Статті

Продовження строку дії договору про закупівлю на 20 відсотків у разі придбання лікарських засобів та медичних виробів

0
687

Законодавство містить норму, яка надає можливість продовжити строк дії договору про закупівлю в обсязі, що не перевищує 20% від суми початкового договору про закупівлю. Але чи завжди замовник може скористатися даною нормою під час закупівлі лікарських засобів та медичних виробів, тоді як після такого продовження замовник в наступному році повинен провести виключно процедуру закупівлі.

Відповідно до підпункту 8 пункту 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпункту 13 пункту 13) можуть змінюватися, зокрема, у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону.

Відповідно до частини 6 статті 41 Закону дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку.

Детально питання щодо продовження строку дії договору про закупівлю до 20 % розбирали у статті.

Нагадаємо, що спрощені закупівлі для замовників, що керуються Особливостями, не проводяться, відповідно єдина процедура закупівлі наразі - відкриті торги. Тобто, замовники можуть застосувати норму  підпункту 8 пункту 19 Особливостей лише у разі проведення відкритих торгів. 

Крім того, продовжити на 20 відсотків можна лише договори про закупівлі, а саме: укладені за результатами відкритих торгів, укладені із використанням електронного каталогу (відповідно до вартісних меж, визначених пунктом 10 Особливостей),  укладені без використання електронної системи закупівель на підставі пункту 13 Особливостей.

При закупівлі товарів, які перевищують вартісні межі, визначені пунктом 10 Особливостей, замовник може обирати на власний розсуд - провести відкриті торги чи здійснити закупівлю через електронний каталог. Тому замовники, які планують скористатися 20 відсотковим продовженням заздалегідь розуміють, що в наступному році за цим предметом закупівлі оберуть відкриті торги.

При цьому, маємо пункт 11-1 Особливостей, який зобов'язує замовників, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснювати закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за переліком згідно з додатком (далі - Перелік), вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень, з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 (далі - Порядок № 822).

Тобто, пункт 11-1 Особливостей визначає єдиний вид закупівлі – закупівля через електронний каталог відповідно до Порядку № 822. Але чи можна за таких  умов стверджувати, що замовники, які повинні здійснити закупівлі на умовах, визначених пунктом 11-1 Особливостей, (не)мають можливість продовжити в поточному році договори про закупівлю на підставі підпункту 8 пункту 19 Особливостей? Вихід завжди є, головне зважити всі переваги та ризики.

Тож нагадаємо про можливості продовження  договорів про закупівлі  на 20 відсотків,  а саме умови застосування норми:

  1. Продовження строку дії саме договору про закупівлю.
  2. Продовження на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року.
  3. Після такого продовження замовник в наступному році повинен провести процедуру закупівлі.
  4. Сума договору не може перевищувати 20 % вартості початкового договору про закупівлю (визначення “початковий” договір чинне законодавство не надає. Проте Мінекономіки в листі від 24.11.2020 № 3304-04/69987-06 «Щодо укладення виконання змін та розірвання договору про закупівлю» зазначило, що 20 % відраховуються від остаточної (кінцевої) вартості укладеного договору про закупівлю з урахуванням змін, внесених до нього (у разі наявності). Аналізуючи висновки ДАСУ можемо зазначити, що контролюючий орган дотримується аналогічної позиції).
  5. Повинні бути затверджені видатки.

Можемо дійти висновку, що однією із ключових умов внесення змін до договору про закупівлю на підставі підпункту 8 пункту 19 Особливостей є проведення процедури закупівлі, тобто відкритих торгів. Тому далі пропонуємо варіанти дій замовників.

Варіант 1. 

Замовник проводить закупівлю на 2024 рік через електронний каталог відповідно до пункту 11-1 Особливостей та не має законодавчих підстав для продовження строку дії договору про закупівлю на 20 відсотків, так як не виконує одну із умов - після такого продовження замовник в наступному році повинен провести процедуру закупівлі.

Такий варіант є найбільш безпечний, адже замовники, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій для закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за Переліком згідно з додатком обрали запит пропозицій у порядку, визначеному Постановою № 822.

Варіант 2. 

Якщо ж  замовникам, визначеним у пункті 11-1 Особливостей, необхідно забезпечити безперервність поставки лікарських засобів та / або медичних виробів за Переліком шляхом продовження дії договору про закупівлю є ще один варіант. Важливо! В такому разі продовження строку дії договору на 20 відсотків  можливе, якщо замовник готовий відстояти свою позицію у разі моніторингу ДАСУ. 

Нагадаємо, що дія пункту 11-1 Особливостей розповсюджується лише на: 

  • замовників, які є закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій,
  • вказані замовники здійснюють закупівлі лікарських засобів та медичних виробів, але не всіх, а тільки тих, які визначені у Перелік згідно з додатком до Особливостей.

Тож, якщо замовнику необхідно закупити на 2024 рік лікарських засобів та / або медичних виробів серед тих, які визначені у Переліку шляхом запиту пропозицій, а також через відкриті торги серед тих, які не включені у вказаний Перелік, тоді замовник може продовжити діючий договір про закупівлю на лікарські засоби та / або медичні вироби, адже дотримуються умов частини 6 статті 41 Закону:

  • продовження строку дії саме договору про закупівлю (станом на 2023 рік замовник має договір про закупівлю, укладений за результатами  електронного каталогу або відкритих торгів).
  • продовження на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року та після такого продовження замовник в наступному році повинен провести процедуру закупівлі (замовник в наступному році проводить процедуру відкритих торгів лікарських засобів та / або медичних виробів, які не включені у Перелік відповідно до пункту 10 Особливостей. Тобто, замовник забезпечує всю свою потребу та дотримується вимог пункту 11-1 Особливостей та здійснює закупівлю, наприклад, лікарських засобів через електронний каталог, дотримується пункту 10 Особливостей та одночасно виконує умову - проводить процедуру закупівлю за предметом закупівлі, наприклад, лікарських засобів  «33600000-6 - Фармацевтична продукція»).
  • сума договору про закупівлю не може перевищувати 20 % вартості початкового договору про закупівлю (варто проаналізувати, якого обсягу у відсотковому співвідношенні достатньо, щоб забезпечити безперервність закупівлі. При цьому, норма передбачає збільшення обсягу за договором про закупівлю, без зміни предмета закупівлі чи ціни за одиницю товару).
  • повинні бути затверджені видатки.

Якщо замовнику необхідно закупити на 2024 рік лікарських засобів та / або медичних виробів лише тих, які включені в Перелік, тоді єдина можливість продовжити діючий договір про закупівлю це оголосити процедуру відкритих торгів на хоча б одну позицію, а весь інший обсяг закупити через електронний каталог відповідно до вимог пункту 11-1 Особливостей.

Таким чином замовники дотримуються умов частини 6 статті 41 Закону:

  • продовження строку дії саме договору про закупівлю (станом на 2023 рік замовник має договір про закупівлю, укладений за результатами  електронного каталогу або відкритих торгів).
  • продовження на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року та після такого продовження замовник в наступному році повинен провести процедуру закупівлі (замовник в наступному році проводить процедуру відкритих торгів на обрану (обрані) позицію (позиції)  лікарських засобів та / або медичних виробів, які включені у Перелік.  Таким чином забезпечується дотримання даної умови. Разом з тим, основну потребу замовник закриває шляхом проведення запиту пропозицій на виконання вимог пункту 11-1 Особливостей. За таких  умов, у замовника може виникнути доречне питання: чи не допускає він порушення? Адміністративна відповідальність визначена виключно за придбання товарів, робіт і послуг та / або за укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до / без проведення процедури закупівлі. Відповідно здійснення закупівлі лікарських засобів та / або медичних виробів, за виключним Переліком, закладами охорони здоров’я та / або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій шляхом проведення відкритих торгів замість електронного каталогу не може тягнути за собою адміністративну відповідальність. Що важливо - 20 відсотків не є новою закупівлею в розумінні Закону. Попри це, ДАСУ при здійсненні моніторингу може встановити порушення пункту 11-1 Особливостей.) 
  • сума договору про закупівлю не може перевищувати 20 % вартості початкового договору про закупівлю (варто проаналізувати, якого обсягу достатньо, щоб забезпечити безперервність закупівлі. При цьому, норма частини 6 статті 41 Закону передбачає збільшення обсягу за договором про закупівлю, без зміни предмета закупівлі чи ціни за одиницю товару).
  • повинні бути затверджені видатки.

До речі, як правильно укласти додаткові угоди замовникам із врахуванням затверджених видатків  розповідали у статті.

Переваги варіанту 2: забезпечення безперервності постачання необхідних лікарських засобів та / або медичних виробів.

Ризики варіанту 2: практики ДАСУ наразі ще не маємо, тому складно спрогнозувати, як саме розцінять дії, описані у варіанті 2 аудитори. І хоч замовник не порушує норму підпункту 8 пункту 19 Особливостей, рекомендуємо застосовувати варіант 2 лише у разі, якщо готові захищати та обґрунтовувати свою позицію перед контролюючими органами та якщо дійсно маєте невідкладну безперервну потребу у закупівлі лікарських засобів та / або медичних виробів навіть з урахуванням того факту, що закупівля через електронний каталог триває декілька днів.

#договір про закупівлю#закупівля лікарських засобів#закупівля медичних виробів#медичний заклад#охорона здоров'я#продовження строку дії#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard