Статті

Замовник відмінив закупівлю через електронний каталог через невідповідність підписаного переможцем відбору проєкту договору: чи вважає ВСУ таку відміну правомірною

3
142

Відповідно до пункту 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припиненя або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей. 

У відповідності до наведеної норми замовники в разі, якщо вартість закупівлі товарів становить або перевищує 100 тис. гривень повинні здійснювати закупівлі шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару. 

Водночас згідно пунктів 11-1 та 11-2 Особливостей замовники зобов’язані здійснювати закупівлі певних товарів шляхом використання електронного каталогу. 

В свою чергу, при здійсненні закупівель через електронний каталог досить часто виникають суперечності, при яких товар, який пропонується постачальником та якого визначено переможцем відбору, не відповідає технічним, якісним вимогам замовника визначених в запиті пропозицій постачальників або ж після визначення постачальника переможцем відбору та на етапі підписання проекту договору переможці відбору на етапі підписання проекту договору намагаються прописати в договорі умови, які не були передбачені умовами запиту ціни пропозицій. 

Так, абзац 1 пункту 66 Порядку №822 передбачає, що замовник укладає договір з переможцем відбору не пізніше ніж через п’ять календарних днів з дня визначення електронною системою закупівель постачальника переможцем відбору. У разі обґрунтованої потреби строк для укладення договору може бути продовжений до 10 календарних днів. 

Водночас абзац 3 пункту 66 Постанови Кабміну № 822 від 14 вересня 2020 р. «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (далі-Порядок №822) визначає, що умови договору не можуть відрізнятися від умов, визначених замовником у запиті пропозицій постачальників, зокрема у проекті договору, що є складовою частиною запиту пропозицій постачальників, та/або пропозиції переможця відбору, крім випадку зменшення ціни договору без зміни обсягу. 

Отож, згідно даної норми замовник та переможець відбору зобов’язані укласти договір на тих умовах, які були визначені в проекті договору в запиті ціни пропозицій. 

Водночас задля того, щоб придбати саме той товар, який є необхідним замовнику, замовник може прописати в проекті договорі необхідні умови. І відповідно в разі, коли переможець відбору відмовиться підписати такий проект договору, замовник зможе відхилити пропозицію переможця відбору на підставі пункту 64 Порядку №822, оскільки укладення договору із зміненими умовами суперечитиме приписам абзацу 3 пункту 66 Порядку №822. 

Окрім цього, замовник на підставі пункту 65 Порядку №822 може відмінити закупівлю до укладення договору. 

Однак відміну закупівлі оскаржити до органу оскарження переможці відбору не можуть, оскільки законодавство не передбачає такої можливості. 

Відповідно єдиним виходом переможців відбору захистити свої права при відміні замовником запиту ціни пропозицій є оскаржити таку відміну до суду. 

При цьому, чи вважають суди відміну закупівлі у випадку, коли переможець відбору підписав проект договору з дещо зміненими умовами, правомірною пропонуємо ознайомившись із наступною судовою справою, яка пройшла три судові інстанції. 

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду по cправі № 910/9872/23 від 12.11.2024:

В даній судовій справі суд апеляційної інстанції та Верховний суд дійшли до висновку, що укладення договору із умовами, які відрізняються від тих умов, які були в проекті договору в запиті ціни пропозицій, є порушенням абзацу 3 пункту 66 Порядку №822 і тому відміна закупівлі замовником відповідала приписам Порядку №822. 

Тому бачимо, що суди в таких випадках стають на бік замовників, та вважають укладення договорів з умовами, які відрізнялися від умов договору, які визначалися відповідачем в проекті договору в запиті ціни пропозицій, порушенням норм Порядку №822. 

Щоправда, судами не розглядалась правомірність відміни закупівлі з огляду на підстави такої відміни, оскільки відміна закупівлі була здійснена на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей. 

Натомість відмінити закупівлю запиту ціни пропозицій замовники можуть згідно пункту 65 Порядку №882 в наступних випадках: 

  1. відсутності подальшої потреби в закупівлі; 
  2. скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі; 
  3. якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили. 

Тому видається, що відміняти запит ціни пропозицій замовники повинні саме у відповідності до пункту 65 Порядку №882. 

Водночас, як бачимо, дана норма такої підстави для відміни запиту ціни пропозицій як неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, не містить. 

Тим не менш, в розглядуваній судовій справі суди при прийнятті рішення акцентували увагу саме на порушенні вимог абзацу 3 пункту 66 Порядку №822 у випадку, якщо договір був би укладений на тих умовах, які були підписані переможцем відбору, та не задовільнили позов позивача щодо скасування рішення замовника про відміну закупівлі та визнання укладеним договору про закупівлю. 

#закупівлі через електронний каталог#проєкт договору про закупівлю#судова практика

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard