Статті

Чи потрібно зазначати «або еквівалент» при проведенні відкритих торгів згідно Особливостей?

1
1490

У статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що у випадку необхідності посилання в тендерній документації на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва замовники повинні обґрунтувати таке посилання та зазначати вираз «або еквівалент».

Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), в якій визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.

Однак Особливості прямо не вимагають зазначати про обов’язковість виразу «або еквівалент». Відповідно перед замовниками постає питання - чи потрібно зазначати вираз «або еквівалент» та відповідне обґрунтування при складанні тендерної документації згідно Особливостей? Тому дане питання з’ясуємо далі.

Як ми уже з’ясували, Особливості містять єдиний пункт 28, який стосується тендерної документації та в якому зазначається, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.

Водночас у пункті 3 частини 1 статті 22 Закону визначено, що у тендерній документації зазначаються наступні відомості:

  • інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 цього Закону.

Однак вимога зазначати вираз «або еквівалент» та обґрунтування містяться у статті 23 Закону.

В той же час, пунктом 3 Особливостей передбачено, що замовники зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону із урахуванням положень цих Особливостей.

Стаття 5 Закону визначає, зокрема, наступні принципи здійснення закупівель:

  • добросовісна конкуренція серед учасників;
  • максимальна економія, ефективність та пропорційність;
  • відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
  • недискримінація учасників та рівне ставлення до них.

Окрім цього, статтю 23 Закону слід розглядати як деталізацію пункту 3 частини 2 статті 22 Закону. Тобто в статті 23 Закону зазначено вимоги до технічних специфікацій, які передбачені в статті 22 Закону.

З огляду на викладене, замовникам складаючи тендерну документацію у відповідності до Особливостей та у випадку необхідності посилання в тендерній документації на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, потрібно враховувати норми статті 23 Закону та обґрунтовувати таке посилання, зазначаючи вираз «або еквівалент», оскільки не виконання зазначених умов суперечитиме нормам Закону.

#відкриті торги#тендерна документація

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard