Проект договору про закупівлю електричної енергії, яких норм та умов слід дотриматися замовнику
Законодавцем визначено, що постачання електричної енергії здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії. У свою чергу, спеціальними закупівельними нормами передбачено, що під час проведення відкритих торгів тендерна документація має містити проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов. Схожі положення містяться у нормах Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, що запит пропозицій постачальників має містити проект договору з обов’язковим зазначенням підстав та у разі потреби із зазначенням порядку змін його умов. Отже, у разі закупівлі електричної енергії, незалежно від виду закупівлі замовник зіштовхнеться із питанням підготовки проект договору про постачання електричної енергії споживачу.
У даному матеріалі допоможемо замовнику зорієнтуватися із основними нюансами та законодавчими нормами, які має врахувати замовник під час підготовки проекту договору про постачання електричної енергії.
Нормативно – правові акти, які потрібно врахувати.
Під час підготовки проекту договору про постачання електричної енергії замовнику потрібно дотриматися та врахувати вимоги наступних нормативно – правових актів:
- Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабміну № 1178 від 12.10.2022 року (далі – Особливості);
- Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон);
- Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (надалі – Порядок 822);
- Цивільний кодекс України (далі – ЦКУ);
- Закон України «Про ринок електричної енергії» (далі — Закон про ринок);
- Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 (далі — ПРРЕЕ);
- Кодексу комерційного обліку, затвердженого постановою НКРЕКП № 311 від 14.03.2018, та іншими нормативно-правовими актами.
Так, не буде помилковим припущення, що всі особливості, вимоги та умови щодо змісту договору про постачання електричної енергії визначення вищенаведеними нормативно – правовими актами, які замовник має врахувати під час підготовки проекту договору, але які це вимоги розберемося далі.
1. Загальні вимоги цивільного законодавства.
Нагадуємо, що 28.08.2025 року втратив чинність Господарський кодекс України, відтак замовнику під час підготовки договору варто врахувати загальні норми цивільного законодавства.
Частиною 1 статті 638 ЦКУ визначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди.
Також, варто врахувати норми статті 630 ЦКУ, так як останніми змінами до цієї норми визначенні положення щодо використання типової або примірної форми договору. Чому необхідно врахувати дану норму? Так як, ПРРЕЕ у додатку № 5 затверджено Примірний договір про постачання електричної енергії споживачу, а відтак замовник має розуміти правила укладання договорів за примірним договором.
Так, частиною 1 статті 630 ЦКУ визначено, що законом або договором може бути встановлено, що окремі умови договорів визначаються відповідно до типових умов договорів (типових договорів) та примірних договорів певного виду. Кабінет Міністрів України, органи державної влади, уповноважені Кабінетом Міністрів України або законом, можуть рекомендувати орієнтовні умови договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори. Сторони не можуть відступати від змісту типових умов договорів (типових договорів), але мають право конкретизувати їх. Сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст. Зміст договору, що укладається на підставі державного замовлення, має відповідати такому замовленню.
Із аналізу положень частини 3 статті 6 Закону про ринок, вбачається, що до основних завдань Регулятора (а це є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП)) на ринку електричної енергії належить затвердження типових та примірних договорів, визначених цим Законом. У статті 4 Закону про ринок визначенні види договорів, які укладаються для забезпечення функціонування ринку електричної енергії, в тому числі договір про постачання електричної енергії споживачу. Із наведених норм вбачається, що НКРЕКП є органом державної влади, який уповноважений Законом про ринок затверджувати примірний договір про постачання електричної енергії споживачу, який є рекомендованим НКРЕКП, з орієнтовними його умовами, окремі з яких можуть змінюватися або доповнюватися.
Отже, підсумовуючі наведенні загальні норми ЦКУ виснуємо, що договір про постачання електричної енергії укладається за примірним договором, який наведений у додатку №5 ПРРЕЕ, водночас замовнику потрібно врахувати істотні умови договору, які визначенні у спеціальних нормативно – правових актів, та є обов’язковими для даного виду договору.
2. Вимоги спеціальних нормативно – правових актів.
Спеціальними нормативно – правовим актами, які встановлюють вид, форму та зміст для такого виду договору, як договір про постачання електричної енергії споживачу є Закон про ринок та ПРРЕЕ.
- Вид договору – договір про постачання електричної енергії споживачу.
- Істотні умови договору, визначені частиною 7 статті 56 Закону про ринок та пунктом 3.2.7 ПРРЕЕ. Тобто це ті умови договору, які обов’язково замовник має включити до проекту договору про постачання електричної енергії споживачу. Окрім цього, замовнику варто звернути увагу, що у разі внесення змін до істотних умов договору, то такі умови можуть змінюватися з підстав визначених у пункті 19 Особливостей.
Положення частини 7 статті 56 Закону про ринок | Пункт 3.2.7 ПРРЕЕ |
У договорі постачання електричної енергії споживачу визначаються: 1) найменування та місцезнаходження електропостачальника; 2) перелік послуг, що надаються електропостачальником; 3) ціна електричної енергії та послуг, що надаються; 4) показники якості електропостачання, зокрема якості електричної енергії; 5) види послуг з технічного обслуговування, які пропонуються електропостачальником; 6) умови та порядок відшкодування (компенсації), що застосовується у разі недотримання електропостачальником показників якості послуг, визначених договором, зокрема у разі виставлення невірного рахунка та / або несвоєчасного виставлення рахунка; 7) порядок та засоби повідомлення актуальної інформації щодо чинних тарифів, вартості послуг з технічного обслуговування, очікуваних змін цін та умов постачання електричної енергії; 8) порядок організації комерційного обліку електричної енергії та надання даних комерційного обліку електричної енергії; 9) порядок подання звернень, претензій, скарг споживачем та порядок їх розгляду електропостачальником, методи ініціювання процедур вирішення спорів; 10) строк дії договору, умови припинення, пролонгації та розірвання договору, зокрема в односторонньому порядку споживачем у разі зміни електропостачальника, а також умови дострокового розірвання договору із зазначенням наявності чи відсутності санкції (штрафу) за дострокове розірвання договору; 11) зобов’язання електропостачальника щодо надання споживачу інформації про захист прав споживачів, зокрема у розрахункових документах (рахунках); 12) права та обов’язки електропостачальника і споживача в разі неможливості виконання своїх зобов’язань та в разі тимчасового зупинення постачання; 13) інші положення залежно від специфіки та виду послуг, що надаються електропостачальником. | Договір про постачання електричної енергії споживачу містить такі істотні умови: 1) загальні положення; 2) предмет договору; 3) умови постачання; 4) якість постачання електричної енергії; 5) ціна та / або порядок її розрахунку, порядок обліку та оплати електричної енергії; 6) права та обов’язки споживача; 7) права і обов’язки електропостачальника; 8) відповідальність сторін; 9) порядок зміни електропостачальника; 10) порядок врегулювання спорів; 11) умови форс-мажорних обставин; 12) строк дії договору; 13) реквізити сторін; 14) порядок організації комерційного обліку електричної енергії та надання даних комерційного обліку електричної енергії відповідно до забезпечення послуг комерційного обліку; 15) інші умови. |
- Форма договору - примірний договір про постачання електричної енергії споживачу, який є додатком № 5 до ПРРЕЕ.
Згідно положень пункту 3.2.1 ПРРЕЕ визначено, що електропостачальники, які постачають електричну енергію споживачам на роздрібному ринку, мають самостійно розробити форму відповідного договору на основі примірного чи типового договору, який є додатком до цих Правил. Розроблені форми договорів електропостачальники мають оприлюднювати на своїх офіційних вебсайтах.
Тобто, аналізуючи наведені законодавчі норми замовник може під час підготовки проекту договору взяти примірний договір, який є додатком до ПРРЕЕ або договір, який оприлюднений у будь – якого постачальника на офіційному веб-сайті та доопрацювати такий договір умовами, які замовник вважає за необхідне включити до нього або такі умови є необхідними з точки зору закупівельного законодавства.
Особливу увагу замовнику потрібно звернути на умови, які викладенні у пункту 3.2.8 ПРРЕЕ, та які також має врахувати замовник під час розробки проекту договору, а саме:
- ціна електричної енергії, у тому числі диференційовані ціни (тарифи);
- спосіб оплати (необхідно вибрати лише один із варіантів: попередня оплата, по факту, плановий платіж);
- термін надання рахунка за спожиту електричну енергію та строк його оплати;
- визначення способу оплати послуг з розподілу / передачі електричної енергії або у складі вартості (ціни) електричної енергії постачальника, або напряму з оператором системи, з яким споживач має чинний договір споживача про надання послуг з розподілу / передачі електричної енергії (необхідно вибрати лише один із варіантів та врахувати умови закупівлі, тобто закупівля електричної енергії з / без послуги з розподілу);
- розмір пені за порушення строку оплати або штраф;
- розмір компенсації споживачу за недодержання постачальником якості надання комерційних послуг;
- розмір штрафу за дострокове розірвання договору у випадках, не передбачених умовами договору (у тому числі і дострокове розірвання умов договору за ініціативою постачальника);
- термін дії договору та умови пролонгації;
- порядок внесення змін до умов договору.
Зазначенні положення пункту 3.2.8 ПРРЕЕ визначенні для формування електропостачальником публічної комерційної пропозиції, яка в подальшому являється додатком до договору про постачання електричної енергії, який укладається за правилами укладання публічного договору приєднання, шляхом приєднання Споживача до умов договору.
У випадку проведення закупівлі електричної енергії шляхом застосування відкритих торгів чи шляхом використання електронного каталогу замовники не можуть укладати договір у спосіб, який передбачений статтями 633, 634, 641, 642 ЦКУ, так як замовник обирає постачальника електричної енергії за результатами згаданих видів закупівель, а проект договору з врахуванням положень статті 22 Закону та абзацу 3 пункту 57 Порядку № 822 має оприлюднюватися під час оголошення відкритих торгів або запиту пропозицій постачальників.
Разом з тим, на розсуд замовника вимоги пункту 3.2.8. ПРРЕЕ можуть бути викладені у додатку до проекту договору про постачання електричної енергії як «Комерційна пропозиція» або у змісті самого тексту договору про постачання електричної енергії споживачу.
3. Особливі умов, які є необхідними під час підготовки договору про постачання електричної енергії.
Однією із особливих умов, які потрібно передбачити в умовах договору є визначення ціни на електричну енергію - 1 кВт.год. електричної енергії, яка є базовою для визначення ціни договору в цілому. Тому, потрібно зрозуміти, за яким принципом замовник може її визначити в проєкті договору про постачання електричної енергії.
Донедавна замовники визначали ціну електричної енергії двома способами: за «формульним методом» або як «тверда» ціна. Водночас, час показує, що спосіб визначення ціни 1 кВт.год. електричної енергії як «тверда» ціна не є таким ефективним та гнучким, а саме у тому випадку коли мова йде про внесення змін до договору в частині зміни ціни за одиницю товару, у разі зміни однієї із складових ціни електричної енергії.
Тому, варто розгляну спосіб визначення ціни 1 кВт.год. електричної енергії за «формульним методом». Що собою представляє спосіб визначення електричної енергії за «формульним методом»?Це той спосіб, який дозволяє врахувати всі можливі (чи відомі) складові ціни 1 кВт.год. електричної енергії.
Відповідно, якщо замовником використовується спосіб визначення ціни 1 кВт.год. за «формульним методом», то такі умови варто передбачити у проекті договору про постачання електричної енергії.
4. Положення пункту 19 Особливостей.
За приписами пункту 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин 2 - 5, 7 - 9 статті 41 Закону, та цих Особливостей. Отже, якщо замовник здійснює підготовку проекту договору про постачання електричної енергії споживачу, який буде в подальшому укладатися за результатами відкритих торгів чи електронного каталогу у відповідності до пункту 10 Особливостей, то в такому випадку замовник укладає договір про закупівлю з точки зору Закону.
Відповідно замовнику варто у проекті договору зазначити порядок та підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, враховуючи положення пункту 19 Особливостей.
Пунктом 19 Особливостей визначено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків які прямо визначенні у даному пункті Особливостей.
Нагадаємо, що всі істотні умови договору, які визначенні частиною 7 статті 56 Закону про ринок та пунктом 3.2.7 ПРРЕЕ є істотними умова договору мають міститися у проекті договору про закупівлю/договору про постачання електричної енергії споживачу, та які не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань, окрім випадків, визначених пунктом 19 Особливостей. Тому, рекомендуємо у проекті договору передбачити умови, які будуть містити підстави внесення змін до істотних умов договору, визначених пунктом 19 Особливостей та порядок дій сторін у разі внесення змін за тою чи іншою підставою.
5. Норми статті 22 Закону, в частині зазначення порядку внесення змін до договору про закупівлю.
Що ж це за умови договору, які стосуються порядку внесення змін до договору про закупівлю? Це умови, які визначають як мають діяти сторони договору у разі внесення змін до його умов, тобто такі умови визначають спосіб направлення пропозиції, час розгляду пропозиції стороною, яка її отримала, документи, які сторона, що ініціює внесення змін має надіслати іншій та у якій формі тощо.
Враховуючи той факт, що положення щодо внесення змін до договору були визначенні у нормах ГКУ, який втратив чинність, тому замовника слід досить чітко приписати умови, які стосуються порядку внесення змін до умов. Варто вказати, що ПРРЕЕ також містять норми, які стосуються змін умов договору про постачання електричної енергії.
Пунктом 3.2.4 ПРРЕЕ визначено, що в разі зміни умов договору про постачання електричної енергії споживачу, у тому числі комерційної пропозиції, електропостачальник не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування повідомляє про це споживача з урахуванням інформації про право споживача розірвати договір.
У разі надання у встановленому порядку електропостачальником споживачу повідомлення про зміни умов договору про постачання електричної енергії (у тому числі зміну ціни), що викликані змінами регульованих складових ціни (тарифу на послуги з передачі та / або розподілу електричної енергії, ціни (тарифу) на послуги постачальника універсальних послуг та / або «останньої надії») та / або змінами в нормативно-правових актах щодо формування цієї ціни або умов постачання електричної енергії, договір вважається із зазначеної в повідомленні дати зміни його умов (але не раніше ніж через 20 днів від дня надання споживачу повідомлення), про що зазначається у повідомленні:
- достроково розірваним (без штрафних санкцій) за ініціативою споживача — у разі надання електропостачальнику письмової заяви споживача про незгоду / неприйняття змін протягом 5 робочих днів з дня отримання такого повідомлення, але не пізніше ніж за 10 календарних днів до зазначеної в повідомленні дати зміни умов договору;
- зміненим на запропонованих електропостачальником умовах — якщо споживач не надав електропостачальнику письмову заяву про незгоду / неприйняття змін у встановлений цим пунктом термін.
Учасник роздрібного ринку (крім споживача) має інформувати споживача, з яким укладено відповідний договір про закупівлю постачання електричної енергії споживачу, про будь-яку зміну в його умовах шляхом направлення відповідної інформації у визначений договором про закупівлю постачання електричної енергії споживачу (обраною споживачем комерційною пропозицією) спосіб (через особистий кабінет на своєму офіційному сайті у мережі Інтернет, засобами електронного зв’язку, СМС-повідомленням, у пунктах прийому платежів тощо).
Також, замовнику потрібно врахувати, що у разі якщо останній буде ініціювати розірвання договору та буде ініціювати зміну електропостачальника договору, то така зміна має відбуватися одночасно з ініціюванням ним початку процедури зміни електропостачальника, передбаченої главою 6.1 розділу VI ПРРЕЕ, або укладенням договорів, передбачених Правилами ринку та за умови проведення закупівлі у відповідності до вимог Закону та Особливостей, а у разі остаточного припинення користування електричною енергією - з дотриманням вимог пункту 4.27 ПРРЕЕ.
Та, керуючись пунктом 3.2.5 ПРРЕЕ у таких випадках датою припинення договору вважається дата фактичної зміни електропостачальника або набуття споживачем статусу учасника ринку двосторонніх договорів, або остаточного припинення користування електричною енергією на об'єкті за відповідними точками комерційного обліку. З 21 дня від дати отримання повідомлення до дати припинення договору розрахунки споживача з діючим постачальником здійснюються за зміненими умовами, які були повідомлені споживачу.
Отже, замовнику під час підготовки проекту договору в частині порядку внесення змін до умов договору варто врахувати положення наведених пунктів ПРРЕЕ, та при цьому пропонуємо такі умови договору доопрацювати в частині строку розгляду пропозиції сторони, що ініціює внесення змін, порядку направлення повідомлення тощо.
Підсумок:
Під час підготовки проекту договору про постачання електричної енергії споживачу замовнику слід врахувати:
- Загальні норми Цивільного кодексу України, в частині визначення істотних умов та форми договору;
- Спеціальні нормативно – правові акти, в частині врахування положень частини 7 статті 56 Закону про ринок та пункту 3.2.7 ПРРЕЕ щодо істотних умови договору;
- Спеціальні закупівельні норми, в частині врахування положень статті 22 Закону, пункту 19 Особливостей, в частині зміни істотних умов договору та порядку внесення змін до умов такого договору;
Важливим є те, що після завершення проведення закупівлі проект договору про закупівлю/ договору про постачання електричної енергії набуває значення «основного документа», яким сторони будуть керуватися та врегульовувати договірні відносини, правила поведінки для сторін такого договору, у тому числі підстави та порядок внесення змін до його умов; відповідальність сторін; порядок розірвання або припинення умов такого договору про закупівлю, а тому у разі виникнення спору між сторонами цей документа набуде статусу «головного документу», який як то кажуть буде «ставити всі крапки над «і»».
пов'язані статті
02 верес.
Чи можливо «відновити» обсяг товару після його зменшення в договорі про закупівлю?01 верес.
«Нав’язані» обов’язки уповноваженої особи29 серп.
Чи потрібно оприлюднювати додаткові угоди до договору будівельного підряду, укладеного до набрання чинності змін щодо прозоро будівництва, у машинозчитувальному форматі?29 серп.
Тендерна документація для закупівлі електричної енергії, які вимоги варто врахувати28 серп.
Закупівля робіт: звертаємо увагу на основні аспекти