Статті

Чи можна відхилити учасника у закупівлі через електронний каталог шляхом запиту ціни пропозицій?

2
2185

Замовник проводячи закупівлю через електронний каталог, шляхом проведення запиту ціни пропозицій, звичайно проводить таку закупівлю використовуючи технічні налаштування майданчиків через які здійснюються закупівлі. Попри це не кожний замовник, чомусь враховує положення нормативно-правових актів, у відповідності до якого проводиться закупівля через електронний каталог. Недотримання окремих норм, як правило відбувається у замовників на етапі «кваліфікації» учасника, який є переможцем відбору постачальника. Тобто, це той етап коли електронна система закупівель визначила переможця, але по якихось критеріям такий переможець відбору не відповідає вимога замовника. І звичайно, такий замовник за аналогією, відкритих торгів та враховуючи технічну можливість майданчика здійснює таку дію як «відхилення» або «дискваліфікація» учасника. Але, чи відповідають такі дії чинному законодавству, розберемося у даному матеріалі. 

Що ж визначено Особливостями?

Пунктом 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) надано право замовнику, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснювати закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених особливостями.

Також, у пункті 11 Особливостей визначено, що для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. грн, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн грн, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів.

Так, Особливостями при здійснення закупівлі товарів надана замовнику можливість здійснити таку закупівлю шляхом використання електронного каталогу відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (надалі – Порядок), з урахуванням положень, визначених особливостями. Тобто, така закупівля має проводитися у чіткій відповідності до Порядку.

Детальний та покроковий алгоритм дій замовника при закупівлі через електронний каталог наведений у статті «Алгоритм здійснення закупівель товарів через електронний каталог, якщо вартість предмета закупівлі на рік ≥ 100 тис. грн» та  «Закупівлі товарів через електронний каталог до 100 тис. грн за Особливостями».

Положення Порядку, які не враховуються замовником

Проведення закупівлі товару через електронного каталогу має декілька кроків і ось є певний проміжок між таким «кроком», як підтвердження замовлення переможцем через електронну систему закупівель протягом двох робочих днів з дня отримання повідомлення про визначення переможця відбору та «кроком» – укладання договору, який залишає у замовника запитання та непорозуміння, які дії на даному проміжку проведення закупівлі може вчиняти замовник.

Чому так трапляється? На етапі «підтвердження переможцем замовлення» та  або етапі «укладення договору» замовники зазвичай зв’язуються з переможцем для уточнення певних нюансів, зокрема, щодо відповідності запропонованого товару потребі замовника. І саме на цьому етапі замовник може виявити, що товар, який пропонується переможцем не відповідає його потребі, відповідно замовнику недоцільно укладати договір з таким учасником.

Така ситуація виникає у зв’язку з технічною реалізацією електронному каталогу, яка полягає у тому, що після створення запиту ціни пропозицій формуються узагальнені технічні характеристики категорії обраного товару і внести зміни до них замовник не має можливості. Завантажити будь-які додаткові документи замовники також не можуть. Відповідно можуть бути подані пропозиції з технічними характеристиками, які не відповідають вимогам замовника.

Тож замовник має бажання відхилити такого учасника та перейти до наступного. І цікаво, що на окремих майданчиках реалізована технічна можливість як «кваліфікація учасника», яка надає можливість «відхилити» пропозицію учасника – переможця відбору або «дискваліфікувати» учасника тощо. Тобто налаштування майданчика дають можливість відхилити учасника запиту цін пропозицій.

Тому більшість замовників використовують таку функцію та технічну реалізацію для відхилення (дискваліфікації) учасника. Але чи правильні діє замовник? Відповідь шукаємо у Порядку, у відповідності до якого здійснюється закупівля через електронний каталог. Так як такі нюанси виникають при проведенні закупівлі через електронний каталог шляхом проведення запиту ціни пропозицій, тому проаналізуємо положення пунктів 64 – 66 Порядку. Аналіз зазначених пунктів дає підстави зробити висновок, що замовник після формування запиту ціни пропозицій та підтвердження переможцем відбору замовлення замовника може здійснити наступні кроки:

  • відмінити запит ціни пропозицій. Замовник може відмінити запит ціни пропозицій до укладення договору про закупівлю. Інформація про відміну запиту ціни пропозицій замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення (пункт 65 Порядку)

або

  • укласти договір. Замовник укладає договір про закупівлю з переможцем відбору не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня отримання від переможця відбору повідомлення щодо наміру укласти договір про закупівлю. Договір про закупівлю між замовником та переможцем відбору укладається відповідно до вимог законодавства. Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від умов, визначених у запиті ціни пропозицій в електронному каталозі (пункт 66 Порядку).

Таким чином, вбачається, що такої дії як «відхилення учасника» чи «дискваліфікація учасника» Порядком не передбачена, а тому сміливо можна стверджувати, що такі дії не визначені діючим законодавством, а тому суперечать Порядку.

Підсумки

Якщо під час здійснення закупівлі товару через електронний каталог шляхом проведення запиту ціни пропозицій, учасником буде запропоновано товар не тих характеристик, які мав на меті закупити замовник чи інші умови є неприйнятними для замовника, у такому випадку замовник може лише відмінити запит ціни пропозицій. І тут, у замовника знову ж таки є певні нюанси. Порядком не визначені випадки відміни таких закупівель, а тому на майданчику здійснені налаштування таким чином, що замовнику потрібно обирати підставу, яка буде запропонована із випадаючого списку. Такі підставі ідентичні тим, що визначенні у пункті 47 Особливостей. Тому, фактично замовнику потрібно обирати одну з підстав, які запропоновані на майданчику, а в протоколі та описі робити обґрунтування відміни такої закупівлі.

#закупівлі через електронний каталог

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard