Чи впливають зміни, внесені до п.10 та п.19 Особливостей на порядок оприлюднення додаткової угоди до договору про закупівлю?
Для отримання відповіді на дане питання варто проаналізувати які ж саме зміни у законодавстві спонукали замовників до появи сумнівів щодо внесення в електронну систему інформації про зміни до договору про закупівлю. Отож до моменту набуття чинності вищезазначених змін до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), тобто до 01 вересня 2024 року, пункт 10 Особливостей містив абзац четвертий та відображав таку вимогу:
«Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, укладеного відповідно до цього пункту, та зміни до договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 цих особливостей, оприлюднюються відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.»
З 01 вересня 2024 року, після набуття чинності чергових затверджених Кабінетом міністрів України змін до Особливостей, вищезазначені вимоги абзацу четвертого були повністю виключені із пункту 10 Особливостей. Цим же переліком змін й внесено корективи до абзацу одинадцятого пункту 19 Особливостей, а саме:
«У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов’язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.»
Більш детально із даною тематикою рекомендуємо ознайомитись у матеріалі: «Які зміни до Особливостей набирають чинності 01.09.2024: порівняльний аналіз».
Що саме варто розуміти замовнику під фразою «зміни до договору про закупівлю»
Аналізуючи вимоги пункту 19 Особливостей, варто відзначити, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених даним пунктом.
Як бачимо, вимоги даного пункту стосуються саме договору про закупівлю. В той же час у відповідності до пункту 6 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), договір про закупівлю – господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Відповідно до даної інформації, можна стверджувати, що вимоги пункту 19 Особливостей стосуються договору про закупівлю, укладеного в результаті:
- проведення процедури відкритих торгів (з особливостями або публікацією англійською мовою, у відповідності до пункту 10 Особливостей);
- оголошення запиту пропозицій постачальників (із застосуванням електронного каталогу у випадках, коли вартість предмета закупівлі становить або перевищує 100 тис.грн, у відповідності до пункту 10 Особливостей);
- укладення прямого договору у відповідності до пункту 13 Особливостей (за виключенням підпунктів 13 та 15 даного пункту).
Якщо проаналізувати вимоги Закону із урахуванням Особливостей, то чіткого визначення що ж є безпосередньо «змінами до договору про закупівлю» немає. У той же час додатково звертаємо увагу на статтю 652 Цивільного кодексу України:
«У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.»
В свою чергу у пункті 15 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки № 1082 від 11.06.2020 року зазначено:
«Договір про закупівлю, додатки до договору про закупівлю, зміни до договору про закупівлю розміщуються замовником в електронній системі закупівель у форматі PDF.»
Відповідно зміни, внесені до законодавства після 01 вересня 2024 року не вплинули на той факт, що саме укладення додаткової угоди до договору про закупівлю найбільш доцільно відображає суть погодження та затвердження сторонами внесених змін до такого договору. Звісно, якщо інше не передбачено умовами самого договору про закупівлю.
Підсумки
Підсумовуючи вищезазначену інформацію, під час оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю, згідно вимог пункту 19 Особливостей, замовник також оприлюднює додаткову угоду про внесення таких змін до договору про закупівлю у форматі .pdf (якщо інше не передбачено умовами договору про закупівлю), що і буде тими самими «змінами до договору про закупівлю» зазначеними у законодавстві.
А отже зміни до Особливостей, що набули чинності після 01 вересня 2024 року ніяким чином не вплинули ні на специфіку укладення додаткових угод щодо внесення змін до договору про закупівлю, ні на порядок оприлюднення повідомлення про внесення таких змін і самих змін відповідно.
пов'язані статті
15 жовт.
Чи є тотожними поняття порядок змін умов договору про закупівлю та випадки внесення змін до договору про закупівлю відповідно до пункту 19 Особливостей14 жовт.
Нафтогаз Трейдинг змінив певні положення проєкту договору: як обгрунтувати підписання такого договору замовникам11 жовт.
Як сформувати безпечний для замовника проєкт договору10 жовт.
Постачальник порушив строки виконання зобов’язання за умовами договору про закупівлю: чи існують підстави для не повернення забезпечення виконання договору? Позиція ВСУ08 жовт.
Єдина інформаційна система обліку Національної програми інформатизації: що це за нова система та в яких випадках необхідно замовникам її використовувати