Чи можна здійснювати обслуговування та ремонт обладнання, придбаного колись але із походженням з держави агресора
Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Водночас замовники здійснюють закупівлю різноманітних предметів закупівель.
Так, в силу різних обставин значна частина обладнання, яке перебуває у власності замовників є походженням з держави агресора – російської федерації. Відповідно замовникам необхідно здійснювати обслуговування та ремонт такого обладнання.
Проте, у зв’язку із здійсненням агресії російською федерацією вітчизняне законодавство містить певні обмеження в частині здійснення закупівель у представників російської федерації. Та чи поширюються такі обмеження на обслуговування та ремонт обладнання, придбаного з держави агресора?
Так, в пункті 2 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) передбачено наступну умову:
установити, що:
- замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
- замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.
Так, згідно положень даної норми видається, що замовникам забороняється здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг у наступних суб’єктів:
- громадян Російської Федерації, юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації;
- юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація, громадянин Російської Федерації;
- юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації,
А також вище зазначені норми забороняють здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації, крім товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою.
Тобто розглянуті норми, забороняють здійснювати закупівлю товарів, робіт чи послуг в певних суб’єктів господарювання, які є пов’язаними з Російською Федерацією, а також товарів походженням з Російської Федерації, окрім певних виключень, які визначені в даній нормі.
Водночас, якщо звернутися до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону, яка визначає, що послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації, то можна зробити висновок, що обслуговування та ремонт обладнання, придбаного з держави агресора варто вважати саме послугами згідно норм закупівельного законодавства.
І відповідно з огляду на все вище викладене, можна зробити висновок, що в разі, якщо замовнику необхідно здійснити ремонт та обслуговування обладнання, придбаного з держави агресора, замовник може здійснювати закупівлю послуг для обслуговування та ремонту такого обладнання, оскільки на зазначений предмет закупівлі не поширюється обмеження, які визначені пункту 2 Особливостей, адже жодні із обмежень, які визначені в пункті 2 Особливостей, не стосуються закупівлі послуг із обслуговування та ремонту обладнання, придбаного з держави агресора.
При цьому, здійснюючи закупівлю зазначених послуг замовникам важливо дотримуватися умов, які визначені в пункті 2 Особливостей.
При цьому, як дотриматися умов задля виконання пункту 2 Особливостей дізнаєтеся в статті «Аналіз вимог визначених Особливостями щодо заборон здійснення публічних закупівель у громадян російської федерації /республіки білорусь».
пов'язані статті
13 верес.
Проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії. Особливості співпраці з ПОНом13 верес.
Формування тендерної документації для проведення відкритих торгів при закупівлі робіт: на що слід звернути увагу12 верес.
Ціна на хліб під час ЗПП розраховується на 1 кг, а фасування переможець пропонує по 600 гр. – чи є це порушенням та як замовнику вести обрахунок обсягу отриманого товару11 верес.
Закупівля авторського нагляду при закупівлі робіт: визначаємо головне06 верес.
При закупівлі робіт/послуг з поточного ремонту зазначено зайвий обсяг робіт/послуг з поточного ремонту: чи можна відмінити закупівлю?