Не відбулися відкриті торги через відхилення всіх ТП: коли можна оголосити повторну закупівлю відкритих торгів
З процедурою відкритих торгів стикаються фактично всі замовники. Однак іноді у відповідності до підпункту 1 пункту 51 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) відкриті торги автоматично відміняються електронною системою закупівель у разі відхилення всіх тендерних пропозицій (у тому числі, якщо була подана одна тендерна пропозиція, яка відхилена замовником) згідно з цими особливостями.
Проте, замовник потребує придбання предмета закупівлі, за яким не відбулася процедура закупівлі відкритих торгів, в найкоротші строки, що зумовлює необхідність оголошення відкритих торгів замовником знову якнайшвидше.
Разом з тим, здійснюючи закупівлі замовники повинні дотримуватися певних строків, які визначені законодавчими нормами.
Водночас чи встановлені певні строки для оголошення повторної закупівлі після відмінених відкритих торгів через відхилення всіх тендерних пропозицій?
Тобто протягом якого строку замовник може знову оголосити відкриті торги через відхилення всіх тендерних пропозицій? Щоб відповісти на дане питання необхідно проаналізувати норми закупівельного законодавства.
Норми закупівельного законодавства щодо оголошення відкритих торгів
Відповідно до пункту 10 Особливостей замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом “Порядок проведення відкритих торгів” цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 “Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу”, з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей.
Пункт 24 Особливостей визначає, що замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Відповідно до пункту 26 Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей.
В свою чергу, норми Особливостей, а також Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) не визначають положень, які б визначали вимог до строків повторного оголошення відкритих торгів за тим самим предметом закупівлі після відміни відкритих торгів через відхилення всіх тендерних пропозицій, яка здійснюється на підставі підпункту 1 пункту 51 Особливостей.
Тобто норми закупівельного законодавства не визначають жодних обмежень щодо строків повторного оголошення відкритих торгів після відміни попередніх відкритих торгів.
Тому можна припустити, що замовник може оголосити повторні відкриті торги за тим самим предметом закупівлі одразу (на наступний день, або в будь-який інший день) після відміни попередніх відкритих торгів.
Що слід врахувати при повторному оголошенні відкритих торгів?
Розглядаючи зазначене питання варто також звернути увагу на норми Особливостей, які регулюють оскарження відкритих торгів.
Так, згідно пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
Абзац 3 пункту 59 Особливостей визначає, що скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
Таким чином, згідно наведених норм вбачається, що учасники, тендерні пропозиції яких відхилені замовником можуть оскаржити рішення замовника щодо відхилення своєї тендерної пропозиції протягом 5 календарних днів.
І відповідно орган оскарження за результатами розгляду скарги може задовільнити скаргу учасника та прийняти рішення щодо скасування рішення замовника про відхилення тендерної пропозиції учасника.
При цьому, згідно частини 22 статті 18 Закону рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.
Якщо рішення органу оскарження, прийняте за результатами розгляду органу оскарження, не було оскаржене до суду, таке рішення має бути виконано не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Отож, згідно викладеного робимо висновок, що в разі, якщо замовником не буде оскаржуватися рішення органу оскарження до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, протягом 30 днів з дня його оприлюднення в електронній системі закупівель на виконання приписів частини 23 статті 18 Закону, замовник буде зобов’язаний виконати таке рішення органу оскарження, зокрема щодо скасування свого рішенння про відхилення тендерної пропозиції учасника.
І відповідно замовник, якщо оголосить повторну закупівлю відкритих торгів за тим самим предметом закупівлі, не витримавши періоду оскарження, який становить 5 календарних днів, може стикнутися із ситуацією, при якій в нього буде дві закупівлі відкритих торгів за тим самим предметом закупівлі.
Тому, щоб уникнути таких ситуацій замовникам доцільно, після відміни відкритих торгів через відхилення всіх тендерних пропозицій, «витримати» 5 календарних днів, які визначені для оскарження рішення замовника щодо відхилення тендерної пропозиції задля уникнення ризиків оскарження своїх рішення щодо відхилень тендерних пропозицій.
І після спливу цього строку оголошувати повторні відкриті торги.
пов'язані статті
28 берез.
Алгоритм закупівлі медичних виробів та лікарських засобів27 берез.
Дорожня карта закупівельника для проведення відкритих торгів з контрольними точками25 берез.
16 тестів щодо підстав для відмови в участі у відкритих торгах21 берез.
Як учасник може вплинути на хід закупівлі та виконання договору21 берез.
Алгоритм перевірки учасника по пункту 47 Особливостей