Практика контролюючих органів та суду щодо формальних помилок у тендерній пропозиції учасника
2
100
Пункт 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) встановлює, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) у тендерній документації замовник зазначає наступні відомості: опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки.
У наказі Мінекономіки від 15.04.2020 № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок», який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за № 715/34998 (далі - Наказ №710) визначено перелік формальних помилок.
При розгляді тендерної пропозиції учасника замовник повинен враховувати зазначений перелік формальних помилок, які визначені даним наказом та які ним визначаються в тендерній документації.
Далі розглянемо підбірку практики ДАСУ, АМКУ та суду щодо (не)віднесення помилок до формальних.
Практика ДАСУ, коли замовник не довів, що помилка є формальною
За результатами вищевказаного запиту про надання пояснення та документів Замовником 16.04.2024 надано відповідь, в якій зазначено, що «відсутність в документі якоїсь інформації, яку вимагав Замовник, але вона є в інших документах, що є складовою тендерної пропозиції – не може бути підставою для відхилення пропозиції Учасника» та, що Замовником було віднесено вищевказані порушення до формальних помилок, з наданням копії протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою про виявлення формальних помилок від 19.03.2024.
Однак, слід зазначити, що «Перелік формальних помилок», який затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 року № 710 та зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29.07.2020 року за № 715/34998, та опис з прикладами формальних помилок, наведених в пункті 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, не містять такої формальної помилки як «відсутність в документі якоїсь інформації, яку вимагав Замовник, але вона є в інших документах, що є складовою тендерної пропозиції – не може бути підставою для відхилення пропозиції Учасника».
Отже, враховуючи вищевикладене, порушення щодо відсутності довідки довільної форми про застосування учасником у своїй діяльності заходів із захисту довкілля в складі тендерної пропозиції учасника Житомирської філії ТОВ «Г» та відсутності в листі-згоді інформації про місце проживання Скиби Сергія Анатолійовича не можна віднести до формальних помилок.
…
В свою чергу, не надання у складі тендерної пропозиції учасника Житомирської філії ТОВ «Г» довідки довільної форми про застосування учасником у своїй діяльності заходів із захисту довкілля та відсутність в листі-згоді інформації про місце проживання Скиби Сергія Анатолійовича не призводить до зміни предмета закупівлі та може бути усуненим шляхом виправлення таких невідповідностей.
Однак, Замовником в порушення вимог пункту 43 Особливостей та пункту 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації, не розміщено в електронній системі закупівель у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення Житомирською філією ТОВ «Г» невідповідностей у тендерній пропозиції.
В даній закупівлі замовник відсутність довідки довільної форми про застосування учасником у своїй діяльності заходів із захисту довкілля в складі тендерної пропозиції учасника та відсутність в листі-згоді інформації про місце проживання визначив як формальну помилку. У свою чергу ДАСУ було встановлено, що «відсутність в документі якоїсь інформації, яку вимагав Замовник, але вона є в інших документах, що є складовою тендерної пропозиції - не може бути підставою для відхилення пропозиції Учасника» не відноситься до формальних помилок наведених в Наказі №710 та в тендерній документації, і відповідно замовником в порушення вимог пункту 43 Особливостей не розміщено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції. Тому замовникам варто відповідальніше розглядати тендерну пропозицію учасника на предмет наявності формальних помилок та співставляти виявлені помилки з переліком формальних помилок визначених Наказом №710
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App
З приводу невідповідності тендерної пропозиції ТОВ «С» умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі Замовник у поясненнях, наданих через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зазначає наступне:
«Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Тендерна документація може містити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їхніх пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважають помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме технічні помилки та описки. Згідно з розділом 3 ТД «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок» та на виконання пункту 19 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації наведено опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій у наступній редакції: «Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме технічні помилки та описки.
Учасником ТОВ «С» 31.07.2024 року було подано Додаток 2 Технічне завдання (опис) по закупівлі» згідно якого учасник погодився подати товар згідно тих якісних, кількісних та технічних характеристик, що містяться в тендерній документації, про, що свідчить підпис та печатка уповноваженого представника учасника та на виконання вимог пунктів 3.1 учасником було надано Додаток 1 (технічну специфікацію) на українській мові з описом усіх необхідних характеристик товару, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики, які відповідають параметрам Додатку 2 Технічне завдання (опис) по закупівлі» .
Допущені учасником під час оформлення даного документа невідповідність в кількості силового кабеля АВВГ 4х25(2650) та силового кабеля 4х70(2850) з різницею в 450 м., Замовником вважається формальною (несуттєвою)помилкою . Згідно зі статтею 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг)».
Проте, надані Замовником пояснення не обґрунтовують відповідність тендерної пропозиції ТОВ «С» умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, в тому числі, і в частині ненадання порівняльної таблиці та віднесення до формальної помилки щодо невідповідності (кількості) силового кабелю АВВГ 4х25 та АВВГ 4х70, оскільки вартість силового кабелю АВВГ 4х25 за 1м становить 120,00 грн., вартість силового кабеля АВВГ 4х70 за 1м становить 230,00 грн., відповідно ціна тендерної пропозиції ТОВ «С» збільшиться на 27 500,00 гривень (АВВГ 4х25 – 2400*120,00=288000,00 грн.; АВВГ 4х70 — 3100*230,00 = 713000,00 грн.; 288000,00+713000,00=1001000,00 грн), при цьому учасником у тендерній пропозиції вартість силового кабелю АВВГ 4х70 та АВВГ 4х25 складає 973 500,00 гривень (файл Тендерна пропозиція.pdf).
Згідно пункту 2 Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 року № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок» зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 липня 2020 р. за № 715/34998, до формальної помилки відноситься помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп’ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та/або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі.
Так, вказані невідповідності не можуть бути віднесені до формальних помилок, оскільки впливають на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, призводять до її спотворення та стосуються технічних характеристик предмета закупівлі.
Слід відмітити, що Замовник у додатку 2 «Технічне завдання (опис) по закупівлі» тендерної документації самостійно встановив та чітко визначив технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. При цьому, Замовником не зазначено діапазони допустимих відхилень показників характеристик предмета закупівлі, крім тих, що вимагаються Замовником у Додатку 2 тендерної документації, які визначені згідно його потреб у закупівлі сонячних панелей, в тому числі, щодо гарантійних термінів.
Внаслідок вказаних дій виникли обставини, передбачені абзацом другим підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: Замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ «С» як таку, що: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Замовником виявленав тендерній пропозиції учасника невідповідність в кількості силового кабеля АВВГ 4х25(2650) та силового кабеля 4х70(2850) з різницею в 450 м., була кваліфікована ним як формальна (несуттєва)помилка згідно пункту 2 Наказу №710. Але замовник не врахував, що згідно пункту 2 Наказу №710 така формальна помилка, яка визначена цим пунктом не повинна впливати на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводити до її спотворення та/або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. Аудитори встановили, що виявлену замовником невідповідність не можна віднести до формальної помилки, тому що дана помилка впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, призводять до її спотворення та стосуються технічних характеристик предмета закупівлі. Відповідно невірне віднесення невідповідності до формальної помилки призвело до неправомірного визначення переможця.
Відповідно до пункту 2 розділу 2 (Інші документи, що вимагаються Замовником) Додатку 1 (Перелік документів, що підтверджують кваліфікаційні вимоги та відповідність учасників процедури закупівлі) тендерної документації Замовника у складі тендерної пропозиції учасники повинні надати інформаційну довідку про учасника з загальними відомостями (згідно наведеної форми, Додаток 1.4).
Так, за встановленою Замовником у Додатку 1.4 формою «Загальні відомості про учасника» передбачено вказання інформації про банківські реквізити учасника.
Водночас, моніторингом встановлено, що у складі тендерної пропозиції ТОВ «Т» надано довідку про «Загальні відомості про учасника» від 09.04.2024 №10 (файл. Документи пропозиції.pdf), яка не містить повної інформації, зокрема, відсутня інформація про банківські реквізити учасника процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 43 Особливостей №1178 під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником в його тендерній пропозиції).
При цьому, за нормами пункту 43 Особливостей №1178 якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Проте, Замовником при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «Т» не виявлено вищевказаної невідповідності (відсутності у довідці «Загальні відомості про учасника» інформації про банківські реквізити) та в розміщеному в електронній системі закупівель повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей не зазначено відповідної вимоги щодо усунення такої невідповідності, чим порушено норми пункту 43 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178.
На запит органу державного фінансового контролю щодо невключення у повідомлення про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель учаснику ТОВ «Т» вимоги на усунення вищевказаної невідповідності Замовником зазначено, що формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки та що Замовник залишає за собою право не відхиляти тендерні пропозиції при виявленні формальних помилок незначного характеру, при цьому, гарантує дотримання усіх принципів, визначених статтею 5 Закону, що така помилка жодним чином не впливає на зміст тендерної пропозиції, тому надання повного переліку інформації учасником без вказання лише банківських реквізитів не впливає на зміст тендерної пропозиції, а має лише інформаційний зміст і за своєю суттю є формальною помилкою.
Слід зазначити, що Перелік формальних помилок затверджений наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 №710 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за №715/34998). Вищевказаний Перелік формальних помилок є вичерпним та не містить такої формальної помилки як відсутність певної інформації в документі, що вимагається замовником тендерною документацією.
Таким чином, викладене Замовником у поясненні не спростовує порушення вимог пункту 43 та, відповідно, пункту 3 Особливостей №1178.
Замовник визначив відсутність у довідці «Загальні відомості про учасника» інформації про банківські реквізити як формальну помилку. Аудитори провели аналіз Наказу №710 та не виявили в ньому такої формальної помилки як відсутність певної інформації в документі, що вимагається замовником тендерною документацією. Відповідно замовником було порушено вимогу пункту 43 Особливостей, згідно якої замовник повинен надати учаснику можливість виправити таку невідповідність.
Практика ДАСУ, коли замовник не виявив формальну помилку
Відповідно до вимог пункту 2 Додатка 2 до ТД учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати копію паспорта та копію ідентифікаційного коду керівника учасника процедури закупівлі.
Слід зазначити, що учасник процедури закупівлі ТОВ «У» у складі тендерної пропозиції надав паспорт керівника учасника Дегтярьової Ю.О. та її ідентифікаційний код (файли: «Паспорт 1.JPG», «Паспорт 2.JPG», «ИНН.JPG», завантажені до електронної системи закупівель 30.01.2024).
Крім того, у ТД відсутня вимога щодо надання саме завірених копій паспорта та ідентифікаційного коду керівника.
На запити Південного офісу Держаудитслужби від 19.07.2024 та 26.07.2024 стосовно вказаного питання, Замовник 29.07.2024 надав пояснення, у якому зазначив, що учасник процедури закупівлі ТОВ «У» у складі тендерної пропозиції надав паспорт керівника учасника Дегтярьової Ю.О. та її ідентифікаційний код, проте вимога стосувалася саме у наданні копій цих документів; Замовник не вимагав оригінал документу, як паспорту, так і ІПН, для уникнення майбутніх проблем з законом.
Дане пояснення не обґрунтовує рішення Замовника з огляду на таке.
Відповідно до пункту 19 частини другої статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості – опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки.
Відповідно до абзацу дванадцятого пункту 11 частини першої статті 9 Закону основними функціями Уповноваженого органу є зокрема розроблення та затвердження переліку формальних помилок.
Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 710, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 № 715/34998 (далі – Наказ № 710), затверджено перелік формальних помилок.
Даний перелік містить зокрема такі формальні помилки як: подання документа учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, що є сканованою копією оригіналу документа/електронного документа; подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції в форматі, що відрізняється від формату, який вимагається замовником у тендерній документації, при цьому такий формат документа забезпечує можливість його перегляду. Вказані формальні помилки також зазначені у пункті 2 розділу V ТД.
Учасник процедури закупівлі ТОВ «У» на виконання вимоги пункту 2 Додатка 2 до ТД надав у складі тендерної пропозиції скановані копії оригіналів паспорта та ідентифікаційного коду керівника учасника процедури закупівлі.
Враховуючи вищезазначене, учасник процедури закупівлі ТОВ «У» виконав вимогу пункту 2 Додатка 2 до ТД.
Отже, на порушення вимог абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей Замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «У».
ДАСУ під час моніторингу було виявлено, що замовником при розгляді тендерної пропозиції учасника не була визначена виявлена невідповідність, а саме надання сканованих копій оригіналів паспорта та ідентифікаційного коду керівника учасника процедури закупівлі, як формальна помилка згідно Наказу №710, тоді коли замовником вимагалося надання копії паспорта та копії ідентифікаційного коду керівника учасника процедури закупівлі. Відповідно аудиторами було встановлено, що замовником неправомірно відхилено тендерну пропозицію такого учасника.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 Документації встановлено, що Пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційному (кваліфікаційним) критерію (критеріям) (у разі його (їх) встановлення), наявність / відсутність підстав визначених пунктом 47 Особливостей та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, а саме:
4) інших документів, які вимагаються цією тендерною документацією відповідно до Додатку №3 до тендерної документації.
Відповідно до пункту 5.2 розділу 5 Документації встановлено, зокрема, що перелік формальних помилок затверджений наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 710. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме:
12. Подання документа (документів) Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції в форматі, що відрізняється від формату, який вимагається замовником у тендерній документації, при цьому такий формат документа забезпечує можливість його перегляду.
Додаток 3 Документації містить перелік документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника іншим вимогам замовника
Учасник надає:
Довідку з відомостями про учасника. Ця довідка надається окремим файлом у форматі Word з накладеним КЕП/УЕП, за наведеною формою.
Відповідно до статті 22 Закону тендерна документація може містити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій.
Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме — технічні помилки та описки.
У складі Пропозиції Скаржника міститься, зокрема:
-довідка з відомостями про учасника (файл «Довідка щодо учасника.pdf», «Довідка щодо учасника.pdf.p7s.p7s»), в якій міститься заповнена форма згідно з додатком 3 Документації.
Замовник не довів та документально не підтвердив, яким чином оформлення Пропозиції у наведений вище спосіб впливає на зміст Пропозиції.
Враховуючи наведене, а також, визначення формальних помилок у Документації та Законі, Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена Замовником із зазначеної підстави в цій частині.
Замовник не вірно кваліфікував виявлену невідповідність в тендерній пропозиції учасника та неправомірно відхилив тендерну пропозиція учасника. В даній закупівлі замовник вимагав надання документу в у форматі Word, а учасник надав в форматі pdf. Орган оскарження встановив, що надання учасником документа в форматі pdf відноситься до формальної помилки згідно Наказу №710: подання документа (документів) Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції в форматі, що відрізняється від формату, який вимагається замовником у тендерній документації, при цьому такий формат документа забезпечує можливість його перегляду.
Позиція замовника: При заповненні таблиці 2.1 додатку 4 Переможцем допущено помилку за позицією 8 «Квасоля консервована біла стерилізована», де помилково та замість 470г прописано 460г. На думку Замовника, вищевказані помилки та описки не впливають на зміст Пропозиції, при цьому запропонований Переможцем товар повністю відповідає умовам Документації.
…
При заповненні таблиці 2.2 додатку 4 Переможцем допущено помилку по позиції 1 «Квасоля в томатному соусі стерилізована», де помилково та замість- 480г, прописано — 470г. На думку Замовника, вищевказані помилки та описки не впливають на зміст Пропозиції, при цьому запропонований Переможцем товар повністю відповідає умовам Документації.
Замовник повідомляє, що у Документації зазначається опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки.
На думку Замовника, враховуючи,що виправлення описки в написанні грамажа у таблицях, вказаних в документах «Тендерна пропозиція» та «Технічна специфікація», не призведе до заміни товару, оскільки декларація, протокол випробувань та фото товару повністю відповідають Документації, у Замовника відсутні підстави для відхилення Пропозиції Переможця.
Позиція органу оскарження: Документація не містить окремих вимог щодо необхідності підтвердження інформації про вагу нетто запропонованого учасником товару саме сертифікатом відповідності. Разом з тим, Документацією передбачена необхідність надання учасником:
— фото запропонованого товару, на якому зазначені всі відповідності вимогам, технічним та якісним характеристикам товару;
— на підтвердження якості квасолі консервованої білої стерилізованої — декларації виробника, виданої на ім’я учасника;
— на підтвердження якості квасолі в томатному соусі стерилізованої — декларації виробника, виданої на ім’я учасника.
Враховуючи викладене, у тому числі, інформацію, зазначену в наведеній вище тендерній пропозиції (файл «Тендерна пропозиція.pdf»), Переможцем запропоновано до постачання, зокрема, товар:
Разом з тим, у складі Пропозиції Переможця відсутня декларація виробника на запропонований Переможцем товар «Квасоля в томатному соусі стерилізована» вагою саме 470 грам, а також відсутні фото запропонованого Переможцем товару «Квасоля в томатному соусі стерилізована» вагою саме 470 грам та «Квасоля консервована біла стерилізована» вагою саме 460 грам.
Враховуючи викладене, у Замовника наявні підстави для відхилення Пропозиції Переможця, визначені підпунктом 2 пункту 44 Особливостей.
Замовник надав пояснення, що при заповненні форм таблиці Тендерної пропозиції, Переможцем було допущено помилку за позицією 8 "Квасоля консервована біла стерилізована" в таблиці до Продуктового набору 1, де помилково та замість 470г прописано - 460г, а також при заповненні форм таблиці Тендерної пропозиції Переможцем було допущено помилку по позиції 1 "Квасоля в томатному соусі стерилізована" в таблиці до Продуктового набору 2, де помилково та замість 480г прописано 470г. Виправлення описки в написанні грамажа у таблицях, вказаних в документах "Тендерна пропозиція" та "Технічна специфікація", не призведе до заміни товару, оскільки декларація, протокол випробувань та фото товару повністю відповідають Документації, у Замовника відсутні підстави для відхилення Пропозиції Переможця.
Тобто замовник вважав, що учасником допущена формальна помилка щодо зазначення ваги в таблиці «Тендерної пропозиції».
Орган оскарження в даній ситуації розглядав надані документи учасником на підтвердження технічних та якісних характеристик товару як такі, що відсутні, тобто вбачається такими, що не відповідають предмету закупівлі, оскільки мають інші характеристики, а саме – вагу.
Замовникам необхідно звернути увагу, що помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп'ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), не повинна впливати на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та/або не повинна стосуватися характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. Учасником була допущена помилка, яка стосується характеристики предмета закупівлі, тому не варто такі помилки кваліфікувати як формальні помилки.
Позиція замовника: Замовник зазначає, що в складі Пропозиції Переможця подані, зокрема, такі документи, як лист згода від 26.06.2024 №100, що учасник погодився із технічним завданням даної закупівлі; гарантійний лист № 90 від 26.06.2024; лист погодження з відомістю обсягів до предмета закупівлі від 26.06.2024 року № 101; гарантійний лист виx. 88 від 26.06.2024 року про відповідність тендерної пропозиції учасника якісним технічним кількісних та інших вимог предмета закупівлі.
Замовник зазначає, що у відповідності до пункту 2 «Опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій»: переставлення літер (цифр) місцями.
Враховуючи зазначене, за твердженням Замовника, формальна помилка яка допущена в договірній ціні учасника не впливає на ціну Пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та/або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі та враховуючи наявність іншого рядку документів в складі Пропозиції учасника, які підтверджують відповідність учасника якісним технічним кількісних та інших вимог предмета закупівлі, Замовник вважає, що його Пропозиція відповідає вимогам Документації, в цій частині.
Позиція органу оскарження:
Технічне завдання — додаток 3.
Відповідно до пункту 1 розділу 5 Документації, єдиний критерій оцінки – Ціна –100%. Вид договірної ціни — тверди за укрупненими показниками вартості робіт.
Ціна тендерної пропозиції повинна враховувати податки і збори, у тому числі, що сплачуються або мають бути сплачені відповідно до положень Податкового кодексу України. У разі, якщо учасник не є платником ПДВ, ціна тендерної пропозиції зазначається без ПДВ.
Вимоги щодо формування ціни тендерної пропозиції учасника та перелік документів, які подаються учасником в складі розрахунку договірної ціни визначені в додатку 5 Документації.
Додаток 3 Документації містить технічне завдання.
Заплановані обсяги послуг з утримання міжнародного автомобільного пункту пропуску через державний кордон «Ягодин-Дорогуськ».
Найменування робіт та витрат:
13. Прибирання туалету в приміщення. Чоловічий туалет — 4998,018 100 м2, щодня, кожних 2 години.
Також додаток 3 Документації містить відомість механізмів та матеріалів.
Додаток 5 Документації містить ВИМОГИ ЩОДО ФОРМУВАННЯ УЧАСНИКАМИ ЦІНИ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ ТА УЗГОДЖЕННЯ ПЕРЕМОЖЦЕМ ДОГОВІРНОЇ ЦІНИ.
Невід’ємною частиною договору, який буде укладений за результатами проведення закупівлі, є договірна ціна.
Договірна ціна — це ціна тендерної пропозиції учасника
Договірна ціна є твердою за укрупненими показниками вартості робіт (додаток Г МЕТОДИКИ визначення вартості послуг з утримання пунктів пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення М42.1-37641918-789:2024)
Перелік документів, які подаються в складі розрахунку договірної ціни:
— Договірна ціна (додаток Г Методики), в форматі pdf та Microsoft Excel;
— Перелік основних матеріальних ресурсів в форматі pdf та Microsoft Excel.
У складі Пропозиції Переможця містяться, зокрема:
— лист-згода від 26.06.2024 №101 (файл Лист-згода з відомістю обсягів.PDF), у якій, зокрема, зазначено наступне:
Комунальне господарство «Рівне», яке є учасником торгів на закупівлю: послуги з комплексного утримання міжнародного пункту пропуску через державний кордон «Ягодин-Дорогуськ» про те, що учасник погоджується із відомістю обсягів (додаток №3 до тендерної документації). Заплановані обсяги послуг з утримання міжнародного автомобільного пункту пропуску через державний кордон «Ягодин-Дорогуськ»:
13. Прибирання туалету в приміщення. Чоловічий туалет 4998,018 100 м2;
— гарантійний лист від 26.06.2024 №88 (файл Гарантійний лист відповідність технічним.PDF), у якому, зокрема, зазначено наступне:
Даним гарантійним листом підтверджуємо, що подана Комунальним господарством «Рівне» тендерна пропозиція відповідає технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмету закупівлі, установленим замовником в Додатку №3 до тендерної документації на закупівлю: послуги з комплексного утримання міжнародного пункту пропуску через державний кордон «Ягодин- Дорогуськ», а надання послуг (виконання робіт) згідно предмету закупівлі будуть здійснюватися у чіткій відповідності до кількості та обсягів, що визначені додатком №3;
— лист-згода від 26.06.2024 №100 (файл Лист-згода з тех. завданням.PDF), у якому, зокрема, зазначено наступне:
Комунальне господарство «Рівне», яке є учасником торгів на закупівлю: послуги з комплексного утримання міжнародного пункту пропуску через державний кордон «Ягодин- Дорогуськ» про те, що учасник погоджується із технічним завданням (додаток №3 до тендерної документації).
— договірна ціна на Послуги з комплексного утримання пункту пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення «Ягодин -Дорогуськ», що здійснюється в 2024 році (файл Договірна ціна.PDF), у якій, зокрема, зазначено наступне:
Слід зазначити, що Документацією за позицією 13 «Прибирання туалету в приміщення. Чоловічий туалет» передбачена кількість для робіт – «4998,018 100 м2».
Разом з тим, відповідно до наданої Переможцем у складі Пропозиції договірної ціни, Переможцем за позицією 13 запропоновано кількість – 4889,018 100 м2, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі Документації.
Виявлені невідповідністі в документах учасника, котрі стосуються характеристик предмета закупівлі не повинні розглядатися замовниками як формальні помилки.
Позиція суду,коли допущена помилка в кваліфікаційних критеріях
Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.09.2024 по справі 260/11264/23
Щодо покликання позивача, що помилки не впливають на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводять до її спотворення та/або не стосуються характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі та не суперечать по суті Переліку формальних помилок, затверджених наказом Міністеством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 740 від 15.04.2020, то суд апеляційної інстанції не бере такі до уваги, з огляду на таке.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що у наданих протоколах засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 30.11.2022 № 214-Н, від 30.08.2022 № 127-Н, від 20.03.2023 № 53-Н, посвідченнях про перевірку знань з питань охорони праці та пунктах 7, 23, 37 довідки про наявність працівників від 24.07.2023 № 24/07-04 зазначено інформацію про працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , тоді як у повідомленнях про прийняття на роботу вказано « ОСОБА_4 », « ОСОБА_2 », « ОСОБА_5 ».
В наданих поясненнях на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області позивач, зазначив, що було допущено заміна літер у прізвищах, що по суті є формальними помилками.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що згідно з пунктом 2 Переліку формальних помилок, затверджених наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15.04.2020 року № 710, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 року № 715/34998 (далі — Перелік № 710), формальною помилкою є помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп`ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не стосується кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі.
Крім того, у тендерній документації Замовника в розділі 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції», згідно з наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок» та на виконання пункту 19 частини 2 статті 22 Закону № 922 наведено опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій у наступній редакції, а саме: «Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме технічні помилки та описки.
Проаналізувавши наведені норми, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що виявлені під час моніторингу процедури закупівлі невідповідності, в розумінні наказу Мінекономіки від 15.04.2020 № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок», не є формальними помилками у тендерній документації.
Необхідно звернути увагу, що формальними помилками є помилки згідно пункту 2 Наказу №710, які не стосуються кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. Учасник допустив помилку саме в документах наданих на підтвердження кваліфікаційних критеріїв, тому допущену помилку не варто вважати формальною.
Позиція суду,коли замовник не довів, що помилка є формальною
Постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду від 26.10.2023 по справі 420/4129/23
Фактичні обставини справи: За результатами проведеного моніторингу процедури закупівлі складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (а.с.77-80), затверджений начальником Управління Південного офісу Держаудитслужби в Херсонській області 13.02.2023 (далі Висновок).
Так, відповідно до пункту 7 розділу «Загальні положення» тендерної документації Замовник встановив вимогу: «Якщо в складі тендерної пропозиції надається документ на іншій мові ніж українська, учасник додатково надає переклад цього документу на українську мову з нотаріальним засвідченням підпису перекладача».
Учасник ТОВ «С» у складі своєї пропозиції надав документ під назвою «Лицензионный сертификат» від 06.12.2019 (стор.15 файлу пропозиції « 12 Документи ПЗ субпідрядник.pdf»), який складено російською та англійською мовами без його перекладу на українську мову.
Не надавши у складі своєї пропозиції переклад документу під назвою «Лицензионный сертификат» від 06.12.2019 на українську мову з нотаріальним засвідченням підпису перекладача, учасник ТОВ «С» не дотримався вимог пункту 7 розділу «Загальні положення» тендерної документації.
Також, відповідно до пункту 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, Замовник встановив вимогу: «Всі визначені цією тендерною документацією документи тендерної пропозиції завантажуються в електронну систему закупівель у вигляді скан-копій придатних для машинозчитування, зміст та вигляд яких повинен відповідати оригіналам відповідних документів, згідно яких виготовляються такі скан-копії».
ТОВ «С» у складі пропозиції надав скан-копію одного аркушу документу «Лицензионный сертификат» від 06.12.2019, при тому що відповідно до його змісту, вказаний документ складено на двох аркушах.
Таким чином, надана ТОВ «С» скан-копія документу «Лицензионный сертификат» від 06.12.2019 не відповідає оригіналу документу, що порушує вимоги пункту 1 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації.
…
Суд першої інстанції вважав, що встановлені відповідачем порушення мають виключно формальний характер, оскільки не пов`язані з неможливістю забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції.
Водночас, в апеляції скаржник не погоджується, що виявлені ним порушення є формальними, оскільки такі не передбачені переліком формальних помилок, затверджених наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 №710.
Позиція суду: Колегія суддів, проаналізувавши даний довід скаржника, погоджується з ним, враховуючи таке.
Відповідно до пункту 11 частини 1 статті 9 Закону №922-VIII основними функціями Уповноваженого органу є розроблення та затвердження переліку формальних помилок.
У свою чергу, перелік формальних помилок затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 №710.
Перелік формальних помилок, визначений цим наказом, є вичерпним.
Крім того, в Тендерній документації позивач визначив перелік формальних помилок, який повністю відповідає переліку, затвердженого вказаним вище наказом №710.
Суд апеляційної інстанції указує, що виявлені, під час моніторингу процедури закупівлі, порушення, в межах даної справи, не відносяться до формальних помилок.
Позивач та суд першої інстанції не навів конкретний пункт переліку до якого виявлені у даній справі порушення відносяться до формальних помилок.
За таких обставин, відсутня можливість віднесення наданого всупереч вимогам тендерної документації неповного документу (надано один з двох аркушів документу) та не наданого перекладу документу на українську мову з нотаріальним засвідченням підпису перекладача до категорії формальних помилок.
Відсутність певних документів в складі тендерної пропозиції учасників, які вимагалися згідно тендерної документації не можна розглядати як формальну помилку, що підтверджується даною позицією суду.
Позиція суду,коли помилка була при завірені документів
Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 28.11.2023 по справі 620/9118/23
Як вбачається з матеріалів справи, внаслідок проведеного відповідачем моніторингу закупівлі унікальний номер UA-2023-04-05-006998-а складено висновок, у якому зазначено про порушення позивачем вимог абзацу шостого підпункту 2 пункту 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 (далі — Особливості № 1178).
У висновку зазначено: «Замовником в порушення вимог абзацу шостого підпункту 2 пункту 41 Особливостей, не відхилено тендерну пропозицію ПП «А» як таку, що не відповідала вимогам, встановленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до вимог пункту 4 та пункту 5 додатку 5 до тендерної документації, Замовником передбачено надання статуту Учасника (положення, установчий договір або інший документ, який його замінює) у повному обсязі зі змінами (у разі наявності таких змін) або код доступу до сканованої копії установчого документу Учасника на офіційному сайті Міністерства юстиції України та свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість або витяг з Реєстру платників податку на додану вартість, відповідно.
З матеріалів справи вбачається, що Учасник — ПП «А» у своїй тендерній пропозиції надав копії статуту та витягу з реєстру платників податку на додану вартість. Дані копії містили достатню інформацію, яка цікавила Замовника, а саме: види діяльності, керівництво з правом підпису та інформація про платника податків.
Водночас, відповідач у спірному висновку зазначив: «що копії статуту та витягу з реєстру платників податку на додану вартість не засвідчені у встановленому порядку, оскільки іде посилання на пункт 1 розділу 3 «Інструкції з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника, яким передбачено, що документи складені учасником, повинні бути оформлені належним чином у відповідності до вимог чинного законодавства в частині дотримання письмової форми документу, складеного суб`єктом господарювання, в тому числі за власноручним підписом та печаткою (у разі наявності) учасника/уповноваженої особи учасника.»
Колегія суддів звертає увагу, що в тендерній документації на закупівлю згідно ДК 021:2015 код 09130000-9 — Нафта і дистиляти (бензин, дизельне паливо) в пункті 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу III «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» зазначено перелік формальних (несуттєвих помилок), який затверджений наказом Мінекономіки від 15.04.2020 №710 та приклади формальних помилок, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції. У четвертому підпункті перелічених формальних помилок зазначено: « 4) Окрема сторінка (сторінки) копії документа (документів) не завірена підписом та/або печаткою учасника процедури закупівлі (у разі її використання)».
Судом першої інстанції встановлено, що під час розгляду на відповідність вимогам тендерної документації, тендерної пропозиції ПП «А» уповноваженою особою з публічних закупівель позивача було виявлено формальну помилку, у вигляді не завірених підписом та печаткою сторінок статуту та витягу з Реєстру платників податку на додану вартість, які учасник завантажив в електронну систему закупівель. Уповноваженою особою з публічних закупівель Комунального некомерційного підприємства «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської міської ради було складено протокол щодо прийняття рішень уповноваженою особою «Про формальні помилки» від 14.04.2023 №335/1 (т. 1 а.с. 59), які не впливали на її зміст. Оскільки позивач залишає за собою право не відхиляти тендерні пропозиції і при виявленні формальних помилок незначного характеру, з дотриманням усіх принципів, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та враховуючи, що відповідна інформація міститься у відкритих даних (ЄДР) та пов`язана з оформленням пропозиції і не впливає на її зміст, було прийнято рішення про визнання формальною помилкою — не завірення підписом та печаткою копій сторінок статуту та витягу з реєстру платників податку на додану вартість, наданих учасником закупівлі.
Згідно з наказом Мінекономіки від 15.04.2020 №710 «Про затвердження Переліку формальних помилок» та на виконання пункту 19 частини 2 статті 22 Закону в тендерній документації наведено опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій у такій редакції «формальними (несуттєвими) вважається помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме- технічні помилки та описки».
Крім того, судом першої інстанції було встановлено, що під час укладання договору ПП «А» надано Комунальному некомерційному підприємству «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської міської ради завірену копію статуту, яка повністю відповідала наданій електронній версії, яка була завантажена в систему Прозоро.
Отже, доводи апелянта про те, що тендерна пропозиція ПП «А» як Учасника торгів не відповідала вимогам тендерної документації Замовника, є необгрунтованими та спростовуються матеріалами справи.
В даній закупівлі замовником було виявлену невідповідність в тендерній пропозиції учасника - не завірення підписом та печаткою копій сторінок статуту та витягу з реєстру платників податку на додану вартість, наданих учасником закупівлі та було прийнято рішення про визнання її формальною помилкою, а саме - окрема сторінка (сторінки) копії документа (документів) не завірена підписом та/або печаткою учасника процедури закупівлі (у разі її використання) згідно Наказу №710. Правомірність дій замовника була підтверджена позицією суду.
Підсумки
Під час розгляду тендерної пропозиції при виявлені помилки в тендерній пропозиції учасника рекомендуємо переконатися чи така помилка наявна в переліку формальних помилок, які наведені в Наказі № 710 та у тендерній документації замовника.
Якщо так, можна сміливо визначати учасника переможцем (звичайно за умови, що інші документи відповідають вимогам замовника).
Якщо ж ні, тоді варто розібратися чи не може це бути невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією. І далі скористатися механізмом 24 год та розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Варто нагадати, що під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. При цьому, застосування пункту 43 Особливостей є обов'язком замовника.