Статті

Невідповідність або відсутність цінової пропозиції: «24 години» на виправлення або відхилення

1
105

Звертаючись до пункту 31 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону. Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. 

Отже, як бачимо у вищезазначеній нормі, законодавство передбачає можливість для учасника подання у складі тендерної пропозиції інформації про ціну шліхом заповнення відповідного електронного поля. Доцільно зазначити, що Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей взагалі не містить вимог щодо надання учасником закупівлі такого документа, як цінова пропозиція. 

Натомість встановлення вимог у тендерній документації щодо надання учасниками цінової пропозиції встановленого зразка, відповідного формату, тощо, все ще не є поодинокими випадками у вирі закупівельної діяльності. Тож пропонуємо розглянути з якими проблемами стикається замовник при встановленні такої вимоги. 

Звертаючись до додатку 4.1 до Тендерної документації даної закупівлі, замовником встановлено вимогу щодо надання відповідної інформації, в тому числі:

Як бачимо вищезазначений перелік містить в собі технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. А тому відсутність у складі тендерної пропозиції учасника документа Тендерна пропозиція «Цінова» згідно з Додатком №4.1 для Лот №1 призводить до відхилення такої тендерної пропозиції, керуючись абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей. 

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Формат документа не підпадає під визначення терміну «невідповідність», передбаченого пунктом 43 Особливостей. В той же час у Переліку формальних помилок, затвердженому наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 710, зазначено, що подання документа (документів) учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції в форматі, що відрізняється від формату, який вимагається замовником у тендерній документації, при цьому такий формат документа забезпечує можливість його перегляду є формальною помилкою. 

Враховуючи вищенаведене, варто звернути увагу на такі моменти: 

  • під час формування тендерної документації замовнику доцільно враховувати статус потенційних учасників, у якого буде вимагатися той чи інший документ. Нагадуємо, що відповідно до абзацу 10 пункту 28 Особливостей, тендерна документація повинна містити перелік документів та / або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та / або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації. Відповідно встановлення вимоги щодо надання документа «Цінова пропозиція» у додатку з вимогами до переможця закупівлі не дозволяють замовнику відхиляти учасника закупівлі за ненадання такого документа у складі тендерної пропозиції; 
  • відповідно до пункту 43 Особливостей, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у випадку, коли виявлені невідповідності документів / інформації / матеріалів, поданих у складі тендерної пропозиції, вимогам тендерної документації закупівлі. Враховуючи, що тендерна документація не містила вимог щодо надання документа «Цінова пропозиція» саме учасником процедури закупівлі, то замовник оприлюднив в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей не маючи для цього відповідних підстав –  вимоги тендерної документації закупівлі; 
  • тендерну пропозицію відхилено за підстави невиправлення невідповідностей після оприлюднення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей. Проте повертаючись до кореня проблеми, замовник не повинен був оприлюднювати таке повідомлення в електронній системі закупівель. Окрім цього, звертаючись до останнього абзацу пункту 44 Особливостей, відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці 10 пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту. Враховуючи, що додаток з вимогами до учасника процедури закупівлі не містив вимог щодо надання у складі тендерної пропозиції документа «Цінова пропозиція», то у замовника були відсутні будь-які підстави для відхилення учасника процедури закупівлі щодо даного питання. 

Керуючись абзацом 3 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей. 

Звертаючись до Словника Української мови, під терміном “недостовірний” слід розуміти той, який викликає сумнів щодо правдивості, правильності. Якщо замовник зіткнувся із фактом надання недостовірної інформації, йому необхідно отримати відповідне документальне підтвердження. 

Нагадуємо, що згідно вимог пункту 42 Особливостей, замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником / переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. 

У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі. 

Нагадуємо, що у відповідності до норм пункту 43 Особливостей, замовник не може визначати як невідповідність інформацію, яка стосується технічних чи якісних характеристик предмета закупівлі. Саме тому якщо замовником встановлено вимогу щодо зазначення в ціновій пропозиції інформації про виробника та / або країну походження товару, а учасник не виконує такі вимоги, то замовник повинен відхилити тендерну пропозицію такого учасника у відповідності до норм абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей. 

Ситуація дещо схожа із попередньою. Фактично замовником встановлено пряму вимогу щодо зазначення відповідної інформації у ціновій пропозиції, в тому числі інформацію щодо марки, моделі предмета закупівлі. Учасником не виконано таку вимогу. 

Замовник в свою чергу також припустився помилки, надавши можливість такому учаснику виправити невідповідності, шляхом приведення цінової пропозиції у відповідність вимогам тендерної документації. Проте відповідно до норм пункту 43 Особливостей, даний вид помилок не підпадає під термін «невідповідність», а згідно вимог пункту 44 Особливостей – призводить до відхилення тендерної пропозиції учасника закупівлі. 

Відповідно до абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей. 

В даному прикладі учасником порушено вимоги визначені в тендерній документації щодо обсягів предмета закупівлі, тобто тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації закупівлі. В свою чергу замовник не відхилив такого учасника, а визначив його переможцем, що призвело до недотримання вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей. 

Аналізуючи даний приклад доцільно вказати, що учасник у будь-якому випадку повинен керуватись вимогами тендерної документації та чинного законодавства. Отож замовником в Додатку 4 до тендерної документації, що є її невід’ємною частиною, передбачено подання у складі тендерної пропозиції документа «Цінова пропозиція», який в свою чергу повинен містити інформацію щодо гарантійних строків експлуатації та зберігання або придатності товару. 

Відсутність такої інформації сприймається Органом Оскарження як невідповідність тендерної пропозиції технічним та якісним характеристикам предмета закупівлі та іншим вимогам щодо предмета закупівлі. А тому такі документи повинні були надані до моменту закінчення строку подання тендерної пропозиції. Тож замовник в такому випадку зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника, керуючись абзацом 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей. 

Підсумки 

Терміни «тендерна пропозиція» у розумінні Закону та «цінова пропозиція» не є ідентичними. Адже тендерна пропозиція – пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. В той час як згадки про «Цінову пропозиція» ні Закон, ні Особливості не містять. 

При виявленні помилок у тендерній пропозиції, які стосуються встановленої у тендерній документації вимоги щодо подання окремого документа «Цінова пропозиція», замовнику варто враховувати: 

  • документ «Цінова пропозиція», який містить інформацію про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (в тому числі інформацію про обсяг предмета закупівлі, виробника та / або країну походження товару, його марку, модель, тощо), варто досліджувати більш ретельно. Адже його невідповідність може призвести до відхилення тендерної пропозиції учасника у відповідності до абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей. При цьому оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в таких випадках може призвести до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, що напряму суперечитиме вимогам пункту 43 Особливостей; 
  • у разі встановлення вимоги щодо надання цінової пропозиції, така вимога повинна міститись у відповідному додатку до тендерної документації з вимогами до учасника або до переможця закупівлі. Наприклад якщо замовник помилково чи ні встановив таку вимогу виключно у додатку до тендерної документації, що містить вимоги до переможця закупівлі, то від учасника подання даного документа не вимагається; 
  • оприлюднювати в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей доцільно виключно за наявності в ціновій пропозиції невідповідностей, керуючись нормами пункту 43 Особливостей; 
  • обрання невірної підстави для відхилення учасника закупівлі за допущену ним помилку під час подання тендерної пропозиції слід сприймати, як неправомірне відхилення учасника закупівлі із наведених підстав; 
  • у разі надання учасником у ціновій пропозиції недостовірної інформації, замовнику варто скористатись положенням пункту 42 Особливостей та офіційно звернутись до відповідних третіх осіб, в чиїй компетенції спростувати чи підтвердити дане твердження; 
  • окрім критичних помилок та невідповідностей, подана учасником цінова пропозиція може містити й формальні помилки. 
#24 години#виправлення невідповідностей#відкриті торги#відхилення тендерної пропозиції#практика оскарження#тендерна пропозиція#учасник закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard