(Не)можливість здійснення закупівлі у постачальника універсальної послуги з урахуванням Особливостей
Замовники, які відповідають статусу «малого непобутового споживача», а саме мова йде про замовників, які у відповідності до Закону України «Про ринок електричної енергії» (надалі – Закон про ринок) та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 року (надалі – ПРРЕЕ) по критеріях відносяться до «малого непобутового споживача», задаються знову ж таки питанням, то (не) мають все ж таки право замовники здійснити закупівлю електричної енергії у постачальника універсальної послуги. У свою чергу відповідь на дане питання можна знайти при аналізі висновків перевіряючих ДАСУ та уже існуючої судової практики, яка у різних проміжках часу є кардинально різною.
У статті опублікованій на платформі TNDR. «(Не)можливість здійснення закупівлі у постачальника універсальної послуги» детально наведений аналіз спеціальних норм, як в галузі електроенергетики так і у сфері публічних закупівель та надані рекомендації, які грунтувалися на висновках ДАСУ, думці колегії АМКУ та рішень судів. Рекомендації зводилися до того, що все ж таки ринок електричної енергії є конкурентним і закупівлю електричної енергії слід замовникам проводити за процедурою «відкриті торги», тому що:
- перевіряючими ДАСУ укладання договору про постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги за результатами переговорної процедури, яка проводилася замовником кваліфікувалося як порушення у сфері публічних закупівель.
- думки суддів першої та апеляційної інстанції адміністративних судів в якийсь період розділилися, окремі суди вважали, що дії замовників обгрунтовані та останній мав право укласти договір про постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги, а окремі суди і їх було більше вважали, що замовником неправомірно застосована переговорна процедура для здійснення закупівлі електричної енергії у постачальника універсальної послуги (надалі – ПУП). В основу таких рішень суддів покладалися лише документи надані (оформлені) замовником під час проведення закупівлі та під час розгляду справи в суді та, обгрунтування наведенні замовниками у рішенні про застосування переговорної процедури. Тобто, за основу суддівських рішень покладалися доводи та обгрунтування самих замовників, а це означало якщо замовник неякісно підготував документи та обгрунтування, то судді відмовляли у задоволені позову та не скасовували висновки ДАСУ, і навпаки.
У матеріалі, який був опублікований на платформі «(Не)можливість здійснення закупівлі у постачальника універсальної послуги з урахуванням Особливостей» автором матеріалу уже було враховано положення Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабміна №1178 від 12.10.2022 року (далі – Особливості) та змінену практику суду. Так, на дату написання зазначеного вище матеріалу сталися суттєві зміни, не у частині зміни спеціальних норм в галузі електроенергетики, а саме в частині положень, які стосуються закупівельного законодавства. А саме, положення абзацу 6 підпункту 5 пункту 13 Особливостей, яким передбачено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання у випадку укладення договору про закупівлю з постачальником “останньої надії” або з постачальником універсальної послуги на постачання електричної енергії або природного газу.
пов'язані статті
01 груд.
На закупівлю природного газу вийшли учасники: що робити?24 листоп.
Аналіз процесу закупівлі послуг з управління побутовими відходами на 2024 рік17 листоп.
Чи є обов’язковою комерційна пропозиція до договору про постачання електричної енергії споживачу16 листоп.
Приклад документів для закупівлі електричної енергії на 2024 рік14 листоп.
[5 грудня] Закупівля комунальних послуг на 2024 рік