(Без)підставне проведення переговорної процедури закупівлі на підставі пункту 1 частини 2 статті 40 Закону у разі, якщо до оцінки допущено менше двох учасників у Євроторгах
Під час застосування підстави визначеної пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) замовники допускають чимало порушень, обґрунтовуючи такі дії, наприклад, необхідністю безперебійної постачання товару або надання послуг. Давайте пригадаємо особливості проведення переговорної процедури закупівлі на підставі «двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом. При цьому предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації»:
- мають двічі не відбутися відкриті торги або відкриті торги з публікацією англійською мовою. Якщо у вас не відбулася через відсутність достатньої кількості пропозицій / тендерних пропозицій спрощена закупівля або конкурентний діалог або торги з обмеженою участю застосування даної підстави для проведення переговорної проецируй закупівлі заборонено;
- підставою відміни має бути подання менше двох тендерних пропозицій. У вас відсутні підстави для проведення переговорної процедури закупівлі на підставі пункту 1 частини 2 статті 40 Закону, якщо відкриті торги було відмінено у зв’язку з відхиленням усіх тендерних пропозицій учасників;
- у двох проведених відкритих торгах вимоги до учасників, предмет закупівлі, його технічні та якісні характеристики не мають змінюватися. У разі зміни будь-якої вимоги до учасників замовник матиме обов’язок повторно провести відкриті торги з урахуванням змінених вимог, а тільки потім, за умови подання менше двох тендерних пропозицій, переходити до переговорної процедури закупівлі;
- під час проведення переговорної процедури закупівлі замовник має встановити вимоги до учасника ідентичні тим, що були визначені у тендерних документаціях, тобто вимагати усі довідки у довільній формі, гарантійні листи, документи тощо.
У даному матеріалі пропоную розглянути рішення суду, яким визначено безпідставне проведення переговорної процедури закупівлі відповідно до пункту 1 частини 2 статті 40 Закону та накладено на службову (посадову) уповноважену особу замовника штраф у розмірі 25 000 грн.
Постанова Волинського апеляційного суду від 20.12.2021, справа № 161/14284/21, провадження № 33/802/780/21
Обставини справи: згідно з постановою ОСОБА_1 визнаний винним за те, що при здійсненні моніторингу переговорної процедури за предметом закупівлі: ДК 021:2015:55510000-8: Послуги їдалень (Послуги харчування на 2021 рік), яка проводилась замовником, очікуваною вартістю 9 679 560 грн, виявлено порушення законодавства про закупівлі (застосування переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених Законом). Замовником застосовано переговорну процедуру закупівлі послуг їдалень без наявних підстав, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону під час проведення переговорної процедури закупівлі, а саме: двічі відмінено процедуру відкритих торгів, в тому числі, частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної законом.
Водночас, відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, установлено, що замовником були оголошені відкриті торги з публікацією англійською мовою із закупівлі послуг харчування на 2021 рік за номерами UA-2020-12-11-003376-а та UA-2021-01-19-000317-с. Зазначені закупівлі не відбулись з причини допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій. Замовник застосував переговорну процедуру закупівлі послуг їдалень без наявних підстав, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону, оскільки замовником відмінено процедуру відкритих торгів не через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій. ОСОБА_1 є членом тендерного комітету, а отже, вчинив адміністративного правопорушення, передбачене частиною 3 статті 164-14 КУпАП.
Не погоджуючись із судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу. Просить судове рішення скасувати, у зв`язку із тим, що вищевказані торги визнані електронною системою закупівель такими, що не відбулися, через допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій. Отже, при проведенні закупівель була відсутня достатня кількість тендерних пропозицій, які відповідали б вимогам тендерної документації. З метою недопущення залишення без харчування новонароджених та дорослих пацієнтів лікарня застосувала переговорну процедуру закупівлі послуг харчування.#nbsp;
Позиція суду: у Додатку 1 до Листа Мінекономіки від 03.10.2020 № 3304-04/60124-06 наведено детальну інформацію щодо підстав для застосування переговорної процедури і коментар до кожного пункту, визначеного частиною 2 статті 40 Закону. Зокрема, підкреслюється, що не можуть змінюватись у разі здійснення переговорної процедури закупівлі вимоги, що були зазначені у тендерній документації замовника під час проведення відкритих торгів. Але можуть змінюватись у разі здійснення переговорної процедури закупівлі очікувана вартість та кількісні характеристики предмета закупівлі, строки поставки, виконання робіт, надання послуг.
Під час здійснення переговорної процедури закупівлі замовник проводить переговори щодо ціни та інших умов договору про закупівлю, а також вимагає від учасника (учасників) надати підтвердження про відсутність підстав для відмови йому (їм) в участі у процедурі закупівлі. Також він може встановлювати інші вимоги стосовно спроможності учасника щодо виконання робіт, надання послуг, постачання товару.
Згідно висновку про результати моніторингу процедури закупівель від 22.06.2021 № 228 встановлено, що замовник застосував переговорну процедуру закупівлі послуг їдален без наявних підстав, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 40 Закону, оскільки замовником відмінено процедури відкритих торгів з публікацією англійською мовою не через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій.
Тому вищевказані твердження апелянта про те, що з метою недопущення залишення без харчування новонароджених та дорослих пацієнтів лікарня застосувала переговорну процедуру закупівлі послуг харчування є безпідставними.
Також слід відмітити, що замовником не усунуло виявлені порушення, про що вказало у листі № 10-17/1171 від 30.06.2021. Таку відмову було мотивовано тим, що Договором № 10/03 не встановлено права на односторонню відмову від договору та тим, що у замовника відсутні кошти на сплату судового збору за звернення до суду про розірвання укладеного договору.
Враховуючи вищенаведене, постанова судді є законною та обґрунтованою, а підстав для скасування оскаржуваного судового рішення з мотивів, викладених в апеляційній скарзі, апеляційний суд не вбачає.
Коментар: дана постанова суду доводить необхідність дотримання законодавчих норм у сфері публічних закупівель, адже в іншому випадку службовій (посадовій), уповноваженій особі замовника загрожує чималий штраф.
Корисні матеріалі на цю тему:
- «Покроковий алгоритм проведення переговорної процедури закупівлі»;
- «Проведення повторної переговорної процедури закупівлі на підставі двічі відмінених торгів»;
- «Практика моніторингу щодо проведення переговорної процедури закупівлі від працівника ДАСУ»;
- «Практика оскарження переговорної процедури закупівлі в умовах воєнного стану».
пов'язані статті
13 верес.
При переговорній процедурі при двічі відмінених торгах зменшено кількість товару – порушення? Практика АМКУ25 серп.
Пакет документів для проведення переговорної процедури закупівлі16 серп.
Переговорна процедура закупівлі на підставі потреби у додатковому обсязі товарів або додаткових аналогічних роботах чи послугах: детальний аналіз та практика застосування12 серп.
Переговорна процедура закупівлі29 лип.
Переговорна процедура при двічі відмінених торгах: важливе для замовника