Чи потрібно зупиняти роботи або поточний ремонт, якщо виявлено додаткові роботи або послуги
Будь-який предмет закупівлі містить свої особливості та ризики, з якими може стикнутися замовник не лише на етапі проведення закупівлі, але й під час виконання договору. Тож в даній статті більш детально розберемо чи впливає на виконання умов основного договору здійснення закупівлі додаткового обсягу робіт або послуг у відповідності до підпункту 8 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). І якщо так, то яким чином такий вплив може проявлятися?
Базові вимоги щодо здійснення закупівлі додаткового обсягу робіт
Для початку варто зрозуміти що ж передбачає в собі закупівля робіт? У відповідності до підпункту 27 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), роботи – розроблення проектної документації на об'єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам'яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об'єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об'єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Згідно норм, відображених в частині 4 розділу І Порядку визначення предмета закупівлі від 15.04.2020 року № 708 (далі – Порядок №708), визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301. Більш детально із даною тематикою пропонуємо ознайомитися у матеріалі «Особливості визначення предмета закупівлі робіт».
Тож можемо зробити висновок, що додатковий обсяг робіт – це такий обсяг робіт, який замовник не міг передбачити на момент проведення закупівлі основного переліку робіт і який проводитиметься за аналогічним об’єктом закупівельника (навіть якщо код ДК 021:2015 за Єдиним закупівельним словником конкретної закупівлі відрізняється). І звертаючись до підпункту 8 пункту 13 Особливостей бачимо, що законодавство дає замовнику можливість укласти прямий договір у разі якщо:
«у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов'язаних з предметом закупівлі основного договору, в того самого виконавця робіт / надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі».
Відповідно очікувану вартість додаткового обсягу робіт необхідно сумувати із вартістю інших робіт, що проводяться по тому ж об’єкту. Але в той же час це окрема закупівля у розумінні Закону, за результатами якої укладається новий договір. Тож вона зазвичай не впливає на виконання сторонами обов’язків за основним договором. Проте тут також є певні нюанси, які пропонуємо розглянути у наступному питанні.
Яким чином здійснення закупівлі додаткового обсягу робіт (не)впливає на виконання основного договору?
Розглянемо декілька випадків, так як відповідь на дане питання напряму залежатиме від конкретних обставин, в які потрапили сторони основного договору.
Випадок 1: якщо сторони виявили необхідність здійснення додаткового обсягу робіт, який ніяким чином не впливає на виконання робіт за основним договором. Відповідно законодавство чітко розділяє закупівлю основного переліку робіт та їх додаткового обсягу, а тому не створює перепон для виконання основного договору за таких умов.
Випадок 2: якщо сторони виявили необхідність здійснення закупівлі додаткового обсягу робіт, які напряму вплинуть на виконання робіт за основним договором. Яким чином це може відбуватися? Для прикладу якщо такі додаткові роботи стануть базою чи проміжним етапом для виконання певного обсягу робіт з переліку, передбаченого основним договором. В такому разі відповідний обсяг робіт основного договору не може бути розпочато, допоки виконавець робіт не завершить виконання конкретного переліку додаткових робіт.
Як діяти замовнику в такому разі? Якщо строк виконання робіт є достатнім для врахування такої затримки, то можна не приймати жодних додаткових рішень. Якщо ж такого роду затримка призведе до порушення строків, визначених сторонами в умовах договору, то вони можуть продовжити строк дії основного договору та/або строк виконання обов’язків, але виключно якщо це передбачено умовами такого договору і відповідно до визначеного таким договором порядку.
Базові вимоги щодо здійснення закупівлі додаткового обсягу послуг з поточного ремонту
Якщо ж мова йде про послуги з поточного ремонту, то підпункт 21 частини першої статті 1 Закону повідомляє, що послуги – це будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
Відповідно до частини 4 розділу І Порядку №708, що під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.
Отже додатковий обсяг послуг з поточного ремонту – це обсяг послуг, який замовник не міг передбачити на момент укладення договору на основний перелік послуг з поточного ремонту і який проводитиметься за аналогічним об’єктом закупівельника (навіть якщо код ДК 021:2015 за Єдиним закупівельним словником відрізняється). Повертаючись до підпункту 8 пункту 13 Особливостей доцільно відмітити, що законодавство надає замовнику можливість укласти прямий договір у разі якщо:
«у замовника після укладення договору про закупівлю виникла необхідність у закупівлі додаткових робіт чи послуг, пов'язаних з предметом закупівлі основного договору, в того самого виконавця робіт / надавача послуг. Можливість і умови виконання таких додаткових робіт чи надання послуг можуть бути передбачені в основному договорі про закупівлю, укладеному за результатами проведення закупівлі. Закупівля додаткових робіт чи послуг у того самого виконавця робіт / надавача послуг здійснюється протягом трьох років після укладення договору про закупівлю, якщо загальна вартість таких робіт чи послуг не перевищує 50 відсотків ціни основного договору про закупівлю, укладеного за результатами проведення закупівлі».
А тому можемо зробити висновок, що при здійсненні закупівлі додаткового обсягу послуг з поточного ремонту, діє те ж правило, що і при здійсненні закупівлі додаткового обсягу робіт – такого роду закупівлю варто сумувати із іншими відповідними закупівлями послуг з поточного ремонту за відповідним об’єктом замовника, проте розглядати таку закупівлю необхідно, як окремий договір, який у відповідності до норм чинного законодавства жодним чином не впливає на умови основного договору.
Звісно тут також доцільно звернути увагу на різного роду супутні аспекти. Якщо надання додаткового обсягу послуг з поточного ремонту повинне передувати наданню переліку послуг, передбачених основних договором, сторонам доцільно подбати про те, щоб дана затримка у часі не призвела до порушень умов основного договору. Відповідно за необхідності сторони мають можливість скористатися вимогами підпункту 4 пункту 19 Особливостей та внести зміни до таких істотних умов договору, як строк дії договору та/або термін надання послуг (якщо така можливість передбачена умовами самого договору).
Підсумки
В загальному аспекті при укладенні договору на додатковий обсяг робіт чи послуг з поточного ремонту, його виконання не має впливу на умови основного договору. Відповідно законодавчих норм щодо наявності такого впливу теж немає.
У той же час рекомендуємо звернути увагу на різного роду супутні нюанси. Якщо виконання додаткового обсягу робіт чи послуг з поточного ремонту повинне передувати виконанню конкретного переліку робіт чи послуг, відображеного в основному договорі, рекомендуємо врахувати можливі часові затрати та при необхідності внести відповідні зміни до терміну дії такого договору та/або строку виконання передбачених у ньому зобов’язань, якщо така можливість передбачена умовами конкретного договору.
пов'язані статті