Чи повинні одержувачі бюджетних коштів готувати та оприлюднювати обґрунтування по Постанові №710
Питання підготовки та оприлюднення обґрунтувань технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення та очікуваної вартості регламентоване Постановою Кабміну від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» (далі – Постанова № 710). У замовників у сфері публічних закупівель часто виникає запитання: чи поширюється цей обов’язок визначений Постановою №710 на одержувачів бюджетних коштів. Розглянемо норми Постанови №710, щоб знайти відповідь на це питання.
Хто такі одержувачі бюджетних коштів?
Пункт 38 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - БКУ) містить визначення терміну одержувач бюджетних коштів - суб'єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету.
Розпорядник бюджетних коштів може уповноважити одержувача бюджетних коштів на виконання заходів, передбачених бюджетною програмою, шляхом доведення йому бюджетних асигнувань та надання відповідних коштів бюджету (на безповоротній чи поворотній основі). Одержувач бюджетних коштів використовує такі кошти відповідно до вимог бюджетного законодавства на підставі плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань (частина 6 статті 22 БКУ).
Чи поширюється дія Постанови №710 на одержувачів бюджетних коштів?
Щоб з’ясувати чи повинні одержувачі бюджетних коштів готувати та оприлюднювати обґрунтування по Постанові №710 варто звернутися до самої постанови та проаналізувати її.
Згідно пункту 3 Постанови №710 рекомендовано правлінням Пенсійного фонду України, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття:
3) з метою ефективного та раціонального використання коштів забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Пункт 4 Постанови №710 рекомендує з урахуванням затверджених цією постановою заходів:
1) органам місцевого самоврядування - затвердити заходи щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, а також забезпечити оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та/або розміру бюджетного призначення на власному веб-сайті протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
В свою чергу саме пункт 4-1 Постанови №710 зобов’язує головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктів господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:
- обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі;
- оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.
Перевірити чи замовник є розпорядником бюджетних коштів можна за посиланням, а також перевірити чи відноситься замовник до суб’єктів господарювання державного сектору економіки можна за посиланням.
На підтвердження того, що одержувачі бюджетних коштів не повинні готувати та оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі розглянемо практику ДАСУ.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Підсумок
Норми Постанови №710 не встановлюють обов’язку для одержувачів бюджетних коштів готувати та оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі. Згідно пункту 4-1 Постанови №710 такий обов’язок покладений лише на головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктів господарювання державного сектору економіки. Проте замовники можуть на свій розсуд розробляти внутрішні обґрунтування і за можливості публікувати їх на власних веб-сайтах.
пов'язані статті
26 серп.
Рахункова палата та її повноваження26 серп.
[онлайн 11 вересня] Підготовка до осіннього періоду: на що варто звернути увагу25 серп.
Чи може договір по підпункту 8 пункту 13 Особливостей бути укладений з іншими кодом ДК25 серп.
Як провести відкриті торги в найкоротші терміни20 серп.
Дії замовника у разі неможливості закупівлі з прийнятних країн