[використовувався до 18.10.2022] Покроковий алгоритм проведення відкритих торгів
Відкриті торги є основним видом закупівель, який замовники застосовують для задоволення своїх потреб у товарах, роботах та послугах. У цьому матеріалі проаналізуємо кожен крок уповноваженої особи та надамо окремі рекомендації для проведення успішної закупівлі.
Що таке відкриті торги?
Відкриті торги є конкурентною процедурою закупівлі, яку замовники застосовують у разі, якщо вартість предмета закупівлі на рік:
- товарів та послуг для звичайних замовників дорівнює або перевищує 200 тис. грн;
- робіт для звичайних замовників дорівнює або перевищує 1,5 млн грн;
- товарів та послуг для замовників в окремих сферах господарювання дорівнює або перевищує 1 млн грн;
- робіт для замовників в окремих сферах господарювання дорівнює або перевищує 5 млн грн.
Хто відповідальний за організацію та проведення відкритих торгів?
Відповідно до пункту 35 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) уповноважена особа (особи) - службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі / спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту).
Згідно із пунктом 3 частини 10 статті 11 Закону уповноважена особа проводить процедури закупівель / спрощені закупівлі. Також уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі повинна забезпечити об’єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель / спрощених закупівель в інтересах замовника (частина 6 статті 11 Закону).
Статтею 13 Закону визначено, що відкриті торги є конкурентною процедурою закупівель, тому відповідальною за організацію та проведення відкритих торгів є виключно уповноважена особа.
Далі розглянемо покроковий алгоритм проведення відкритих торгів.
Крок 1. Оприлюднення річного плану або змін до нього
Норма Закону
Планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план).
Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.
(частина 1 статті 4 Закону)
Річний план або зміни до нього мають містити наступну інформацію:
- найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
- назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
- розмір бюджетного призначення та / або очікувана вартість предмета закупівлі;
- код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів);
- вид закупівлі та орієнтовний початок проведення, зокрема:
спрощена закупівля - для замовників, визначених у пунктах 1-3 частини 1 статті 2 цього Закону, якщо вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) менше ніж 200 тис. грн, а робіт - 1,5 млн грн;
спрощена закупівля - для замовників, визначених у пункті 4 частини 1 статті 2 цього Закону, якщо вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) менше ніж 1 млн грн, а робіт - 5 млн грн.
(частина 2 статті 4 Закону)
Коментар
Кожна закупівля здійснюється відповідно до річного плану, тому перед тим, як оприлюднити оголошення про проведення відкритих торгів, замовник має оприлюднити в електронній системі закупівель річний план або зміни до нього протягом п’яти робочих днів з дня його або їх затвердження.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про затвердження річного плану або змін до нього та оприлюднення його або їх в електронній системі закупівель
Крок 2. Оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, тендерної документації та проєкту договору про закупівлю
Норма Закону
Оголошення про проведення відкритих торгів безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону.
(частина 1 статті 21 Закону)
Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
(абзац 2 пункту 1 часини 1 статті 10 Закону)
Оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію:
- найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
- назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
- кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;
- очікувана вартість предмета закупівлі;
- строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
- кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
- умови оплати;
- мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції;
- розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
- дата та час розкриття тендерних пропозицій, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюється відповідно до частини третьої статті 10 цього Закону;
- розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях;
- математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування).
В оголошенні про проведення відкритих торгів може зазначатися інша інформація.
(частина 2 статті 21 Закону)
Тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об’єктом авторського права та / або суміжних прав.
У тендерній документації зазначаються такі відомості:
- інструкція з підготовки тендерних пропозицій;
- один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Для об’єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону;
- інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
- інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби);
- кількість товару та місце його поставки;
- місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;
- строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
- проект договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов;
- опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота). Замовник може передбачити можливість укладення одного договору про закупівлю з одним і тим самим учасником у разі визначення його переможцем за кількома лотами;
- перелік критеріїв оцінки та методика оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги кожного критерію. У разі застосування критерію оцінки вартість життєвого циклу, методика оцінки тендерних пропозицій повинна містити опис усіх складових вартісних елементів та перелік документів і інформації, які повинні надати учасники для підтвердження вартості складових елементів життєвого циклу. Замовник у разі необхідності дисконтування витрат життєвого циклу майбутніх періодів може використовувати поточну облікову ставку Національного банку України. Вартість життєвого циклу може рахуватися як сума всіх витрат життєвого циклу або сума всіх витрат життєвого циклу, поділена на розрахункову одиницю експлуатації предмета закупівлі;
- строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
- валюта, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
- мова (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
- кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
- розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
- розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
- прізвище, ім’я та по батькові, посада та електронна адреса однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв’язок з учасниками;
- вимога про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
- опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки. Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Тендерна документація може містити правила зазначення в договорі про закупівлю грошового еквівалента в національній чи іноземній валюті за офіційним курсом, установленим Національним банком України станом на дату проведення електронного аукціону.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
(частини 1, 2, 3, 4 статті 22 Закону)
Коментар
- Оголошення про проведення відкритих торгів, тендерна документація та проєкт договору про закупівлі (який є складовою тендерної документації) оприлюднюється уповноваженою особою одночасно.
- Оголошення про проведення відкритих торгів та тендерна документація мають містити інформацію визначену Законом без посилання на інші документи, наприклад, зазначаючи місце поставки товарів, необхідно зазначити адресу, а не посилання на тендерну документацію, у якій визначено таку інформацію.
- Оголошення про проведення відкритих торгів та тендерна документація можуть містити й іншу інформацію та вимоги, які не визначені Законом, за умови, якщо такі вимоги не обмежують конкуренцію та не призводять до дискримінації учасників. Крім цього замовнику заборонено вимагати інформацію, яку він може перевірити самостійно.
- За складання тендерної документації не у відповідності до Закону на службових (посадових), уповноважених осіб замовника може бути накладено штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). За повторне порушення протягом року штраф сягатиме двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про затвердження тендерної документації та оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів разом із тендерною документацією.
Важливо! Для зменшення обсягу документів, уповноважена особа може зробити один протокол, у якому розглянути такі питання:
- затвердження річного плану або змін до нього;
- оприлюднення річного плану або змін до нього в електронній системі закупівель;
- затвердження тендерної документації;
- оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів та тендерної документації в електронній системі закупівель.
Крок 3. Забезпечення тендерної пропозиції та забезпечення виконання договору про закупівлю
Замовник має право зазначити в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі та в тендерній документації вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції.
У разі якщо замовник вимагає надання забезпечення тендерної пропозиції, у тендерній документації повинні бути зазначені умови його надання, зокрема, розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення тендерної пропозиції не повертається учаснику. У такому разі учасник під час подання тендерної пропозиції одночасно надає забезпечення тендерної пропозиції.
Розмір забезпечення тендерної пропозиції у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі у разі проведення тендеру на закупівлю робіт та 3 відсотків у разі проведення тендеру на закупівлю товарів чи послуг на умовах, визначених тендерною документацією.
Забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції не повертається у разі:
1) відкликання тендерної пропозиції/пропозиції учасником після закінчення строку її подання, але до того, як сплив строк, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними;
2) непідписання договору про закупівлю учасником, який став переможцем тендеру / спрощеної закупівлі;
3) ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) у строк, визначений частиною 6 статті 17 цього Закону, документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;
4) ненадання переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) / спрощеної закупівлі забезпечення виконання договору про закупівлю після отримання повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, якщо надання такого забезпечення передбачено тендерною документацією / оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.
Забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції повертається учаснику в разі:
1) закінчення строку дії тендерної пропозиції та забезпечення тендерної пропозиції / пропозиції, зазначеного в тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
2) укладення договору про закупівлю з учасником, який став переможцем процедури закупівлі (крім переговорної процедури закупівлі) / спрощеної закупівлі;
3) відкликання тендерної пропозиції / пропозиції до закінчення строку її подання;
4) закінчення тендеру / спрощеної закупівлі в разі неукладення договору про закупівлю з жодним з учасників, які подали тендерні пропозиції / пропозиції.
(стаття 25 Закону)
Замовник має право вимагати від переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено тендерною документацією або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
Замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю:
1) після виконання переможцем процедури закупівлі / спрощеної закупівлі договору про закупівлю;
2) за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів процедури закупівлі/спрощеної закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним;
3) у випадках, передбачених статтею 43 цього Закону;
4) згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.
Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю.
(стаття 27 Закону)
Коментар
Встановлення вимоги щодо надання забезпечення тендерної пропозиції та / або виконання договору про закупівлю є правом замовника, а не обов’язком.
Головними умовами встановлення забезпечення тендерної пропозиції є:
- зазначення в тендерній документації інформацію про умови надання забезпечення пропозиції, зокрема, розмір, строк дії та застереження щодо випадків, коли забезпечення пропозиції не повертається учаснику;
- розмір забезпечення тендерної пропозиції у разі закупівлі товарів чи послуг: не може перевищувати 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі;
- розмір забезпечення тендерної пропозиції у разі закупівлі робіт: не може перевищувати 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі.
Важливо! Наказом Мінекономіки № 2628 від 14.12.2020 затверджено форму і вимоги до забезпечення тендерної пропозиції, яких має дотримувати уповноважена особа.
Головною умовою встановлення забезпечення виконання договору про закупівлі:
- розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю.
Документальне оформлення
Тендерна документація, адже інформація про забезпечення тендерної пропозицію та / або договору про закупівлю має бути визначена у тендерній документації.
Крок 4. Надання роз’яснень щодо тендерної документації
Норма Закону
Фізична / юридична особа має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.
Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
(частина 1 статті 24 Закону)
Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель роз’яснення до тендерної документації у машинозчитувальному форматі протягом одного дня з дня прийняття рішення про надання роз’яснень.
(пункт 3 частини 1 статті 10 Закону)
У разі несвоєчасного надання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації електронна система закупівель автоматично призупиняє перебіг тендеру. Для поновлення перебігу тендеру замовник повинен розмістити роз’яснення щодо змісту тендерної документації в електронній системі закупівель з одночасним продовженням строку подання тендерних пропозицій не менш як на сім днів.
Важливо! Несвоєчасне надання або ненадання замовником роз’яснень щодо змісту тендерної документації тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн) За повторне порушення протягом року штраф сягатиме двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
Коментар
- Замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення звернення або вимоги учасника надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель.
- Роз’яснення до тендерної документації оприлюднюються в електронній системі закупівель у машинозчитувальному форматі.
- Враховуючи, що виправити несвоєчасність надання роз’яснень щодо змісту тендерної документації неможливо, уповноваженій особі, щоб уберегти себе від штрафу, варто відмінити таку процедуру закупівлі та оголосити нову.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи щодо надання відповіді на звернення або вимогу учасника та оприлюднення її в електронній системі закупівель.
Крок 5. Оскарження тендерної документації, рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку подання тендерних пропозицій
Норма Закону
Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, але не пізніше ніж за чотири дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, встановленого до внесення змін до тендерної документації.
Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за чотири дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
(абзац 1, 2 частини 8 статті 18 Закону)
Після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель автоматично призупиняє початок електронного аукціону та не оприлюднює рішення замовника про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі.
Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.
У разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це орган оскарження та розмістити підтвердження в електронній системі закупівель.
Разом із рішенням про прийняття скарги до розгляду орган оскарження оприлюднює запит до замовника щодо надання пояснень. Замовники протягом трьох робочих днів з дня отримання запиту органу оскарження, але не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги, повинен подати до органу оскарження шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення процедур закупівель.
За ненадання інформації, документів у випадках, передбачених Законом, зокрема, відповідь на запит органу оскарження тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). За повторне порушення протягом року штраф сягатиме двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
Після прийняття органом оскарження за результатами розгляду скарги рішення про відмову в задоволенні скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду електронна система закупівель автоматично, не раніше ніж через два дні з дня розміщення такого рішення в електронній системі закупівель, визначає дату і час проведення електронного аукціону та розсилає повідомлення усім особам, які подали тендерні пропозиції.
(частина 17 статті 18 Закону)
Коментар
- Замовник має право вчиняти виключно дії спрямовані на усунення порушень визначених у скарзі.
- У разі якщо період прийняття рішення щодо розгляду скарги або розгляд скарги припадає на дату проведення аукціону, аукціон не відбувається та переноситься електронною системою закупівель автоматично після прийняття рішення щодо результатів розгляду скарги, рішення про відмову в задоволенні скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
- Уповноважена особа замовника має обов’язок надати відповідь на запит органу оскарження через електронну систему закупівель. За ненадання такої інформації уповноваженій особі загрожує штраф у розмірі 1 700 грн. За повторне порушення протягом року штраф сягатиме двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
- Рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження. За невиконання рішення органу оскарження тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 – 85 000 грн).
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про надання відповідні на запит органу оскарження та оприлюднення його в електронній системі закупівель
Крок 6. Внесення змін до тендерної документації
Норма Закону
Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 цього Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше семи днів.
Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться.
(частина 2 статті 24 Закону)
Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення.
(пункт 3 частини 1 статті 10 Закону)
Коментар
- Замовник має право внести зміни до тендерної документації з власної ініціативи.
- У разі внесення змін до тендерної документації:
- строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше семи днів;
- оприлюднюється нова редакція тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації;
- оприлюднюється перелік змін, що вноситься у машинозчитувальному форматі.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про внесення змін до тендерної документації та оприлюднення в електронній системі закупівель нової редакції тендерної документації та переліку змін. Крім цього нова редакція тендерної документації та окремий документ із переліком змін.
Крок 7. Порядок подання тендерних пропозицій
Норма Закону
Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його тендерної пропозиції із зазначенням дати та часу. Електронна система закупівель повинна забезпечити можливість подання тендерної пропозиції всім особам на рівних умовах.
Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію/пропозицію (у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота).
Ціна тендерної пропозиції не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену в оголошенні про проведення конкурентної процедури закупівлі.
У разі якщо тендерна пропозиція/пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання.
Тендерна пропозиція повинна містити підтвердження надання учасником процедури закупівлі забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення конкурентної процедури закупівлі.
Тендерні пропозиції після закінчення кінцевого строку їх подання або ціна яких перевищує очікувану вартість предмета закупівлі не приймаються електронною системою закупівель.
Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
(стаття 26 Закону)
Коментар;
- Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в тендерній документації частини предмета закупівлі (лота).
- Учасник у складі пропозиція має обов’язково надати забезпечення пропозиції, якщо воно вимагалося замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
- Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції.
Крок 8. Аукціон та розкриття тендерних пропозицій
Норма Закону
Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником в тендерній документації, шляхом застосування електронного аукціону. Дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично.
(частина 1 статті 29 Закону)
Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни / приведені ціни пропозицій.
(частина 1 статті 28 Закону)
Під час розкриття тендерних пропозицій автоматично розкривається вся інформація, зазначена в пропозиціях учасників, крім інформації, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна, у тому числі що містить персональні дані, та формується список учасників у порядку від найнижчої до найвищої запропонованої ними ціни / приведеної ціни.
Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна, у тому числі що містить персональні дані. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону, і документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону.
Замовник, орган оскарження та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, мають доступ в електронній системі закупівель до інформації, яка визначена учасником конфіденційною.
(частина 2 статті 28 Закону)
Учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
(частина 14 статті 29 Закону)
Аномально низька ціна – ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та / або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
(пункт 3 частини 1 статті 1 Закону)
Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом першим цієї частини.
Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:
1) досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
2) сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника;
3) отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.
Коментар
- Електронний аукціон складається з трьох етапів (раундів) та полягає в повторювальному процесі пониження цін в інтерактивному режимі реального часу. Пониження цінової пропозиції в електронному аукціоні є правом учасника, а не обов’язком.
- У разі, якщо електронною системою закупівель визначено, що ціна тендерної пропозиції учасника є аномально низькою, такий учасник має надати обґрунтування у довільній формі або відповідно до вимог тендерної документації замовника (за наявністю) протягом одного робочого дня. При цьому замовник не вчиняє ніяких дій, а чекає на (не)надання обґрунтування аномально низької ціни. Якщо учасником не надано обґрунтування аномально низької ціни замовник має відхилити його пропозицію відповідно до абзацу 7 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону, а саме: учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині 14 статті 29 Закону. За надання неналежного обґрунтування аномально низької ціни замовник має право відхилити його тендерну пропозицію.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про відхилення тендерної пропозиції учасника (за умови ненадання або надання неналежного обґрунтування аномально низької ціни).
Крок 9. Розгляд тендерних пропозицій
Норма Закону
Строк розгляду тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
(частина 10 статті 29 Закону)
Замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які переговори з питань внесення змін до змісту або ціни поданої тендерної пропозиції.
(частина 13 статті 29 Закону)
Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. У разі отримання достовірної інформації про невідповідність переможця процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, підставам, установленим частиною першою статті 17 цього Закону, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника.
(частина 15 статті 29 Закону)
Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах:
1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону;
2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю.
Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:
1) перелік виявлених невідповідностей;
2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;
3) перелік інформації та / або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
(частина 16 статті 29 Закону)
Коментар
- Строк розгляду пропозицій учасників має не перевищувати п’ять робочих днів, у разі необхідності замовник має право продовжити його до 20 робочих днів.
- Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
- У разівиявлення замовником невідповідностей в інформації та / або документах, що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону та / або на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та / або договору про закупівлю замовник має надати 24 години на їх виправлення шляхом розміщення повідомлення про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель
Крок 10. Відхилення тендерної пропозиції учасника
Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:
1. учасник процедури закупівлі:
- не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 Закону та / або наявні підстави, встановлені частиною 1 статті 17 цього Закону;
- не відповідає встановленим абзацом 1 частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства;
- зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою при визначенні результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з частиною 15 статті 29 цього Закону;
- не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції;
- не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
- не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині 14 статті 29 цього Закону;
- визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог частини 2 статті 28 цього Закону;
2. тендерна пропозиція учасника:
- не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації;
- викладена іншою мовою (мовами), аніж мова (мови), що вимагається тендерною документацією;
- є такою, строк дії якої закінчився
Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні норми цього Закону та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та / або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дня ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику / переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
(частина 1, 2 статті 31 Закону)
Коментар
Замовник має право відхилити тендерну пропозицію учасника виключно на підставах передбачених пунктами 1 та 2 частини 1 статті 31 Закону.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про відхилення тендерної пропозиції учасника та оприлюднення інформації в електронній системі закупівель
Крок 11. Звернення учасника
Норма Закону
У разі якщо учасник, тендерна пропозиція якого відхилена, вважає недостатньою аргументацію, зазначену в повідомленні та протоколі розгляду тендерних пропозицій, такий учасник може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам тендерної документації, зокрема технічній специфікації, та / або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніш як через п’ять днів з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель.
(частина 3 статті 31 Закону)
Учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції, може звернутися через електронну систему закупівель до замовника з вимогою щодо надання інформації про тендерну пропозицію переможця процедури закупівлі, у тому числі щодо зазначення її переваг порівняно з тендерною пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов’язаний надати йому відповідь не пізніше ніж через п’ять днів з дня надходження такого звернення.
(частина 4 статті 33 Закону)
Коментар
Ненадання відповіді на звернення учасника може бути розцінене як ненадання інформації у випадках, передбачених Законом, що тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). За повторне порушення протягом року штраф сягатиме двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про надання відповіді на звернення учасника процедури закупівлі та оприлюднення її в електронній системі закупівель.
Крок 12. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після розгляду тендерних пропозицій
Норма Закону
Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом 10 днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
(абзац 3 частини 8 статті 18 Закону)
Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частинами 10 статті 29 Закону (строк розгляду тендерних пропозицій). Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
(частина 17 статті 18 Закону)
Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну тендеру чи визнання його таким, що не відбувся, відміну переговорної процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.
У разі усунення замовником порушень, зазначених у скарзі, замовник протягом одного робочого дня з моменту усунення порушення повинен повідомити про це орган оскарження та розмістити підтвердження в електронній системі закупівель.
Разом із рішенням про прийняття скарги до розгляду орган оскарження оприлюднює запит до замовника щодо надання пояснень. Замовники протягом трьох робочих днів з дня отримання запиту органу оскарження, але не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги, повинен подати до органу оскарження шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель відповідні інформацію, документи та матеріали щодо проведення процедур закупівель.
За ненадання інформації, документів у випадках, передбачених Законом, зокрема, відповідь на запит органу оскарження тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). За повторне порушення протягом року штраф сягатиме двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
(частина 17 статті 18 Закону)
Коментар#nbsp;
- Замовник має право вчиняти виключно дії спрямовані на усунення порушень визначених у скарзі.
- Уповноважена особа замовника має обов’язок надати відповідь на запит органу оскарження через електронну систему закупівель. За ненадання такої інформації уповноваженій особі загрожує штраф у розмірі 1 700 грн. За повторне порушення протягом року штраф сягатиме двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).
- Рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються. Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження. За невиконання рішення органу оскарження тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 – 85 000 грн).
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про надання відповідні на запит органу оскарження та оприлюднення його в електронній системі закупівель
Крок 13. Оприлюднення наміру про укладення договору про закупівлю
Норма Закону
За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом.
(частина 15 статті 29 Закону)
Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі. Протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити таку інформацію:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
3) кількість, місце та строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг;
4) найменування переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи);
5) ціна тендерної пропозиції / пропозиції.
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю може містити іншу інформацію.
(частина 1, 2 статті 33 Закону)
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про визначення переможця процедури закупівлі та оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлі
Крок 14. Документи переможця процедури закупівлі
Норма Закону
Переможець процедури закупівлі у строк, що не перевищує десяти днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, повинен надати замовнику документи шляхом оприлюднення їх в електронній системі закупівель, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 2, 3, 5, 6, 8, 12 і 13 частини 1 та частиною 2 статті 17 Закону.
(частина 6 статті 17 Закону)
Замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.
(частина 5 статті 17 Закону)
Переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:
1) відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю;
2) копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації чи вимагалося замовником під час переговорів у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
У разі якщо переможцем процедури закупівлі є об’єднання учасників, копія ліцензії або дозволу надається одним з учасників такого об’єднання учасників.
(частина 2 статті 41 Закону)
Коментар#nbsp;
Отже, замовник має встановити вимоги до переможця процедури закупівлі щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі. Детальніше про те, як встановити вимоги до переможця щодо підтвердження статті 17 Закону в умовах воєнного стану читайте у статті «Оновлені вимоги до учасників та переможців щодо підтвердження статті 17 Закону» на платформі TNDR.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про перевірку переможця на відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі
Крок 15. Відхилення переможця процедури закупівлі
Норма Закону
Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо:
3) переможець процедури закупівлі:
- відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
- не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону;
- не надав копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини 2 статті 41 Закону;
- не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.
(частина 1 статті 31 Закону)
Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні норми цього Закону та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та / або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дня ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику / переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
(частина 2 статті 31 Закону)
У разі відмови переможця процедури закупівлі від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації, неукладення договору про закупівлю з вини учасника або ненадання замовнику підписаного договору у строк, визначений Законом, або ненадання переможцем процедури закупівлі документів, що підтверджують відсутність підстав, установлених статтею 17 цього Закону, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника, визначає переможця процедури закупівлі серед тих учасників, строк дії тендерної пропозиції яких ще не минув, та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю у порядку та на умовах, визначених цією статтею.
(частина 7 статті 33 Закону)
Коментар
Звертаю увагу на те, що Законом не передбачено підстави для відхилення переможця процедури закупівлі за:
- ненадання інформації про право підписання договору про закупівлю;
- ненадання переможцем документів щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівель;
- наявність підстав для відмови в участі у процедурі закупівель.
Тому замовник має в тендерній документації самостійно передбачити підставу для відхилення переможця прив’язавши її до пункту 3 частини 1 статті 31 Закону.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про відхилення переможця процедури закупівлі
Крок 16. Відміна відкритих торгів
Норма Закону
Замовник відміняє тендер у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.
Тендер може бути відмінено частково (за лотом).
(частина 1 статті 32 Закону)
Замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся, у разі:
1) якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили;
2) скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся частково (за лотом).
У разі відміни тендеру замовником або визнання тендеру таким, що не відбувся, замовник протягом одного робочого дня з дня прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття рішення.
(частина 5 статті 32 Закону)
Тендер автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі:
1) подання для участі у відкритих торгах - менше двох тендерних пропозицій;
2) допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій у процедурі відкритих торгів;
3) відхилення всіх тендерних пропозицій згідно з цим Законом.
(частина 2 статті 32 Закону)
Коментар
Тобто у разі, якщо уповноважена особа відміняє тендер або визнає його таким, що не відбувся самостійно, то уповноважена особа має прийняти відповідне рішення та оприлюднити його в електронній системі закупівель.
Якщо ж тендер автоматично відмінено електронною системою закупівель, то уповноваженій особі непотрібно приймати будь-яке рішення, так як електронна система закупівель автоматично оприлюднює інформацію про відміну тендеру.
Документальне оформлення
Протокол уповноваженої особи про відміну тендера або визнання його таким, що не відбувся та оприлюднення інформації в електронній системі закупівель.
Крок 17. Укладання договору про закупівлю
Норма Закону
З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладання договору про закупівлю призупиняється.
(частини 5, 6 статті 33 Закону)
Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
(частина 17 статті 18 Закону)
Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.
(частина 4 статті 41 Закону)
Коментар
Отже замовник може укласти договір про закупівлю із переможцем не раніше 10 календарних днів та не пізніше 20 календарних днів з дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Також у замовника є право продовжити строк для укладання договору про закупівлю до 60 календарних днів. Важливо: не 20+60, а 20+40, щоб у сумі строк укладання договору про закупівлі складав 60 календарних днів.
У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладання договору про закупівлю призупиняється. Перебіг строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
Документальне оформлення#nbsp;
Договір про закупівлю
Крок 18. Формування звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель
Норма Закону
Звіт про результати проведення закупівлі автоматично формується електронною системою закупівель та оприлюднюється протягом одного дня після оприлюднення замовником договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру, або визнання тендеру таким, що не відбувся.
(частина 2 статті 19 Закону)
Коментар
Отже, звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель формується автоматично електронною системою закупівель.
Крок 19. Внесення змін до договору про закупівлю
Норма Закону
Замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону протягом трьох робочих днів з дня внесення змін.
(пункт 11 частини 1 статті 10 Закону)
Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків визначених частиною 5 статті 41 Закону.
Коментар
Важливим під час оприлюднення інформації про внесення змін є:
- формат, а саме: відповідно до пункту 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF;
- оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю;
- оприлюднення самої додаткової угоди.
Документальне оформлення
Додаткова угода
Крок 20. Звітування про виконання договору про закупівлю
Норма Закону
Звіт про виконання договору про закупівлю оприлюднюються замовником самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики в електронній системі закупівель протягом 20 робочих днів з:
- дня виконання сторонами договору про закупівлю;
- закінчення строку дії договору про закупівлю, за умови його виконання сторонами;
- його розірвання.
(пункт 12 частини 1 статті 10 Закону)
Коментар
Більше про особливості звіту про виконання договору про закупівлю читайте у статті «Відповіді на усі запитання щодо звітування про виконання договору про закупівлю» на платформі TNDR.
Повний алгоритм на зображені нижче:
пов'язані статті
09 січ.
Як здійснити закупівлю товару, вартість предмета закупівлі якого дорівнює або більше 500 тис. грн, якщо в електронному каталозі присутній тільки динамічний профіль09 січ.
Інструкція як перевірити чи відноситься товар до переліку локалізованих товарів08 січ.
Алгоритм звітування про виконання договору про закупівлю07 січ.
Замовник не вірно визначив очікувану вартість закупівлі: чи можна відмінити відкриті торги06 січ.
Головне про формування тендерної документації