Статті

Чи можна змінювати обсяги робіт в договорі про закупівлю

1
92

Завершальним етапом здійснення закупівлі шляхом проведення відкритих торгів є укладення договору про закупівлю. 

Водночас уклавши договір в замовника настає ще один важливий етап – виконання договору, оскільки вносити зміни, зокрема до істотних умов договору сторони договору можуть виключно у відповідності до пункту 19 Особливостей. 

Окрім цього, окремі види договорів, приміром, договір будівельного підряду містять певні особливості при їх укладенні та внесенні змін. 

Тому далі розглянемо можливість зміни обсягів робіт в договорі будівельного підряду. 

Що таке договір будівельного підряду? 

Згідно статті 875 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) за договором будівельного підряду підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. 

Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов'язаних з місцезнаходженням об'єкта. 

Також визначаючи особливості укладення та виконання договорів будівельного підряду слід звернутися до Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, які затверджені Постановою Кабміну від 1 серпня 2005 р. № 668 (далі-Постанова №668). 

В пункті 1 Постанови №668 визначено, що ці Загальні умови відповідно до Цивільного  кодексу України визначають  порядок  укладення  та виконання договорів  підряду  на  проведення  робіт  з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва (далі - будівництво). 

Згідно пункту 2 Постанови №668 Загальні умови є обов'язковими для врахування під час укладення та виконання договорів підряду в будівництві (далі - договір  підряду) незалежно від джерел фінансування робіт, а також форми власності замовника та підрядника (субпідрядників). 

З’ясовуючи можливість внесення змін до договору про закупівлю важливо визначити істотні умови такого договору. 

Що варто вважати істотними умовами договору будівельного підряду? 

Статтею 638 ЦКУ визначено, що договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. 

Відповідно до статті 180 Господарського кодексу України (далі – ГКУ) зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов'язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов'язкові умови договору відповідно до законодавства. 

Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. 

При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. 

Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. 

Водночас визначаючи істотні умови договору договору будівельного підряду слід звернутися до вже згадуваної Постанови №668. 

Пункт 5 Постанови №668 визначає істотні умови договору підряду, якими є:  

  • найменування та реквізити сторін;  
  • місце і дата укладення договору підряду;  
  • предмет договору підряду;  
  • договірна ціна;  
  • строки початку та закінчення робіт (будівництва об'єкта);  
  • права та обов'язки сторін;  
  • порядок забезпечення виконання зобов'язань за договором підряду;  
  • умови страхування ризиків випадкового знищення  або пошкодження об'єкта будівництва;  
  • порядок забезпечення робіт проектною документацією, ресурсами та послугами;  
  • порядок залучення субпідрядників;  
  • вимоги до організації робіт;  
  • порядок здійснення замовником контролю за якістю ресурсів;  
  • умови   здійснення   авторського  та  технічного  нагляду  за виконанням  робіт;  
  • джерела та порядок фінансування робіт (будівництва об'єкта);  
  • порядок розрахунків за виконані роботи;  
  • порядок здачі-приймання закінчених робіт (об'єкта будівництва);  
  • гарантійні строки якості  закінчених робіт (експлуатації об'єкта будівництва), порядок усунення недоліків;  
  • відповідальність сторін за порушення умов договору підряду;  
  • порядок врегулювання спорів;  
  • порядок внесення змін до договору підряду та його розірвання. 

Згідно пунктів 14-15 Постанови №668 предметом договору підряду є роботи, пов'язані з  будівництвом  об'єкта,  обов'язок щодо виконання яких покладається на підрядника.  

Власником результату виконаних робіт (об'єкта будівництва) є замовник, якщо інше не  передбачено  договором.   

У договорі підряду сторони зобов'язані визначити найменування об'єкта будівництва та його місцезнаходження, основні параметри (потужність, площа, об'єм тощо), склад та обсяги робітякі передбачені проектною документацією та підлягають виконанню підрядником, інші показники, що характеризують предмет договору. 

Отож, з аналізу зазначених норм вбачається, що обсяги робіт, які визначаються в проектно-кошторисній документації, зокрема в локальному кошторисі, є складовою предмета договору, який в свою чергу, є істотною умовою договору.  

Водночас вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю сторони повинні з огляду на норми пункту 19 Особливостей. 

При цьому, якщо проаналізувати пункт 19 Особливостей, то видається, що змінювати обсяги робіт сторони можуть лише на підставі підпункту 1 пункту 19 Особливостей - зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника. 

Натомість збільшувати обсяг робіт сторони договору не можуть, адже пункт 19 Особливостей не передбачає відповідної підстави для внесення змін до договору про закупівлю. 

Тому задля закупівлі додаткового обсягу робіт замовнику необхідно здійснити окрему закупівлю. При цьому, як дозакупити додатковий обсяг робіт дізнаєтеся в статті «Під час виконання договору будівельного підряду виявлено додатковий обсяг робіт: що робити замовнику». 

Підсумки 

1. При укладенні договору про закупівлю будівельних робіт та внесенні змін до таких договорів сторонам договору потрібно враховувати норми закупівельного законодавства, а також норми ЦКУ та Постанови №668. 

2. Змінювати обсяги робіт в межах виконання договору про закупівлю сторони можуть в бік зменшення, зокрема на підставі підпункту 1 пункту 19 Особливостей - зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника. 

Проте, збільшувати обсяг робіт при виконанні договору про закупівлю законодавство, зокрема пункт 19 Особливостей, не дозволяє. 

Тому задля придбання додаткового обсягу робіт замовникам необхідно здійснити окрему закупівлю. 

#віддділ будівництва#договір про закупівлю#закупівлі ремонту#закупівля робіт#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard