Статті

Особливості придбання природного газу з 31.03.2023

0
693

Залишається все менше часу до завершення строку дії договору про закупівлю природного газу, який укладений із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”». Проте станом на 20.03.2023 відсутні нормативно-правові акти, які б надавали законодавчу можливість придбати природний газ у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» для задоволення потреби до кінця опалювального сезону 2022-2023. Відповідно у замовників постає доволі логічне запитання: що робити? У цьому матеріалі ми розглянемо варіанти дій та проаналізуємо їх переваги та ризики.

Варіант № 1 – постачальник «останньої надії» природного газу

Перший варіант, який спадає на думку закупівельників – перехід на постачальника «останньої надії» природного газу, проте у статті «Чи можна закупити природний газ у постачальника «останньої надії» з 31.03.2023?» ми розібрали, що законодавчі підстави для такого переходу відсутні. Єдиним виключенням є замовники, які виконують життєво важливі функції для забезпечення обороноздатності держави, згідно з переліком, який затверджується центральними органами виконавчої влади відповідно до їх повноважень відповідно до Положенням про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 222 (далі Положення). До речі постачання природного газу постачальником «останньої надії» споживачам згідно з переліком споживачів здійснюється за ціною 32 000 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 000 куб. метрів газу.

Замовнику, щоб визначити чи належить він до споживачів, які виконують життєво важливі функції для забезпечення обороноздатності держави та чи включений він до відповідного переліку споживачів необхідно звернутися до свого центрального органу виконавчої влади. Це варто зробити у письмовому вигляді.

У разі отримання документального підтвердження щодо включення конкретного замовника до переліку споживачів, які виконують життєво важливі функції для забезпечення обороноздатності держави, замовник не відкладаючи це питання переходить до проведення відповідної закупівлі. Як здійснити таку закупівлю?

Більшість замовників для проведення такої закупівлю захочуть скористатися абзацом 6 підпункту 5 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2023 № 1178 (далі – Особливості) для укладення прямого договору про закупівлю, а саме: роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у разі укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.

Проте, такі дії замовника будуть невірними, це пояснюється тим, що Положенням визначено, що: «Це Положення покладає такі спеціальні обов’язки на суб’єкта господарювання, що здійснює функції постачальника “останньої надії” (далі - постачальник “останньої надії”) - щодо забезпечення постачання природного газу окремим споживачам на умовах, передбачених пунктом 7 цього Положення».

Відповідно до пункту 5 Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496 постачальник із спеціальними обов'язками - суб'єкт господарювання, на якого відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов'язки з постачання природного газу певній категорії споживачів та який не має права відмовити таким споживачам в укладенні договору постачання природного газу.

Тобто відповідно до Положення постачальник «останньої надії» природного газу виконує функції постачальника із спеціальними обов'язками, а не функції постачальника «останньої надії» природного газу. Тому для здійснення закупівлі такої закупівлі у замовника відсутні підстави для застосування абзацом 6 підпункту 5 пункту 13 Особливостей. Тож замовник має оголошувати конкурентну закупівлю.

Важливо відзначити, що ринкова ціна на природний газ станом на березень місяць @ 24 485 грн, що є меншим ніж фіксована ціна постачальника «останньої надії», як постачальника із спеціальними обов'язками. Що призведе до того, що замовник оголошуючи відкриті торги у порядку визначеному Особливостями, очікувана вартість, яких буде визначена, виходячи з ціни передбаченої Положенням отримає тендерні пропозиції від інших постачальників та відкриті торги з великою вірогідністю відбудуться.

Тож до укладення договору про закупівлю природного газу з постачальником «останньої надії», як постачальником із спеціальними обов'язками справа не дійде.

Переваги варіанту № 1: єдиною перевагою даного варіанту є впевненість у тому, що якщо на закупівлю не буде подано жодної тендерної пропозиції замовник зможе перейди до укладення договору про закупівлю природного газу з постачальником «останньої надії», як постачальником із спеціальними обов'язками.

Ризики варіанту № 1: ризики даного варіанту відсутні, адже замовник здійснює закупівлю у конкурентний спосіб.

Варіант № 2 – закупівля на конкурентному ринку

Другим варіантом є закупівля природного газу на конкурентному ринку у конкурентний спосіб. Тобто замовник аналізує ринок шляхом направлення запиту комерційних пропозицій (приклад такого запиту за посиланням) потенційним учасникам. Перелік таких постачальників можна знайти у електронному каталозі або проаналізувавши закупівлі колег в електронній системі закупівель або в мережі інтернет.

Після цього замовник оголошує відкриті торги та проводить їх у порядку визначеному Особливостями. Приклади документів для проведення такої закупівлі доступні за посиланням.

Переваги варіанту № 2: здійснення закупівлі у конкурентний спосіб із дотриманням принципів здійснення публічних закупівель.

Ризики варіанту № 2: ризики даного варіанту відсутні.

Варіант № 3 – закупівля природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»

Третім варіантом закупівлі природного газу є підготовка до укладення договору про закупівлю з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”». Тобто замовник оголошує відкриті торги у порядку визначеному Особливостями за ціною середньої між ринковою та тарифом встановленим для ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”». Це пов’язано з тим, що поки немає відповідного нормативно-правового акту та встановленого тарифу ми не розуміємо, яка ціна на природний газ буде актуальною.

Переваги варіанту № 3: відсутні.

Ризики варіанту № 3: даний варіант має найбільше ризиків, так як відсутня 100% гарантія, що відповідний нормативно-правовий акт буде прийнятий та набере чинності до 31.03.2023 (включно). Відповідно замовник розраховуючи на подальше укладення договору про закупівлю з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» може залишитися без постачання природного газу з 01.04.2023.

#закупівля газу#закупівля комунальних послуг#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard