Чи можливе укладення договору згідно пп. 6 п. 13 Особливостей у 2025 році, якщо ВТ проведено у 2024 році
Кожен замовник намагається рівномірно розпланувати здійснення закупівель в залежності від необхідного строку поставки товарів, виконання робіт, надання послуг та врахувати всі можливі нюанси щодо можливості затягнення строку здійснення закупівлі, зокрема через значну кількість тендерних пропозицій, які потрібно розглянути, або виникнення необхідності звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій та /або оскарження закупівлі.
Тому велика кількість замовників для того, щоб вчасно задовільнити потребу проводять відкриті торги в році 2024 році на потребу 2025 року. Відповідно, якщо такі відкриті торги були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції в замовника виникає питання щодо можливості укладення договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей у 2025 році.
Чи дозволяє закупівельне та бюджетне законодавство здійснювати закупівлі в поточному році для потреб наступного року
Пункт 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) встановлює, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Згідно пункту 14 Особливостей закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.
Як бачимо закупівельне законодавство дозволяє здійснювати закупівлі в поточному році для потреб наступного року. Що необхідно врахувати замовнику під час здійснення закупівель для потреб наступного року рекомендуємо ознайомитися в матеріалах: Яким чином зазначити рік здійснення закупівлі в річному плані для потреб наступного року під час закупівлі в попередньому році, Правильно вказуємо строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг при здійсненні закупівель на 2025 рік .
В свою чергу бюджетне законодавство також не обмежує замовників у праві розпочати проведення закупівель на очікувану вартість та для потреб наступного бюджетного періоду, але замовникам, які є розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів слід пам’ятати про вимоги бюджетного законодавства щодо їх повноважень на взяття бюджетних зобов’язань (укладання договорів) під кошторисні призначення.
Аналіз підпункту 6 пункту 13 Особливостей
Пункт 13 Особливостей визначає, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
6) відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Задля здійснення закупівлі згідно даної підстави замовники повинні дотриматися наступних умов, які визначені даною нормою:
- відкриті торги відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом;
- не змінюється предмет закупівлі;
- не змінюються технічні та якісні характеристики предмета закупівлі;
- не змінюються кількісні характеристики предмета закупівлі;
- не змінюється проєкт договору про закупівлю;
- не змінюються вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, які не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей);
- сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений в тендерній документації).
Як бачимо відсутні обмежені, які б забороняли укласти договір про закупівлю в 2025 році згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей, якщо проведені відкриті торги в 2024 році на потребу 2025 року були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції.
На що варто звернути увагу замовнику під час проведення відкритих торгів в 2024 році на потребу 2025 року для можливості укладення в 2025 році договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей:
- у річному плані повинен бути зазначений 2025 рік;
- в оголошенні про проведення відкритих торгів, тендерній документації та проекті договору повинні бути зазначені строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг, які відповідають потребі 2025 року.
Якщо під час оприлюднення річного плану замовником було допущено помилку та зазначено 2024 рік, то в такій ситуації буде безпечніше провести нові відкриті торги.
Ознайомитися з практикою ДАСУ, де не було встановлено порушень під час укладення договорів про закупівлю в 2024 році згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей, якщо проведені відкриті торги в 2023 році на потребу 2024 року були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції, можна в закупівлях: UA-2024-01-26-012785-a, UA-2024-01-04-000298-a, UA-2024-01-08-002657-a, UA-2024-01-08-000617-a, UA-2024-01-08-001723-a, UA-2024-01-15-001725-a.
Підсумки
Можемо зробити висновок, що замовник може укласти договір про закупівлю в 2025 році згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей, якщо проведені відкриті торги в 2024 році на потребу 2025 року були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції. В свою чергу радимо замовникам простежити, щоб у річному плані був зазначений 2025 рік та в оголошенні про проведення відкритих торгів, тендерній документації та проекті договору зазначені строки, які відповідають потребі 2025 року.
пов'язані статті
26 груд.
Чи можна у 2024 році укласти прямий договір / договір про закупівлю на 2025 рік26 груд.
Огляд змін до Особливостей за 2024 рік: важливі аспекти25 груд.
Обґрунтування застосування виключення, згідно пункту 13 Особливостей: які аргументи слід наводити, яких умов дотриматися та як його готувати25 груд.
Чи можна пролонговувати прямі договори 2024 року на весь 2025 рік11 груд.
Приклади протоколів про проведення закупівлі за виключенням для комунальних послуг