Чи є підстава для надання 24 год, якщо учасник не підтвердив кваліфікацію в окремих електронних полях
Більшість замовників вже встигли оцінити специфіку функціоналу електронної системи закупівель щодо статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), введеного в дію минулого року. Дане оновлення електронної системи пов’язане із необхідністю зазначення інформації про кваліфікаційні критерії в окремих електронних полях під час формування та оприлюднення оголошення про закупівлю за процедурою відкриті торги.
Нагадаємо, що ключові аспекти даного функціоналу описані у матеріалі «Новий функціонал майданчиків: щодо зазначення підстави та обґрунтування у нововведених електронних полях при здійсненні закупівлі у відповідності до пункту 13 Особливостей та щодо появи нового розділу «Критерії по статті 16» при оголошенні процедури відкритих торгів».
Вищезгадані зміни, внесені до електронної системи закупівель, зачепили не лише замовників, але й учасників закупівель. Адже функціонал електронних майданчиків наразі надає учаснику можливість підвантажити в електронну систему відповідні документи чи інформацію, що підтверджують кваліфікаційні критерії статті 16 Закону, не лише у загальному переліку файлів тендерної пропозиції, але й безпосередньо в окремому електронному полі:

Відповідно постає питання: як замовнику реагувати у ситуації, коли учасник не підвантажив в окремі електронні поля документи / інформацію, що підтверджують вимоги, встановлені щодо кваліфікаційних критеріїв, передбачених частиною 2 статті 16 Закону. Та чи підпадають такі дії під термін «невідповідність», визначеному у пункті 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Аналіз законодавчих норм щодо підтвердження учасником кваліфікаційних критеріїв
Звертаючись до норм чинного законодавства, заповнення замовником розділу «Кваліфікаційні критерії» є обов’язковою умовою для застосування критеріїв, визначених статтею 16 Закону, під час здійснення процедури закупівлі, про що зазначено у статті «Чи обов’язково зазначати інформацію про критерії по статті 16 в електронних полях під час оголошення процедури відкриті торги з особливостями?». Тобто за умов застосування кваліфікаційних критеріїв, замовником будуть заповнені відповідні електронні поля, а тому такі поля будуть доступні для заповнення й учасникам процедури закупівлі на етапі подання тендерних пропозицій.
Згідно положень пункту 31 Особливостей, тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.
Наразі технічна реалізація електронних майданчиків не дозволить учаснику подати тендерну пропозицію за умов, що той не підтвердив у відповідних електронних полях відповідність кваліфікаційним критеріям (у вигляді проставлення галочки, підвантаження відповідної документації, тощо), якщо такі вимоги встановлювались замовником. Проте на практиці виникає ситуація, коли учасник під час такого підтвердження не підвантажує у відповідні електронні поля необхідну документацію або підвантажує лише її частину.
В той же час звертаємо увагу, що вимоги Закону з урахуванням Особливостей передбачають лише сам факт підтвердження відповідних вимог, а не метод технічної реалізації подання документів в електронну систему закупівель. А тому замовник не має відповідних підстав для оприлюднення повідомлення з вимогою усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, якщо таким учасником завантажено у складі тендерної пропозиції (в загальному переліку файлів чи в окремому електронному полі) усю необхідну інформацію, документи чи матеріали.
Практика ДАСУ щодо відсутності підтверджуючої документації / інформації по кваліфікаційних критеріях Закону в окремих електронних полях тендерної пропозиції
Пропонуємо розглянути позицію аудиторів щодо вищезазначеної ситуації на прикладі здійсненого моніторингу UA-M-2025-01-08-000006 по закупівлі UA-2024-09-27-011879-a:
Обставини закупівлі: Додаток 2 до тендерної документації замовника містить наступні вимоги. В якості документального підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів, зазначених у довідці, надати скан-копії наступних документів:
а) скан-копія не менше одного повністю виконаного договору (з додатками до нього), вказаних у довідці, згідно пп. 1.1. цього пункту, щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів) (далі у цьому пункті – Договір);
б) скан-копія Документу, що підтверджує повне виконання одного Договору, наданого згідно пп. 1.2.
У відповідних електронних полях поданої учасником тендерної пропозиції присутня лише відмітка щодо підтвердження вищезазначеного кваліфікаційного критерію, при цьому не завантажено жодного з необхідних документів:

В той же час у складі тендерної пропозиції учасником подано усі необхідні документи та матеріали.
Витяг з рішення аудиторів: За результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону та Особливостям № 1178, розгляду тендерної пропозиції ТОВ «МБПТЕПЛОМЕРЕЖА» та ТОВ «НВФ «ТЕРМОУНІВЕРСАЛ», своєчасності укладання договору підряду та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця – порушень не установлено.
Коментар
Враховуючи вищезазначені нюанси слід наголосити, що незважаючи на появу відповідного функціоналу, аудитори не вбачають помилку у випадках, коли учасники підвантажують документи / інформацію / матеріали щодо підтвердження кваліфікаційних критеріїв, встановлених у відповідності до статті 16 Закону, не в окремі електронні поля, а в загальний перелік файлів тендерної пропозиції.
А тому замовник, котрий стикнувся із вищезгаданою ситуацією, не повинен оприлюднювати в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, або ж відхиляти таку пропозицію.
Натомість під час розгляду тендерної пропозиції, замовнику доцільно врахувати документи / інформацію / матеріали, завантажені в електронну систему закупівель як в загальному переліку файлів тендерної документації, так і в її окремих електронних полях.
А більше про ключові аспекти встановлення вимог щодо кваліфікаційних критеріїв статті 16 Закону можна дізнатися у відеоуроці «Як перевірити кваліфікацію учасника, але не обтяжувати тендерну документацію».
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році