Проєкт договору про закупівлю та перелік випадків зміни його умов. Практика моніторингу
Відповідно до частини 1 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель.
Згідно з частиною 2 статті 22 Закону у тендерній документації замовники повинні зазначити, серед іншого проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов.
Відповідно до частини 5 статті 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які зазначені в даній статті Закону.
При цьому, при включенні проєкту договору про закупівлю до тендерної документації найсуперечливішим є питання зазначення в проєкті договору про закупівлю переліку випадків змін його умов.
Тому сьогодні розглянемо практику Державної аудиторської служби України (далі – ДАСУ) із зазначеного питання.
Приклад 1. Моніторинг № UA-M-2022-04-20-000032, оголошення № UA-2022-01-17-005368-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами моніторингу процедури закупівлі установлено, що тендерна документація замовника, зокрема проєкт договору про закупівлю (додаток № 3) не містить інформації порядку змін його умов, передбачених статтею 41 Закону, чим порушено вимоги пункту 8 частини 2 статті 22 Закону.
Приклад 2. Моніторинг № UA-M-2022-05-17-000020, оголошення № UA-2022-02-09-005871-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: під час аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено, що в пункті 11.5 «Істотні умови, що обов’язково включаються до договору про закупівлю» розділу 11 «11. Інші умови» Додатку 7 «Проєкт договору» тендерної документації передбачено, в тому числі, підставу зміни істотних умов договору про закупівлю у разі - «збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії».
В той же час предметом закупівлі є послуги, що підтверджується інформацією, зазначеною замовником у тендерній документації та оголошенні про проведення відкритих торгів. При цьому, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівель є товари, про що свідчить пункт 2 частини 5 статті 41 Закону. З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації такої зміни істотних умов не відповідає абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства.
Приклад 3. Моніторинг № UA-M-2022-04-26-000045, оголошення № UA-2022-01-29-000453-b
Витяг з висновку за результатами моніторингу: під час аналізу питання відповідності тендерної документації вимогам Закону встановлено, що в підпункті 1 пункта 4.10 Проєкту договору Додаток 3 тендерної документації передбачено, підставу зміни істотних умов договору у разі - «збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в Договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання Договору про закупівлю».
В той же час предметом закупівлі є роботи, що підтверджується інформацією, зазначеною замовником у тендерній документації та оголошенні про проведення відкритих торгів. При цьому, вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівель є товари, про що свідчить пункт 2 частини 5 статті 41 Закону.
З огляду на зазначене, відображення у тендерній документації такої зміни істотних умов не відповідає абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону в частині включення до тендерної документації інформації не у відповідності до законодавства.
Коментар: з огляду на практику ДАСУ замовники при формуванні проєкту договору про закупівлю обов’язково повинні зазначати в ньому перелік випадків змін його умов, у відповідності до частини 5 статті 41 Закону. Адже не зазначення такого переліку в проєкті договору про закупівлю аудитори трактують як порушення вимоги пункту 8 частини 2 статті 22 Закону.
Крім того, замовникам при включенні такого переліку в проєкт договору про закупівлю потрібно враховувати предмет закупівлі, тобто автоматичне копіювання всього переліку із Закону при закупівлі послуг і робіт не узгоджується із нормами Закону, адже в пункті 2 частини 5 статті 41 Закону йдеться про можливість зміни істотних умов договору виключно у випадку закупівлі товару, що і було зазначено вище в практиці ДАСУ. При цьому, зазначена практика моніторингу є доволі поширеною, що простежується в наступних закупівлях – № UA-2022-02-16-012134-b , № UA-2022-02-02-012787-b, № UA-2022-01-31-002028-c.
Додатково за темою на платформі TNDR.:
пов'язані статті
29 трав.
Недобросовісний постачальник: які дії може вчинити замовник для власного захисту29 трав.
Чи можуть територіальні органи Держаудитслужби проводити моніторинг процедури закупівлі іншої області28 трав.
Практика Верховного Суду щодо виконання умов договору та внесення змін до нього27 трав.
Чи потрібно оприлюднювати додаткову угоду про розірвання договору в електронній системі закупівель27 трав.
Моніторинг закупівлі: покроковий алгоритм дій замовника