Керівник учасника зареєстрований на тимчасово окупованій території: чи може такий учасник взяти участь в закупівлі
Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
При цьому, вітчизняне законодавство містить низку обмежень при здійсненні закупівель. Так, законодавство забороняє укладати договори та інші правочини з компаніями, які зареєстровані на тимчасово окупованих територіях, оскільки згідно з абзацом 2 частини 2 статті 13 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним.
Загалом пункт 47 Особливостей визначає підстави для відмови в участі в процедурі закупівлі, зокрема, певні підстави для відмови в участі в процедурі закупівлі учасники та переможці повинні підтвердити для своїх керівників.
Тому сьогодні з’ясуємо чи існують певні обмеження в здійсненні закупівлі для учасників, місце проживання керівників яких зареєстроване на тимчасово окупованих територіях.
Особливості правового статусу тимчасово окупованих територій та діяльності на них юридичних осіб
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі – Закон) тимчасово окупована Російською Федерацією територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід’ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Правовий статус тимчасово окупованої території, а також правовий режим на тимчасово окупованій території визначаються цим Законом, іншими законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, принципами та нормами міжнародного права.
Відповідно до частини 2 статті 13 Закону здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.
Правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу 2 частини 2 статті 215 Цивільного кодексу України.
Стаття 93 Цивільного кодексу України визначає, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.
В свою чергу, згідно розглянутих норм обмеження щодо здійснення господарської діяльності поширюються на діяльність саме юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність на тимчасово окупованій території.
Тобто законодавство не дозволяє укладати договори з такими суб’єктами господарювання.
Проте, розглянуті обмеження Закону не поширюються на юридичних осіб, які є зареєстрованими на «вільній» території України (території, які не є окупованими), однак місце проживання керівників яких є зареєстрованим на тимчасово окупованій території України.
Разом з тим, частина 1 статті 29 Цивільного кодексу України визначає, що місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово.
Заразом особливості реєстрації місця проживання фізичних осіб визначені Постановою Кабміну від 7 лютого 2022 р. № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад».
З огляду на викладене можна зробити висновок, що зазначені норми не визначають жодних обмежень для здійснення господарської діяльності та, зокрема участі в закупівлі та подальшому укладенню договору про закупівлю, або ж укладенню «прямого» договору згідно закупівельного законодавства, для керівників юридичних осіб, місце проживання яких є зареєстрованим на тимчасово окупованих територіях.
Які відомості повинні підтвердити учасники щодо своїх керівників?
Пункт 47 Особливостей визначає, що замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли наявні підстави, які визначені даним пунктом.
Водночас щодо керівника учасника процедури закупівлі учасник повинен підтвердити відсутність наступних підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі:
3) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;
6) керівник учасника процедури закупівлі був засуджений за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якого не знято або не погашено в установленому законом порядку;
12) керівника учасника процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.
Проте, як бачимо, згідно пункту 47 Особливостей учасники повинні підтвердити відсутність підстав щодо своїх керівників, які не стосуються реєстрації місця проживання керівників учасників.
Тобто наведені норми також не містять жодних обмежень щодо участі в закупівлях учасників, керівники яких є зареєстрованими на тимчасово окупованих територіях.
Підсумки
Законодавчі норми не містять жодних обмежень щодо участі в закупівлі юридичних осіб, місце проживання керівників яких є зареєстрованим на тимчасово окупованих територіях.
Натомість такі обмеження поширюються саме на юридичних осіб, які здійснюють господарську діяльність на тимчасово окупованих територіях.
пов'язані статті
19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати13 листоп.
Чи повинен замовник зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів інформацію про забезпечення виконання договору про закупівлю