Статті

Закуповуємо товар на 2025 рік, який відсоток ступеня локалізації зазначати

1
64

Цьогоріч вимоги законодавства змінювались декілька раз, і звісно ж такі зміни не оминули тематику здійснення закупівлі товарів, визначених в підпункту 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцевих та перехідні положень» Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). В той же час ступінь локалізації виробництва теж не є одноманітним та змінюється у відповідності до підпункту 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцевих та перехідні положень» Закону. Тож пропонуємо розглянути матеріал, в якому зазначено який саме відсоток ступеня локалізації варто застосовувати з січня наступного року, а також приклад формування вимоги в тендерній документації у разі закупівлі товарів (чи закупівлі робіт або послуг, які передбачають набуття права власності замовником на товар), визначених у пункті 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону. 

Вимоги законодавства щодо закупівлі товарів визначених пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону 

При здійсненні закупівлі товарів, визначених у підпункті 2 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, замовникам доцільно врахувати вимоги: 

  • Закону; 
  • Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості); 
  • постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків підтвердження ступеня локалізації виробництва товарів та проведення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва» від 02.08.2022 № 861 (зі змінами) (далі – Порядок). 

Пунктом 3 Особливостей визначено, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадків, передбачених абзацами четвертим - шостим цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, крім підпункту 4 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, з урахуванням положень, визначених цим абзацом. У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, вартість якого у складі предмета закупівлі дорівнює або перевищує вартісні межі, визначені абзацом першим пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, закупівля таких робіт чи послуг здійснюється з урахуванням особливостей, установлених пунктом 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. 

Положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону не застосовуються замовниками у разі: 

  • здійснення замовником закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів (зокрема, якщо набуття замовником у власність таких товарів передбачається за результатом виконання робіт чи надання послуг) є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15 квітня 1994 р. в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 р. в м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі»; 
  • здійснення замовником закупівлі товару для потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів на їх запит з подальшою передачею таких товарів на облік запитувача. 

Уповноважений орган формує та веде перелік товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва, який оприлюднюється на його офіційному веб-сайті. 

У разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом. 

Якими нормами законодавства керуватись при визначенні ступеня локалізації виробництва? 

В даному випадку слід звернути увагу на підпункт 1 пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, згідно якого якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує: 

  • у 2022 році - 10 відсотків; 
  • у 2023 році - 15 відсотків; 
  • у 2024 році - 20 відсотків; 
  • у 2025 році - 25 відсотків; 
  • у 2026 році - 30 відсотків; 
  • у 2027 році - 35 відсотків; 
  • з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків. 

Відповідно з 01 січня 2025 року рекомендуємо врахувати при здійсненні закупівлі товарів  , новий відсоток ступеня локалізації виробництва, а саме – 25 відсотків. 

Хто відповідальний за здійснення розрахунку та підтвердження ступеня локалізації виробництва? 

У відповідності до пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, ступінь локалізації виробництва визначається самостійно виробником товару, що є предметом закупівлі, та підтверджується Уповноваженим органом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за формулою, відображеною у даній нормі Закону. 

Згідно пункту 4 Порядку, ступінь локалізації виробництва товарів, що є предметом закупівлі (далі - ступінь локалізації), підтверджується Мінекономіки в автоматичному режимі під час формування переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва (далі - перелік), на підставі поданої виробником товару заявки про включення товару до переліку (далі - заявка) за формою згідно з додатком 1 і документів, визначених пунктом 4 Порядку. 

Також пунктом 7 Порядку визначено, що ступінь локалізації розраховується виробником товару та автоматично підтверджується шляхом математичної перевірки інформації, внесеної до форми калькуляції собівартості товару. 

Виробник товару несе персональну відповідальність за зміст, достовірність, актуальність, повноту та коректність інформації, яка подається ним відповідно до пункту 4 цього Порядку. 

Причому непідтвердження відповідності товару критеріям локалізації поточного року призводить до виключення такого товару з переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва. 

Відповідно якщо замовник оголошує закупівлю у 2024 році, проте товар буде закуповуватись у 2025 році, то враховувати необхідно ступінь локалізації виробництва саме на момент придбання такого товару. Адже товари, ступень локалізації виробництва яких є меншим, ніж 25 відсотків, у 2025 році будуть виключені з переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва. 

#вимоги замовника#відкриті торги#закупівлі на наступний рік#закупівлі через електронний каталог#локалізація у закупівлях#тендерна документація

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard