Статті

Чи можна оголосити закупівлю на суму, яка є меншою, ніж вартість закупівлі визначена в річному плані

2
482

Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.

Також пункт 14 Особливостей передбачає, що закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.

Згідно даної норми, замовники повинні здійснювати закупівлі у відповідності до річного плану. Проте, чи зобов’язані замовники в очікуваній вартості предмета закупівлі зазначати виключно ту суму, яка зазначалась ними в річному плані закупівель? Чи, до прикладу, замовники можуть оголосити закупівлю на суму, яка є меншою, ніж вартість закупівлі визначена в річному плані?

Щоб з’ясувати це питання звернемось до відповідних законодавчих норм.

Так, як уже зазначалось пункт 14 Особливостей регламентує, що закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.

Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план).

Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.

Закупівля здійснюється відповідно до річного плану

Згідно з частиною 2 статті 4 Закону у річному плані повинна міститися така інформація:

  1. найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
  2. назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
  3. розмір бюджетного призначення та/або очікувана вартість предмета закупівлі;
  4. код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів);
  5. вид закупівлі та орієнтовний початок проведення.

В свою чергу, відповідно до пункту 26 Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити інформацію, визначену частиною другою статті 21 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно пункту 4 частини 2 статті 21 Закону оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію:

  • очікувана вартість предмета закупівлі.

Згідно наведених норм вбачається, що річний план та оголошення про проведення відкритих торгів повинні містити однакову інформацію - очікувану вартість предмета закупівлі (розмір бюджетного призначення). Більше про особливості понять очікувана вартість та розмір бюджетного призначення дізнаєтеся в статті «Очікувана вартість чи розмір бюджетного призначення: що зазначати в річному плані».

В свою чергу, зазначеними нормами не визначено правил зазначення очікуваної вартості предмета закупівлі в оголошенні про проведення відкритих торгів, окрім частини 1 статті 4 Закону, яка передбачає, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану.

Відповідно з аналізу розглянутих норм вбачається, що, зокрема в оголошенні про проведення відкритих торгів замовники повинні зазначати відомості, які замовник зазначав в річному плані закупівлі згідно частини 1 статті 4 Закону. Тобто очікувана вартість предмета закупівлі в оголошення про проведення процедури закупівлі повинна бути ідентичною до тієї, яка зазначалася в річному плані закупівлі, про що наголошує у своїх висновках Державна аудиторська служба України.

Моніторинг № UA-M-2022-05-03-000045, оголошення № UA-2021-11-19-005952-b

Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами аналізу питання відображення закупівлі у річному плані встановлено, що Замовник оприлюднив оголошення про проведення відкритих торгів за предметом закупівлі: Капітальний ремонт Одеської початкової школи № 64, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Маршала Малиновського, 23 (ДК 021:2015: 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація) очікуваною вартістю 25 271 400,00 грн не у відповідності до річного плану закупівлі, чим порушив вимоги статті 4 Закону. Отже, у річному плані закупівель по вищезазначеному предмету закупівлі очікувана вартість складає 25 271 000,00 гривень.

В свою чергу, зазначення в очікуваній вартості закупівлі суми меншої, ніж вартість закупівлі, яка зазначалась в річному плані аудитори також вважають порушенням статті 4 Закону, що була предметом спору в наступній судовій справі.

Постанова Першого апеляційного адміністративного суду по справі №200/15957/21 від 04.07.2024

Витяг з постанови суду: моніторингом установлено, що річним планом закупівлі UА-Р-2021-07-13-001081-а Замовника передбачено проведення процедури закупівлі очікуваною вартістю 9460000,00 гривень. Проте на порушення частини 1 статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовником проведено процедуру закупівлі не у відповідності до річного плану закупівлі в частині її проведення з розміром очікуваної вартості 7883333,33 грн, що менше розміру очікуваної вартості предмета закупівлі, визначеного річним планом закупівлі на 1576666,67 грн (9460000,00 - 7883333,33).

Спірним висновком встановлено, що на порушення частини 1 статті 4 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовником проведено процедуру закупівлі не у відповідності до річного плану закупівлі в частині її проведення з розміром очікуваної вартості 7883333,33 грн., що менше розміру очікуваної вартості предмета закупівлі, визначеного річним планом закупівлі на 1576666,67 грн (9460000,00 - 7883333,33).

Частиною 1 статті 4 Закону №922-VIII визначено, що планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план). Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану.

У відповідності до вимог частини 2 статті 4 Закону №922-VIII у річному плані повинна міститися, зокрема, інформація про розмір бюджетного призначення та/або очікувана вартість предмета закупівлі.

Аналіз наведених норм дозволяє дійти висновку про те, що згідно з частиною 1 статті 4 Закону №922-VIII закупівля здійснюється відповідно до річного плану, при цьому передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель. Періодичність і характер таких змін законодавством не обмежені. Замовник може періодично вносити зміни до річного плану закупівель відповідно до наявного фінансування, потреби у товарах, роботах, послугах тощо, до здійснення відповідної закупівлі. Отже, замовник, визначаючи вид закупівлі під час планування та проведення закупівель, повинен дотримуватись вартісних меж, визначених річним планом.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зважаючи на те, що принципами здійснення публічних закупівель максимальна економія, ефективність, пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, проведення позивачем процедури закупівель вартістю меншою ніж розмір очікуваної вартості предмета закупівлі, визначеного річним планом закупівлі, не може вважатися порушенням частини 1 статті 4 Закону №922-VIII.

Відтак, під час судового розгляду справи не знайшло свого підтвердження порушення позивачем вимог частини 1 статті 4 Закону №922-VIII.

В даній судовій справісуди двох інстанційне погодились з позицією аудиторів щодо порушення частини 1 статті 4 Закону в частині проведення позивачем процедури закупівель вартістю меншою ніж розмір очікуваної вартості предмета закупівлі, визначеного річним планом закупівлі, оскільки здійснення закупівлі зазначеним способом, на переконання суду, не суперечить принципам здійснення закупівель - максимальна економія, ефективність, пропорційність, відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.

В свою чергу, з огляду на приписи частини 1 статті 4 Закону та позицію ДАСУ рекомендуємо  в оголошенні про проведення процедури закупівлі в очікуваній вартості предмета закупівлі зазначати суму, яка є ідентичною до тієї, яка зазначалась замовником в річному плані закупівель.

Окрім цього, як наголошували аудитори, законодавство дозволяє вносити зміни до річного плану закупівель до оголошення закупівлі, зокрема в частині зазначення очікуваної вартості закупівлі, що замовникам слід здійснювати в разі, певних змін при визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі.

#оголошення про закупівлю#планування закупівель#річний план

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard