Статті

Чи може замовник застосовувати Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією у публічних закупівлях? Бонус: приклад протоколу

0
730

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі – Перелік). Даний наказ видано на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією». Чи можуть замовники застосовувати Перелік для підтвердження виключення для укладення «прямого» договору про закупівлю керуючись підставою визначеною підпунктом 2 пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) розберемо у даному матеріалі. Окрім цього проаналізуємо в якому випадку замовнику стане у нагоді даний Перелік.

Співставляємо законодавчі норми

Підпунктом 2 пункту 13 Особливостей визначено, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та / або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення.

Пунктом 1 постанови Кабміну від 06.12.2022 № 1364 визначено, зокрема, що:

  • перелік, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій;
  • до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій;
  • до переліку включається тимчасово окупована Російською Федерацією територія України, визначена відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»;
  • у переліку визначаються дата початку та дата завершення бойових дій (дата виникнення та припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації;
  • території, для яких не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації Російською Федерацією, вважаються такими, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованими Російською Федерацією.

Проаналізувавши норми постанови Кабміну від 06.12.2022 № 1364 можна дійти висновку, що Перелік замовники не можуть застосовувати, адже до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій, а Особливостями визначено чітко - замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій. Проте не поспішаємо з висновками. У додатку до постанови Кабміну від 06.12.2022 № 1364 наведено форму Переліку:

Відповідно Перелік розділяє інформацію про території можливих бойових дій та території активних бойових дій. Тож замовники мають право застосовувати Перелік для обґрунтування та документального підтвердження застосування підпункту 2 пункту 13 Особливостей. Головною умовою є посилання на підрозділ «Території активних бойових дій». На 46 сторінці Переліку починається перелік територій активних бойових дій:

Важливо: під час застосування Переліку для підтвердження підстави, визначеної підпунктом 2 пункту 13 Особливостей, звертайте увагу чи не завершено бойові дії на вашій території:

Бонус: приклад протоколу уповноваженої особи щодо здійснення закупівлі на підставі підпункту 2 пункту 13 Особливостей (замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових)):

Приклад протоколу для завантаження за цим посиланням

Приклад протоколу для завантаження за цим посиланням

А де ж замовник перевіряє таку інформацію? У статті (Не)можливості закупівлі у компаній, які зареєстровані на тимчасово окупованій території ми розглядали як перевірити та документально підтвердити місцезнаходження учасника на тимчасово окупованій території, зокрема рекомендували знайти інформацію про тимчасово окуповані території у рішеннях Ради національної безпеки і оборони України, введеними в дію указами Президента України (які станом на 17.07.2022 ще не приймались, відстежити їх прийняття можна на сайті https://zakon.rada.gov.ua/, https://www.rnbo.gov.ua/), однак інформацію про тимчасово окуповані території в контексті пункті 7 частини 1 статті 1-1 Закону №1207-VII можна знайти: на сайті Збройних сил України в розділі новини, оскільки вона оновлюється кожен день, що є актуальним для замовників, згідно офіційних повідомлень представників органів державної влади, місцевого самоврядування, на інформаційних ресурсах, наприклад - сайті мапи війни в Україні за посиланням: https://liveuamap.com/, яка постійно оновлюється, з урахуванням новин Збройних сил України. Останнє джерело є допустимим, лише, коли інформація про тимчасову окупацію підтверджується повідомленнями представників влади України.

Проте із затвердженням Переліку закупівельній спільноті полегшено роботу, не потрібно шукати новини на сайті Збройних сил України та вивчати мапу війни в Україні, з 28.12.2022 замовнику достатньо перевірити чи є місцезнаходження (територія реєстрації) учасника у розділі «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України» Переліку. Чому такі висновки?

Пунктом 1 постанови Кабміну від 06.12.2022 № 1364 визначено, що до переліку включається тимчасово окупована Російською Федерацією територія України, визначена відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».

Підсумки

Застосовувати Перелік у публічних закупівлях замовники не тільки можуть, але й мають, так як це полегшить й розгляд тендерних пропозицій, й обґрунтувати та документально підтвердити укладення договору про закупівлю без проведення відкритих торгів у порядку визначеному Особливостями та / або застосування електронного каталогу для закупівлі товару на підставі «замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення».

Крім цього не забуваємо, що замовникам необхідно перевіряти не тільки учасників під час проведення відкритих торгів, але й під час здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель або проведення закупівлі через електронний каталог.

#воєнні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard