначенні територіальні громади не лише, які перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій, але і які перебувають в тимчасові окупації, оточенні (блокуванні).
Враховуючи, що Особливості передбачають виключення лише для замовників, які перебувають в районі проведення воєнних (бойових) дій, тому замовнику потрібно звернутися до обласної, Київська міська військові адміністрації з метою підтвердження інформації, що такий замовник перебуває а районні проведення воєнних (бойових) дій.
Визначаємо що є моментом прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення
Друга важлива умова, яка має відбуватися одночасно із підставою, яка надає право на виключення це є момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.
Закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.
Так, Особливості надають право замовнику здійснювати закупівлі товарів, робіт та послуг забезпечуючи наявну потребу поточного року та потребу майбутнього, а саме 2023 року. У замовників може виникнути декілька питань при використанні виключень, а саме: керуватися річною потребою, яка планувалася на початку 2022 року чи тільки тією, яка наявна після набрання чинності Особливостей; а якщо виникає потреба, яку не передбачали або не могли перебачити, що тоді та як визначити той момент?#nbsp;
Відповідь звичайно є на всі запитання: Особливості задля визначені потреби скеровує замовників до статті 4 Закону, якою визначено, що планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Тож, замовник (уповноважена особа замовника) згідно Особливостей приймає рішення про здійснення закупівель шляхом затвердження річного плану закупівлі або змін до нього.
Всі закупівлі відбуваються та проводяться згідно річного плану закупівель, Особливостями визначено дві основні процедури це відкриті торги та / або закупівля шляхом застосування електронного каталогу (для товарів), в свою чергу другий крок замовника (уповноваженої особи замовника) є рішення протокол уповноваженої особи про обрання виду закупівлі та затвердження тендерної документації або вимог до запиту ціни пропозицій у разі застосування електронного каталогу. Відповідно можна дійти висновку, що прийняття рішення про проведення закупівлі і є моментом прийняття рішення про здійснення закупівлі.
Приклад 1
Замовник запланував у річному плані закупівлю у жовтні 2022 року комп’ютерів на орієнтовану вартість 300 тис. грн згідно норм Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі - Закон) замовник мав би провести закупівлю шляхом застосування відкритих торгів за Законом, а якщо враховувати положення Особливостей то такий замовник мав би провести закупівлі шляхом проведення відкритих торгів за порядком визначеним Особливостями або застосування електронного каталогу. Разом з тим, на дату прийняття рішення про проведення закупівлі, такий замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій. У такому випадку, за наявності підтвердних документів замовник може укласти прямий договір про закупівлю, при цьому такому замовнику потрібно дотриматися принципів визначених у статті 5 Закону.
Приклад 2
У замовника виникла потреба у закупівлі, яку замовник не передбачав на початку року, а саме проведення поточного ремонту будівлі, орієнтовна вартість 400 тис. грн, але така потреба у замовника виникла. З метою проведення даної закупівлі з урахуванням очікуваної вартість замовник має провести закупівлю шляхом застосування відкритих торгів. Разом з тим, такий замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій. У такому випадку, за наявності підтвердних документів замовник вносить зміни до річного плану закупівлі та може укласти прямий договір про закупівлю, при цьому такому замовнику потрібно дотриматися принципів визначених у статті 5 Закону.
Тобто, моментом прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення є: рішення замовника (уповноваженої особи) про проведення закупівлі.
Чи потрібно замовнику документально підтверджувати можливість застосувати виключення?
Насправді, Особливості не містять вимоги щодо документального підтвердження можливості застосування виключення. Разом з тим, Особливості містять аналогічні положення, які забороняють придбання замовниками товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей).
Оскільки дана підстава надає можливість замовнику укладати договори на закупівлю будь-яких товарів, робіт та послуг, не обмежуючись сумою потреби, та з метою доведеності правомірності дії замовника на дату прийняття рішення чи проведення закупівлі товарів, робіт або послуг, замовнику варто документально підтвердити перебування замовника в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.
Які ж це документи?
- Лист/ довідка чи інший документ обласної, Київська міська військові адміністрації , яким підтверджена інформація, що такий замовник перебуває а районні проведення воєнних#nbsp;(бойових) дій.
- Витяг з Наказу № 75.
- Витяг або виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
- Протоколи уповноваженої особи про проведення закупівлі.
- Документи, які підтверджують дотримання принципів здійснення публічних закупівель, наприклад, цінові пропозиції потенційних постачальників / надавачів послуг / виконавців робіт (бажано).
Договір про закупівлю за результатами таких закупівель (крім закупівель за рамковими угодами) укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин 3-5, 7 та 8 статті 41 Закону, та цих Особливостей.
Важливо! За результатами проведеної закупівлі по виключеннях замовник оприлюднює звіт про укладений договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівлі не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
10 тестів щодо «допорогового» прямого договору07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів