Протягом яких строків службових (посадових), уповноважених осіб, керівника замовника може бути притягнуто до адміністративної відповідальності при здійсненні закупівель
За проведення закупівель не у відповідності до приписів законодавчих норм службових (посадових), уповноважених осіб замовника, керівника замовника може бути притягнуто до кримінальної та адміністративної відповідальності.
Найбільш часто службових (посадових), уповноважених осіб замовника, керівника замовника притягують до адміністративної відповідальності, зокрема, у відповідності до статті 164-14 Кодексу про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП).
Водночас притягнути службових (посадових), уповноважених осіб замовника, керівника замовника до адміністративної відповідальності можливо протягом певного строку, оскільки відповідно до статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу. Стаття 38 КУпАП строки адміністративного стягнення визначає в місяцях та роках.
При цьому, які строки визначені законодавством для притягнення до адміністративної відповідальності розглянемо далі.
Строки притягнення до адміністративної відповідальності
Види строків притягнення до адміністративної відповідальності визначені статтею 38 КУпАП.
Відповідно до частини 1 статті 38 КУпАП адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).
Згідно частини 2 статті 38 КУпАП якщо справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу чи інших законів підвідомчі суду (судді), стягнення може бути накладено не пізніш як через три місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через три місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначені у частинах третій - шостій цієї статті.
Водночас частина 4 статті 38 КУпАП передбачає, що адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, а також правопорушень, передбачених статтею 51 та частинами третьою - шостою статті 164-14, статтями 212-15, 212-21 цього Кодексу, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
З огляду на викладене, наведені приписи КУпАП виділяють два види строків притягнення до адміністративної відповідальності під час здійснення публічних закупівель:
- за правопорушення, які передбачені частинами 1-2 статті 164-14 КУпАП - не пізніше як через 2 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніше як через 2 місяці з дня його виявлення;
- за правопорушення, які передбачені частинами 3-6 статті 164-14 КУпАП - протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
В свою чергу, 12.02.2025 Верховною Радою України прийнятий Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та деяких інших законів України щодо посилення відповідальності за незабезпечення доступу до інформації про використання публічних коштів» №4240-IX (надалі – Закон), який набирає чинності 14.06.2025 та яким було внесено зміни до статті 38 КУпАП.
Більше про внесені зміни до КУпАП дізнаєтеся в статті «Адміністративна відповідальності замовників, що змінилося та у яких нормативних актах».
Зокрема, зазнали змін строки притягнення до адміністративної відповідальності за правопорушення, передбачені частинами третьою – шостою статті 164-14 КУпАП.
ст.38 Строки накладення адміністративного стягнення (до 13.06.2025 включно) | ст.38 Строки накладення адміністративного стягнення (з 14.06.2025 включно) |
Адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, а також правопорушень, передбачених статтею 51 та частинами третьою - шостою статті 164-14, статтями 212-15, 212-21 цього Кодексу, може бути накладено протягом шести місяців з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення. | Адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, передбачених частинами третьою – шостою статті 164-14 цього Кодексу, може бути накладено протягом одного року з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення. |
Таким чином, з 14.06.2025 адміністративне стягнення за вчинення правопорушень, які передбачені частинами третьою – шостою статті 164-14 КУпАП, може бути накладено протягом одного року з дня його виявлення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
День вчинення та день виявлення правопорушення
Відповідно до статті 251 Цивільного кодексу України (далі-ЦКУ) строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення.
Стаття 253 ЦКУ визначає, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.
З огляду на викладене, обчислювати строки, зокрема при притягненні службових (посадових), уповноважених осіб замовника, керівника замовника до адміністративної відповідальності під час здійснення публічних закупівель, потрібно згідно наведених норм цивільного законодавства.
Водночас визначаючи момент виявлення адміністративного правопорушення варто звернутися до норм закупівельного законодавства.
Так, згідно частини 1 статті 8 Закону моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи. Як відомо, таким органом є Державна аудиторська служба України (далі – ДАСУ).
Згідно з частиною 6 статті 8 Закону за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Відповідно до частини 7 статті 8 Закону у висновку ДАСУ повинно обов’язково зазначити, серед іншого - опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі.
З огляду на викладене, складення та підписання висновку за результатами моніторингу слід вважати днем виявлення адміністративного правопорушення. Тобто відраховувати такий строк необхідно з дня, наступного за днем підписання висновку.
Окрім цього, зазначеної позиції щодо дня виявлення адміністративного правопорушення дотримуються суди.
Так, Приморський районний суд м. Маріуполя в Постанові № 266/5711/21 від 11.02.2022 зазначив: днем виявлення будь-якого адміністративного правопорушення є день складання та підписання уповноваженою на те особою протоколу про вчинення адміністративного правопорушення.
При цьому, визначаючи день вчинення адміністративного правопорушення необхідно звернутися безпосередньо до видів правопорушень, які визначені в статті 164-14 КУпАП.
Так, зазначена стаття КУпАП містить певну кількість правопорушень.
До прикладу, такими є - тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону / придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог закону.
Водночас, з огляду на розглянуті норми варто зазначити, що днем вчинення правопорушення в зазначених випадках є здійснення/не здійснення замовником певних дій. Зокрема, днем вчинення правопорушення, пов’язаного із придбанням товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог закону є день здійснення закупівлі такого предмета закупівлі, приміром день складення протоколу про здійснення закупівлі на підставі пункту 11 Особливостей, при необхідності здійснення закупівлі на підставі пункту 10 Особливостей.
Водночас не здійснення/не вчасне здійснення певних дій при проведенні закупівель буде мати місце в разі, несвоєчасного надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації та не оприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі.
І днем вчинення правопорушення в цих випадках є наступний день після закінчення граничного строку встановленого законом для таких дій, як до прикладу, зазначав Шостий апеляційний адміністративний суд.
Що таке разове та триваюче правопорушення?
Віднесення адміністративного правопорушення до разового чи триваючого правопорушення має важливе значення з огляду на те, що від цього залежить строк притягнення до відповідальності – з моменту виявлення чи вчинення правопорушення у відповідності до частин 1-2 статті 164-14 КУпАП.
Правопорушення, які мають разовий характер варто визначити такими, які є закінченими в момент його здійснення. Приміром, таким правопорушенням є не оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю у встановлений Законом строк/складення тендерної документації не у відповідності із вимогами закону.
До прикладу, Восьмий апеляційний адміністративний суд у справі № 465/684/21 від 06 жовтня 2021 р. визначив до якого виду адміністративного правопорушення варто відносити не оприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації, зокрема, що має місце при не вчасному оприлюдненні звіту про виконання договорів
Також суди вважають, що таке правопорушення як складення тендерної документації не у відповідності із вимогами закону є разовим правопорушенням.
При цьому, вітчизняне законодавство не містить визначення триваючого правопорушення. Натомість Верховний Суд у постанові по справі №242/924/17 від 11.12.2018 зазначив наступне: «триваюче» правопорушення – це проступок, пов’язаний з тривалим, неперервним невиконанням обов’язків, передбачених законом. Тобто, триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов’язків. Триваюче правопорушення припиняється лише у випадку усунення стану за якого об’єктивно існує цей обов’язок, виконанням обов’язку відповідним суб’єктом або припиненням дії відповідної норми закону.
При цьому, варто зазначити, що нормами частин 1-2 статті 164-14 КУпАП не передбачено триваючих правопорушень. Натомість такі правопорушення носять разовий характер, зокрема, що підтверджується судовою практикою.
Підсумки
1. Притягнути службових (посадових), уповноважених осіб замовника, керівника замовника до адміністративної відповідальності можливо протягом певних строків, які визначені нормами КУпАП.
2. За правопорушення, які визначені частиною 1-2 статті 164-14 КУпАП службових (посадових), уповноважених осіб замовника може бути притягнуто не пізніше як через 2 місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні – не пізніше як через 2 місяці з дня його виявлення.
3. За правопорушення, які передбачені частинами 3-6 статті 164-14 КУпАП службових (посадових), уповноважених осіб, керівника замовника з 14.06.2025, після набуття чинності змін до КУпАП, може бути притягнуто протягом одного року з дня виявлення правопорушення, але не пізніше двох років з дня його вчинення.
пов'язані статті
19 берез.
Адміністративна відповідальності замовників, що змінилося та у яких нормативних актах12 берез.
Як не порушувати строки у закупівлях: практичні поради10 берез.
Якщо в прямому договорі застосовується ч. 3 ст. 631 ЦКУ як вірно зазначити в ЕСЗ строк виконання договору06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів19 лют.
Алгоритм взаємодії замовника з ДАСУ, АМКУ, ДКСУ та правоохоронними органами