Статті

Як здійснити закупівлю товарів  по субвенції Захист України через ЗПП, якщо код ДК в каталозі, не відповідає вимогам законодавства

2
52

Під час використання електронного каталогу, закупівельники стикаються з певними його недоліками, які так чи інакше впливають на процес здійснення закупівлі, шляхом оголошення запиту ціни пропозицій. І однією із таких проблем є відсутність для замовника можливості внести корективи у зазначеним для конкретного профілю товару коду за Єдиним закупівельним словником, навіть у випадках якщо такий код зазначений невірно. У аналогічні ситуації потрапили й закупівельники, яким виділено субвенційні кошти на здійснення закупівлі конкретного переліку товару на умовах, затверджених законодавством. 

Замовнику, що отримав або отримає субвенційні кошти на обладнання кабінету «Захисту України», доцільно перш за все керуватись вимогами Бюджетного кодексу України, а також Особливостей використання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) для забезпечення викладання навчального предмета «Захист України», затверджених наказом Міністерства освіти та науки України № 731 від 22.05.2024 (далі – Наказ № 731).  

У відповідності до пункту 13 Наказу № 731, перелік засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання навчального предмета «Захист України» закладами освіти визначено Типовим переліком засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета «Захист України» закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 10.05.2024 № 659, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 27.05.2024 за № 771/42116 (далі – Типовий перелік). 

Пунктом 1 Типового переліку визначено, що цей Типовий перелік визначає засоби навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета «Захист України», з урахуванням вимог відповідних модельних навчальних програм та застосування навчального обладнання для вирішення комплексу завдань у освітній і позаурочній діяльності із використанням різних методик навчання. 

Також пункт 15 Наказу №731 повідомляє, що закупівля товарів, передбачених цими Особливостями, здійснюється в установленому законодавством порядку. 

Закупівля товару, передбаченого цими Особливостями, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, здійснюється замовниками з використанням електронного каталогу в установленому законодавством порядку, якщо такий товар наявний в електронному каталозі станом на 15 червня 2024 року. У разі закупівлі обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу запит пропозицій постачальників здійснюється замовником відповідно до специфікації товару, сформованої адміністратором електронного каталогу, яка не передбачає можливості замовника самостійно визначати інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення. 

У разі коли закупівля товару, передбаченого цими Особливостями, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу не відбулася, замовник здійснює закупівлю в установленому законодавством порядку. 

Наступне, на що варто звернути увагу закупівельникам, так це назва наказу МОН, що затверджує Типовий перелік, а саме: «Типовий перелік засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета «Захист України» закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти». Отож даний Типовий перелік скеровує закупівельника не просто до переліку товарів, а до переліку засобів навчання та обладнання. 

У відповідності до пункту 34 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), під терміном «товари» варто розуміти продукцію, об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировину, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів. 

Проте, при плануванні закупівлі товарів замовник повинен визначити предмет закупівлі, що згідно пункту 22 частини 1 статті 1 Закону включає товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. 

Тож згідно пункту 3 розділу І Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки № 708 від 15.04.2020, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

Повертаючись до норм Типового переліку, а також аналізуючи Єдиний закупівельний словник, варто виділити код ДК 021:2015: 39162100-6 - Навчальне обладнання, що включає в себе ще один більш детальний код 39162110-9 - Навчальне приладдя.

Визначення терміну «навчальне приладдя» можна віднайти в Українському педагогічному словнику 1997 року і воно включає в себе предмети та матеріали, які використовують у процесі навчання, щоб забезпечити краще засвоєння студентами знань, умінь і навичок. До навчального приладдя належать підручники, навчальні посібники, методичні вказівки, словники, довідники, навчальні карти, картини, таблиці, кінофільми, діафільми, прилади, моделі, макети тощо. Як натуральні посібники використовують біологічні та ЛП, гербарії, предмети техніки та інше. Навчальне приладдя поділяють на друковане, об’ємне, екранне й звукотехнічне. Застосування навчального приладдя у навчанні забезпечує наочність, сприяє активізації пізнавальної діяльності, розвитку самостійності студентів. 

Отже, у відповідності до наведеного вище визначення, навчальне приладдя, визначене у Типовому переліку, слід визначати, як предмет закупівлі за кодом ДК 021:2015: 39160000-1 - Шкільні меблі за Єдиним закупівельним словником, адже метою закупівлі таких товарів є забезпечення викладання предмета «Захист України» закладами освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти. 

Практика ДАСУ та суду 

Аналізуючи вищезазначене рішення, можна прийти до висновку, що здійснення закупівлі товарів, відображених в Типовому переліку, під кодом ДК 021:2015: 39160000-1 - Шкільні меблі за Єдиним закупівельним словником не є порушенням.

Більш детально з аналізом даного рішення пропонуємо ознайомитись у матеріалі «Нікчемність договору про закупівлю у зв’язку з тим, що назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником: позиція ВСУ». З наведеної вище практики варто відзначити, що вирішальним при визначені предмета закупівлі є не тільки назва товару, який закуповується, але й мета (призначення) його закупівлі. Так як метою закупівлі  засобів навчання та обладнання є їх використання у процесі навчання для забезпечення кращого засвоєння  знань, умінь і навичок, то відповідно такі товари є навчальним приладдям. 

Дії замовника в аналогічній ситуації та до яких наслідків вони можуть призвести 

В електронному каталозі присутня частина товарів з Типового переліку. Причому частина з них визначені за кодом ДК 021:2015: 39160000-1 - Шкільні меблі за Єдиним закупівельним словником, а решта – за іншими кодами. Прикладами є: 

  • інтерактивний лазерний стрілецький тренажер – код ДК 021:2015: 35740000-3 - Симулятори бойових дій за Єдиним закупівельним словником; 
  • аптечка стандартна індивідуальна – код ДК 021:2015: 33190000-8 - Медичне обладнання та вироби медичного призначення різні за Єдиним закупівельним словником; 
  • протигаз фільтрувальний – код ДК 021:2015: 35810000-5 Індивідуальне обмундирування за Єдиним закупівельним словником. 

У матеріалі «Електронний каталог “пропонує” код ДК для товару, який відмінний від того, що найбільше відповідає предмету закупівлі» основна рекомендація для закупівельників базувалась на застосуванні замість запиту пропозицій постачальників іншого виду закупівлі – відкриті торги з особливостями. В даному випадку пропонуємо дотриматись цієї ж рекомендації, проте врахувати додаткові нюанси. 

Повертаючись до пункту 15 Порядку № 731, закупівля товарів, передбачених цими Особливостями, здійснюється в установленому законодавством порядку. Закупівля товару, передбаченого цими Особливостями, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, здійснюється замовниками з використанням електронного каталогу в установленому законодавством порядку, у разі, якщо такий товар наявний в електронному каталозі. У випадку, коли закупівля товару, передбаченого пунктом 4 Порядку та умов, вартість якого становить або перевищує 100 тис. гривень, з використанням електронного каталогу не відбулася, замовник здійснює закупівлю в установленому законодавством порядку. 

Згідно абзацу 1 пункту 15 Особливостей предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708. 

Отож відповідальність щодо визначення предмета закупівлі лягає саме на плечі замовника. Натомість при формуванні запиту пропозицій постачальників код за Єдиним закупівельним словником обирається автоматично та у замовника немає можливості змінити відповідне електронне поле. 

Відповідно замовник керуючись пунктом 15 Порядку № 731 товари, які відсутні у профілі “Шкільні меблі” та / або “Навчальне приладдя” електронного каталогу мають закуповувати шляхом проведення відкритих торгів, адже такий товар (предмет закупівлі з правильним кодом за Єдиним закупівельним словником) відсутній в електронному каталозі. 

#бюджетні програми#закупівлі для освітніх закладів#закупівлі електричної енергії#субвенції

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard