Закупівлі для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури за Особливостями з 25.03.2023
Відповідно до підпункту 12 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості) придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури, що віднесені до I або II категорії критичності відповідно до Порядку віднесення об’єктів до критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 1109 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 93, ст. 2994; 2022 р., № 101, ст. 6303), у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
Зазначена підстава для укладення прямого договору про закупівлю розглядалась в статті «Проведення закупівель для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури за Особливостями + приклад запиту», проте до даної норми були внесені зміни Постановою Кабміну від 17.02.2023 № 157 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178» (далі – Постанова №157), тому розглянемо дану підставу для укладення прямого договору про закупівлю знову з урахуванням зазначених змін.
Зміна 1. Зміна виду об’єктів критичної інфраструктури, які можуть здійснювати закупівлі згідно підпункту 12 пункту 13 Особливостей
Внесеними змінами підпункт 12 пункту 13 Особливостей викладено в наступній редакції: «…здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури, що віднесені до I або II категорії критичності відповідно до Порядку віднесення об’єктів до критичної інфраструктури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 1109…».
Як бачимо, змінами деталізовано, що укладати прямі договори про закупівлю можуть виключно об’єкти критичної інфраструктури, що віднесені до I або II категорії критичності.
Так, згідно з статтею 8 Закону України «Про критичну інфраструктуру» (далі – Закон) віднесення об’єктів до критичної інфраструктури здійснюється в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Віднесення об’єктів до критичної інфраструктури здійснюється за сукупністю критеріїв, що визначають їх соціальну, політичну, економічну, екологічну значущість для забезпечення оборони країни, безпеки громадян, суспільства, держави і правопорядку, зокрема для реалізації життєво важливих функцій та надання життєво важливих послуг, свідчать про існування загроз для них, можливість виникнення кризових ситуацій через несанкціоноване втручання в їх функціонування, припинення функціонування, людський фактор чи природні лиха, тривалість робіт для усунення таких наслідків до повного відновлення штатного режиму.
Статтею 10 Закону визначена категоризація об’єктів критичної інфраструктури. Так, відповідно до частини 1 статті 10 Закону для визначення рівня вимог щодо забезпечення захисту об’єктів критичної інфраструктури відповідно до рівня їх важливості для забезпечення окремих життєво важливих функцій у межах секторів критичної інфраструктури здійснюється категоризація об’єктів критичної інфраструктури відповідно до категорій критичності, визначених цим Законом.
Частина 2 зазначеної статті установлює такі категорії критичності об’єктів критичної інфраструктури:
1) I категорія критичності - особливо важливі об’єкти, які мають загальнодержавне значення, значний вплив на інші об’єкти критичної інфраструктури та порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації державного значення;
2) II категорія критичності - життєво важливі об’єкти, порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації регіонального значення;
3) III категорія критичності - важливі об’єкти, порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації місцевого значення;
4) IV категорія критичності - необхідні об’єкти, порушення функціонування яких призведе до виникнення кризової ситуації локального значення.
Відповідно укладати прямі договори про закупівлю згідно підпункту 12 пункту 13 Особливостей можуть виключно об’єкти критичної інфраструктури, які визначені пунктами 1 та 2 частини 2 статті 10 Закону.
Зміна 2. Документальне підтвердження неможливості дотримання строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником
Іншою важливою зміною для здійснення закупівлі згідно з підпунктом 12 пункту 13 Особливостей замовниками, які віднесені до І або ІІ категорії критичності є документальне підтвердження неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товарів.
Тобто замовники можуть укласти прямі договори про закупівлю згідно зазначеної підстави лише, якщо підтвердять неможливість дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів (орієнтовно 14 календарних днів без оскарження) та / або електронного каталогу (орієнтовно 7 календарних днів). При цьому, жодних вимог Особливості до такого документального підтвердження не містять. Тому замовники повинні в кожному конкретному випадку самостійно визначати належність та достатність такого підтвердження.
Наприклад, документальним підтвердженням неможливості дотримання строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу може бути: внутрішній розпорядчий документ об’єкта критичної інфраструктури (службова записка), в якій будуть зазначені обставини, які свідчать про терміновість здійснення закупівлі, згідно розглядуваної підстави.
У випадку ж неможливості такого документального підтвердження замовники повинні здійснювати конкурентну процедуру закупівлі.
Де замовникам брати інформацію про належність до І або ІІ категорії критичності?
Частинами 3-4 статті 10 Закону визначено, що категоризація об’єктів критичної інфраструктури здійснюється секторальними органами у сфері захисту критичної інфраструктури відповідно до секторальної специфіки та вимог секторального законодавства.
Секторальні органи разом з операторами критичної інфраструктури здійснюють категоризацію об’єктів критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) критичної інфраструктури відповідно до Методики категоризації об’єктів критичної інфраструктури, що затверджується Кабінетом Міністрів України, а в банківській та фінансовій системах - Національним банком України, у сферах, державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснюють державні органи, - такими державними органами.
Порядком віднесення об’єктів до критичної інфраструктури, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 1109 визначено, що секторальні органи у сфері захисту критичної інфраструктури, використовуючи перелік секторів критичної інфраструктури, ідентифікують об’єкти критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) критичної інфраструктури.
Секторальні органи у сфері захисту критичної інфраструктури разом із оператором критичної інфраструктури здійснюють категоризацію об’єктів критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) критичної інфраструктури відповідно до Методики категоризації об’єктів критичної інфраструктури, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 № 1109 «Деякі питання об’єктів критичної інфраструктури», подають інформацію до реєстру об’єктів критичної інфраструктури.
Відомості про об’єкти критичної інфраструктури, що віднесені до I, II, III і IV категорії критичності, вносяться секторальними органами у сфері захисту критичної інфраструктури до секторальних переліків об’єктів критичної інфраструктури, які ними складаються та ведуться.
Секторальні органи у сфері захисту критичної інфраструктури складають переліки всіх об’єктів критичної інфраструктури своїх секторів (підсекторів) критичної інфраструктури, що віднесені до I, II, III і IV категорії критичності.
Відомості про об’єкти критичної інфраструктури, що містяться у зведеному переліку об’єктів критичної інфраструктури та секторальних переліках об’єктів критичної інфраструктури, є інформацією з обмеженим доступом, захист якої забезпечується відповідно до вимог законодавства.
З огляду на викладене, замовникам задля підтвердження належності до І та ІІ категорії критичності необхідно звернутися до свого секторального органу.
Відповідно лист або документ від уповноваженого органу державної влади, який відповідальний за сектор (підсектор) критичної інфраструктури, що підтверджує належність до І та ІІ категорії критичності будуть слугувати належним підтвердженням статусу об’єкта критичної інфраструктури, задля укладення прямого договору про закупівлю на підставі підпункту 12 пункту 13 Особливостей.
Підсумки
Здійснювати закупівлі після внесених змін на підставі підпункту 12 пункту 13 Особливостей можуть лише замовники, які належать до І та ІІ категорії критичності, що повинно бути підтверджене документом уповноваженого органу державної влади, який відповідальний за сектор (підсектор) критичної інфраструктури.
При цьому, важливою умовою здійснення закупівлі є підтвердження неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та / або електронного каталогу.
У випадку ж неможливості такого документального підтвердження замовники повинні здійснювати конкурентну процедуру закупівлі – відкриті торги у порядку визначеному Особливостями.
пов'язані статті
09 лют.
Як органи місцевого самоврядування можуть закуповувати для військових частин та / або ТРО25 груд.
Договір про закупівлю згідно Особливостей24 серп.
Набрала чинність постанова Кабміну, якою продовжено строк постачання природного газу Нафтогаз Трейдинг до 15.04.202407 серп.
Новий лист Мінекономіки щодо внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування03 серп.
Постачальник повертається до сплати ПДВ, але ціна договору про закупівлю залишається без змін