Коли суди підтвержують, а коли заперечують рішення аудиторів щодо виправлення невідповідностей
Під час проведення процедури закупівлі законодавець надав можливість виправити невідповідності в інформації та / або документах, які надані учасником закупівлі в складі його тендерної пропозиції. У пункті 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) на виконання якого та керуючись яким, замовник надає можливість виправити невідповідності у тендерній пропозиції учасника не міститься чіткого розмежування чи конкретики, щодо якої інформації та документів дії замовника є обов’язковими. Тобто, відсутність чіткості у нормі говорить, що приймаючи рішення під час розгляду тендерної пропозиції замовник керується своєю суб’єктивною думкою та власним розуміння норми пункту 43 Особливостей.
І ось, коли проходить моніторинг закупівлі не завжди думка замовника та перевіряючого ДАСУ співпадає, а тому єдиним способом захисту права замовника є звернення до суду про скасування висновку ДАСУ. Тобто, вирішальне значення у спірних правовідносинах має рішення суду, тому у даному матеріалі проаналізуємо існуючу судову практику та з’ясуємо в яких випадках суди підтримують аудиторів, а в яких замовника щодо надання чи ненадання можливості учаснику виправити невідповідності у тендерній пропозиції.
Рішення Хмельницького окружний адміністративний суд від 08.04.2024 по справі № 560/2181/24 – рішення не набрало законної сили
Витяг з рішення суду: Судом встановлено, що за результатом проведеного моніторингу встановлено недотримання замовником вимог пункту 43 Особливостей при розгляді тендерних пропозицій, а саме тендерної пропозиції TOB «К_».
Так, учасника ТОВ «К_», який мав найменшу цінову пропозицію (1 069 260,00 грн) було відхилено згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей, в частині відхилення замовником тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Так, тендерну пропозицію ТОВ «К_» відхилено протоколом уповноваженої особи від 29.11.2023 №35 із зазначенням що тендерна пропозиція не відповідає технічній специфікації тендерної документації, а саме через відсутність гарантійного листа, який підтверджує можливість поставки учасником товару у кількості та в терміни визначені цією документацією та пропозицією учасника. Враховуючи викладене, тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Поряд з цим, вищезазначена невідповідність не відноситься до відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі. Відсутність гарантійного листа не впливає на технічні та якісні характеристики предмету закупівлі гранули паливні з деревини хвойних порід та не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі.
Замовником в порушення пункту 43 Особливостей не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, в частині надання учасником TOB «К_» гарантійного листа, який підтверджує можливість поставки учасником товару у кількості та в терміни визначені цією документацією та пропозицією учасника.
Отже, замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «К_», чим порушено пункт 44 Особливостей, в частині відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.
Замовником відхилено найнижчу цінову пропозицію на суму 1 069 260,00 грн, прийнято рішення про визначення переможця з тендерною пропозицією на суму 1 077 150,00 грн, різниця складає 7 890,00 грн, чим зайво витрачено коштів міського бюджету на тотожну суму та призвело до негативних наслідків використання коштів міського бюджету.
Таким чином, ненадання замовником можливості учаснику ТОВ «К_» з найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією усунути невідповідності в документах відповідно до пункту 43 Особливостей, порушує також принципи здійснення публічних закупівель визначених статтею 5 Закону, зокрема, об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, максимальна економія, ефективність та пропорційність, що призвело до відхилення тендерної пропозиції, яка на 7 890,00 гривень є меншою за суму тендерної пропозиції переможця.
Постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду 31.10.2023 по справі № 260/1417/23
Витяг із постанови суду: з матеріалів справи встановлено, що згідно інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, замовником було розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей виявлених замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «В_», зокрема: в локальних кошторисах № 02-01-01, 02-01-02, 02-01-03, 02-01-06, 02-01-08, 06-01-01, наданих учасником на підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам замовника (підпункту 6.13 пункту 6 розділ 3) наявні розбіжності з обсягами робіт, що закуповуються: «Коригування кошторисної документації», які зазначені в Додатку З «Відомість» до тендерної документації замовника (пункт 6 розділ 3), вказані без зазначення найменування робіт, розділу та їх обсягів.
В ході проведення моніторингу процедури закупівлі, Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області направлено запит щодо надання замовником пояснень та документального підтвердження, які саме були встановлені позивачем розбіжності з обсягами робіт в вищезазначених локальних кошторисах.
Пунктами 31 та 32 статті 1 Закону передбачено, що тендерна документація — документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до пункту 40 Особливостей , якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Відповідно до абзацу 2 підпункту 2 пункту 41 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли: тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Відповідно до вимог пункту 1 частини 16 статті 29 Закону якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Згідно наданих замовником пояснень, долучених документів та інформації наявної на веб — порталі Уповноваженого органу встановлено, що в тендерній пропозиції учасника ТОВ «В_» на підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам замовника (підпункт 6.13, пункту 6 розділу 3), що закуповуються по об`єкту, які зазначені в Додатку 3 «Відомість» до тендерної документації замовника (пункт 6 розділ 3) надано локальні кошториси, які не відповідають вимогам замовника. Зазначеним учасником не внесено інформацію щодо певних видів робіт (відсутній повний обсяг видів робіт з відповідними розрахунками), присутні невідповідності матеріалів та розмірів (файл Замовника — Невідповідності в локальних кошторисах. DОСХ).
Таким чином, вірним є твердження відповідача про те, що замовником в порушення пункту 40 Особливостей надано учаснику ТОВ «В_» повідомлення з вимогою усунути невідповідності в електронній системі закупівель, шляхом надання відсутньої інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції. Також замовником в порушення абзацу 2 підпункту 2 пункту 41 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «В_» як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а визначено переможцем та укладено договір про закупівлю.
Відтак, слід погодитись із доводами апелянта про те, що судом першої інстанції не враховано недоліки в наданих локальних кошторисах № 02-01-01, 02-01-02, 02-01-03, 02-01-06, 02-01-08, 06- 01-01.
З цього приводу слід зазначити, що учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи згідно розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерних пропозицій», які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником.
Інформація щодо необхідних технічних, якісних та інших вимог до предмета закупівлі, зазначена у Додатку 3 (підпункт 6.1. пункту 6 Розділу 3, ст. 15).
Замовник здійснює контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт, відповідно до частини 1 статті 849 Цивільного кодексу України та у порядку, передбаченому Договором (підпункт 6.8. пункту 6 розділу 3, ст.16).
Для підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам замовника має надати:
- локальні кошториси / локальний кошторис;
- відомість ресурсів;
- розрахунок договірної ціни та підтверджуючі розрахунки за статтями витрат договірної ціни у відповідності до чинних кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» та «Настанова з визначення вартості проектних, науковопроектних, вишукувальних робіт та експертизи проектної документації на будівництво» затверджені наказом Мінрегіону від 01.11.2021 № 281.
До складу цієї ціни учасник включає прямі, загально-виробничі та інші витрати (відрядження, перевезення працівників, тощо), прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризику всіх учасників будівництва, кошти на покриття додаткових витрат, пов`язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов`язкових платежів (крім ПДВ) тощо.
Також слід звернути увагу на те, що подаючи тендерну пропозицію учасник ТОВ «В_» автоматично погодився з тим, що неспроможність подати всю інформацію, що вимагається цією документацією, або подання пропозиції, яка не відповідає вимогам в усіх відношеннях, буде віднесено на ризик учасника та спричинить відхилення такої пропозиції (розділ 3. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції, ст. 12).
Відповідно до пункту 2 розділу 5 тендерної документації допускається наявність в тендерних пропозиціях учасників формальних (несуттєвих), технічних, механічних помилок, що не нівелюють технічний потенціал та конкурентоздатність учасника та не приводять до відхилення пропозиції учасника, однак невідповідність в локальних кошторисах не можна відносити до формальних помилок, оскільки це може вплинути на загальну вартість тендерної пропозиції учасника, що тягне за собою зміну конкурентоспроможності такого учасника в порівнянні з іншими учасниками закупівлі.
Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо (підпункт 3.7. пункту 3 розділу 5, ст. 23).
Таким чином, ТОВ «В_» на підтвердження відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам замовника (підпункт 6.13, пункту 6 розділу 3, ст.16) було подано локальні кошториси на будівельні роботи, які не відповідають вимогам технічної документації замовника.
Рішення Львівського оружного адміністративного суду від 08.01.2024 по справі № 380/25642/23 – рішення не набрало законної сили органом ДАСУ подана апеляційна скарга
Витяг з рішення суду: щодо порушення, яким встановлено, що в документах тендерної пропозиції учасника ТОВ «У_», опублікованих в електронній системі закупівель 02.06.2023 відсутній гарантійний лист про те, що складові системи аналізу зображень (об`єктиви, окуляри, предметний стіл, конденсор, штатив, тубус, турель об`єктивів (за винятком камери для фото / відео фіксації) мають бути одного й того ж виробника та заміна оригінальних частин системи та їх комплектація частинами інших виробників не допускається, суд зазначає наступне.
Суд встановив, що згідно з інформацією, опублікованою на веб-порталі Уповноваженого органу у сфері публічних закупівель, Позивачем оголошено відкриті торги з особливостями предметом закупівлі яких є — Операційний мікроскоп для нейрохірургії, код НК 024:2019-35191- Мікроскоп хірургічний загального призначення; Широкопольний мікроскоп для аналізу зразків, код НК 024:2019-35484 Мікроскоп світловий стандартний (ДК 021:2015: 38510000-3 — Мікроскопи).
Для участі в закупівлі відповідно до реєстру пропозицій та протоколу розкриття було подано тільки одну пропозицію ТОВ «У_». Отже, за результатами оцінки (що здійснена системою автоматично) переможцем визнано ТОВ «У_».
Термін розгляду пропозицій розпочався у момент формування протоколу розкриття тендерних пропозицій, зважаючи на те, що пропозиція була подана лише одна, а відтак, аукціон не був призначений системою. Отже, початок розгляду пропозицій — 03 червня 2023 00:04.
До участі у закупівлі учасником переможцем було запропоновано хірургічний мікроскоп ОРМІ PENTERO 800 виробництва Carl Zeiss Meditec AG та мікроскоп Primostar З виробництва Carl Zeiss Suzhou Co LTD.
Згідно з частиною 9 статті 29 Закону після оцінки тендерних пропозицій / пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації / оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію / пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
Відповідно до частини 10 статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
Як було вище зазначено строк розгляду пропозицій розпочався о 00:04 03.06.2023, та повинен був бути завершений протягом 5 робочих днів, а саме до 23:59 09.06.2023. Однак, замовник скористався своїм правом на продовження розгляду пропозицій. Так, в електронній системі публічних закупівель оприлюднено протокол уповноваженої особи від 09.06.2023 про аргументоване продовження строку розгляду пропозицій до 20 робочих днів.
Протягом строку розгляду пропозицій Позивачем було розглянуто тендерну пропозицію учасника ТзОВ «У_» та перевірено її відповідність вимогам тендерної документації та технічній специфікації.
Відповідно до пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Під час розгляду документів у складі пропозиції ТОВ «У_» уповноваженою особою Позивача було виявлено відсутність одного з документів.
Так, Додаток 2 до тендерної документації містить вимогу «Всі складові системи аналізу зображень, що пропонується Учасником (об`єктиви, окуляри, предметний стіл, конденсор, штатив, тубус, турель об`єктивів [за винятком камери для фото / відео фіксації]) мають бути одного й того ж виробника (учасник має вказати виробника). Заміна оригінальних частин системи та їх комплектація частинами інших виробників не допускається.)» Тож, на підтвердження даної вимоги учасник повинен був надати гарантійного листа.
У складі пропозиції не було надано Гарантійного листа. Тож Позивач скористався своїм правом, що визначене у пункті 43 Особливостей і 22.06.2023 Позивач у порядку передбаченому пунктом 43 Особливостей, було розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей наступного змісту:
1) перелік виявлених невідповідностей та посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності: В пункті 9 Додатку 2 Технічної специфікації тендерної документації міститься вимога: Всі складові системи аналізу зображень, що пропонується Учасником (об`єктиви, окуляри, предметний стіл, конденсор, штатив, тубус, турель об`єктивів [за винятком камери для фото/відео фіксації]) мають бути одного й того ж виробника (учасник має вказати виробника). Заміна оригінальних частин системи та їх комплектація частинами інших виробників — не допускається. (Надати гарантійний лист у складі тендерної пропозиції). В супереч зазначеного Учасником не подано такого гарантійного листа в складі пропозиції.
2) перелік інформації та / або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей: На підтвердження вимоги пункту 9 Додатку 2 Технічної специфікації тендерної документації надати гарантійний лист про те що, заміна оригінальних частин системи та їх комплектація частинами інших виробників — не допускається.
3) Усунення виявлених невідповідностей в інформації та / або документах здійснюється учасником процедури закупівлі шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених, або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Кінцевий строк усунення невідповідності 23.06.2023 09:43. Учасником ТзОВ «У_» 22.06.2023 о 10:01 було надано гарантійний лист, що складові від одного виробника (файл — «Гарантійний лист, що складові від одного виробника», що завантажено в ЦБД Prozorro: 22.06.2023 10:01). Учасник надав усі документи, що були вимогою про усунення невідповідностей, та 30 червня 20023 року ТОВ «У_» було визначено переможцем.
Відповідач ставить під сумнів право Позивача звертатись за усуненням невідповідності під час розгляду тендерних пропозицій. У відзиві на позовну заяву Відповідач зазначає, що замовник не повинен був звертатися за усуненням невідповідностей, а повинен був відхилити тендерну пропозицію. Свою позицію Відповідач обґрунтовує тим, що вимога щодо надання гарантійного листа містилася у Технічній специфікації.
Як обґрунтування своєї позиції, Відповідач посилається на норми абзацу 2 пункту 43 Особливостей, відповідно до якого не підлягають виправленню:
- відсутнє забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
- та / або відсутня інформація (та / або документи) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Отже, зважаючи на те, що вимога про надання гарантійного листа була визначена в переліку технічних характеристик, така вимога на думку Відповідача виправленню не підлягала, а пропозиція повинна була бути відхилена згідно пункту 44 Особливостей.
Суд вважає таке твердження Відповідача необґрунтованим, а також вважає, що уповноважена особа зобов`язана була надати право на виправлення невідповідностей у інформації шляхом надання документу, що був відсутній у складі пропозиції учасника та був вимогою тендерної документації. Відповідач не врахував всіх обставин, за яких здійснюється виправлення невідповідностей.
Згідно з абзацом 2 пункту 43 Особливостей невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Отже, відсутність гарантійного листа підлягає виправленню, та не стосується обмежень щодо виправлення невідповідностей з наступних підстав:
Спірний гарантійний лист не містив відомостей що впливають на право Позивача надавати виправлення, а саме:
- не змінюють предмет закупівлі (предмет закупівлі визначений як ДК 021:2015: 38510000 — 3 Мікроскопи (Операційний мікроскоп для нейрохірургії, код НК 024:2019-35191- Мікроскоп хірургічний загального призначення; Широкопольний мікроскоп для аналізу зразків, код НК 024:2019-35484 Мікроскоп світловий стандартний);
- не змінюють найменування товару, марки, моделі (Найменування мікроскопів, що запропоновані учасником: хірургічний мікроскоп модель OPMI PENTERO 800 виробник Карл Цейсс Медітек АГ, країна виробник Німеччина та мікроскоп модель Primostar 3 виробник Карл Цейсс Сучжоу Ко ЛТД, країна виробник Китай) , їх торгівельна марка (ТМ Zeiss).
Окрім цього, гарантійний лист не містить жодних додаткових технічних даних чи відомостей, які б змінювали чи доповнювали інформацію, яка вже містилася у складі тендерної пропозиції учасника станом на 03.06.2023, тобто станом на початок розгляду. Відомості, які лише формально підтверджує гарантійний лист про приналежність до одного виробника складових запропонованих мікроскопів, вже було вказано у складі тендерної пропозиції в Авторизаційному листі від товаровиробника, деклараціях про відповідність, технічному описі товару, який містить інформацію про товаровиробника, тощо.
Згідно з пунктом 3 Особливостей замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Принципи здійснення публічних закупівель та недискримінація учасників визначені у статті 5 Закону, один з яких «об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі».
Отже, замовник зобов`язаний дослідити всі норми законодавства, а не лише формальну приналежність до певного розділу тендерної документації. А відтак, тендерна пропозиція не могла бути відхилена уповноваженою особою без надання права на її виправлення, бо це могло спричинити порушення прав учасника на неупереджену та об`єктивну оцінку його пропозиції.
Суд погоджується з твердженням позивача про те, що у замовника були відсутні виключні підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «У_» на підставі підпункту 2 пункту 44 Особливостей, з наведених Позивачем причин.
Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 26.01.2024 по справі № 520/12570/23
Витяг з постанови суду: під час моніторингу закупівлі встановлено порушення вимог: пункту 40 та підпункту 2 пункту 41 Особливостей (у чинній для досліджуваної процедури закупівлі редакції).
Умовами тендерної документації замовника (частина 1 розділу 3) визначено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником, зокрема, інформацією про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам — згідно з Додатком №2 до тендерної документації.
Крім того, відповідно до частина 6 вищевказаного розділу тендерної документації, вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом 3 частини 2 статті 22 Закону зазначено в Додатку №2 до цієї тендерної документації. Так, за вимогою пункту 4 розділу ІІ «Загальні вимоги» Додатку №2 до тендерної документації товар (кисень медичний газоподібний та кисень медичний рідкий) повинен бути належним чином зареєстрований в Україні як лікарський засіб. На підтвердження учасник у складі тендерної пропозиції надає: реєстраційне посвідчення на лікарський засіб — кисень медичний газоподібний; сертифікат якості на лікарський засіб — кисень медичний газоподібний; реєстраційне посвідчення на лікарський засіб — кисень медичний рідкий; сертифікат якості на лікарський засіб — кисень медичний рідкий.
Проведеним моніторингом відповідачем встановлено, що учасником ДП «М_» у складі тендерної пропозиції надано прострочений сертифікат якості на лікарський засіб кисень медичний газоподібний (№497, файл «Сертифікат якості м3.pdf») та незаповнений бланк сертифікату якості на лікарський засіб кисень медичний рідкий (файл «Сертифікат якості рідкий М_.pdf»).
Західним офісом Держаудитслужби встановлено, що на порушення вимог пункту 40 Особливостей, замовником неправомірно розміщено (опубліковано) повідомлення з вимогою до учасника ДП «М_» про усунення невідповідностей щодо документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції.
Як вбачається з матеріалів справи, що ДП «М_» було надано у складі тендерної пропозиції сертифікат якості з терміном дії до 11.06.2022, довідку щодо виконання аналогічного договору від 17.01.2023 №17/4.
Замовником протоколом від 23.01.2023 було затверджено вимогу про усунення невідповідностей в інформації та документах учасника, поданих у складі тендерної пропозиції щодо закупівлі, зокрема, було встановлено невідповідність у документації, що стосується технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, а саме: у сертифікаті якості, завантажених Учасником ДП «М_» у складі тендерної пропозиції закінчився термін дії, довідка довільної форми з інформацією про виконання аналогічного за предметом закупівлі договору не містить коду ЄДРПОУ контрагента; довідка, яка підтверджує факт видачі ліцензії на виробництво лікарських засобів.
На виконання даної вимоги ДП «М_» надані сертифікат якості з терміном дії до 20.07.2024, довідку щодо виконання аналогічного договору від 23.01.2023 №24, довідку щодо ліцензування газу від 23.01.2023 №24/1.
Відтак, виправлення ДП «М_» невідповідностей не призвело до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Таким чином, ДП «М_» була подана необхідна інформація, яка стосується технічних характеристик предмета закупівлі, лише з невідповідностями, які усунуто учасником на виконання вимоги позивача про усунення невідповідностей в інформації та документах учасника.
Як вірно зауважив суд першої інстанції, якщо учасником в оформленні тендерної пропозиції навіть і були допущені неточності, але які не впливають на зміст тендерної пропозиції, не нівелюють технічний потенціал або конкурентоспроможність учасника, то такі недоліки є формальними.
Отже, встановленні під час розгляду справи обставини не дають підстав стверджувати про те, що позивачем порушено положення закону, в частині не відхилення тендерної пропозиції учасника, а тим більш не дають підстав стверджувати те, що єдиним можливим способом усунення виявлених порушень є припинення зобов`язань за укладеним договором, як про те зазначив відповідач в оскаржуваному висновку, оскільки враховуючи фактичне укладення договору в межах процедури закупівлі, його виконання сторонами, відповідач порушив принцип пропорційності та діяв без легітимної мети, так як зауваження відповідача, за наслідками моніторингу закупівлі, носять суто формальний характер.
Окрім того, колегія суддів зазначає, що втручання органу державного фінансового контролю в публічні закупівлі є виправданим виключно у разі, якщо виявлене порушення має негативний вплив для бюджету (зайве витрачання бюджетних коштів).
Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2024 р. по справі № 520/23899/23
Витяг з постанови суду: стосовно тверджень відповідача в апеляційній скарзі про те, що висновком про результати моніторингу процедури закупівлі №: UА-2023-06-28-006869-а обґрунтовано встановлено факт порушення вимог пункту 43 Особливостей, яка полягала у розміщенні ТОВ «БК «В_» повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель щодо відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції), які фактично надані у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «БК «В_», колегія суддів зазначає таке.
Замовником розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником ТОВ «БК «В_» у тендерній пропозиції та / або подання яких вимагалось тендерною документацією наступного змісту: «ТОВ «БК «В_» надали програмний файл — розрахунок кошторисної документації, в програмному комплексі, який не взаємодіє з програмним комплексом «Експерт-Смета» в частині передачі кошторисної документації та розрахунків договірних цін, розроблених у відповідності з вимогами Настанови.
Дана вимога зазначена в додатку 3 до тендерної документації: «Для підтвердження відповідності учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, мають бути надані наступні документи:
- кошторисна документація, розрахована відповідно до технічної специфікації, а саме: договірна ціна, пояснювальна записка, локальний кошторис, відомість ресурсів, розрахунок адміністративних витрат, розрахунок прибутку, розрахунок заробітної плати, дефектний акт, розрахунок вартості експлуатації будівельних машин і механізмів, розрахунок інших витрат (розрахунок на відрядження або розрахунок на перевезення робітників будівельних організацій автомобільним транспортом або інші розрахунки у разі їх включення в договірній ціні);»
Програмний файл « 21. imd», який був поданий учасником процедури ТОВ «БК «В_», містить всі кількісні та технічні (якісні) показники, що і програмний файл « 21.imd», розбіжностей чи виправлень не має, всі цінові та кількісні показники, залишилися без змін, що не спростостовано відповідачем.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що запит програмного файлу, що взаємодіє з кошторисною програмою «СМЕТА», який був замовником опублікований в повідомленні про усунення порушень не призвів ніяким чином до зміни предмета закупівлі: найменування товару, марки, моделі тощо, запропонованого учасником ТОВ «БК «Вертикаль-Плюс», а тому твердження відповідача є помилковим в частині порушення пункту 43 Особливостей.
Постанова Львівського окружного адміністративного суду 25.03.2024 року по справі № 380/28987/23
Витяг з рішення суду: щодо порушення позивачем вимог пункту 43 Особливостей та абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, суд зазначає таке.
Так, у висновку моніторингу зазначено: «В ході моніторингу встановлено, що у пункті 3 Додатку № 2 ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ «Капітальний ремонт приміщень адмінкорпусу ЛІТ. «А» КНП «ТМО «СМОЛ» по вул. С_ 72 в м. С_ Л_ області» передбачено у всіх посиланнях на конкретні торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника (якщо це має місце) — щодо обладнання, устаткування, інвентарю, матеріалів, тощо, учасник може застосовувати еквівалент, бо закупівля робіт здійснюється відповідно до чинних стандартів, норм та правил виконання робіт з будівництва, які повинні відповідати проектним рішенням та затвердженій в установленому порядку проектній документації.
Учасник під еквівалентом повинен запропонувати обладнання, устаткування, матеріали, інвентар, тощо, технічні характеристики яких дають можливість учасникові виконати проектні рішення в повному комплексі згідно з чинними в будівництві. У разі заміни обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо на «еквівалент» під час подання пропозиції такий учасник повинен подати порівняльну таблицю технічних характеристик тих позицій обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо, які він планує замінити, для підтвердження технічної, функціональної та якісної відповідності еквівалента технічним рішенням проектної документації.
Однак, учасником «ТОВ «Т_»» в документі «Кошторисна документація» (файл «Кошторисна документація.pdf») здійснено заміну окремого обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо на «еквівалент». При цьому, у складі тендерної пропозиції не надано порівняльну таблицю технічних характеристик тих позицій обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо, які він планує замінити, для підтвердження технічної, функціональної та якісної відповідності еквівалента технічним рішенням проектної документації (технічних вимог замовника) додаток 2 до тендерної документації дефектний акт на капітальний ремонт Водопровід та каналізація, а саме: 2 Труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної води діам. 16×2,2 мм Ekoplastik; 3 Труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної води діам. 20×2,8 мм Ekoplastik; 7 Труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної води діам.» 25×3,5 мм Ekoplastik; 14 Ізоляція Thermafex J-18; 15 Ізоляція Thermafex J-22; 16 Ізоляція Thermafex J-27; 18 Труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної води діам. 16×2,2 мм Ekoplastik: 19 Труби поліпропіленові PN16 для теплої і холодної води діам. 20×2,8 мм Ekoplastik; 29 Ізоляція Thermafex J-18 ЗО Ізоляція Thermafex J-22.
З врахуванням вищенаведеного, замовником опубліковано в електронній системі закупівель повідомлення про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника «ТОВ «Т_»», у якому зазначено необхідність надати порівняльну таблицю технічних характеристик тих позицій обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо, які він планує замінити, для підтвердження технічної, функціональної та якісної відповідності еквівалента технічним рішенням проектної документації що відповідатиме Технічній специфікації (додаток 2 до тендерної документації).
Проте, за нормою підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли, вона не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
З матеріалів справи встановлено, що у додатку 2 до тендерної документації «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» вказано, що у всіх посиланнях на конкретні торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника (якщо це має місце) — щодо обладнання, устаткування, інвентарю, матеріалів, тощо, учасник може застосовувати еквівалент, під еквівалентом учасник повинен запропонувати обладнання, устаткування, матеріали, інвентар, тощо, технічні характеристики яких дають можливість учасникові виконати проектні рішення в повному комплексі згідно з чинними в будівництві та що у разі заміни обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо на «еквівалент» під час подання пропозиції такий учасник повинен подати порівняльну таблицю технічних характеристик тих позицій обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо, які він планує замінити, для підтвердження технічної, функціональної та якісної відповідності еквівалента технічним рішенням проектної документації (технічних вимог замовника).
Одночасно, у цьому ж Додатку (Додаток 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічна специфікація)», п.6.2.2) замовником встановлено також вимогу щодо надання учасником у складі пропозиції сертифікатів відповідності та / або декларації відповідності на відповідні матеріали, зокрема, на труби та фітинги поліпропіленові для внутрішнього водопроводу, труби для внутрішньої каналізації, арматура трубопровідна.
Учасником ТОВ «Т_» в кошторисних розрахунках здійснено заміну окремих матеріалів (труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної води Ekoplastik діам. 16×2,2 мм, діам. 20×2,8 мм, діам. 25×3,5 мм; ізоляція Thermafex J-18, J-22, J-27) на еквівалент лише в частині виробника товару.
Слід зазначити, що у позиціях 2, 3, 18 та 19 наданого учасником Дефектного акта (стор. 3-4 файлу «Кошторисна документація.pdf») вказано «Труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної» без прив`язки до будь-якої марки, у позиції 7 вказано «Труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної води діам. 25×3,5 Georg Fisher еквівалент Ekoplastik»; у позиціях 14, 15, 16, 29 та 30 вказано «Ізоляція IZOflex еквівалент Thermafex».
При цьому, учасником ТОВ «Т_» у складі тендерної пропозиції надано сертифікат відповідності №UA.CRT.OO412-22 на труби з поліпропілену (в тому числі PN 16 різного діаметру), у якому зазначено виробника (Georg Fisher Hakan Plastik Boru Ve Profil San. Tic. A.S.), а також вказано про відповідність продукції ДСТУ Б В.2.7-144:2007 «Будівельні матеріали. Труби для мереж холодного та гарячого водопостачання із пропілену Технічні умови».
Відповідно до статті 1 Закону України від 15.01.2015 №124-VIII «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон №124-VIII) сертифікат відповідності є документом, що підтверджує виконання заданих вимог, які стосуються об`єкта оцінки відповідності.
Згідно з пунктом 43 Особливостей під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Під невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Учасником ТОВ «Т_» надано у складі тендерної пропозиції документи про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником в його тендерній пропозиції (сертифікати відповідності). Також, на виконання вимог Додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічна специфікація)» до тендерної документації учасник надав у складі тендерної пропозиції кошторисні розрахунки (локальні кошториси та підсумкову відомість ресурсів, файл «Кошторисна документація.pdf»), у яких вказано відповідні матеріали із зазначенням тих же технічних характеристик, що і в Технічній специфікації замовника у тендерній документації (труби поліпропіленові PN 16 для теплої і холодної води діам. 16×2,2 мм, діам. 20×2,8 мм, діам. 25×3,5 мм; ізоляція J-18, J-22, J-27).
Замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, а саме ненадання порівняльної таблиці технічних характеристик тих позицій обладнання, устаткування, матеріалів, інвентаря тощо, які він планує замінити.
Разом з тим, суд зазначає, що виправлення таких невідповідностей жодним чином не свідчить про допущення учасником помилки, виправлення якої з огляду на заявлені технічні характеристики товару потягне за собою зміну предмета закупівлі.
Адже, предметом закупівлі є саме капітальний ремонт приміщень адмінкорпусу ТМО та саме його як зазначено у оголошенні та тендерній документації за назвою і призначенням (технічна специфікація) запропоновано учасником торгів — ТОВ «Т_» згідно його тендерної пропозиції.
В зв`язку з цим Уповноважена особа розмістила у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель відповідно до пункту 43 Особливостей.
Виправлення ТОВ «Т_» невідповідностей не призвело до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. ТОВ «Т_» була подана необхідна інформація, яка стосується технічних характеристик предмета закупівлі, лише з невідповідностями, які усунуто учасником на виконання вимоги Замовника про усунення невідповідностей в інформації та документах учасника.
З урахуванням наведеного, позивач діяв в межах наданих повноважень, у відповідності до вимог чинного законодавства, в даному випадку відсутні порушення в частині розгляду та / або відхилення (не відхилення) позивачем тендерної пропозиції та правомірно надано учаснику 24 години на виправлення невідповідностей у його тендерній пропозиції.
Отже, в діях позивача суд не вбачає порушень Закону та Особливостей.
Постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2024 по справі № 420/20883/23
Витяг з постанови суду: спірні правовідносини виникли у зв`язку із оскарженням висновку Південного офісу Держаудитслужби закупівлі № UA-2023-06-23-007429-a від 31.07.2023, предмет закупівлі: Поточний ремонт проїжджої частини міжквартальних проїздів по м. П_, П_ р-ну, О_ обл., 4 976 960 UAH, 45230000-8, ДК021, 1 послуга.
Під час здійснення моніторингу зазначеної публічної закупівлі відповідачем встановлено порушення замовником вимог чинного законодавства, а саме: на порушення вимог абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ «К» у зв`язку з тим, що тендерна пропозиція зазначеного учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Суд звертає увагу, що відповідно до приписів абзацу 2 пункту 2 частини 1 статті 31 Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
З огляду на матеріали справи, виявлені контролюючим органом порушення замовником вимог законодавства про публічні закупівлі в дійсності позивачем допущені та фактично у позові не заперечуються.
Так, позивач зазначає, що учасник ТОВ «К» у складі тендерної пропозиції надав підписаний Додаток 4 — Проект договору, що свідчить про ознайомлення та погодження учасником з умовами договору. Також посилається на наданий у складі тендерної пропозиції та підписаний вказаним учасником Додаток 3 — Технічне завдання, в якому зазначені всі технічні характеристики щебня та щебенево — піщаної суміші, які вимагалися у тендерній документації.
Однак судом першої інстанції вірно враховано, що у наданих учасником ТОВ «К» у складі тендерної пропозиції Відомості ресурсів до локального кошторису № 02-01-01 на Поточний ремонт проїжджої частини міжквартальних проїздів по м. П_, П_ р-ну, О_ області та Обґрунтованому розрахунку поточної вартості матеріально — технічних ресурсів. В зазначених документах у розділі «Будівельні матеріали, вироби і комплекти», зокрема зазначено: «Суміш піщано — гравійна природна» та «Щебінь» без зазначення якісних характеристик матеріалів, що не відповідає вимогам підпункту 2.3 пункту 2 Додатка № 3 до тендерної документації.
Відповідно до вимог абзаців 1 та 2 пункту 43 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Крім того, колегія суддів зазначає, що законодавством не передбачено усунення учасником невідповідностей у таких документах, зокрема, як: — відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагав замовник; та / або — інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонує учасник в тендерній пропозиції, виправлення яких призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі, тощо. Тобто виправлення найменування будівельних матеріалів із зазначенням відповідних технічних характеристик може призвести до зміни предмета закупівлі в частині технології виконання поточного ремонту проїжджої частини міжквартальних проїздів.
Отже, суд першої інстанції дійшов вірного висновку що відповідно до вимог абзаців 1 та 2 пункту 43 Особливостей зазначена невідповідність не підлягає виправленню та замовник безпідставно надав учаснику ТОВ «К» 24 годи на її виправлення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.03.2024 по справі №160/25375/23
Витяг з рішення суду: щодо порушення пункту 43 Особливостей, то суд зазначає наступне. Відповідно до пункту 31 статті 1 Закону тендерна документація — документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Отже, вимоги, в тому числі щодо підтвердження учасниками відповідності тендерної пропозиції технічним, якісним та кількісним характеристики предмета закупівлі, розробляються безпосередньо замовником закупівлі. У випадку включення замовником до тендерної документації вимоги щодо надання паспорту на протигази для підтвердження відповідності технічним та якісним характеристикам предмета закупівлі, ця вимога має бути виконана учасниками та відноситься до зазначених характеристик предмета закупівлі.
Згідно пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Так, Додаток № 2 до тендерної документації містив вимогу про надання у складі тендерної пропозиції паспорту на партію протигазів.
В документах тендерної пропозиції ФОП ОСОБА_1 міститься «Лист про паспорт» від 22.07.2023 Вих. № 31, в якому зазначено, що у складі тендерної пропозиції зазначеного учасника викладено зразок паспорту на протигази ГП-7, які поставлялись у 2023 році. Крім того зазначено, що у разі акцептування тендерної пропозиції зазначеного учасника паспорт буде виписаний виробником на поточну партію протигазів в день відвантаження продукції.
Відповідно до даних електронної системи закупівель в документах тендерної пропозиції ФОП ОСОБА_1 містяться файли ПАСПОРТ ПРОТИГАЗ ГП 7 ( НОМЕР_2 .pdf 27 липня 2023 19:49 та ПАСПОРТ ПРОТИГАЗ ІЗОД-1 (ГП-7 ШМП ОF90) 2023.pdf 27 липня 2023 19:49, які захищені паролем та недоступні для перегляду, тобто фактично відсутні, що суперечить вимогам пункту 2 «Інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі» Додатку 2 тендерної документації.
Згідно з умовами пункту 43 Особливостей, під поняття «невідповідності» не підпадають наступні порушення: відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції.
Таким чином, позивач у тендерній документації передбачив подання у складі тендерної пропозиції паспорту на партію протигазів. Проте, вказана вимога не була виконана учасником, який був визнаний переможцем закупівлі.
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та / або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Враховуючи, що тендерна пропозиція переможця не відповідала вимогам тендерної документації, а учасником процедури закупівлі не було усунено встановлені невідповідності тендерній документації, суд вважає висновки контролюючого органу щодо порушення пункту 43 Особливостей обґрунтованими та такими, що знайшли своє підтвердження у наданих до суду доказах та не спростованими доводами позивача.
Внаслідок викладеного, замовник порушив вимоги підпункту 2 пункту 44 Особливостей та не відхилив тендерну пропозицію ФОП ОСОБА_1, натомість визнав його переможцем та уклав з ним договір від 10.08.2023 № 110-Т/вт на суму 344 800,00 грн
Підсумок
З аналізу наведених судових рішень вбачається, що під час розгляду справ на предмет вимог замовника про усунення невідповідностей в інформації та / або документах, які подані в складі тендерної пропозиції надана правомірно чи безпідставно судом досліджується та звертається увага на наступне:
- в якій частині тендерної документації була встановлена вимога щодо якої надається повідомлення про усунення невідповідностей;
- чи документ та / або інформація надана учасником в складі тендерної пропозиції чи така інформація / документ відсутній та, що такий документ / інформація підтверджує;
- якщо виявленні невідповідності в інформації та / або документах, які стосуються технічних та якісних характеристик предмету закупівлі, то чи при наданні можливості виправити невідповідності такі дії не призведуть до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Тобто, приймаючі рішення чи є у замовника право звернутися до учасника з вимогою про усунення невідповідностей чи немає, останній має ставити перед собою вище наведенні питання, а відповіді на них будуть впливати на подальші рішення замовника, а саме:
1. якщо виявляються невідповідності у частині тендерної пропозиції, яка стосується кваліфікаційних характеристик на сьогоднішній практика, яка вже є сталою і говорить про те, що у будь-якому випадку замовник надає 24 години на усунення невідповідностей;
2. якщо невідповідності стосуються технічної частини, то варто звернути увагу, що такий документ або інформація підтверджує:
- у разі якщо такий документ / інформація підтверджує технічні та / або якісні характеристики предмету закупівлі, то відсутність такого документу дає підстави відхилити пропозицію учасника;
- у разі якщо такий документ / інформація підтверджує технічні та / або якісні характеристики предмету закупівлі, але така інформація / документ містить недоліки, які не змінюють предмет закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо, то такий документ / інформація може бути виправлена учасником;
- у разі якщо такий документ / інформація хоч і передбачений в технічній специфікації тендерної документації, але не стосується технічних та / або якісних характеристик предмету закупівлі, то відсутність такого документу/інформації чи недоліки в такій інформації/документах є підставою для надання 24 годин на усунення невідповідностей.
пов'язані статті
12 груд.
У складі ТП наданий протокол випробувань із характеристиками відмінними від предмета закупівлі12 груд.
Правильно вказуємо строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг при здійсненні закупівель на 2025 рік09 груд.
Замовник відмінив відкриті торги після визначення переможця: чи може переможець стягнути із замовника суму збитків у вигляді упущеної вигоди04 груд.
Учасник / переможець торгів не виконує вимоги замовника щодо документального підтвердження аналізу цін на матеріальні ресурси або вважає їх такими, що не передбачені законодавством02 груд.
10 тестів щодо визначення переможця у відкритих торгах