Закупівля вугілля: що потрібно врахувати замовникам, щоб уникнути скарги до АМКУ
Одним із найбільш популярних та важливих товарів, які придбають замовники в ході проведення закупівель є вугілля. Однак, щоб здійснити закупівлю вугілля швидко та ефективно потрібно враховувати вимоги діючого законодавства з публічних закупівель.
Зокрема, серед інших вимог Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закону) замовникам варто врахувати, що згідно з пунктом 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом 1 цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Тому замовникам слід враховувати дані вимоги Особливостей.
Водночас якщо поглянути на практику оскарження до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія) велика частка скарг стосується оскарження умов тендерних документацій щодо закупівлі вугілля. Тому задля уникнення таких помилок замовників розглянемо рішення Колегії.
Рішення № 684-р/пк-пз від 19.01.2023, оголошення № UA-2023-01-04-005696-a
Приклад 1.
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації учасник повинен надати документи, що підтверджують проведення лабораторних досліджень умов праці учасника, зокрема за показниками важкості та напруженості праці, а саме - протокол проведення дослідження важкості та напруженості праці у кількості не меншою, аніж на одне робоче місце (професію) учасника з висновком про те що, показники напруженості праці не перевищують допустимі, які проведені підприємством або установою, атестованою Державною службою України з питань праці (на момент проведення таких досліджень) на проведення гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища і трудового процесу разом з підтверджуючими документами про це (лист або інформація) від Державної служби України з питань праці, що видане такому підприємству або установі.
Позиція скаржника: на думку скаржника, замовник неправомірно встановив дані вимоги, в порушення пункту 29 Особливостей, згідно якого, у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунальнопобутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Предметом закупівлі за цими торгами є тверде паливо (вугілля кам'яне). Зазначимо, що для вугілля кам'яного передбачено діючий національний стандарт ДСТУ 7146:2010. Відповідно до пункту 7.10 ДСТУ 7146:2010 під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних і якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високих рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик – чотири роки.
Таким чином, ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» не передбачає наявності інших, в тому числі вищезазначених документів, окрім сертифікату генетичних, технологічних і якісних характеристик.
Позиція Колегії: відповідно до частини 2 статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом 1 цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Враховуючи викладене, наведені вище положення тендерної документації суперечать вимогам чинного законодавства в цій частині. Встановивши наведені вище умови у тендерній документації, замовник порушив положення пункту 29 Особливостей. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Приклад 2.
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 1 розділу 5 тендерної документації у складі тендерної пропозиції подаються чинні на момент подачі тендерної пропозиції спеціальний дозвіл на користування надрами (а саме на видобування корисних копалин), дозвіл на експлуатацію гірничошахтного устаткування та дозвіл на виконання підземних гірничих робіт, виданий виробникові вугілля (чинні на момент подачі тендерної пропозиції), а також надати лист від виробника, адресований учаснику та замовнику із зазначенням номеру закупівлі стосовно можливості використання у даній закупівлі таких дозволів.
Позиція скаржника: таким чином, замовник штучно обмежив коло потенційних учасників лише тими, які безпосередньо здійснюють видобуток вугілля (виробниками вугілля) або суб’єктами господарювання, які мають можливість отримати від них означені документи, що є дискримінаційним по відношенню до потенційних учасників закупівлі, у тому числі й до нас. ТОВ «О» не є виробником та не має прямого договору з виробником, а має договір з постачальником – ПрАТ «В».
Отже, виконати усі передбачені вимоги, а саме: надати спеціальній дозвіл на користування надрами (а саме на видобування корисних копалин), дозвіл на експлуатацію гірничошахтного устаткування та дозвіл на виконання підземних гірничих робіт, виданий виробникові вугілля та лист від виробника, не зможе. Скаржник також зазначає, що ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» не передбачає наявності інших, в тому числі вищезазначених документів, окрім сертифікату генетичних, технологічних і якісних характеристик.
Позиція Колегії: відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом 1 цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
На кам'яне вугілля, антрацит та продукти їх перероблення, що використовуються для побутових потреб поширюється стандарт ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ. Технічні умови». Слід зазначити, що ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» не передбачає наявності вищезазначених документів. Враховуючи викладене, наведені вище положення тендерної документації суперечать вимогам чинного законодавства в цій частині. Встановивши наведені вище умови у тендерної документації, замовник порушив положення пункту 29 Особливостей.
Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Приклад 3.
Умови тендерної документації: відповідно до пункту 1 розділу 5 тендерної документації у складі тендерної пропозиції надається сертифікат та висновок про походження товару вугілля дг із розміром куска від тринадцяти до ста мм, у яких вказується, що дане вугілля має українське походження та які містять посилання на виробника, вугілля якого пропонується у закупівлі. Такі документи повинні бути видані торгово-промисловою палатою України (її територіальним чи структурним підрозділом / управлінням). Кількість тон, що вказана у таких документах не обов’язково повинна відповідати тій кількості, що закуповується замовником.
Позиція скаржника: кількість тон, що вказана у таких документах не обов’язково повинна відповідати тій кількості, що закуповується замовником. У цій частині тендерної документації замовником вимагається низка документів, виданих Торгово-промисловою палатою України (її територіальним органом / управлінням).
Таким чином, участь у закупівлі потенційних учасників залежить від волі третіх осіб – Торгово-промислової палати України або її територіальних органів / управлінь. Скаржник повідомляє, що не має даних документів та не має змоги їх отримати до спливу кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Скаржник також зазначає, що ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» не передбачає наявності інших, в тому числі вищезазначених документів, окрім сертифікату генетичних, технологічних і якісних характеристик.
Позиція Колегії: відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
На кам'яне вугілля, антрацит та продукти їх перероблення, що використовуються для побутових потреб поширюється стандарт ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ. Технічні умови».
Слід зазначити, що ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» не передбачає наявності вищезазначених документів. Враховуючи викладене, наведені вище положення тендерної документації суперечать вимогам чинного законодавства в цій частині. Встановивши наведені вище умови у тендерній документації, замовник порушив положення пункту 29 Особливостей. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Приклад 4.
Умови тендерної документації: відповідно до пункту 1 розділу 5 тендерної документації спікливість рога запропонованого учасником вугілля дг із розміром куска від тринадцяти до ста мм повинна бути до дванадцяти включно, що підтверджується наданим у складі тендерної пропозиції сертифікатом генетичних, технологічних та якісних характеристик. Відповідно до пункту 3 розділу 5 тендерної документації спікливість рога запропонованого учасником вугілля дг із розміром кусків від нуля до двохсот мм повинна бути не більше п’ятнадцяти, про що учасник зазначає у окремому документі тендерної пропозиції та у якості підтвердження вказаного надає сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик.
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що відповідно до вимог тендерної документації спікливість рога запропонованого учасником вугілля дг із розміром куска від тринадцяти до ста мм повинна бути до дванадцяти включно, що підтверджується наданим у складі тендерної пропозиції сертифікатом генетичних, технологічних та якісних характеристик. У випадку невідповідності, наявними будуть підстави для відхилення тендерної пропозиції такого учасника.
Скаржник також зазначає, що відповідно до вимог тендерної документації спікливість рога запропонованого учасником вугілля дг із розміром кусків від нуля до двохсот мм повинна бути не більше п’ятнадцяти, про що учасник зазначає у окремому документі тендерної пропозиції та у якості підтвердження вказаного надає сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик. У випадку невідповідності даної вимоги, замовник має право на відхилення тендерної пропозиції учасника. ТОВ «О» має можливість запропонувати вугілля марки ДГ 13-100 із спікливістю рога 47 та вугілля марки ДГ 0-200 із спікливістю рога 49. Показник спікливість рога не передбачено ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ».
Позиція Колегії: відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом 1 цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Відповідно до Національного стандарту України ДСТУ 3472:2015 «Вугілля буре, кам’яне та антрацит. Класифікація»: Марка вугілля – ДГ; Індекс Рога, RI, од.: -.
Слід зазначити, що ДСТУ 3472:2015 не містить інформації про величину індексу Рога для марки вугілля ДГ. Враховуючи викладене, наведені вище положення тендерної документації суперечать вимогам чинного законодавства в цій частині. Встановивши наведені вище умови у тендерної документації, замовник порушив положення пункту 29 Особливостей. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Приклад 5.
Умови тендерної документації: відповідно до пункту 2 розділу 5 тендерної документації учасник повинен надати чинний на момент подачі тендерної пропозиції сертифікат відповідності на запропоноване вугілля, виданий органом з сертифікації, із протоколом випробування до нього (на підставі якого було видано сертифікат). Додатково учасник повинен надати чинний атестат (свідоцтво) про акредитацію (без надання додатків), яким підтверджено компетентність випробувального центру (або випробувальної лабораторії) органу сертифікації (яким видано протокол випробування до сертифікату відповідності) на випробування твердого палива та / або вугілля кам’яного. Також учасник повинен надати чинний атестат (свідоцтво) про акредитацію (без надання додатків), яким підтверджено компетентність органу сертифікації (яким видано сертифікат) у сфері твердого палива та/або вугілля кам'яного.
Позиція скаржника: ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» не передбачає наявності інших, в тому числі вищезазначених документів, окрім сертифікату генетичних, технологічних і якісних характеристик.
Позиція Колегії: відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
На кам'яне вугілля, антрацит та продукти їх перероблення, що використовуються для побутових потреб поширюється стандарт ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ. Технічні умови».
Слід зазначити, що ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» не передбачає наявності вищезазначених документів. Враховуючи викладене, наведені вище положення тендерної документації суперечать вимогам чинного законодавства в цій частині. Встановивши наведені вище умови у тендерної документації, замовник порушив положення пункту 29 Особливостей. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Приклад 6.
Рішення № 1062-р/пк-пз від 31.01.2023, оголошення № UA-2023-01-17-012874-a
Умови тендерної документації: додаток 3 тендерної документації на закупівлю – Вугілля кам’яне (ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 09110000-3 - Тверде паливо) містить технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі: «3. Якість товару має відповідати вимогам нормативно-технічної документації. Для підтвердження відповідності твердого палива зазначеним вимогам учасник надає у складі тендерної пропозиції наступні документи: 12. На підтвердження дотримання заходів із захисту довкілля учасник надає:
- довідку в довільній формі із посиланням на висновок з оцінки впливу на довкілля в реєстрі згідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 № 2059- VIII, в якому зазначено використання сировини (марки вугілля), яке закуповується замовником.
У випадку, якщо доступ до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля обмежено, учасник надає копію висновку з оцінки впливу на довкілля;
- у випадках, якщо Законом передбачено документи дозвільного характеру на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря виробниками, копія даних документів надається в тендерній пропозиції.
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що ДСТУ 7146:2010 не передбачає вказаного документу.
Позиція Колегії: відповідно до пункту 4.1 вимоги щодо безпеки та охорони довкілля ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ» вугілля не є токсичним продуктом. За ступенем впливу на організм людини вугілля належить до малонебезпечних речовин III та IV класів небезпечності фіброгенної дії. Відповідно до ГОСТ 12.1.005 максимально разова концентрація вуглецю пилу на робочих місцях не повинна перевищувати гранично допустиму, встановлену залежно від відсоткового вмісту вільного діоксиду кремнію в ній. Для запобігання фіброгенному впливу вугільного пилу обслуговувальний персонал повинен бути забезпечений спецодягом та індивідуальними засобами захисту відкритих ділянок тіла та органів дихання згідно з чинними нормами в галузі за встановленим порядком.
Наведені вище вимоги тендерної документації не узгоджуються з Особливостями та ДСТУ, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, скаржника. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Приклад 7.
Рішення № 1131-р/пк-пз від 01.02.2023, оголошення № UA-2023-01-19-000773-a
Умови тендерної документації: додаток 3 тендерної документації містить проект договору про закупівлю та порядок змін його умов. Відповідно до додатку 3 тендерної документації зазначено, зокрема:
2.4. Замовник має право при поставці кожної окремої партії Товару, в тому числі у випадку візуального виявлення недоліків у місці розвантаження в частині якісних та технічних показників (наявність дрібної фракції у розмірах та кількості, що перевищує встановлені чинними стандартами норми, наявність у вугіллі сторонніх домішок – землі, сміття, інші невідповідності вугілля встановленим чинними стандартами технічним показникам), а так само встановлення в процесі споживання такого вугілля нетипових відхилень, таких як недосягнення нормальної тепловіддачі котельного опалення, понаднормативні перевитрати вугілля по відношенню до розрахункової витрати аналогічного вугілля за попередні періоди, тощо, вимагати проведення лабораторного дослідження щодо якісних та технічних показників Товару та їх відповідності вимогам Замовника в незалежній атестованій хімічній лабораторії за рахунок Постачальника.
В такому випадку Постачальник зобов’язаний вжити заходів щодо забезпечення доставки проб вугілля до хімічної лабораторії та здійснити оплату відповідних лабораторних досліджень за власні кошти на умовах та у строки, визначені Замовником. Замовник має 13 безумовне право вибору хімічної лабораторії, що здійснюватиме дослідження вугілля щодо технічних та якісних показників.
Позиція скаржника: за вказаними вимогами замовник покладає на учасника витрати на проведення лабораторного дослідження щодо якісних та технічних показників товару в незалежній атестованій хімічній лабораторії. Проте замовник не надає інформацію про кількість таких випробувань, їх вартість, строки та не називає лабораторію, в якій збирається проводити такі випробування, але зобов’язує здійснити оплату відповідних лабораторних досліджень за власні кошти. Вказане унеможливлює належну підготовку тендерної пропозиції - формування ціни. Скаржник вважає, що для належної підготовки тендерної пропозиції замовнику необхідно повідомити кількість лабораторних досліджень, строки проведення та вартість досліджень.
Позиція Колегії: тендерна документація не містить переліку лабораторій, їх адреси, вартість послуг з проведення лабораторних досліджень, строки виконання, що не дає можливості учасникам належним чином сформувати свою тендерну пропозицію у т.ч. в частині формування ціни тендерної пропозиції, що є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, зокрема, скаржника. Враховуючи викладене, зазначена умова є дискримінаційною по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі скаржника.
Частиною 1 статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії замовника в частині встановлення у тендерній документацією наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Коментар: в даних рішеннях Колегії простежується не врахування замовниками при складенні тендерної документації вимог пункту 29 Особливостей в частині встановлення вимог до предмета закупівлі – вугілля, які не є передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі), а також встановлення дискримінаційних вимог, як було в прикладі 7.
Національним стандартом, який визначає вимоги до вугілля є ДСТУ 7146:2010 «ВУГІЛЛЯ КАМ’ЯНЕ ТА АНТРАЦИТ ДЛЯ ПОБУТОВИХ ПОТРЕБ». Відповідно замовники складаючи тендерну документацію повинні враховувати положення, які передбачені даним стандартом. Дані вимоги стосуються як конкретних технічних показників вугілля, які визначені в національному стандарті, так і документів, які повинні бути наявні в учасників та які вони повинні надавати в складі тендерної пропозиції. Тобто в тендерній документації замовники можуть визначати виключно технічні характеристики, які передбачені зазначеним ДСТУ, а також вимагати від учасників надання документів, які передбачає ДСТУ, наприклад, сертифікату генетичних, технологічних і якісних характеристик.
Варто зазначати, що таких рішень Колегії щодо неврахування вимог зазначеного стандарту при складанні тендерної документації є чимала кількість. І Колегія в усіх таких рішеннях зобов’язує вносити зміни до тендерної документації.
пов'язані статті
21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною20 листоп.
Чи можна укласти договір з постачальником «останньої надії» природного газу, якщо замовнику не вдалося укласти договір з постачальником природного газу15 листоп.
Особливості закупівлі легкового автомобіля08 листоп.
Продовження строку дії договору та/або строку виконання зобов’язань при закупівлях робіт07 листоп.
Основні аспекти здійснення закупівель закладами освіти у 2024 році