Послуги за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються у відповідності до закону – в яких видах послуг не потрібно застосовувати законодавство з публічних закупівель
1
225
Кожен нормативно-правовий акт поширює свою дію на чітко встановлені його вимогами межі. Наприклад, керуючись нормами Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), цей Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об'єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. В той же час Закон містить і певні «лазівки», на які не розповсюджуються його законодавчі норми.
Незважаючи на, здавалося б, чітко визначений перелік виключень до Закону, досі постає ряд питань та уточнень щодо можливості застосування того чи іншого випадку, передбаченого частиною 5 статті 3 Закону. Аналізуючи ряд рішень Органу Оскарження, Державної аудиторської служби та суду щодо тематики здійснення публічних закупівель у відповідності до законодавчих норм, слід підкреслити, що позиція цих органів також не завжди співпадає, в тому числі й щодо «лазівок» норм Закону із врахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Приклад аналогічної ситуації відображений у матеріалі «Як прийняти рішення щодо надання виправлення невідповідностей учаснику, якщо думка АМКУ та ДАСУ відрізняються».
Варто відзначити, що коли мова йде про здійснення закупівлі послуг у відповідності до договорів про медичне обслуговування населення, позиція Державної аудиторської служби та суду також відрізняються. Проте перш ніж зрозуміти як саме відстоюють свою думку вищезазначені органи, пропонуємо більш детально розібрати суть поняття «послуга за договором про медичне обслуговування населення», а також у яких випадках можна не застосовувати норми Закону, коли мова йде про такого роду послуги.
Що варто вважати послугами за договором про медичне обслуговування населення?
Згідно норм Закону «Основи законодавства України про охорону здоров'я» від 19.11.1992 № 2801-XII (далі – Закон про охорону здоров’я), медичне обслуговування – діяльність закладів охорони здоров’я, реабілітаційних закладів, відділень, підрозділів та фізичних осіб - підприємців, які зареєстровані та одержали відповідну ліцензію у встановленому законом порядку, у сфері охорони здоров’я, що не обов’язково обмежується медичною допомогою та / або реабілітаційною допомогою, але безпосередньо пов’язана з їх наданням.
Заклад охорони здоров’я – юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.
Послуга з медичного обслуговування населення (медична послуга) – послуга, у тому числі реабілітаційна, що надається пацієнту закладом охорони здоров’я, реабілітаційним закладом або фізичною особою - підприємцем, яка зареєстрована та одержала в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та оплачується її замовником. Замовником послуги з медичного обслуговування населення можуть бути держава, відповідні органи місцевого самоврядування, юридичні та фізичні особи, у тому числі пацієнт.
При цьому пацієнт – фізична особа, яка звернулася за медичною та / або реабілітаційною допомогою або медичною послугою та / або якій така допомога або послуга надається.
На які послуги не поширюється дія Закону згідно пункту 18 частини 5 статті 3 Закону?
Керуючись нормами пункту 18 частини 5 статті 3 Закону, дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є:
(...)
18) послуги за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються відповідно до закону.
Аналізуючи статтю 18 Закону про охорону здоров’я, медична допомога надається безоплатно за рахунок бюджетних коштів у закладах охорони здоров’я та фізичними особами - підприємцями, які зареєстровані та одержали в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, з якими головними розпорядниками бюджетних коштів укладені договори про медичне обслуговування населення.
Договори про медичне обслуговування укладаються у межах бюджетних коштів, передбачених на охорону здоров’я, на підставі вартості та обсягу послуг з медичного обслуговування, замовником яких є держава або органи місцевого самоврядування.
Вимоги до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, порядок укладання таких договорів та типова форма договору затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Порядок укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій та порядок визначення тарифів для оплати медичних послуг і лікарських засобів встановлюються Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».
Відповідно до вищезазначеного, під послугами за договором про медичне обслуговування населення, варто розуміти певний перелік та обсяг медичних послуг, передбачений умовами такого договору, які надаються пацієнтам (фізичним особам). Варто відзначити, що перелік таких послуг напряму залежить від специфіки діяльності закладу охорони здоров’я, реабілітаційного закладу або фізичної особою - підприємцем, яка зареєстрована та одержала в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики.
Наразі пропонуємо поглянути на позицію суду з цього питання:
Витяг з рішення Вінницького окружного адміністративного суду по справі № 120/16344/23 від 01 лютого 2024 р.:
Обставини справи: Позивач просить:
— визнати неправомірними та незаконними дії Управління щодо проведення перевірки закупівлі підприємством послуг з гістологічних досліджень біопсійного, операційного та секційного матеріалу за категоріями складності на підставі договору від 08.12.2022 № 1/05484161/23-КП про проведення паталогоанатомічних та гістологічних досліджень.
Щодо виявленого перевіркою порушення, то, як зазначає відповідач, воно полягає у тому, що всупереч вимогам п. 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону та п. п. 5, 10 Особливостей підприємство здійснило закупівлю послуг у КНП «ВОПАБ ВОР» з проведення паталогоанатомічних та гістологічних досліджень орієнтовною вартістю 6 857 814,96 грн без застосування процедури відкритих торгів, уклавши напряму договір № 1/05484161/23-КП від 08.12.2022. Водночас, на думку відповідача, норми п. 18 ч. 5 ст. 3 Закону поширюються виключно на закупівлі за договорами про медичне обслуговування населення, які укладаються між НСЗУ та закладами охорони здоров`я та фізичною особою-підприємцем, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, оскільки у даному випадку заклад обирає безпосередньо пацієнт, а надані в межах законодавства послуги сплачує держава. В усіх інших випадках замовники повинні здійснювати закупівлю будь-яких медичних послуг з дотримання вимог законодавства про публічні закупівлі, шляхом застосування відповідних процедур закупівель / спрощених закупівель, керуючись вартісними межами.
Позивач наголошує на тому, що в силу положень п. 18 ч. 5 ст. 3 Закону дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються відповідно до закону. А оскільки замовлені за спірним договором медичні послуги безпосередньо пов`язані з укладенням та виконанням договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, відповідність / невідповідність наданої суб`єктом господарювання інформації, необхідної для укладення договору про медичне обслуговування населення, порядок укладання та виконання самого договору може бути предметом дослідження НСЗУ як розпорядника цільових коштів, що свідчить про реалізацію нею однієї з основних функцій цього органу здійснення заходів, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій.
Позиція суду: Статтею 3 Закону визначається сфера застосування цього Закону та при цьому передбачено, що дія Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є, зокрема: послуги за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються відповідно до закону (п. 18 ч. 1 ст. 3).
Звідси випливає, що нормативні вимоги про здійснення суб`єктами, які мають статус замовника в розумінні Закону, публічної закупівлі у встановленому цим Законом порядку (зокрема із застосуванням такої конкурентної процедури як відкриті торги) не поширюються на закупівлю цими суб`єктами послуг за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються відповідно до закону.
Відповідно до ст. 2 Закону України від 19.10.2017 № 2168-VIII «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (далі — Закон № 2168-VIII) Національна служба здоров`я України (Уповноважений орган) є центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, функціями якого є, зокрема: укладення, зміна та припинення договорів про медичне обслуговування населення; здійснення заходів, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходів з перевірки дотримання надавачами медичних послуг умов договорів про медичне обслуговування населення та про реімбурсацію, шляхом здійснення моніторингу у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій (ч. 1 ст. 3 Закону № 2168-VIII).
Як унормовано статтею 8 Закону № 2168-VIII, договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій укладається між закладом охорони здоров`я, реабілітаційним закладом незалежно від форми власності чи фізичною особою-підприємцем, яка у встановленому законом порядку одержала ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та / або має право на надання реабілітаційної допомоги згідно із законодавством та Уповноваженим органом.
Договір про медичне обслуговування населення є договором на користь третіх осіб пацієнтів у частині надання їм медичних послуг, медичних виробів та лікарських засобів надавачами медичних послуг.
Судом встановлено, що між НСЗУ (Замовник) та КНП «ПРЦО ВОР» (Надавач) укладено Договір № 0891-Е123-P000/2 про внесення змін до договору № 0891-Е123-P000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, за яким Надавач зобов`язується у 2023 році надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а Замовник оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів. Перелік відповідних медичних послуг та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору.
Як видно з додатків № 3, 11, 14, 15, 17, 18, 38, 47 до вищезазначеного договору, КНП «ВОПАБ ВОР» погоджене сторонами як підрядник, який залучається Надавачем для надання окремих медичних послуг пацієнтам згідно з цим договором, а саме послуг з проведення паталогоанатомічних та гістологічних досліджень.
Відповідно до довідки зустрічної звірки від 04.09.2023 року № 08-36/31-з, проведеної Управлінням в КНП «ВОПАБ ВОР» з метою документального та фактичного підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з`ясування їх реальності та повноти відображення в обліку КНП «ПРЦО ВОР» за результатами виконання договору № 1/05484161/23-КП від 08.12.2022, відповідачем встановлено, що протягом січня-вересня 2023 року КНП «ВОПАБ ВОР» надало позивачу 7942 послуги з проведення гістологічних (імуногістохімічних) досліджень різної категорії складності на загальну суму 4 269 142,91 грн, які плачені КНП «ПРЦО ВОР» в повному обсязі. Водночас будь-яких розбіжностей щодо кількості пацієнтів, яким були надані послуги, та вартості наданих послуг зустрічною звіркою не встановлено.
Беручи до уваги вищевикладене, суд погоджується з доводами позивача про те, що предметом закупівлі за договором № 1/05484161/23-КП від 08.12.2022 є послуги з медичного обслуговування населення, включені до програми державних гарантій медичного обслуговування населення, які КНП «ПРЦО ВОР» зобов`язався надавати (і надавав) згідно з договором, укладеним із НСЗУ, а тому цей випадок охоплюється положеннями п. 18 ч. 5 ст. 3 Закону.
Звертаємо увагу, що згодом Північний офіс Держаудитслужби в особі управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області, звернувся до Сьомого апеляційного адміністративного суду з метою скасувати вищезазначене рішення Вінницького окружного адміністративного суду. Проте за результатами розгляду справи № 120/16344/23 від 18 квітня 2024 р. скарга залишилась не задоволеною, а попереднє рішення – без змін.
Відповідно до вищезазначеного рішення, суд акцентував увагу на тому факті, що в даному випадку надання пацієнтам послуг з проведення паталогоанатомічних та гістологічних досліджень згідно умов конкретного договору про медичне обслуговування населення відбувається із залученням третьої сторони, а тому в даному випадку укладення договору на послуги з проведення паталогоанатомічних та гістологічних досліджень можна вважати виключенням, на яке не поширюється дія Закону, так як предметом закупівлі є послуги, передбачені умовами договору про медичне обслуговування населення.
Отже позиція Державної аудиторської служби України та суду в даному питанні є повністю протилежною. У той же час для аудиторів такого роду рішення не є поодиноким випадком, в чому пропонуємо запевнитись, ознайомившись із наступним висновком.
А тепер до практики Державної аудиторської служби України:
Моніторинг Державної аудиторської служби України UA-M-2024-09-09-000022 по закупівліUA-2023-12-05-021014-a:
Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: Аналізом питання наявності підстав для укладення договору про закупівлю без використання електронної системи закупівель встановлено, що згідно з Обґрунтуванням замовник уклав договір без використання електронної системи закупівель тому, що відповідно до пункту 18 частини 5 статті 3 Закону: дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі, зокрема, є послуги за договорами про медичне обслуговування населення, що надаються відповідно до закону.
Згідно з пунктом 1.1 договору від 30.11.2023 № 1/02005467/24-КП, що укладений між Замовником і Комунальним некомерційним підприємством «Вінницьке обласне патологоанатомічне бюро Вінницької обласної ради» (далі – Комунальне некомерційне підприємство) та оприлюднений в електронній системі закупівель 13.09.2024, Комунальне некомерційне підприємство проводить гістологічні дослідження біопсійного, операційного та секційного матеріалу, а Замовник здійснює оплату за виконані послуги. Відповідно до пункту 1.6 договору від 30.11.2023 № 1/02005467/24-КП цей договір укладено на умовах субпідряду для забезпечення виконання Замовником основного договору, що укладений між НСЗУ та Замовником за програмою медичних гарантій.
Договір від 30.11.2023 № 1/02005467/24-КП укладений між Замовником та Комунальним некомерційним підприємством відповідно до вимог Господарського та Цивільного кодексів України та не відповідає Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій». Договір від 30.11.2023 № 1/02005467/24-КП не передбачає процедуру відшкодування Замовником витрат, понесених під час надання послуг, а передбачає саме їх оплату згідно з цінами, визначеними у додатку 1 до цього договору, та у порядку, що встановлений у розділі 3 цього договору. Тобто, це господарський договір, що передбачає платне надання послуг. Отже, договір від 30.11.2023 № 1/02005467/24-КП у визначенні законодавства не є договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій; крім того, згідно з пунктом 1.6 цього договору договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій укладено між Замовником та НСЗУ окремо.
У поясненні Замовника, що отримане в електронній системі закупівель 13.09.2024, відсутня інформація про наявність обставин, які надають йому право згідно з пунктами 9 і 13 Особливостей придбавати послуги, предмет закупівлі яких визначено відповідно до пункту 3 розділу I Порядку № 708, та вартість яких перевищує 100 тис. гривень, до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги, а також Замовник не довів, що придбаває послуги відповідно до пункту 18 частини п’ятої статті 3 Закону.
На порушення пунктів 3, 5, 10 та абзацу 3 пункту 17 Особливостей під час закупівлі послуг, вартість яких перевищує 100 тис. гривень, Замовник не врахував Особливості та придбаває послуги з лабораторних досліджень до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги.
Відповідно до підпункту 1 пункту 21 Особливостей договір від 30.11.2023 № 1/02005467/24-КП є нікчемним. Згідно з частиною другою статті 215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Аналогічна аргументація наведена також у висновкахза результатами моніторингів Державної аудиторської служби України UA-M-2024-09-09-000021 по закупівлі UA-2023-12-13-022585-aта UA-M-2024-09-03-000016 по закупівліUA-2024-07-30-000172-a.
Аналізуючи вищезазначене, аудитори стверджують, що виключення пункту 18 частини 5 статті 3 Закону слід застосовувати лише коли мова йде про договір про медичне обслуговування населення. Проте рекомендуємо врахувати, що дане виключення розповсюджується на «закупівля послуг, що передбачені договорами про медичне обслуговування населення», а не на сам договір про медичне обслуговування населення. А тому в даному випадку позиція суду є більш доречною та законодавчо обґрунтованою у порівнянні із позицією Державної аудиторської служби.
Підсумки
Керуючись нормами законодавства, послугами за договорами про медичне обслуговування населення слід вважати послуги, у тому числі реабілітаційні, що надаються пацієнту закладом охорони здоров’я, реабілітаційним закладом або фізичною особою - підприємцем, яка зареєстрована та одержала в установленому законом порядку ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та оплачуються її замовником.
Відповідно договір про медичне обслуговування населення є договором на користь третіх осіб пацієнтів у частині надання їм медичних послуг, медичних виробів та лікарських засобів надавачами медичних послуг. При цьому пацієнтом є фізична особа, яка звернулася за медичною та / або реабілітаційною допомогою або медичною послугою та / або якій така допомога або послуга надається.
А тому згідно вимог пункту 18 частини 5 статті 3 Закону, дія Закону не розповсюджується на закупівлю послуг, що передбачені договорами про медичне обслуговування населення, які надаються безпосередньо пацієнтам в обсязі та на умовах, визначених таким договором. Таку ж позицію можна відслідкувати у судових рішеннях. В той же час рекомендуємо врахувати, що думка Державної аудиторської служби України відрізняється від вищезазначеного.
Додатково зазначаємо, що закупівлю замовником послуг або товарів, з метою дотримання відповідних умов щодо підписання договору про медичне обслуговування населення, доцільно здійснювати керуючись вимогами Закону із врахуванням Особливостей. Адже виключення пункту 18 частини 5 статті 3 Закону стосується безпосередньо послуг, що надаються пацієнтам згідно умов укладеного договору про медичне обслуговування населення, а не таких послуг, що необхідні для його укладення.