Чи потрібно зазначати «або еквівалент», коли мова йде про посилання на торгову марку «не предмета закупівлі»
Вимоги щодо необхідності відображення виразу «або еквівалент» у тендерній документації за умов, визначених законодавством сфери публічних закупівель, діяли ще до моменту набрання чинності Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Тим не менше потреба у застосуванні даної законодавчої норми залишається актуальною й дотепер.
Тож пропонуємо розглянути у даному матеріалі чи присутній в замовника обов’язок зазначення виразу «або еквівалент», коли мова йде не про предмет закупівлі, а про опис супутнього до нього товару?
Аналіз терміну «еквівалент» та умови щодо його зазначення у вимогах закупівлі
Звертаючись до абзацу другого частини третьої статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), у разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов'язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент».
Згідно частини четвертої статті 23 Закону, технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб'єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Аналізуючи сутність терміну «еквівалент», варто відмітити, що:
- згідно Словника української мови, еквівалент – це щось рівноцінне, рівнозначне, рівносильне; те, що повністю відповідає чому-небудь, може його замінювати або виражати;
- згідно статті 158 Митного кодексу України, під еквівалентними товарами розуміються українські та іноземні товари, які є ідентичними за описовими, кількісними і технічними характеристиками іноземним товарам, які вони замінюють, ввезеним для операцій з переробки на митній території України;
- згідно статті 171 Митного кодексу України, під еквівалентними товарами розуміються іноземні товари, які є ідентичними за описовими, кількісними і технічними характеристиками українським товарам, вивезеним для переробки за межами митної території України.
У якому випадку замовник має можливість вказати торгову марку в тендерній документації без необхідності зазначення виразу «або еквівалент»
Керуючись нормами частини першої статті 23 Закону, технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики.
Відповідно коли мова йде про норми статті 23 Закону, вони визначають вимоги щодо технічних специфікацій, маркування, сертифікатів, протоколів випробувань та інших засобів підтвердження відповідності саме предмета закупівлі – відповідного переліку товарів, робіт чи послуг, що закуповуються.
Норми, відображені у частинах третій та четвертій статті 23 Закону визначають умови, за яких зазначення виразу «або еквівалент» є обов’язковим. У той же час розповсюджуються такі вимоги виключно на предмет, що закуповується. А тому, якщо у замовника виникає необхідність зазначити в тендерній документації торгову марку товару, який не є предметом закупівлі, то відсутність виразу «або еквівалент» в такому випадку не є порушенням законодавчих норм.
Приклад
Замовник закуповує деталі до наявного обладнання, шляхом оголошення процедури відкриті торги. Для успішного придбання необхідного товару, закупівельнику доцільно зазначити у тендерній документації, що деталі, які є предметом закупівлі, повинні бути сумісними з обладнанням, яке наявне у замовника.
Відповідно при зазначенні вищевказаної вимоги в умовах тендерної документації, перед замовником з великою вірогідністю постане потреба вказати торгову марку (тип, виробника, тощо) такого обладнання. Керуючись нормами Закону із врахуванням Особливостей, замовник має можливість зробити це без відображення виразу «або еквівалент». Адже зазначена торгова марка стосуватиметься фактично наявного у замовника обладнання.
Проте якщо закупівельнику необхідно відобразити ще й торгові марки деталей, які є предметом закупівлі, то в такому разі зазначення виразу «або еквівалент» та обґрунтування таких дій є обов’язковою умовою формування тендерної документації.
пов'язані статті
18 груд.
Повідомлення про виправлення невідповідностей: порядок дій уповноваженої особи17 груд.
Закупівля солодких новорічних подарунків як набір чи як перелік цукерок, шляхом проведення відкритих торгів чи запиту пропозицій постачальників12 груд.
У складі ТП наданий протокол випробувань із характеристиками відмінними від предмета закупівлі12 груд.
Правильно вказуємо строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг при здійсненні закупівель на 2025 рік02 груд.
10 тестів щодо визначення переможця у відкритих торгах