Чи може учасник оскаржити умови тендерної документації, якщо вони не відповідають вимогам Особливостей? Практика АМКУ
Чимало активних учасників, які слідкують за законодавчими змінами у публічних закупівлях не тільки готують тендерні пропозиції для участі у процедурі закупівлі, а ще й перевіряють чи відповідає оголошення про проведення відритих торгів та тендерна документація замовника вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Такі дії учасників зрозумілі, адже вони хочуть, щоб закупівлі у якій вони планують перемогти була проведена без порушень та в подальшому замовник не розірвав з ними договір про закупівлю на підставі висновку Держаудитслужби (у разі проведення моніторингу та встановлення відповідних порушень). Тобто учасники намагаються допомогти замовник провести закупівлі без помилок.
Хтось з учасників звертається до замовників через електронну систему закупівель шляхом направлення вимоги, а хтось одразу подає скаргу до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, як було у № UA-2022-11-02-003402-a.
Позиція скаржника: оголошення про проведення відкритих торгів не містить інформації про мову (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції; розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати). Також тендерна документація замовника не містить:
- інструкцію з підготовки тендерних пропозицій;
- один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним;
- строк дії тендерної пропозиції, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше 90 днів із дати кінцевого строку подання тендерних пропозицій;
- валюту, у якій повинна бути зазначена ціна тендерної пропозиції;
- мову (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;
- розмір та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);
- розмір, вид, строк та умови надання, повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає таке забезпечення надати);
- вимогу про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб'єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт чи послуг як субпідрядника / співвиконавця в обсязі не менше 20 відсотків від вартості договору про закупівлю - у разі закупівлі робіт або послуг;
- опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов'язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.
Скаржник додає, що таким чином розміщена замовником тендерна документація не відповідає вимогам, встановленим Законом та Особливостями.
Позиція Органу оскарження: розміщена замовником тендерна документація не відповідає вимогам пунктів 1, 2, 11, 12, 13, 19 частини 2 статті 22 Закону, а також вимогам пунктів 28 та 29 Особливостей. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині. Враховуючи інформацію, викладену в мотивувальній частині цього рішення, Колегією встановлено, що під час проведення процедури закупівлі замовник допустив порушення, які на момент прийняття Колегією цього рішення можна виправити шляхом зобов'язання замовника внести відповідні зміни до тендерної документації.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році