Затвердження тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік перенесено НКРЕКП з метою доопрацювання: що врахувати замовникам та постачальникам
На сьогоднішній день значна кількість замовників проводять або планують здійснити закупівлю електричної енергії на потреби 2025 року.
Так, згідно інформації, яка оприлюднена на офіційному вебсайті Регулятора, Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зазначено, що 10.12.2024 відбудеться засідання НКРЕКП у формі відкритого слухання у порядку денного якого мало б розглядатися питання про прийняття постанови НКРЕКП «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2025 рік».
Водночас, 10.12.2024, під час засідання стало відомо, що питання затвердження тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік перенесено на наступне засідання НКРЕКП з метою доопрацювання проєкту рішення. З аналізу даних вебсайту НКРЕКП наступне засідання має відбувати 17 або 18 грудня 2024 року.
Напевне немала кількість замовників очікувала на прийняття постанови НКРЕКП про затвердження тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік задля визначення максимально правильної очікуваної вартості закупівлі електричної енергії для потреб 2025 року, та з метою укладання договору про постачання електричної енергії споживачу уже з врахуванням нового тарифу на передачу електричної енергії.
Варто нагадати, що проєкт постанови НКРЕКП, який був оприлюднений 14.11.2024 на офіційному вебсайті Регулятора містив ціну (тариф) на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік на рівні для користувачів системи (крім підприємств «зеленої» електрометалургії) – 665,26 грн/МВт·год (без урахування податку на додану вартість), тобто 0,66526 грн. за 1 кВт.год.
Після отримання пропозицій та зауважень НКРЕКП уже в проєкті постанови, яка мала б бути прийнята на засіданні комісії 10.12.2024, тариф на послуги з передачі електричної енергії визначений на рівні: для користувачів системи (крім підприємств «зеленої» електрометалургії) – 678,58 грн/МВт·год (без урахування податку на додану вартість), тобто 0,67858 грн. за 1 кВт.год. Збільшення рівня тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік, згідно матеріалів засідання комісії, зумовлене рівнем витрат у структурі такого тарифу.
Логічним є запитання, що ж замовнику робити: оголошувати закупівлю чи не оголошувати, та з якою очікуваною вартістю?
Перше, що можна рекомендувати замовникам це можливість оголосити закупівлю з очікуваною вартістю, а саме зі складовою тарифу на послуги з передачі на рівні 0,52857 грн. за 1 кВт.год. електричної енергії (тариф затверджений постановою НКРЕКП від 09.12.2023 № 2322). Але, така рекомендація має місце лише у тому випадку, якщо замовник оголосить закупівлю шляхом використання електронного каталогу. Чому так? Тому, що закупівля із використанням електронного каталогу шляхом проведення запиту пропозицій постачальника триває в середньому 7 календарних дні, і в цей період часу враховуючи, що засідання може відбуватися 17 або 18.12.2024 у замовника є ймовірність укласти договір про закупівлю до дня прийняття та оприлюднення постанови НКРЕКП про затвердження нового тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік.
У разі якщо замовник приймає рішення про оголошення відкритих торгів на закупівлю електричної енергії стає зрозуміло, що до дати прийняття та оприлюднення постанови НКРЕКП про затвердження тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік замовник не встигне провести закупівлю та укласти договір про постачання електричної енергії.
Отже, головним для замовника є те, щоб останній в період до прийняття та оприлюднення постанови НКРЕКП про затвердження тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік укладав договір про постачання електричної енергії.
Чому так? Тому, що якщо замовник все ж таки не встигає укласти договір про постачання електричної енергії до дати прийняття тарифу на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік, то може виникнути ситуація, що постачальник, який буде визначений переможцем відкритих торгів або переможцем відбору запиту пропозицій постачальників відмовиться від підписання договору про закупівлю, оскільки йому не буде вигідно укладати договір про закупівлю із «новим» тарифом на послуги з передачі електричної енергії. А, по іншому замовник та постачальник поступити не можуть, оскільки укладання договору про постачання електричної енергії із ціною за 1 кВт.год електричної енергії, яка у складовій буде враховувати тариф на послугу з передачі електричної енергії на 2024 рік, не буде відповідати судовій практиці, яка склалася на сьогоднішній день.
Якщо замовник все ж таки укладе договір про постачання електричної енергії споживачу із ціною за 1 кВт.год. електричної енергії в складі якої тариф на послуги з передачі електричної енергії на рівні 2024 року, то відповідно постачальник з 01.01.2025 буде ініціювати внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, а саме до ціни 1 кВт.год. електричної енергії у зв’язку із зміною тарифу на послуги з передачі електричної енергії. Така зміна буде відбувати на підставі підпункту 7 пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Разом з тим, такі дії замовника не будуть відповідати нормам Закону з урахуванням Особливостей та існуючій судовій практиці. Наведене твердження, підтверджується Постановою Верховного суду по справі № 910/6493/23 від 30.07.2024
Із наведеного можна зробити висновок та надати рекомендацію, що у замовника є можливість оголосити закупівлю шляхом використання електронного каталогу та до дати прийняття та оприлюднення постанови НКРЕКП, якою буде затверджено «новий» тариф на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік, укласти договір за результатами такої закупівлі.
В іншому випадку, якщо замовник оголосить закупівлю (чи відкриті торги чи запит пропозицій постачальників) і до дати прийняття та оприлюднення постанови НКРЕКП, якою буде затверджено «новий» тариф на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік, не укладе договір на постачання електричної енергії, то в такому випадку замовнику безпечніше укладати договір уже з урахуванням «нового» тарифу на послуги з передачі електричної енергії.
Або, зачекати прийняття та оприлюднення постанови НКРЕКП якою буде затверджено «новий» тариф на послуги з передачі електричної енергії на 2025 рік та оголосити закупівлю уже після цієї дати. Але і в даному випадку у замовника може виникнути ризик не укладання договору про постачання електричної енергії на постачання з 01.01.2025 року, і відповідно замовник може опинитися у постачальника електричної енергії «останньої надії» або розглядати можливість продовження діючого договору на підставі підпункту 8 пункту 19 Особливостей, а саме зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини 6 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі».
пов'язані статті
11 груд.
Приклади протоколів про проведення закупівлі за виключенням для комунальних послуг10 груд.
Порядок закупівлі природного газу на 2025 рік05 груд.
Чи можна здійснити закупівлю РЕБ/дронів для військової частини замовнику на підставі пп.21 п.13 Особливостей04 груд.
Використання субвенцій для закупівлі послуг з харчування учнів 1-4 класів. Які зміни необхідно внести в раніше укладений договір на харчування дітей03 груд.
Чи необхідно оприлюднювати рядок річного плану у разі продовження строку дії договору на 20%