Статті

Порушення допущені замовниками при розгляді тендерних пропозицій учасників  на практиці висновків моніторингів ДАСУ

1
564

Замовники під час розгляду тендерних пропозицій учасників тендерної документації допускаються порушень і з набранням чинності Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Тому у даному матеріалі розберемо порушення виявнені аудиторами з 19.10.2022 на прикладах висновків ДАСУ.

Варто нагадати, що статтею 164-14 КУпАП передбачено штраф на службових (посадових), уповноважених осіб замовника за невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до закону; відхилення тендерних пропозицій на підставах, не передбачених законом або не у відповідності до вимог закону (безпідставне відхилення); укладення з учасником, який став переможцем процедури закупівлі, договору про закупівлю, умови якого не відповідають вимогам тендерної документації та / або тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі у розмірі від 25 500 грн. до 51 000 грн.

Як бачимо із наведених штрафних санкцій, правові наслідки при виявлення порушень за результатами перевірки закупівлі є досить невтішними. Тому замовникам потрібно на постійній основі здійснювати аналіз таких висновків не лише по закупівлях, які безпосередньо проводилася замовником, але й враховувати «досвід» інших замовників для недопущення в майбутньому помилок під час проведення закупівлі в частині розгляду. Але важливо зазначити, що не завжди висновки моніторингу є правильними або правомірними.   

Тому, у даному матеріалі проаналізуємо «цікаві» висновки та проаналізуємо чи відповідають їх висновки вимогам законодавства.

Порушення №1. Ненадання 24 години на виправлення невідповідностей.

Моніторинг UA-M-2023-01-04-000038 від 04.01.2023 року, оголошення № UA-2022-12-22-017598-a.

Витяг з висновку: дослідженням протоколу відхилення тендерної пропозиції від 04.01.2023 встановлено, що тендерну пропозицію ТОВ «С» відхилено на підставі не надання останнім витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Уповноваженою особою зазначено про відхилення пропозиції ТОВ «С» на підставі абзацу 6 підпункту 2 пункту 41 Особливостей, в якому зазначено про невідповідність тендерної документації учасника вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.
Замовником в порушення пункту 40 Особливостей не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, в частині надання учасником ТОВ «С» витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Вищезазначена норма застосовується у випадку, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією.

За результатами аналізу правильності розгляду тендерної пропозиції учасника встановлено порушення вимог пункту 41 Особливостей, в частині безпідставного відхилення тендерної пропозиції учасника з найменшою ціновою пропозицією. В ході моніторингу встановлено порушення замовником пункту 40 Особливостей, в частині не оприлюднення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей.

Коментар: нажаль ми не маємо єдиного підходу аудиторів до аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, тому аналізуючи даний висновок можемо дійти висновку, що він не відповідає законодавству. Чому? Приформуванні тендерної документації замовником було встановлено вимогу щодо надання Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Така вимога встановлена на виконання пункту 2 постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178, тобто відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону (тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації).

Водночас абзацом 6 підпункту 2 пункту 41 Особливостей визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону. Тобто замовник має обов’язок відхилити тендерну пропозицію учасника у разі ненадання документів, які вимагаються згідно з абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону.

Порушення № 2. Ненадання переможцем закупівлі документів визначених законодавством та тендерною документацією.

Моніторинг UA-M-2022-12-19-000025 від 19.12.2022 оголошення UA-2022-10-26-005837-a.

Витяг з висновку: за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції учасника-переможця ФОП «Р» встановлено наступне. Згідно абзацу 3 пункту 44 Особливостей переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 3, 5, 6 і 12 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону. Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель, крім випадків, коли доступ до такої інформації є обмеженим на момент оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів.

Також, дана вимога передбачена додатком № 2 до тендерної документації замовника. В завантаженій тендерній пропозиції переможця закупівлі – ФОП «Р» відсутні документи, які повинний надати переможець торгів протягом строку визначеного законодавством та тендерною документацією. При цьому, замовником не відхилено тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі - ФОП «Р», чим порушено норми підпункту 3 пункту 41 Особливостей.

Коментар: даний висновок цілком відповідає законодавству, адже переможець має обов’язок виконати вимоги тендерної документації та Особливостей, відповідно має надати документальне підтвердження підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, водночас їх ненадання є підставою для відхилення його тендерної пропозиції.

Порушення № 3. Учасником не наданні документи сканкопії з оригіналів аналогічного договору (про який вказана інформація у таблиці).

Моніторинг закупівлі UA-M-2022-11-28-000058 від 28.11.2022, оголошення № UA-2022-11-02-003796-a.

Витяг з висновку: за результатами моніторингу встановлено:

  • у додатку 7 тендерної документації для документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного договору вимагається надання учасником сканкопії з оригіналів аналогічного договору (про який вказана інформація у таблиці), який виконувався у 2019 - 2022 роках зі всіма додатками до нього та документів, що підтверджують його повне виконання, а саме: акти виконаних робіт, довідки про вартість виконаних робіт та витрат. Учасником процедури закупівлі ПП «С» у складі своєї тендерної пропозиції надано довідку про підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів б/н та б/д, в якій зазначено договір підряду від 18.10.2021 № 30, укладеного з УКГ «К» міської ради на суму 1 220 000,00 грн, однак надано акти приймання виконаних будівельних робіт (ф.КБ-2в) на суму 788 000,00 грн, тобто не в повному обсязі виконання договору. Слід при цьому зауважити, що замовником наголошено вимогу надання учасником сканкопії з оригіналів аналогічного договору (про який вказана інформація у таблиці);
  • у Додатку 5 тендерної документації для підтвердження наявності в учасника обладнання та матеріально-технічної бази вимагається надати довідку, в якій включається обладнання та матеріально-технічна база, що буде використовуватися при виконанні робіт, а саме: автомобілі бортові, навантажувачі, екскаватори, компресори, котки дорожні тощо. Учаснику необхідно підтвердити наявність основних машин та механізмів для виконання робіт наступними документами: копії техпаспортів або свідоцтв про державну реєстрацію транспортних засобів; бухгалтерську довідку за підписом керівника або головного бухгалтера про знаходження основних засобів на балансі підприємства для машин, механізмів та техніки, яка не підлягає державній реєстрації. Якщо учасник буде використовувати обладнання, машини, механізми тощо, відповідно до договорів оренди, або лізингу, або послуг, або інше, що визначене законодавством України, то учасник у складі пропозиції для підтвердження вказаної інформації у вищезазначеній таблиці надає сканкопії з оригіналів договорів оренди, або лізингу, або послуг тощо та копії техпаспортів до них. При цьому, вказані договори мають бути чинними протягом строків надання послуг. Учасником ПП «С» у складі своєї тендерної пропозиції надано довідку про наявність обладнання та матеріально-технічної бази б/н та б/д, в якій зазначено екскаватор, автомобіль бортовий, дорожній коток, навантажувач, трактор, віброплощадка компресор, молоток відбійний, трамбівка, пилка дискова електрична та бетонозмішувач, однак, учасником не надано копії техпаспортів або свідоцтв про державну реєстрацію транспортних засобів та бухгалтерську довідку за підписом керівника або головного бухгалтера про знаходження основних засобів на балансі підприємства для машин, механізмів та техніки, яка не підлягає державній реєстрації;

у пункті 1 розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» вимагається надати учаснику Проєкт договору, підготовлений у відповідності з Додатком 9 до тендерної документації, який повинен бути заповнений стороною договору (без зазначення ціни), підписаний уповноваженою особою Учасника і містити печатку (у разі наявності). Учасником ПП «С» у складі своєї тендерної пропозиції надано проєкт договору, в якому у пункті 3.1 зазначено, що ціна цього договору становить 2 827 782,00 грн без ПДВ, тобто зазначено суму договору. Таким чином, на порушення частини 2 пункту 41 Особливостей та відповідно до пункту 3-7 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, замовник не відхилив тендерну пропозицію ПП «С» як таку, що не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону та Особливостей вимогам до учасника відповідно до законодавства.

Коментар: з наведеними висновками аудитора не можемо погодитися, так як невідповідності у проєкті договору про закупівлю та у документах або інформації, що підтверджує відповідність кваліфікаційним критеріям є підставою для надання замовником « 24 годин» на їх виправлення. Такі твердження зумовлені тим, що стаття 41 Особливостей не визначає окремої підстави для відхилення за ненадання або надання не у відповідності до вимог тендерної документації інформації та / або документів, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям або проєкту договору про закупівлю.

Порушення №4. Ненадання документів визначених тендерною документацією.

Моніторинг UA-M-2022-12-19-000015 від 19.12.2022, оголошення № UA-2022-11-14-013330-a.

Витяг з висновку: за результатами аналізу питання відповідності тендерних пропозицій учасників торгів вимогам тендерної документації та визначення переможця торгів встановлено наступне.
Пунктом 1 розділу 3 тендерної документації визначено, що учасники надають інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у відповідності з вимогами пункту 6 розділу ІІІ тендерної документації та Додатку 4.

Учасником ТОВ «Д» в складі тендерної пропозиції не надано:

  • інформацію (довідку) про наявність на підприємстві інженера з охорони праці або служби охорони праці або відповідального за виконання функцій з служби охорони праці;
  • копії протоколів (витягів з протоколів) з перевірки знань з питань охорони праці скановані з оригіналів, діючі на даний момент;
  • декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці щодо виконання робіт на висоті; виконання робіт підвищеної небезпеки; нанесення лакофарбових покриттів, грунтівок та шпаклівок на основі нітрофарб, полімерних композицій разом з висновком аудиту стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб’єкта господарювання;
  • гарантійний лист в довільній формі щодо отримання дозвільних документів (свідоцтв, сертифікатів, дозволів тощо) у період проведення процедури закупівлі або після завершення процедури закупівлі, на час виконання договору у разі закінчення їх дії (вимога встановлена в примітці до пп. 4.4 п. 4 «Інші вимоги та відповідні документи» Додатку 3 до тендерної документації).

Відповідно до пункту 2 розділу 5 тендерної документації учасники торгів в своїй діяльності повинні використовувати систему управління якістю в галузі будівництва. Для підтвердження необхідно надати в складі пропозиції діючий сертифікат ДСТУ ISO 9001:2015, виданий учаснику, що засвідчує використання ним системи управління якості стосовно будівництва будівель; будівництва житлових і нежитлових будівель; капітальний ремонт та наявність внутрішнього аудитора системи управління якістю на підприємстві учасника, що підтверджуються наданням у складі пропозиції чинного документу (свідоцтва, сертифікату) аудитора виданого учаснику або його уповноваженій особі, а також підтвердити наявність у учасника не менше ніж одного працівника, який прослухав курс за програмою «Система управління якістю» за стандартом ДСТУ ISO 9001:2015, (ISO 9001:2015, IDT), надати оригінал документу (свідоцтво, сертифікат компетентності, тощо).
Тендерна пропозиція не містить діючого сертифікату ДСТУ ISO 9001:2015, а також не підтверджено наявність у Учасника не менше ніж одного працівника, який прослухав курс за програмою «Система управління якістю» за стандартом ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT).

Відповідно до пункту 2 розділу 5 тендерної документації учасником надається лист-гарантія, за підписом уповноваженої особи Учасника та завіреним печаткою (за наявності), щодо дотримання учасником в своїй діяльності норм санкційного законодавства України, в тому числі:

Закону України «Про санкції» від 14.08.2014 № 1644-VII (зі змінами);

Указу Президента України від 15.05.2017 № 133/2017 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28 квітня 2017 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).

Такий лист-гарантія в складі пропозиції відсутній. Пунктом 3 розділу 6 тендерної документації визначено, що у складі тендерної пропозиції учасника подається заповнений в частині місцезнаходження та реквізитів учасника, підписаний та скріплений печаткою (за наявності) проект договору. Додатково учасник надає лист (у довільній формі) у якому учасник погоджується з умовами проекту договору, який є Додатком 5 до тендерної документації.
Поданий у складі тендерної пропозиції ТОВ «Д» проект договору не заповнений в частині місцезнаходження та реквізитів учасника.

Викладені вище невідповідності пропозиції учасника ТОВ «Д» вимогам тендерної документації не відносяться до формальних (несуттєвих) помилок, що не впливають на зміст пропозиції. Будь-яка інформація щодо причин не надання вказаної вище інформації та документів відсутня в складі пропозиції ТОВ «Д».

З огляду на вищевикладене, тендерна пропозиція ТОВ «Д» не відповідає вимогам тендерної документації (пункт 1, 6 розділу 3, пункт 2 розділу 5, пункт 3 розділу 6 тендерної документації та підпункт 4.4 пункту 4 додатку № 3 до тендерної документації). Як наслідок в порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «Д» та визнано переможцем торгів.

Коментар: важливо відзначити, що не усі помилки, які виявлені аудитором під час проведення моніторингу наведеної процедури закупівлі є підставою саме для відхилення тендерної пропозиції. Під час виявлення невідповідностей в частині проєкту договору про закупівлю, ненадання листа-гарантії та інших довідок в довільній формі, які не підтверджують саме технічні характеристики (тобто не містять інформацію про параметри тощо), замовник має надавати «24 години» на виправлення, але у разі ненадання декларації відповідності – замовник має відхилити тендерну пропозицію учасника без надання «24 годин».

Порушення № 5. Ненадання інформації про наявність інженерно – технічного персоналу.

Моніторинг UA-M-2022-12-09-000031 від 09.12.2022, оголошення  № UA-2022-10-28-007333-a.

Витяг з висновку: за результатами проведеного моніторингу встановлено, що згідно із положеннями пункту 14 додатку 2 до тендерної документації, на підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, від учасників закупівлі вимагалось надати довідки за встановленою формою про наявність інженерно-технічного персоналу та про наявність робітників робітничих професій.

На виконання зазначеної вимоги тендерної документації, учасник ТОВ «К» надав в складі тендерної пропозиції «Інформаційну довідку про наявність інженерно-технічного персоналу» від 04.11.2022 № 04/11.2.14.1 (далі – Довідка ІТП) та «Інформаційну довідку про наявність робітників робітничих професій» від 04.11.2022 № 04/11.2.14.2 (далі – Довідка РРП).

В цьому ж пункті тендерної документації, на підтвердження викладеної у Довідках ІТП та РРП інформації, замовник встановив вимогу щодо надання сканованих з оригіналу посвідчень та протоколів про проходження навчання з питань охорони праці, пожежної безпеки, роботи з інструментом та пристроями, електробезпеки (ПБЕЕС, ПЕЕЗ, ПТЕЕС, ПРРЕЕ, ПУЕ), система стандартів безпеки праці та охорона праці і промислова безпека у будівництві (ДБН А 3.2-2-2009) НПАОП 45.2-7.02-12 та роботи на висоті всіх працівників і робітників учасника, зазначених в Довідках ІТП та РРП (дійсні на момент подачі пропозиції).

Проте, в тендерній пропозиції учасника ТОВ «К» не міститься жодного протоколу про проходження відповідного навчання. Щодо наявності посвідчень, то в тендерній пропозиції цього учасника містяться посвідчення про проходження навчання з питань пожежної безпеки лише трьох працівників, а саме: Г_С.А., П_О.А. та Г_Р.І. Водночас, учасник ТОВ «К» в Довідках ІТП та РРП загалом вказав 52 (п’ятдесят два) працівника, а саме в Довідці ІТП - 19 (дев’ятнадцять) інженерно-технічних працівників, а в Довідці РРП - 33 (тридцять три) робітника робітничих професій.

Отже, учасник ТОВ «К» у складі своє тендерної пропозиції не надав вказаних посвідчень та протоколів на всіх працівників і робітників, зазначених в Довідках ІТП та РРП чим не дотримався вимог пункту 14 додатку 2 до тендерної документації, та не підтвердив відповідність такому кваліфікаційному критерію «Наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід».

Однак на порушення вимог абзацу 6 підпункту 2 пункту 41 Особливостей замовник не відхилив тендерну пропозиції учасника ТОВ «К», як таку що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону.

Коментар: і знову не можемо погодитися із висновком аудитора, так як невідповідності в інформації та / або документах, які надані на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям є підставою для надання замовником «24 годин» на їх виправлення.

#моніторинг закупівель#порушення у закупівлях#тендерна пропозиція

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard