Державний реєстр суб’єктів господарювання, що вчинили антиконкурентні узгоджені дії: як перевірити учасника та чи потрібно використовувати відомості
Нещодавно у розділі Новини була опублікована інформація щодо запуску АМКУ реєстру субʼєктів господарювання притягнутих до відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій. Як зазначено в оголошенні, оприлюдненому на сайті Антимонопольного комітету, відповідно до пункту 4 частини першої статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) замовник приймає рішення про відмову суб’єкту господарювання в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника, зокрема, якщо такий суб’єкт господарювання протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів (тендерів).
Тому питання доступності до таких відомостей є суттєвим. І для забезпечення оптимальної відкритості інформації про порушників, Комітет в тестовому режимі розробив та забезпечив доступ до Державного реєстру.
Завдяки цьому Державному реєстру користувачі мають можливість оперативно відслідковувати інформацію про наявність або відсутність учасників торгів у переліку порушників законодавства про захист економічної конкуренції. Також реєстр дає можливість здійснювати пошукові запити, робити вибірку інформації за багатьма критеріями, дозволяє формувати відповідні витяги тощо.
Чи необхідний даний реєстр замовнику, який здійснює закупівлю у відповідності до Особливостей?
Замовнику слід звернути увагу на наявність в Особливостях здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) підпункту 4 пункту 47:
Замовник приймає рішення про відмову учаснику процедури закупівлі в участі у відкритих торгах та зобов'язаний відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі в разі, коли:
…4) суб'єкт господарювання (учасник процедури закупівлі) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів.
Абзац восьмий пункту 28 Особливостей повідомляє, що замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених пунктом 47 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами.
Також враховуємо вимоги абзацу другого підпункту 1 пункту 44 Особливостей: замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей.
Тож для виконання вимог Закону із урахуванням Особливостей, рекомендуємо замовникам перевіряти учасників на факт присутності у Державному реєстрі або Зведених відомостях інформації про вчинення відповідним учасником антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів закупівель, та в разі потреби відхиляти тендерні пропозиції таких порушників.
Як замовнику віднайти та скористатись цим реєстром?
Описаний вище реєстр можна віднайти, скориставшись відповідним посиланням або ж у декілька простих кроків:
1. Переходимо на сайт Антимонопольного комітету України;
2. Знаходимо вкладку «Напрями», опісля – категорію «Оскарження публічних закупівель»
3. Далі прямуємо на розділ «Зведені відомості щодо спотворення результатів торгів»:
4. Після обираємо «Державний реєстр суб’єктів господарювання, притягнутих до відповідальності за вчинення порушення» і натискаємо на посилання, розміщене у кінці даного повідомлення:
Даний реєстр носить назву Державний реєстр суб'єктів господарювання, притягнутих до відповідальності за вчинення порушення, яке передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів (далі – Державний реєстр антиконкурентних узгоджених дій). Тож віднедавна замовник має змогу використовувати його для перевірки інформації щодо учасників.
Паралельно на сайті Антимонопольного комітету збереглась можливість пошуку ідентичної інформації у зведених відомостях щодо спотворення результатів торгів за актуальний період. Відповідно у файлі, що оприлюднений на дату 21.06.2024 року, містяться відомості у формі електронної таблиці Excel щодо даного переліку суб’єктів станом на 20.06.2024 року включно.
У той час, як у Державному Реєстрі антиконкурентних узгоджених дій уже відображена інформація у вигляді таблиці, станом на дату 21.06.2024 року включно:
Для спрощення пошуку, система дозволяє відібрати дані у відповідності до заданих критеріїв: дати рішення, його номер у справі, найменування суб’єкта господарювання та інше. Щодо перегляду інформації у Державному реєстрі антиконкурентних узгоджених дій, це можна зробити оцінюючи дані, відображені в самій таблиці, або ж сформувавши невеликі витяги по необхідних позиціях:
Підсумки
Як бачимо, Державний реєстр суб'єктів господарювання, притягнутих до відповідальності за вчинення порушення, яке передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, доволі зручний та простий у використанні.
Нагадуємо, законодавчі підстави щодо здійснення перевірки учасника на факт вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів, дублюються у пункті 4 частини першої статті 17 Закону та підпункті 4 пункту 47 Особливостей. І звісно ж пам’ятаємо про можливість відхилення пропозиції порушника законодавства у відповідності до абзацу другого підпункту 1 пункту 44 Особливостей: замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей.
Відповідно абзац 8 пункту 28 Особливостей вказує, що замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та/або переможця, визначених пунктом 47 цих особливостей, у разі, коли така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації", та/або міститься у відкритих публічних електронних реєстрах, доступ до яких є вільним, та/або може бути отримана електронною системою закупівель шляхом обміну інформацією з іншими державними системами та реєстрами. Тож рекомендуємо не нехтувати вимогами законодавства та звертатися до даного реєстру під здійснення перевірки інформації щодо учасника закупівлі.
пов'язані статті
22 листоп.
Як вказати кілька місць поставки товару, виконання робіт чи надання послуг в оголошенні про проведення ВТ22 листоп.
Особливості закупівлі робіт: від визначення предмета закупівлі до виконання договору19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність18 листоп.
12 тестів щодо підготовки тендерної документації15 листоп.
Чи можна не встановлювати вимогу по локалізації, якщо товар, який потрібний замовнику повністю іноземного виробництва