Статті

Чи можна у разі проведення закупівлі через електронний каталог встановлювати вимоги до постачальника в проєкті договору

4
690

Норми законодавства передбачають, що постачальники не можуть запропонувати товар, який не відповідає технічним, якісним вимогам замовника визначених в запиті пропозицій постачальників. Проте, на практиці все працює інакше, електронна система закупівель “пропускає” пропозиції, які не відповідають специфікації. Або ж постачальник вже на етапі укладення договору починає вносити корективи щодо запропонованих ним же характеристик товару. Тому замовник намагається перестрахуватися на вказати вимоги ще і в проекті договору. Але чи дозволяє законодавець такі  дії пропонуємо проаналізувати далі.

Відповідно до норм Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) вбачається, що замовник здійснює закупівлю шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. N 822 (надалі – Порядок 822) з урахуванням цих особливостей. 

Порядок № 822 визначає структуру, механізм формування, використання електронного каталогу в електронній системі закупівель відповідно до Закону України “Про публічні закупівлі” 

Пунктами 56 та 57 Порядку 822 визначено, що замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників.

Замовник оголошує запит пропозицій постачальників в електронному каталозі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про найменування, очікувану вартість, кількість, строк, місце поставки товару, умови його оплати та кінцевий строк подання постачальником ціни пропозиції (строк для подання постачальником ціни пропозиції не може бути меншим, ніж два робочих дні з дня оприлюднення замовником запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель).

У запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором. Запит пропозицій постачальників не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені цим Порядком.

Запит пропозицій постачальників повинен містити проект договору з обов’язковим зазначенням підстав та у разі потреби із зазначенням порядку змін його умов. Проект договору не повинен містити характеристики товару, що не визначені запитом пропозицій постачальників з урахуванням положень абзацу 2 цього пункту.

У запиті пропозицій постачальників щодо предмета закупівлі товару, вартість якого є меншою ніж 500 тис. гривень, замовник може визначити інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором електронного каталогу.

Запит пропозицій постачальників щодо предмета закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 500 тис. гривень, здійснюється відповідно до специфікації товару, сформованої адміністратором електронного каталогу, яка не передбачає можливості замовника самостійно визначати інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення (абзаци 2 та 3 пункту 12 Особливостей).

Тож, далі спробуємо розібратися хто такий постачальник у ЗПП.

Хто такий постачальник у ЗПП?

Постачальник - учасник, якого внесено до переліку кваліфікованих постачальників та який має право доступу до електронного каталогу відповідно до вимог, установлених цим Порядком (пункт 2 Порядку № 822).

Переможець відбору - постачальник, пропозиція якого визначена економічно вигідною за результатами здійсненого замовником запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі (пункт 2 Порядку № 822).

Тобто, з аналізу норм Порядку 822 вбачається, що говорячи про постачальника маємо на увазі як учасника, якого внесено до переліку кваліфікованих постачальників та який має право доступу до електронного каталогу, та який має право брати участь у запиті пропозицій постачальників, так і одночасно переможця відбору.

Запит пропозицій постачальників, в тому числі проект договору, як його частина,  може містити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором та не повинен містити вимог до постачальника та інших документів, які не передбачені Порядком 822

І якщо із вимогами у технічній специфікації все більш зрозуміло, адже замовник обирає необхідний йому профіль із вже підготовленими адміністратором характеристиками та параметрами товару. То, готуючи самостійно проект договору, замовник намагається додати умови, що відсутні в профілі товару, але на його думку, необхідні замовнику для успішної закупівлі та отримання якісного товару.

Для розуміння які ж документи / інформацію вимагати допустимо, а які вимоги будуть порушувати Порядок № 822 варто такі вимоги розділити на умовні блоки.

Допустимі та недопустимі вимоги

1. Вимоги до переможця відбору (документи / інформацію, які переможець повинен надати до моменту підписання договору чи під час його підписання). 

    Встановлювати зазначені вимоги є ризиковим, адже це фактично вимоги до  постачальника, пропозиція якого визначена економічно вигідною за результатами здійсненого замовником запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі (тобо, до переможця), що порушує норми Порядку № 822. Однак, за порушення в частині встановлення вимог в проекті договору до постачальника, які не передбачені Порядком 822 не передбачена адміністративна відповідальність

    2. Вимоги до переможця відбору, як до сторони укладеного договору (документи / інформацію, які постачальник повинен надати же під час виконання договору). 

    Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (частина 1 статті 626 ЦКУ). 

    Положеннями статтей 11, 629 ЦКУ встановлено, що договір є однією з підстав виникнення зобов`язань та є обов`язковим для виконання сторонами.

    Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватися належним чином, зокрема, відповідно до умов договору.

    Тобто, після підписання договору за результатами закупівлі через електронний каталог переможець відбору стає стороною такого договору, та буде змушений виконувати зобов’язання, які визначені умовами договору. Відповідно у наведеному прикладі замовник встановив вимогу  в проекті договору, які не суперечать Порядку № 822, адже такі вимоги стосуються вже сторони укладеного договору.

      #вимоги замовника#договір про закупівлю#закупівлі через електронний каталог

      пов'язані статті

      Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

      © 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

      Visa & Mastercard