Змінились ціни на матеріальні ресурси в договорі про закупівлю: чи можна внести зміни до договору згідно норм Особливостей
У відповідності до Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво)» № 3988-IX від 19.09.2024, який набрав чинності 23.10.2024, укладаючи договір про закупівлю при виконанні будівельних робіт та поточного ремонту замовники повинні визначити в такому договорі додаток, який містить інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Так, в даному додатку до договору сторони повинні визначити перелік матеріальних ресурсів, які підрядник буде використовувати при проведенні будівельних робіт та поточного ремонту. При цьому, в окремих випадках такий перелік може бути значним.
Разом з тим, досить часто договори будівельного підряду та поточного ремонту укладаються на тривалий період, що може призвести до подорожчання матеріальних ресурсів, які містяться в такому додатку.
І тому підрядник в разі збільшення вартості матеріальних ресурсів намагається внести зміни до договору про закупівлю, зокрема в частині збільшення ціни на матеріальні ресурси. Та чи дозволяє законодавство внести такі зміни?
Що таке договір підряду?
Згідно статті 875 Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ) за договором будівельного підряду підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.
Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов'язаних з місцезнаходженням об'єкта.
Водночас при укладенні договору підряду сторони договору повинні враховувати положення Постанови Кабміну від 1 серпня 2005 р. № 668 «Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (далі - Постанова №668).
Так, пункт 1 Постанова №668 визначають, що ці Загальні умови відповідно до Цивільного кодексу України визначають порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту об’єкта будівництва (далі - будівництво).
При цьому, визначати істотні умови договору підряду сторони договору повинні у відповідності до пункту 5 Постанови № 668.
Особливості внесення змін до договору про закупівлю
Згідно абзацу 1 пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припиненя або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Водночас вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю, якими варто вважати ціни на матеріальні ресурси, сторони договору можуть виключно в наступних випадках, які визначені пунктом 19 Особливостей:
1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
4) продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
6) зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини шостої статті 41 Закону;
9) зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.
Отже, підстави для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю надають право змінювати ціну за одиницю товару у разі її коливання на ринку (підпункт 2 пункту 19 Особливостей), виключно у випадку здійснення закупівлі товару.
Проте, як вбачається, пункт 19 Особливостей не передбачає підстави для внесення змін до договору підряду в разі, зміни цін на матеріальні ресурси.
Тому, якщо підрядник не погоджується виконувати умови договору в разі, збільшення цін на матеріальні ресурси, сторонам договору необхідно розірвати такий договір про закупівлю.
І після коригування проєктної документації, у зв’язку із зростанням цін на матеріальні ресурси, здійснити нову закупівлю.
Підсумки
Пункт 19 Особливостей не дозволяє сторонам договору внести зміни до договору підряду в разі, зміни цін на матеріальні ресурси.
Тому, якщо підрядник не погоджується виконувати умови договору в разі, збільшення цін на матеріальні ресурси, сторонам договору необхідно розірвати договір про закупівлю.
В свою чергу, задля уникнення виникнення зазначених ситуацій, замовникам доцільно враховувати в очікуваній вартості предмета закупівлі кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами та встановлювати вимоги щодо обов’язковості їх передбачення у складі договірної ціни учасниками закупівлі у відповідності до кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва» (далі - Настанова).
Зокрема, пункт 5.33 Настанови передбачає, що у ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни незалежно від її виду) можуть враховуватися кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, призначені на відшкодування збільшення вартості трудових та матеріально технічних ресурсів, спричинене інфляцією, яка може відбутися протягом будівництва.
пов'язані статті
06 берез.
Збільшення ціни за одиницю товару понад 10 відсотків: аналіз актуальної практики Верховного суду04 берез.
Чи є порушенням закупівля послуг та робіт з одним кодом ДК04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт25 лют.
Чи зобов’язаний замовник оприлюднювати договір з додатками при здійсненні запиту пропозицій постачальників, якщо вартість предмету закупівлі на рік менше 100 тис. грн.