Закупівля вугілля: що потрібно врахувати замовникам, щоб уникнути скарги до АМКУ
Одним із найбільш популярних та важливих товарів, які придбають замовники в ході проведення закупівель є вугілля. Однак, щоб здійснити закупівлю вугілля швидко та ефективно потрібно враховувати вимоги діючого законодавства з публічних закупівель.
Зокрема, серед інших вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закону) замовникам варто врахувати, що згідно з пунктом 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом 1 цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Тому замовникам слід враховувати дані вимоги Особливостей.
Водночас якщо поглянути на практику оскарження до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія) велика частка скарг стосується оскарження умов тендерних документацій щодо закупівлі вугілля. Тому задля уникнення таких помилок замовників розглянемо рішення Колегії.
В даних рішеннях Колегії простежується не врахування замовниками при складенні тендерної документації вимог пункту 29 Особливостей в частині встановлення вимог до предмета закупівлі – вугілля, які не є передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі), а також встановлення дискримінаційних вимог, як було в прикладі 7.
Національним стандартом, який визначає вимоги до вугілля є ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ». Відповідно замовники складаючи тендерну документацію повинні враховувати положення, які передбачені даним стандартом. Дані вимоги стосуються як конкретних технічних показників вугілля, які визначені в національному стандарті, так і документів, які повинні бути наявні в учасників та які вони повинні надавати в складі тендерної пропозиції. Тобто в тендерній документації замовники можуть визначати виключно технічні характеристики, які передбачені зазначеним ДСТУ, а також вимагати від учасників надання документів, які передбачає ДСТУ, наприклад, сертифікату генетичних, технологічних і якісних характеристик.
Варто зазначати, що таких рішень Колегії щодо неврахування вимог зазначеного стандарту при складанні тендерної документації є чимала кількість. І Колегія в усіх таких рішеннях зобов’язує вносити зміни до тендерної документації.
пов'язані статті
17 квіт.
Новий договір від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»: дії замовника16 квіт.
Закупівля благоустрою населених пунктів: відповіді на основні питання15 квіт.
Дії замовників у зв’язку з продовженням дії Постанови № 812 до 31.10.2025р. (включно)11 квіт.
Встановлення системи блискавкозахисту: на що звернути увагу при здійсненні закупівлі10 квіт.
Які джерела фінансування передбачають погодження завдань, проєктів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації