Застосовуємо електронний аукціон після змін до Особливостей від 19.05.2023 чи ні?
Постановою Кабміну від 12.05.2023 № 471 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 і від 21 березня 2023 р. № 253 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено чергові зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Так, однією із найбільш важливих змін є повернення електронного аукціону.
Окрім цього, змінений пункт 37 Особливостей, в якому визначено, що за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування електронного аукціону.
У відповідності до зазначених змін, Особливості передбачають проведення відкритих торгів із застосуванням електронного аукціону, проте дозволяють проводити відкриті торги без аукціону, з огляду на норми пункту 37 Особливостей.
Тому перед замовниками постає запитання: застосовувати електронні аукціони при проведенні відкритих торгів після внесених змін чи ні?
Коли можна не застосовувати аукціони?
Пунктом 37 Особливостей визначено, що за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування електронного аукціону.
Відповідно не застосовувати аукціони замовники можуть виключно у випадку, коли в своєму рішенні обґрунтують, що певна закупівля відкритих торгів буде проводитися без аукціону.
Водночас дана норма не визначає будь-яких вимог до такого обґрунтування, а також не міститься випадків, в яких замовник може скористатися даною можливістю.
В свою чергу, з огляду на мотиви відміни аукціонів згідно попередніх змін до Особливостей можна припустити, що в такому обґрунтуванні замовники можуть вказувати відсутність стабільного енергопостачання, а також інші чинники, які можуть негативно впливати та порушувати порядок проведення відкритих торгів.
Також варто врахувати, що згідно з статтею 11 Закону України «Про публічні закупівлі» рішення уповноваженої особи оформлюються протоколом із зазначенням дати прийняття рішення, який підписується уповноваженою особою.
Відповідно рішення замовника про проведення відкритих торгів без застосування електронного аукціону потрібно відобразити в протоколі уповноваженої особи, де зазначити обґрунтування проведення відкритих торгів без застосування електронного аукціону.
Чи варто проводити відкриті торги без застосування електронного аукціону?
З огляду норми пунктів 35 та 37 Особливостей вбачається, що проведення відкритих торгів без застосування електронного аукціону дозволяється в певних випадках, тобто як виключення, яке повинно бути обов’язково обґрунтованим.
Водночас, як ми уже зазначали, пункт 37 Особливостей не містить жодних вимог щодо обґрунтування проведення відкритих торгів без застосування електронного аукціону, тому з огляду на зазначені обставини та поки стабільну ситуацію із енергопостачанням замовникам все ж варто застосовувати аукціони після змін до Особливостей від 19.05.2023 при проведенні відкритих торгів.
пов'язані статті
20 груд.
Закуповуємо товар на 2025 рік, який відсоток ступеня локалізації зазначати18 груд.
14 тестів щодо укладання договору про закупівлю та внесення змін до нього18 груд.
Повідомлення про виправлення невідповідностей: порядок дій уповноваженої особи17 груд.
Закупівля солодких новорічних подарунків як набір чи як перелік цукерок, шляхом проведення відкритих торгів чи запиту пропозицій постачальників16 груд.
Чи потрібно зазначати «або еквівалент», коли мова йде про посилання на торгову марку «не предмета закупівлі»