Статті

При застосуванні в договорі ч. 3 ст. 631 ЦКУ, який орієнтовний місяць проведення закупівлі зазначати в річному плані

2
186

У відповідності до законодавчих норм, які регулюють здійснення публічних закупівель, замовники можуть здійснювати певні види закупівель. Зокрема, згідно пунктів 11 та 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники можуть укладати «прямі» договори та за результатами яких публікувати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. 

Водночас згідно пунктів 10, 11-1 та 11-2 Особливостей замовники повинні проводити конкурентні закупівлі – відкриті торги та закупівлі шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару. 

При цьому, законодавство у випадках, укладення прямих договорів, дозволяє сторонам договору застосувати частину 3 статті 631 Цивільного кодексу України (далі-ЦКУ), яка передбачає, що сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.  

Більше про застосування частини 3 статті 631 ЦКУ в публічних закупівлях читайте в статті Застосування частини 3 статті 631 ЦКУ в публічних закупівлях. 

Окрім цього, перед здійсненням будь-якої закупівлі замовники повинні оприлюднити річний план або зміни до річного плану. 

При цьому, норми статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) визначають вимоги до інформації, яка повинна міститися в річному плані. 

До прикладу, пункт 5 частини 2 статті 4 Закону визначає, що в річному плані закупівлі повинен міститися орієнтовний початок проведення. 

Однак, який орієнтовний початок проведення закупівлі зазначати при застосуванні частини 3 статті 631 ЦКУ, адже дана норма ЦКУ дозволяє застосовувати умови договору до відносин між ними, які виникли до його укладення? 

Задля відповіді на дане питання необхідно визначити, що таке «орієнтовний початок проведення закупівлі» та з’ясувати коли має місце проведення закупівлі при укладенні «прямого» договору згідно пунктів 11 та 13 Особливостей. 

Що таке «орієнтовний початок проведення закупівлі»? 

Норми Особливостей та Закону не надають визначення орієнтовного початку проведення закупівлі та не містять будь-яких вимог до зазначення такої інформації. 

При цьому, згідно пункту 25 частини 1 статті 1 Закону публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом. 

Водночас з аналізу законодавчих норм варто визначити, що орієнтовний початок проведення закупівлі залежить від виду закупівлі. 

До прикладу, початком проведення закупівлі відкритих торгів є публікація тендерної документації разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель. 

Натомість згідно пунктів 11 та 13 Особливостей за результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, зокрема шляхом укладення «прямого» договору, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. 

Тобто відповідно до пунктів 11 та 13 Особливостей закупівля здійснюється в один етап - публікацією звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Тому й початкового етапу проведення закупівлі в даному етапі немає. Відповідно після публікації звіту закупівля є завершеною.  

З огляду на викладене видається, що проведенням закупівлі шляхом укладення «прямого» договору відповідно до пунктів 11 та 13 Особливостей є публікація звіту про договір про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель, що охоплює вимогу, яка визначена в пункті 5 частини 2 статті 4 Закону - орієнтовний початок проведення закупівлі. 

Який орієнтовний місяць проведення закупівлі зазначати в річному плані при застосуванні в договорі ч. 3 ст. 631 ЦКУ? 

Як було вище з’ясовано, моментом здійснення закупівлі шляхом укладення прямого договору є публікація звіту про договір про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель в електронній системі закупівель. 

Натомість пункт 5 частини 2 статті 4 Закону зобов’язує зазначати в річному плані закупівель саме орієнтовний початок проведення. Тобто замовнику при укладенні прямого договору при застосуванні частини 3 статті 631 ЦКУ в річному плані закупівель в інформації щодо орієнтовного початку проведення закупівлі необхідно зазначати місяць, в якому буде публікуватися звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, а не період, з якого почали діяти відносини між сторонами у відповідності до частини 3 статті 631 ЦКУ. 

До прикладу, якщо замовник уклав договір з контрагентом 1 квітня 2025 р. та визначив, що умови договору застосовуються до відносин між ними з 1 січня 2025 р. в річному плані закупівель в орієнтовному початку проведення закупівля необхідно зазначати квітень місяць, адже публікація звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, буде здійснюватися в квітні протягом не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня укладення такого договору. 

#договір про закупівлю#планування закупівель#річний план

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard