(Не)обов’язок внесення змін до ТД замовником внаслідок вимоги учасника
Замовник «Сонечко» отримав вимогувід учасника «Зірочка» і задається запитанням:чи зобов’язаний він вносити зміни до тендерної документації у відповідь на вимогу учасника? Розберемо це запитання разом.
Частина 1 статті 24 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон)надає можливістьфізичній / юридичній особі не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку подання тендерної пропозиції звернутися через електронну систему закупівель до замовника за роз’ясненнями щодо тендерної документації та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення тендеру. Усі звернення за роз’ясненнями та звернення щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника. Натомість замовник повинен протягом 3 робочих днів з дня їх оприлюднення надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону.
В свою чергу у відповідності до частини 2 статті 24 Закону замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 цього Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:
- зміни до тендерної документації та роз’яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз’яснень. У хронологічному порядку відображаються зміни до тендерної документації та кінцевий строк подання тендерних пропозицій, який був визначений відповідно до кожної із змін до тендерної документації;
- зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та / або вимог до предмета закупівлі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення.
З огляду на вищевикладені норми Закону можна зробити висновок, що Закон зобов’язує замовника виключно надати роз’яснення на такі звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель у відповідності до статті 10 Закону, однак жодна із цих норм не зобов’язує замовника на вимогу учасника вносити зміни до тендерної документації. Тобто замовник у випадку вимоги від учасника про внесення змін до тендерної документації може відповісти, що він не погоджується із вимогами учасника і такі дії замовника є цілком правомірними.
Натомість змусити замовника внести зміни до тендерної документації може Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія).
Водночас якої позиції щодо цього питання дотримується Колегія поглянемо далі.
Рішення №28189-р/пк-пз від 22.12.2021, оголошення № UA-2021-11-29-012502-c
Позиція скаржника: скаржник повідомляє про порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі, зокрема, в частині встановлення дискримінаційних умов тендерної документації та в частині незадоволення вимоги скаржника за лотом № 1 та просить, зокрема, зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації.
Скаржник зазначає, що у закупівлі вже була подана вимога № UA-2021-11-29-012502-c.c2, проте замовник її не задовільнив без належної аргументації.
Замовник у відповіді на вимогу № UA-2021-11-29-012502-c.c2 вказує наступне: «Враховуючи те, що замовник у своїй діяльності передбачає здійснення будь-якої діяльності із бережним ставленням до навколишнього середовища та збереження довкілля».
Позиція замовника: замовник не надав пояснення по суті скарги.
Позиція Колегії: відповідно до пунктів 3-4 частини 1 статті 10 Закону замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:
3) зміни до тендерної документації та роз’яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз’яснень.
У хронологічному порядку відображаються зміни до тендерної документації та кінцевий строк подання тендерних пропозицій, який був визначений відповідно до кожної із змін до тендерної документації;
4) зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу 04.12.2021 було оприлюднено вимогу про усунення порушення за № UA-2021-11-29012502-c.c2 щодо «Пунктів 3 Додатків №1, №2, №3 до документації – «учасник здійснює спорожнення контейнерів і перевезення ТПВ за допомогою спеціальних транспортних засобів (сміттєвозів класу не гірше Євро-5 в кількості не менше 4-х транспортних засобів)».
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу замовником 06.12.2021 надано роз'яснення стосовно наведених вище вимог. Разом з тим, Законом не передбачено обов’язку замовника вносити зміни до тендерної документації саме у відповідь на вимогу учасників.
Враховуючи наведене, замовник не порушив вимоги Закону в цій частині, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення скарги в цій частині.
Коментар: як бачимо, Колегіявизначила, що оскільки замовникнадав роз’яснення у відповідь на вимогу учасника, томунорми Закону в цій частині дотримані. Натомість жодна норма Закону не зобов’язує вносити зміни до тендерної документації у відповідь на вимогу учасника.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році